Рослини лісу
Мета: поглиблювати знання учнів про рослини лісу; розвивати вміння спостерігати, логічно і творчо мислити; розвивати пізнавальну активність; виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Знайди зайве»
Учням пропонуються зображення ялини, дуба, води, книжки, ліщини, буряк. Серед них учні мають почергово знайти зайве. В кінці має залишитись дуб та ялина.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні знову оживає.
(Ліс)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ліс – це місце, росте багато різних рослин, серед яких обов’язково мають бути дерева.
Хвойні ліси
Сосна і ялина, смерека і кедр, ялівець – хвойні дерева. Хвойні ліси похмурі, суворі. Коли дме вітер, верхівки дерев неначе стогнуть. У хвойних лісах можна знайти маленькі кущики чорниці й брусниці. З трав’янистих рослин у соснових лісах багато чебрецю, цмину.
Питання для обговорення:
- Які дерева ростуть у хвойних лісах?
- Назвіть кущі і трав’янисті рослини хвойних лісів.
- Поміркуйте, чому хвойні ліси здаються похмурими.
Листяні ліси
Ліси з листяних дерев називають листяними. Крони листяних дерев погано пропускають світло. Тому під ними ростуть тільки ті рослини, яким не потрібно багато світла. З кущів – це малина, ліщина, вовчі ягоди, з трав’янистих рослин – конвалія, копитняк, зірочник, папороть.
Питання для обговорення:
- Які ліси називають листяними?
- Назвіть кущі і трав’янисті рослини листяних лісів.
- Поміркуйте, чому під кронами листяних дерев ростуть тільки ті рослини, яким не потрібно багато світла.
4. Вивчення значення лісу.
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота з підручником
2. Розгадування кросворда «Дари лісів»
1) І солодкі, і кисленькі,
І довгасті, і кругленькі
До вподоби ви мені,
Соковиті та смачні.
Знають добре малюки:
Мова йде про… (ягоди).
2) Що за дерево, чий цвіт
Пахне медом на весь світ? (Липа)
3) Стоїть при дорозі
На одній нозі.
І шапочку має,
Та нікого не вітає. (Гриб)
4) Ніхто її не лякає, а вона тремтить. (Осика)
5) Червоненька сукня, біленьке серденько. (Малина)
6) Яскраві пелюстки
І запах пречудовий,
І хочеться усім їх
Бачить знову й знову. (Квіти)
7) Я завжди, в усякі дні,
Все стою в однім вбранні.
І свитину цю, що маю,
В зимку й спеку не скидаю. (Сосна)
8) У зеленім кожушку,
В костяній сорочці.
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
9) На літо одягається,
А на зиму одежі цурається. (Дерево)
3. Творчі запитання
1) Відомо, що в кущах гніздяться багато птахів. Що станеться, якщо в лісі вирубати всі кущі? (Під деревами і кущами тварини ховаються від негоди, на гілках улаштовують свої житла. У лісі зникнуть птахи.)
2) А що станеться, якщо в лісі вирубати сосни і ялини? (Насінням ялини і сосни годуються багато птахів і звірів. Зникнуть птахи і звірі.)
4. Бесіда «Правила поведінки у лісі»
Діти дивляться на слайди та називають правила поведінки у лісі.
Не ламати кущів та дерев. Рослина – жива істота, кожен листочок виділяє в повітря кисень, необхідний для дихання тваринам і людям.
Не пошкоджувати кору дерев. Із нанесеної рани витікає сік, через яку в дерево можуть проникнути мікроорганізми.
Не ламати квітучих рослин. Кожна зірвана квітка – це комашка, яка залишилася без їжі, це насіння, з якого не виросла рослина. Від нашої звички зривати гарні рослини багато з них опинилися під загрозою зникнення.
Не ловити комах. Не знищувати павуків, жаб. Комахи запилюють рослини.
Не ловити диких тварин і забирати їх додому. Дикі тварини не можуть жити в неволі. Вони загинуть.
Не руйнувати гнізда. Порушені гнізда птахи покидають. З яєць, які там були, вже не вилупляться пташенята.
Не розводити багаття. Пожежа, яка може виникнути від залишеного багаття, знищує рослини і тварини, спричиняючи іноді стихійні лиха.
Не залишати сміття.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Що нового дізналися на уроці?
— Що вас здивувало?
— Які рослини лісів ви запам’ятали?
— Чому треба охороняти ліс?