Формування полікультурної компетентності учнів шляхом використання біологічних знань та віршів української літератури.В груповій роботі за допомогою опереджувальних завдань учні дізнаються про традиції українського народу,оспівані в віршах та роль рослин в житті українців.Презентації подаються у вигляді слайдів та відеороліків і демонструють творчий підхід учнів.
МІСКУН ОЛЬГА ОЛЕКСАНДРІВНА
Вчитель біології,вища категорія,
Старший вчитель, КЗШ № 66 I-III ст.
м. Кривий Ріг,Дніпропетровської обл..
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З БІОЛОГІЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. 6 КЛАС
« РОСЛИНИ-СИМВОЛИ ТА ОБЕРЕГИ УКРАЇНИ «
Мета: засобами біологічних завдань і знань,віршів та уривків з творів української літератури,формувати образне мислення,зацікавлювати вивченням предмету,формувати любов до природи рудного краю;розширювати знання з українознавства.
Формувати навички самостійної пошукової роботи з додатковою літературою,розвивати мовленнєві здібності,вміння ясно висловлюватися,вміти слухати інших і працювати в групах.
Залучити до підготовки до уроку та його проведення всі категорії учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей і сприяти їх соціалізації.
Обладнання: засоби для проведення презентацій та відео фрагментів;фотоальбоми рослин різних родин; фото рослин-символів України,малюнки учнів, український вінок,портрети поетів :Лесі Українки,Т.Г.Шевченка,Ліни Костенко.
Сформовані заздалегідь групи : біологів,істориків-краєзнавців,літераторів отримали опереджувальні завдання ( відшукали і вивчили вірші,підготували слайд-презентацію,підібрали українські пісні для прослуховування на уроці ) різнорівневі по індивідуальним можливостям.
Окремо запрошені учні-гості ( 4 ) як експерти,для визначення найкращих учнів у презенту ванні своїх робіт.
Епіграф до уроку. Не те,що ви гадаєте природа :
Не зліпок,не безликеє лице-
В ній є душа, в ній є свобода,
В ній є любов,в ній мова є.
Федір Тютчев.(рос. поет )
Проведення уроку
Привітання та повідомлення мети уроку. (вчитель )
Вітаємо всіх,хто любить свою Батьківщину,рідну Україну. Вітаємо всіх,хто прагне знати якомога більше про любов українського народу до природи. до рідного краю. Всіх допитливих,читаючих ,знаючих учнів,які прагнуть знати більше,бажають поділитись знаннями з товаришами, і які сьогодні переконаються в тому ,що українська література і біологія тісно пов,язані між собою.
Вчитель. Сьогодні на уроці поєднуються два предмети ,які ви , ми сподіваємось, любите.це – українська література і біологія.
Ви познайомитесь з рослинами – символами України,рослинами-оберегами, легендами про росли ни ,віршами українських поетів та згадаєте біологічні особливості і характеристики рослин.
Робота на уроці проходитиме у складі груп:істориків-краєзнавців,біологів та літераторів,експертів.
Вчитель укр..літ. Красивий ,щедрий рідний край
І мова наша солов,їна
Люби,шануй ,оберігай
Усе,що зветься – Україна.
Український народ дуже емоційний,чуттєвий,співучий,поетичний.В далеку давнину людина не могла жити без рослин,використовувала їх,обожнювала їх,співала про них ,писала вірші,складала легенди. Деякі рослини стали символами українського народу,обов,язковими атрибутами всіх українських свят.
Група «Краєзнавці» Народні символи України – це верба,калина,дуб,тополя,чорнобривці.
( муз.супровід.звучить пісня про калину.або вірш , на столі групи біологів гілка квітучої калини.)
Вчитель біології. Завданням групи біологів було : дати систематичне положення та біологічну характеристику калини;
Учні доповідають та задають загадку для допитливих :
«Відгадати загадку * « Дивна в лісі є трава –Не лопух,не кропива.Коли хочуть щастя,в літку Все шукають її квітку.Хоч півсвіту обійди – Того цвіту не знайти ( Папороть )
Група літераторів. Ми пропонуємо поетичну загадку для всіх у вигляді вірша ( читає учень)
« Птиці зелені у пізнюю пору
Спати злетілись на свіжий поруб.
