Цікавий урок з використанням методичних прийомів критичного мислення, інтерактивних вправ, та віршованих рядків. Доцільно використовувати на уроках біології у 6 класі, гуртках природничого спрямування.
6 клас Тема: Генеративні органи квіткових рослин
Мета: повторити, закріпити, узагальнити й систематизувати знання, про генеративні органи, які забезпечують розмноження квіткових рослин;розвивати практичні навички роботи з наочністю, застосовувати знання в нестандартних умовах;виховувати естетичні смаки, любов до природи, батьківське ставлення до неї.
Тип уроку: узагальнення і систематизації
Обладнання:натуральні зразки плодів та насіння, значки з надписами «Квітка», «Плід», «Насінина», комплект жетонів, зображення квітки, плоду, насінини яблука, картки – завдання.
І. Виклик, або вступна частина уроку
(звучить легка мелодія на фоні якої слова вчителя)
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок
Сьогодні він у нас незвичайний
Тож повернімося обличчям до гостей
І лагідно скажемо всім: «Добрий день!»
Вітаю вас. Діти як ви думаєте, що у мене в руці? Так – це квітка. Ви дуже уважні і я надіюся, що ця уважність буде поряд з вами протягом усього нашого уроку. Тож бажаю вам успіху, а ще якщо зібрались разом, то це початок, якщо триматись разом, то це прогрес, якщо працюватимемо разом – нас чекає успіх. Я надіюся на вашу підтримку. Я роздаю картки, вам потрібно об’єднатися в групи. `
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Щоб з’ясувати якою буде тема нашого уроку виконайте завдання, утворіть слова переставляючи букви, якщо правильно виконаєте завдання, то зможете визначити, про що піде бесіда.На цю роботу я виділяю не більше 1 хвилини.
ИАНСНАНІ – насінина
681 37254
ВІКАКТ – квітка
231654
ИЛДП – плід 3241
Що об’єднує ці терміни? Так це генеративні органи рослини.
Яку мету ми сьогодні перед собою поставимо? Ми будемо вивчати чи повторювати дані терміни? Впорядковувати знання? Визначаємо тему мету і тип уроку. Тип уроку – узагальнення і систематизації знань.
Оцінювати будемо не оцінкою, а оцінкою буде плід оскільки ми сьогодні жнемо те, що сіяли протягом вивчення нашої теми.
ІІІ. Осмислення, або основна частина уроку.
Зараз серед нас є такі учні, що мали випереджувальне завдання. Хто вони? Що вони могли підготувати для нас? Послухаємо їх, але не просто так, вони визначать проблемне завдання нашого уроку.
( виходять 3 учні з зображенням квітки, плоду, насінини яблука)
Насінина, квітка й плід
Крик здійняли на ввесь світ
Хто з нас трьох найголовніший
Хто корисний й вигідніший,
Квітка: Звісно, я, бо я красива
Білосніжна і вродлива
Маю ніжні пелюстки
Квітколоже й пиляки
І пилок такий пахучий
Що і бджілки і жучки
Ех, смакують залюбки!
Плід: Люба, квітко, це не діло
Як таке сказать ти сміла?
Головний тут орган я
Ось вам довідка моя:
Я червоний, ще й корисний
І солодкий й трішки кислий
Вітаміни й елементи
Вуглеводи і кислоти
Теж мені вони доречні
Головний я безперечно!
Насінина: Ні! Найкорисніша тут я
В цім заслуга лиш моя
Хоч маленька та у мене
Зародкове є серденько
Як сприятливі умови
Проростати знову й знову
Я даю початок їм
Всім рослинам дорогим.
Всі разом: Любі друзі, поможіть
Суперечку розв’яжіть
І скажіть нам тут при всіх (закінчіть будь ласка цю інсценівку)
Хто важливий з нас усіх?
Яке ж завдання ми маємо вирішити протягом уроку?
