Конспект уроку розроблено з використанням інтерактивних методів навчання, для кращого та цікавішого сприйняття учнями навчального матеріалу. Урок містить і ігрові моменти. Особливо цікавим моментом є демонстрування внутрішньої будови бактерій за допомогою підручних матеріалів.
Тема: Бактерії — найменші одноклітинні організми. Їх роль у природі та значення в житті людини.
Мета: навчальна – розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх живлення, розмноження та поширення, з’ясувати різноманітність форм ;
розвивальна – розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, сприяти формуванню в учнів гігієнічних норм і правил здорового способу життя;
виховна – виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів, сприяти формуванню екологічного мислення та позитивної мотивації навчання з біології.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: таблиця «Будова бактеріальної клітини», зошити, підручники, зображення різних бактерій за морфологічними ознаками,роздатковий матеріал;
Хід уроку
І. Організаційний момент
Прийом «Психологічна хвилинка»
Показую склянку наполовину наповнену водою. Підініміть руку,ті хто вважає,що ця склянка наполовину порожня,а тепер ті хто вважає,що вона наполовину наповнена.Отже,ті хто вважає скляннку порожньою – ваш емоційний стан зараз дещо напружений та пригнічений,ви більш реалістичніші люди,а ті хто наповнена – ви маєте психологічне піднесення,радісні,ви мрійники. А тепер заплющте очі,і наповніть цю склянку своїм улюбелинм напоєм,та випийте її вміст,тим самим поповніть свй мозок новою порцією сьогоднішнього матеріалу уроку.
Вчитель: Із вашим емоційним станом розібрались,а тепер почну словами М.Рильського: «Хто незнає свого минулого,той невартий свого майбутнього» тож,пригадаємо,що ми вивчали на минулих уроках.
ІІ. Актуалізація опорних знань, навичок і вмінь
Прийом «Логікон»(на дошці намальована схема)
Який ряд перший вставить правильні слова отримає додатковий бал за роботу на уроці.вставте у пропущені місця схеми цифри із довідки. Довідка:3-дизентерійна амеба, 1-через рот із брудом де є цисти амеби, 2- малярійний плазмодій, 4 – малярія, 6-балантидіоз, 5-сонна хвороба, 7-трипаносома,8 –через рот з брудною водою
?(3) |
(2)? |
Інфузорія балантидій |
Лямблії (різновид амеб) |
(7)? |
?(1) |
Укус малярійного комара |
У разі контактузі свиньми |
(8)? |
Укус мухи це-це |
Дизентерія |
?(4) |
(6)? |
Лямбліоз |
?(5) |
ІІІ.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Прийом «Показуха»
Учень має без слів показати тему уроку(слово бактерія).
Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Вчитель: Як ви вже здогадались мова сьогодні піде про бактерії.Тема наша звучить таким чином… Бактерії є скрізь: в краплині навіть самої чистої джерельної води, в найдрібніших грудочках ґрунту, на високих скелях, в полярних снігах, в пісках пустель та в гарячих джерелах. Бактерії переносять висушування, сильний холод, нагрівання до 90 градусів, не втрачаючи при цьому життєздатності.
Що ж це за такі витривалі організми? Яка їх будова? Яке значення вони відіграють в природі та житті людини? На ці та інші питання ми будемо з вами відповідати протягом сьогоднішнього уроку.
ІV. Вивчення учнями нового матеріалу
Розповідь вчителя. Вперше бактерії відкрив Левенгук,1675р. Та лише в 19ст. їм почали приділяти увагу,виникла наука – мікробіологія. Засновником її вважають Л.Пастера(відкрив явище пастеризації),такі вчені як Р.Кох(відкрив збудника туберкульозу)І.Мечников(вівчав імунітет),к.Заболотний,встановив явище фагоцитозу у бактерій теж зробили великий внесок у розвиток мікробіології.
Ми знаємо, що всі організми на Землі складаються з клітин,крім кого?(вірусів) Клітини організмів, які мають ядро називають ядерними, або еукаріотами. (Наприклад, рослини, тварини, гриби.) Клітини організмів, які ядра не мають називають прокаріотами (бактерії).