Тихо спустились на жовту глицю
Птиці зелені,зелені птиці
Та на зорі ,в золотаву пору,
Птиці зелені рвонулися в гору.
Тільки злетіть не змогли,не зуміли:
Тісно було,перепутались крила»
Про кого йдеться ?
Відповідають учні ( про папороть ). Вчитель: Вірно .українська поетеса Ліна Костенко напиcала ціі рядки у своєму вірші.Але чому вона порівнює папороть з птицями ? На це запитання відповідають « Біологи»
У вірші йдеться про папороть «Страусине перо «,яка належить до виших спорових рослин,це найдавніші на Землі рослини,в Україні їх близько 50 видів.Найпоширенішими серед вищих спорових є щитник чоловічий,орляк звичайний,страусине перо звичайне. На відміну від інших,страусине перо має дуже великі листки - до 10 метрів завдовжки,які піднімаються догори,тому іх порівнюють з птицями. Як вища спорова рослина.папороть утворює спори.
( на екран подається кольорове зображення папоротей в лісі,на столі в групі біологів –кімнатна рослина, гербарій.)
Вчитель укр..літератури .Хто не відгадав загадку,той тепер знає,що давне повір.я твердить про те,що в ніч на Івана Купала ( з 6 на 7 липня ) папороть зацвітає.Люди ходили шукати цю чудову квітку,вважаючи,що вона має чарівну силу.Чи хотіли б ви знайти цю чудову квітку,вважаючи,що вона допоможе вам бути щасливими?
( відповіді учнів,біологічне пояснення : папороть не цвіте,а утворює спори – це просто повір,я )
Група українознавців . Повідомляють,що на Івана Купала дівчата плели вінки із квітів і трав,кидали їх у воду,вінки плили по воді,а дівчата гадали на свого нареченого ,на майбутню свадьбу.
( на екран- слайд чи відео фрагмент плетіння вінків дівчатами
Вчитель укр..літератури . Що ж означає для українців віночок ? (відповідають українознавці)
Група « Українознавців»
-прикрасою одягу,скатертин,наволочок.
-ним часто декорували будинки,
-він був і є атрибутом свят і не тільки на Івана Купала.
Деревій – символ нескореності.Барвінок –символ життя. Квіт яблуні та вишні –символ материнської любові.Калина –символ дівочої вроди.Мак – символ печалі та туги.Ромашки серце заспокоювали,Незабудки знімали біль.
А яке значення мали стрічки на вінку ? (запитання для всіх учасників .відповідають учні або вчитель). Стрічки – це теж символи. Коричнева – символ Землі-годувальниці .Жовта – символ Сонця.Зелена – символ молодості. Жовто-гаряча – символ хліба.а фіолетова означає мудрість.Рожева – символ достатку, а щедрість та душевність символізує малинова стрічка.
Група « Біологів» отримала завдання. До яких класів та родин належать барвінок,деревій,мак та ромашка ? ( на столі гербарій цих рослин.підручник біології та шкільні визначники рослин.учні виконують завдання і дають відповіді )
Група « Літератори»…Вчитель укр..літ. Хто із українських поетів у своїх віршах згадував барвінок ( Тарас Григорович Шевченко «.Барвінок цвів і зеленів»)
Читає учень .Барвінок цвів і зеленів,
Слався,розстилався;
Та недосвіт перед світом
У садочок укрався.
Потоптав веселі квіти,
Побив..Поморозив…
Шкода того барвіночка
Й недосвіта шкода!
1860.С.-Петербург
Вчитель укр..літ. Ми зустрічаємо описи рослин у греків,римлян,слов,ян,арабів.З ними повись,язано багато цікавих легенд,міфів,переказів. Вони цікаві, веселі і сумні,то поетичні ,то історичні.
Треба багато читати,цікавиись,використовувати біологічні знання і знайомитися із своєю історичною спадщиною про природу рідного краю,яку треба любити і берегти і серед неї жити.
Учень розказує легенду .Наші предки вірили у те,що у щільно зімкнутому бутоні тюльпана перебувало людське щастя і ніхто не міг дістатися до нього.хоча і намагалися різними способами :хто- силою, а хто і с – хитрощами,хто –заклинаннями. І йшли до тієї квітки і старі і молоді,і здорові і каліки.Але марно – щастя не давалося до рук.
