Тема. Рослини восени. Спостереження за особливостями сезонних змін у природі. Екскурсія в осінній парк. (1 клас)
Мета: дати учням первинне поняття про явища природи, сезонні явища; провести спостереження за змінами в живій природі; учити знаходити ознаки відмінності рослин восени порівняно із літом; продовжити формування понять «жива природа»; формування вміння естетично сприймати природу навколо себе; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: загадки, вірші про осінь, кольорова крейда.
Предмети, що інтегруються: природнича, образотворче мистецтво,
соціальна і здоров язбережувльна.
Хід екскурсії
І.Ранкова зустріч.
1.Привітання дітей.
Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук.
Вчитель:Сонечко встало сьогодні дуже рано і посилає вам свій промінець, вітаючись з вами. Тож давайте і ми привітаємося з ним.
Промінь падає в долоні – другу посміхнись.
Очі у небес бездонні – за руки візьмись.
Шелестить над нами листя – весело стрибай.
Хвиля мружиться іскристо – тож і ти моргай!
Задощила раптом хмарка – руки підставляй.
Потім знову стало жарко – голову сховай.
А он пташечка злетіла – в небо задивись.
Пісня лине понад світом – другу посміхнись!
3.Обмін інформацією.
-Що цікавого бачили по дорозі в школу?
- Які помітили зміни в природі?
-Як змінилося забарвлення листя на деревах?
-Чи є квітучі рослини?
ІІ. Підготовка учнів до екскурсії.
1.Вчитель проводить екскурсію у парку,заздалегідь визначає, які об'єкти природи зможуть побачити учні.
— Діти, сьогодні ми підемо на екскурсію у парк. На екскурсії з'ясуємо, які зміни відбулися в природі.
Але перш ніж підемо, повторимо правила поведінки на екскурсії.
По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.
Не відволікатися по дорозі на сторонні об'єкти, не відставати від товаришів.
У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який йде попереду.
На зупинках уважно слухати вчителя.
Ходити у визначених учителем місцях.
Не ламати гілки дерев, кущів.
Не виривати з корінням рослини.
Не рвати квіти.
Не зачіпати мурашиних куп.
Не зачіпати пташиних гнізд.
Не заглядати у дупло, під корені дерев — це небезпечно.
Не лякати тварин, яких зустрінете.
2. Проведення екскурсії.
Перша зупинка.
Глибоко вдихніть осіннє повітря. Додайте крихти осіннього тепла із родзинками бабиного літа. Полийте осіннім дощиком та своїм щирим дитячим сміхом. Видихніть у долоні все це осіннім вітерцем, додавши власної любові та наснаги і розсипете цей коктейль по класу.
В зеленім саду побував
якийсь художник - і поволі
дерева перефарбував
у золотисто-жовтий колір.
Ти хто такий?- я здивувавсь.-
Чому тебе не бачив досі?
-Ти придивися, - хтось озвавсь,-
і ти побачиш…
Погляньте навколо. Як красиво! Помилуйтеся природою. Прислухайтеся.
Слово вчителя.
Після літа прийшла осінь. Сонце світить не так яскраво, як влітку, на вулиці ше тепло, але не жарко, як улітку. Все частіше бувають хмарні дні, йдуть дощі.
Погляньте на рослини.
Знайдіть листки зеленого, золотистого і багряного кольорів. Розгляньте їх. Помилуйтеся їхньою красою. Складіть букет з осінніх листків.
Поміркуйте, чому осінь називають чарівницею.
Слухання вірша.
Послухайте вірш “Падає листя”.
Падає, падає листя,
листя в саду мерехтить,
жовте, яскраво-вогнисте
тихо за вітром летить.
Побігайте по опалому листю, послухайте, як воно шурхотить.
Відгадайте загадки.
Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває? (Осінь)
Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)
Хто вона, ота красуня в золотім намисті, що без пензля і без барв скрізь малює листя?
Зверніть увагу на траву.
Постійте тихенько під деревом або кущем. На деревах і кущах дозріли плоди, жовтіє і опадає листя. Засихає трава. Ще цвітуть деякі рослини.
Малювання на асфальті осінніх дерев
— А тепер намалюйте кольоровою крейдою на асфальті осінні дерева. Покажіть усю красу осінньої природи. (Учні малюють у групах, за бажанням. Наприкінці вибирається кращий малюнок.)
IІІ.Підсумок екскурсії.
Відповіді на запитання.
Розкажіть батькам, що бачили на екскурсії. Намалюйте осінь.
Читання вірша "Осінь".
ОСІНЬ
Нарядилась осінь
В дороге намисто,
Золоте волосся
Розплела над містом.
Кольорові фарби
Вийняла з кишені
І малює осінь
Жовтим по зеленім.
Здогадатись можна
В парку по деревах:
Є червона фарба
В неї і рожева.
Ще й відтінків різних
Безліч осінь має,
А стрункі ялини
Боком обминає.
Їй не шкода фарби
Й часу ні хвилини —
Колються нечемні
Сосни та ялини.