У мене у руці картки – завдання для кожної групи. Я пропоную кожному повернутися до своєї групи і разом виконати завдання для створення міні проекту викластаючи на листкові формату А4 із заздалегіть виготовлених деталей генеративний орган рослини і захистити його прикріпивши роботу на дошці. На виконання даного завдання ми маємо 15 хвилин.
Презентація групи «Квітка»
Наша група вважає, що найважливішим генеративним органом є квітка, яка забезпечує статеве розмноження рослин – процеси запилення та запліднення.
Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, чашечки, віночка, головних частин квітки – маточки і тичинок.
Тичинка складається з тичинкової нитки і пиляка. У пиляку формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини. Маточка складається із зав’язі із насінними зачатками, стовпчика, приймочки. У кожному насінному зачатку формується зародковий мішок, де міститься жіноча статева клітина та центральна клітина.
Дрібні квітки рослин зібрані в суцвіття. За характером галуження головної осі й розміщення квіток розрізняють суцвіття прості та складні.
До простих належать: китиця, щиток, зонтик, колос, кошик.
До складних суцвіть відносять: волоть. складний колос, складний зонтик.
Суцвіття збільшують імовірність запилення та кількість утворення плодів.
Під час запилення пилок з пиляка тичинки переноситься на приймочку маточки квітки. Розрізняють два типи запилення: самозапилення – пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки, перехресне запилення – пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на приймочку маточки іншої квітки. Пилок може переноситися вітром, водою, комахами, птахами, людиною.
Таким чином, біологічне значення квітки полягає в тому, що з неї в результаті запилення і запліднення утворюються плоди і насіння.
Презентація групи «Плід»
Наша група вважає, що плід – також важливий генеративний орган, тому що він захищає зародок насінини від несприятливих впливів і сприяє розповсюдженню рослин.
Плід складається з однієї чи кількох насінин, оточених оплоднем. Оплодень утворюється насамперед зі стінок зав’язі, проте в його формуванні можуть брати участь й інші частини квітки. Оплодень має три шари: зовнішній, середній, внутрішній.
Залежно від особливостей утворення плодів вони бувають: простими ( квітка має одну маточку напр. у вишні), збірними ( квітка має декілька маточок – у малини), супліддя (плоди утворюються з квіток дуже щільних суцвіть і зростаються – у шовковиці).
За кількістю насінин плоди поділяються на такі види: однонасінні (мають лише одну насінину – соняшник) та багатонасінні, які мають багато насінин (горох.)
Залежно від вмісту води в оплодні плоди бувають сухі та соковиті.
Сухі розкривні плоди – біб (горох), стручок (капуста), коробочка (мак).
Нерозкривні сухі плоди – горіх ( у ліщини), сім’янка ( у соняшника), зернівка ( у пшениці).
Соковиті багатонасінні плоди – це ягода ( у смородини), яблуко ( у груші), гарбузина ( в огірка).
Соковитим однонасінним плодом є кістянка ( у вишні).
Таким чином, плоди є лише у квіткових рослин, вони слугують для поширення та захисту насінин від несприятливих впливів довкілля.
Презентація групи «Насінина»
Наша група вважає, що насінина – важливий генеративний орган, тому що за сприятливих умов насінина проростає і дає початок новій рослині.
Насінина утворюється з насінного зачатка зав’язі. Насінина квасолі вкрита насінною шкіркою. Під шкіркою розташований зародок, який складається з двох сім’ядоль та зародкового корінця, зародкового стебла, зародкової бруньки. У сім’ядолях знаходиться запас поживних речовин.
Насінина пшениці вкрита зовні оплоднем, який щільно приріс до насінної шкірки. Зародок складається з однієї сім’ядолі та зародкового корінця, зародкового стебла, зародкової бруньки. Запас поживних речовин знаходиться в ендоспермі.
Проростання насіння – це процеси, які зумовлюють розвиток і вихід назовні паростка. Для проростання потрібні умови: достатнє зволоження ґрунту, доступ повітря, певна температура. Потрапляючи в сприятливі умови насінина поглинає воду і набрякає. Спочатку проростає зародковий корінь, а вже потім – пагін.