Вперше бактерії відкрив
Сучасні вчені поділяють бактерії на такі царства:
Прийом «Демонстрування»
(Великий алюмінієвий дріт,використовую дл я показу форм бактерій)
Розміри бактерій дуже малі 0,1-10 мкм. Це є одноклітинні і найстаріші організми на планеті. Вони мають різну форму клітини,що залежить від їх способу життя: круглі(закручую дріт в кружок)- коки. Ці бактерії можуть розміщуватись у просторі поодинці(монококи), по 2(диплококи),по 4(тетракоки),у вигляді грона(стафілококи), у вигляді ланцюжка (стрептококи). Ще є форма бактерій паличковидна – бацили,у вигляді коми – вібріони, закручені лише 1-2 оберти – спірили. А закручені у спіраль більше 3обертів – спірохети. Вся ця різноманітність форм бактерій визначається структурою їх клітинної стінки та є важливою для функціонування бактерій, оскільки впливає на здатність отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь, рухатися і рятуватися від хижаків.
Прийом «Біологічний футфол»
Кидаю м’ячик учню,хто спіймає,той дає відповідь на моє запитання і повертає назад.
-Яку форму кліти мають спірохети?
-Бактерії у вигляді палички чи циліндра це?
- Бактерії у вигляді коми?
-Округлі бактерії?
- У вигляді грона?
-Стрептококи розташовані у ?
Прийом «Демонстрування»
Клітина бактерій оточена ззовні слизовою капсулою(беру порожню торбинку),яка захищає її від зовнішніх впливів та допомогає рухатись(цей рух ще називають реактивним).Далі беру ще одну торбинку і кладу її всередину іншої – це вже у бактерій,як і у рослин є клітинна оболонка. Вона побудована із речовини – муреїну(це білок) і виконує захисну і опорну функції. Беру ще одну торбинку і кладу всередину – це клітинна мембрана вона у нас вже виконує транспортну функцію,пропускаючи поживні речовини в клітину і виводячи з неї перетравлені рештки.
Всі ці частини :слизова капсула,клітинна оболонка та клітинна мембрана утворюють разом поверхневий апарат клітини,тобто покривають її ззовні.
Прийом «Переадресований лист»
Кажу я перше запитання,учень,який відповів, задає запитання іншому учню при цьому кажучи «Я адресую цей лист…»і каже запитання.
Прийом «Демонстрування»
Крім поверхневого апарату у бактерій є і генетичний апарат,тобто те що знаходиться всередині клітини. Цей апарат складається з:
(Беру зігнутий у вигляді циліндра дротик і кладу в середину цих торбинок) – нуклеоїду або ще як говорять кільцевої молекули ДНК,тут зберігається генетична інформація бактерій. (Кладу у торбинки сухий клей) – наступна частина генетичного апарату це псевдо органели,тобто несправжні органели, а саме це є рибосоми. (синтез білків для росту і енергії)
Яку функцію вони виконують у клітині?
(Кладу в торбинки гумку,стругачку..) – це у бактерій є запасні поживні речовини у вигляді різних включень,вони можуть бути крапельками жиру,білку тощо. (Надуваю ці торбинки і закручую) – ось наша клітина заповнилась цитоплазмою в якій розташувалисьусі ці органели. Більше органел у бактерій немає.
Бесіда:
Фізкульт хвилинка
1,2 – дерева (беремо руки в боки та нахиляємось)
3,4 – вийшли звірі (крокуємо на місці)
5,6 – пада лист (нахили вперед і назад)
7,8 – птахи в лісі (махи руками в сторони)
9,10 – це сунички підняли червоні личка (потягнулись вверх та глибоко вдихнули кілька разів).сіли.
Прийом «Дешифрувальник»(на дошку вивішую зашифровані назви процесів життєдіяльності бактерій) Із цих букв складіть слово,щоб знати про що далі піде мова на уроці.
Р |
А |
У |
Н |
О |
Б |
І |
Т |
Х |
Прийом «Цікаві факти»
Як же рухаються бактерії,напевно кожен задавав собі таке запитання?
Частина бактерій рухаються завдяки виділенню слизу (тобто демонструють "реактивний" рух). Деяким бактеріям властиві поступальні, маятникові рухи, хвилеподібні рухи.
Більшість бактерій мають для руху спеціальні джгутики,їх може бути 1 або багато,вони покриті лише клітинною мембраною,що утворена речовиною - сублігінін. Джугутики можіть бути лише на одному кінці клітини або на двох одночасно.