Тема. Рослини восени. Спостереження за особливостями сезонних змін у природі. Екскурсія в парк. (1 клас)
Мета: дати учням первинне поняття про явища природи, сезонні явища; провести спостереження за змінами в живій природі; учити знаходити ознаки відмінності рослин восени порівняно із літом; продовжити формування понять «жива природа»; формування вміння естетично сприймати природу навколо себе; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: загадки, вірші про осінь, кольорова крейда.
Предмети, що інтегруються: природнича, образотворче мистецтво,
соціальна і здоров язбережувльна.
Хід екскурсії
І.Ранкова зустріч.
Привітання дітей.
Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук.
Вчитель:Сонечко встало сьогодні дуже рано і посилає вам свій промінець, вітаючись з вами. Тож давайте і ми привітаємося з ним.
Промінь падає в долоні – другу посміхнись.
Очі у небес бездонні – за руки візьмись.
Шелестить над нами листя – весело стрибай.
Хвиля мружиться іскристо – тож і ти моргай!
Задощила раптом хмарка – руки підставляй.
Потім знову стало жарко – голову сховай.
А он пташечка злетіла – в небо задивись.
Пісня лине понад світом – другу посміхнись!
ІІ.Обмін інформацією.
-Що цікавого бачили по дорозі в школу?
- Які помітили зміни в природі?
-Як змінилося забарвлення листя на деревах?
-Чи є квітучі рослини?
ІІІ. Підготовка учнів до екскурсії.
Вчитель проводить екскурсію у парку (лісі), заздалегідь визначає, які об’єкти природи зможуть побачити учні.
— Діти, сьогодні ми підемо на екскурсію у парк. На екскурсії з’ясуємо, які зміни відбулися в природі.
Але перш ніж підемо, повторимо правила поведінки на екскурсії.
По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.
Не відволікатися по дорозі на сторонні об'єкти, не відставати від товаришів.
У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який йде попереду.
На зупинках уважно слухати вчителя.
Ходити у визначених учителем місцях.
Не ламати гілки дерев, кущів.
Не виривати з корінням рослини.
Не рвати квіти.
Не зачіпати мурашиних куп.
Не зачіпати пташиних гнізд.
Не заглядати у дупло, під корені дерев — це небезпечно.
Не лякати тварин, яких зустрінете.
II. Проведення екскурсії.
Перша зупинка.
Глибоко вдихніть осіннє повітря. Додайте крихти осіннього тепла із родзинками бабиного літа. Полийте осіннім дощиком та своїм щирим дитячим сміхом. Видихніть у долоні все це осіннім вітерцем, додавши власної любові та наснаги і розсипете цей коктейль по класу.
В зеленім саду побував
якийсь художник - і поволі
дерева перефарбував
у золотисто-жовтий колір.
Ти хто такий?- я здивувавсь.-
Чому тебе не бачив досі?
-Ти придивися, - хтось озвавсь,-
і ти побачиш…
Погляньте навколо. Як красиво! Помилуйтеся природою. Прислухайтеся.
Слово вчителя.
Після літа прийшла осінь. Сонце світить не так яскраво, як влітку, на вулиці ше тепло, але не жарко, як улітку. Все частіше бувають хмарні дні, йдуть дощі.
Погляньте на рослини.
Знайдіть листки зеленого, золотистого і багряного кольорів. Розгляньте їх. Помилуйтеся їхньою красою. Складіть букет з осінніх листків.
Поміркуйте, чому осінь називають чарівницею.
Слухання вірша.
Послухайте вірш “Падає листя”.
Падає, падає листя,
листя в саду мерехтить,
жовте, яскраво-вогнисте
тихо за вітром летить.
Побігайте по опалому листю, послухайте, як воно шурхотить.
Відгадайте загадки.
Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває? (Осінь)
Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)
Хто вона, ота красуня в золотім намисті, що без пензля і без барв скрізь малює листя?
Зверніть увагу на траву.
Постійте тихенько під деревом або кущем. На деревах і кущах дозріли плоди, жовтіє і опадає листя. Засихає трава. Ще цвітуть деякі рослини.
Малювання на асфальті осінніх дерев
— А тепер намалюйте кольоровою крейдою на асфальті осінні дерева. Покажіть усю красу осінньої природи. (Учні малюють у групах, за бажанням. Наприкінці вибирається кращий малюнок.)
IV.Підсумок екскурсії.
Відповіді на запитання.
Розкажіть батькам, що бачили на екскурсії. Намалюйте осінь.
ОСІНЬ
Нарядилась осінь
В дороге намисто,
Золоте волосся
Розплела над містом.
Кольорові фарби
Вийняла з кишені
І малює осінь
Жовтим по зеленім.
Здогадатись можна
В парку по деревах:
Є червона фарба
В неї і рожева.
Ще й відтінків різних
Безліч осінь має,
А стрункі ялини
Боком обминає.
Їй не шкода фарби
Й часу ні хвилини —
Колються нечемні
Сосни та ялини.