Існує надземний тип проростання насіння, коли сім’ядолі з брунькою виносяться на поверхню ґрунту ( квасоля і гарбуз) і підземне проростання, коли сім’ядолі залишаються в ґрунті ( горох і пшениця).
Таким чином насінина містить зародок майбутньої рослини, та запас поживних речовин, необхідний для його розвитку.
Молодці! Гарно захистили свої проекти. Слухаючи вас, я щораз переконувалася у вашій правоті, а зараз у мене виникло питання, то який орган із продемонстрованих вами є найголовнішим?
Методичний прийом «Ажурна пилка»
Вчитель: Ми з вами презентували своє завдання та дійшли до дуже важливого, але не однозначного висновку. За словами наших доповідачів ми не можемо сказати який орган найголовніший. І тому я вам пропоную об’єднатися в інші групи і подумати над такими запитаннями: Якби зникли квіти, чи можливе утворення плоду? Якби зникли плоди, чи можливе формування насінини? Якби зникла насінина, чи можливе утворення квітів і взагалі рослини? На вирішення цієї роботи маєте 2 хв. Після вирішення цієї проблеми підсумовую:серед генеративних органів рослини неможна виділити найголовнішого. Вони усі є головними і кожен з них чекає на сприятливі умови для свого розвитку, росту, дозрівання. За яких умов це можливе?
Руханка
Ми з вами знаємо, що необхідною умовою забезпечення життя рослини є наявність певної температури, повітря, якість і глибина ґрунту,вологості, яка потрапляє на землю у вигляді дощу. А чи відчували ви це на собі? Ні! Тоді давайте послухаємо, який він. Зараз по ланцюжку ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!
В Австралії піднявся вітер. (тре долоні)
Починає капати дощ. (клацає пальцями)
Дощ посилюється.(почергово плескає долонями по грудях)
Починається справжня злива. ( плескає по стегнах)
А ось град – справжня буря. (тупотить ногами)
Але що це? Буря стихає. (плескає долонями по грудях)
Рідкі краплі падають на землю. (клацає пальцями)
Тихий шелест вітру. ( потирає долоні)
Вийшло сонце! ( піднімає руки догори)
Сідайте діти всі за парти, навчання – праця. Це не жарти
ІV. Рефлексія, або підбиття підсумків.
За свої зусилля ви заслуговуєте на винагороду, а саме на плід, та він не простий на кожному з них є запитання, яке ви задаєте своєму сусіду кожна правильна відповідь 1 плід.
10.Як називають кількісне збільшення розмірів, об’єму та маси новоутворених клітин, органів і всього організму?(ріст)
11. Назви орган насінного розмноження рослин. (квітка)
12. Яку має назву частина квітки у якій утворюється пилок? (тичинка)
13. Яку назву має частина квітки у якій утворюються насінні зачатки? (маточка)
14.як називається репродуктивний орган у якому знаходиться насінина? (плід)
15. Як називається спосіб розмноження спорами або частинами органів рослини? (нестатеве розмноження)
А зараз я пропоную зробити вам завдання в якому ви маєте перевірити чи все тут правильно.Методичний прийом «асоціативний кущ» ( написати кущі завчасно на звороті дошки з помилкою спочатку опрацювати один, а потім інший). На виконання завдання 5 і 5хв.
Використання плодів і насіння в господарській діяльності людини
Їжа, корм для тварин, крупи,олія,оліфа, машинні масла,
тканини, лікарські засоби, приправи, отруйні речовини
Способи запилення
Самозапилення
Перехресне: анемогамія( вітром), ентомогамія (комахами), орнітогамія ( птахами), гідрогамія (вода), кажанами(тропічні рослини)
А зараз зверніть увагу на монітор вашій увазі пропонуються способи поширення плодів, будьте уважні у слайдах є запитання вам потрібно дати відповідь. На виконання завдання
Мультимедійні засоби навчання.Перегляд слайдів «Способи поширення плодів і насіння»
↙ ↓ ↓ ↓ ↘
Огірок –
перстач кульбаба сейшельська череда ?