Прийом «Дешифрувальник»(на дошку вивішую зашифровані назви процесів життєдіяльності бактерій) Із цих букв складіть слово,щоб знати про що далі піде мова на уроці.
П |
Р |
О |
С |
Д |
А |
І |
К |
Л |
Саме,поділом навпіл своєї клітини розмножуються бактерії. Так,кожні 20хв бактерії утворюють нові покоління. З такими темпами розмноження бактерії можуть лише за 2доби повністю заселити планету Земля і не лишити місця на їй.
Прийом «Проблемне запитання»
Але чому такого не відбувається?
Тому,що неможуть одразу співпасти всі сприятливі умови для бактерій,температура,вологість,наявнсть поживи тощо. Коли бактеріям невистачає якихось сприятливих умов вони можуть перетворюватися на цисту (вкриваються товстою оболонкою) і впадають в стан – анабіозу – сповільнюють процеси життєдіяльності.В такому стані вони можуть жити при температурах -180 + 250 нвіть протягом десятків років.
Прийом «Проблемне запитання».
У Мюнхені під час капітального ремонту однієї з будівель робітники знайшли в стіні запечене стегенце, що було приготовлено для споживання більш ніж 200 років тому. Воно чудово збереглося та фактично було готовим до вживання. Чому? (Тому що не було доступу повітря для бактерій і вони перейшли на інший спосіб дихання)
Взагалі бактерії дихають всією поверхнею тіла,у них є примітивні органели – мезосоми,які розташовані на поверхні клітини і допомогають їм у процесі дихання. Бактерії можуть поглинати кисень тоді вони називаються – аеробними,а можуть поглинати інші гази тоді вони називаються – анаеробними. У навколишнє середовищебактерії не виділяють кисень,у їх відбулися еволюціні зміни і вони стали – фоторедукторами,тобто до фотосинтезу здатні,але киссень не виділяють.
Прийом «Дешифрувальник»(на дошку вивішую зашифровані назви процесів життєдіяльності бактерій) Із цих букв складіть слово,щоб знати про що далі піде мова на уроці.
Жи |
А |
В |
І |
Ле |
П |
Н |
Р |
Ня |
За способм живлення бактерій розділяють на такі групи:
Автотрофи – самі виготовляють собі поживні речовини з води і вуглекислого газу.Серед автотрофів виділяють менші групки: фототрофи – використовують енергію сонячну(ціанобктерії)(цвітіння води)
хемотрофи – використовують енергію хімічних реакцій(розпад речовин,утворення речовин).(скисає молоко)
Гетеротрофи – живляться готовими органічними речовинами. Серед їх виділяють теж 2групки: сапрофіти – живляться відмерлими рештками,(утворюють перегній) паразити – живляться готовими речовинами в живих організмах. (хвороби викликають)
V. Закріплення нових знань
Прийом «Бумеранг» (2учні стоять один напроти одного і задають запитання,якщо хтось не відповів,запитаня повертається до його,якщо відповіли обоє,потискають один одному руки і сідають)
Прийом «Так/Ні» (так –плескаємо в долоні,ні - мовчимо)
1.Бактерії – еукаріоти.
2.Вивченням бактерій займається наука – мікробіологія.
3.Більшість бактерій може обходитись без кисню.
4.Бактерії можна побачити неозброєним оком.
5.Зовні бактерія вкрита клітинною стінкою.
6.Серед бактерій є автотрофи.
7.В основному бактерії розмножуються поділом навпіл.
8.Бактерії кулястої форми називаються вібріони.
9.Всі бактерії – хвороботворні та шкідливі.
10.Бактерії – надзвичайно малі за розмірами і тому нестійкі до зовнішніх впливів.
Відповіді: 2,3,5,6,7,10.(так)
VІ. Підсумки уроку
Прийом «Роблю висновок»
• Бактерії — мікроскопічні організми.
• Бактерії — найпоширеніша група організмів.
• Бактерії можуть бути корисними для людини. Вони беруть участь у виробництві молочнокислих продуктів (йогурту, кефіру, ряжанки), квашенні овочів і фруктів.
• Бактерії збагачують ґрунт поживними речовинами.
• Слід остерігатися хвороботворних бактерій.
Прийом «Складання – Т-схеми»
Я знав про бактерії… я дізнався нового про бактерії…
VІІ. Домашнє завдання: § Зошит с.13 заповнити. Повідомлення про «Сифіліс,Чума».