Та ось одного разу.луками,де росла ця квітка.йшла жінка.Бідна,втомлена,вела за руку свого синочка,аж раптом помітила золотистий батончик,про який так багато чула.Жінка і не збиралася його відкривати,знала,що це неможливо,але їй хотілося побачити цю квітку.
Вона наблизилась до тюльпана,раптом її хлопчик ,побачивши осяяний бутончик,вирвався з рук і .дзвінко сміючись,кинувся до квітки. І ,о диво.Тієї самої миті тюльпан розкрився сам по собі.
Чому? Як видумаєте ? Можлива відповідь учнів . –Те,що не піддавалося силі,хитрощам ,було зроблено веселим безтурботними дитячим сміхом . Тому,що пора дитинства людини – це та пора життя ,коли людина вміє бути щасливою!
Завдання групі « Біологів». 1.Визначте систематичне положення рослини тюльпан.
2.З,ясуйте значення цієї рослини в природі та житті людини.
3.Опишіть будову квітки тюльпана.
4.Яка будова кореневої системи.
5.Назвіть плоди рослини.
6.Перелічіть інших представників родини,до якої належить тюльпан.
7.Вкажіть до якої екологічної групи належить тюльпан та в яких угрупуваннях може існувати.
8.Назвіть батьківщину цієї рослини та з,явуйте,чи занесена вона до Червоної Книги України?.
! (учні дають письмову відповідь )
Вчитель укр..літ. Заслухаємо українознавців.які підготували цікавий матеріал в вигляді слайд-презентації про рослини-символи України.
В тексті можлива така інформація : В давнину садили тополю біля господи в родині,де народилась дівчинка. Тополя – символ жіночої долі.незрадливого .нещасливого жіночого кохання.
Чумаки,що везли сіль та рибу із Криму,на ночівлю в травні намагалися зупинитись під тополями.Лягали спати, а просинались свіжими та бадьорими і прямували далі.
Звичай . Батько при народженні сина садив тополю. У віці 20-25 років тополя сягала стиглості і коли син одружувався,її вирували і ї неї будували нову хату для сина.
Вчитель біології. до групи « біологів « Що скажуть біологи та екологи про тополю? (опереджувальне домашне завдання ).
Висновки: треба любити і насаджувати тополі,незважаючи на одне неприємне явище « тополиний пух «.
Повідомлення учня. Україна і горобина .Має здатність передбачати погоду.Прикмети: якщо цвіте пізно – осінь буде довга.Урожай рясний- чекай восени дощової погоди,а в зимку – сильних морозів,а наступне літо буде вологим.
Легенди і повір,я про горобину .В давнину вважали ,що під горобиною бути корисно людям ,які хворіють,бо її запах відганяє злих духів і хвороби.
Тонкою гілкою господині легенько били корову,щиро вірили.що вона буде більше давати молока.
З екологічної точки зору,горобина – дерево, в якому все корисне – і листя і плоди,і . деревина.Ягода в зимку корисна для дроздів-горобинників.
Україна і дуб.( слайд-презентація ,або усна розповідь )
Є свідчення,що 8-5 тисяч років до нашої ери,жолуді дуба вживали в їжу.В жолудяхє крохмаль-40%.білки-4-7%.жири- 4-5%.цукру-10%.З жолудів роблять навіть каву.Він має лікувальні властивості,тому що кора дуба має дубильні властивості,відвар вживають при отруєннях солями важких металів.
Можливі з давніхнаючиливі варіанти.коли учні читають вірші про названі рослини.
Рефлексія. Сьогодні на інтегрованому уроці з біології та української літератури.ми поєднали наукове і літературне.Для когось важке і незрозуміле.але безперечно цікаве,тому що мова йшла про важливість рослин у нашому житті,починаючи з давніх часів і до сьогодення.Сьогодні ми використовували біологічні поняттяь.літературні знання.Поясніть.що ще ви зрозуміли для себе ?
Відповіді учнів. Питання вчителя додатково.
1.вірші яких поетів ми сьогодні вивчали ?
2.Про які рослини говорили?
3.Яке значення мають рослини в духовному житті людини ?
Робота груп оцінюється з урахуванням знання біологічної термінології ( усні та письмові завдання ).за чистоту мовлення,за культуру спілкування ( за уміння слухати та висловлювати власну думку.)за творчо підготовлені індивідуальні завдання.