пальма
Банк цікавих даних
Найбільша квітка – «Титан». Висота – 3м 17 см, ширина – 1м 50см, цвіте один раз на три роки протягом 24 год. ЇЇ називають трупною, тому що вона пахне тухлим м’ясом.
Усередині квіток температура вища, ніж у навколишньому середовищі, завдяки диханню.
Пилок берези переноситься на відстань до 40 км, а дуба – на 70 км.
Арахіс має підземні квіти та плоди. Його насіння називають земляними горіхами.
Якщо в лісі багато плодів горобини – осінь буде дощовою, а якщо багато жолудів на дубах – зима буде суворою.
Пилок дуже поживний, у ньому міститься 40-50% білків, близько 40% вуглеводів, є жири, вітаміни та інші корисні речовини.
Рослинні отрути в малих кількостях часто використовують як ліки.
У однієї й тієї ж рослини можна спостерігати два способи запилення – у дзвоників. Є легенда про цю рослину – маленькі гноми виходять уночі на галявину, а ці квіти розповідають усі новини. Квіти розкриваються й опускаються донизу, щоб залетіла бджола чи джміль, а коли не прилітають, то відбувається самозапилення. Штучне запилення здійснює людина.
Найбільше насіння в сейшельської пальми: діаметр – 35 см, довжина – 50 см. Росте на Сейшельських островах в Індійському океані. Поширюється водою. До 18 ст. горіхи цієї пальми вважали чарівними створіннями океану й за них платили великі гроші.
V. Підсумок уроку.
Я хочу підсумувати наш урок притчею про сіяча від Ісуса Хреста.
« Хто має вуха, щоб слухати, нехай слухає!
Ось вийшов сіяч, щоб посіяти. І як сіяв він зерна, упали одні край дороги, - і пташки налетіли та їх повидзьобували. Другі ж упали на ґрунт кам’янистий, де не мали багато землі, - і негайно посходили, бо земля неглибока була, а як сонце зійшло, - то зів’яли, і, коріння не мавши, посохли. А інші потрапляли в терен – і вигнався терен, і їх поглушив. Інші ж упали на добрую землю – зродили: одне в сто разів, друге – у шістдесят, а те й у тридцятеро.»
Ці слова я вважаю, тепер можете й ви розуміти після вивченої нами теми, адже ми примножили, повторили, узагальнили, систематизували свої знання про генеративні органи рослини.
Ми розібралися з основною проблемою, який генеративний орган є найголовнішим, з їх функціями і знаємо, що всі генеративні органи необхідні рослині для розмноження рослин, а розмноження рослин – це життя рослин, життя рослин – це життя на всій планеті, яке ми маємо берегти та примножувати.
А тепер рахуємо свої плоди кожен отриманий плід має 2 бали. Не поспішайте, тому що нагорода ще чекає на своїх переможців. Кожен називає число балів, набраних за урок.
Але наш трудолюбивий народ навіть після збору урожаю невтомно працює тому працюватимемо і ми над таким домашнім завданням: група «Квітка» - малюнковий дивосвіт «Квіти нашого села»,
група « Насінина» – колекцію насінин «Попелюшка»,
група «Плід» - кросворди «Плоди та вітаміни»
А тепер коли ми вижали те, що сіяли протягом вивчення теми, ми за старим добрим народними звичаєм будемо справляти обжинки, а цей кошик наповнений соковитими плодами нехай збагатить ваш організм вітамінами, бо вживання вітамінів є однією з умов запоруки здоров’я людини.
Дзвінок уже продзвенів
Урок швидко так пролетів
Повернімося обличчям до гостей
І скажемо їм:
Допобачення, Дякуєм, Приходьте до нас ще!