20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Грунт. Дятім про дощового черв'яка"

Про матеріал

Урок побудований на взаємодії з природним середовищем, пропонуються вправи і завдання ототожнення себе із об'єктами світу природи. Вчимо дітей бачити красиве у кожному природньому об'єкті.

Перегляд файлу

 

 

Природознавство

Тема: Ґрунт. (Бридкий? Ні, красивий! Або дітям про дощового черв’яка (на природі)).

Мета: на прикладі дощового черв’яка показати дітям як будова тіла тварини пристосована до її способу життя; розповісти про ту роль, яку виконують дощові черви у природі і житті людини; вчити встановлювати зв’язки; розвивати уяву, мислення; виховувати любов і повагу до живих створінь.

Обладнання: скляна банка, лопатка, тарілочка, серветка. 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

- Наші помічники гукають нас у цікаву подорож екологічною стежинкою хто вони? (Руки, вуха, очі, ніс, язик, думка). Скільки цікавого навколо! І все це – наша з вами рідна земля.

Місць чудових і цікавих

На Землі багато є…

Їх навряд чи відшукає

Той, хто з крісла не встає.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 Сьогодні ми помандруємо на город знайомитися з дуже красивою тваринкою. Вона живе скрізь, але найчастіше можна її побачити саме на городі. Вона приносить величезну корись ґрунтам.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота із загадкою.

Хто ж ця тваринка ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

Живе в землі не звір, не птиця.

Риє нори, а не кріт.

Світла денного боїться,

Землю їсть на обід.

Це дощовий черв’як. (Вчитель обережно дістає черв’яка з землі, кладе його на долоню або тарілочку.) Подивіться, яке миле створіння. Який він беззахисний перед нами. Обіцяйте черв’ячку, що не заподієте шкоди.

 - Обіцяємо!

2. Граємо в гру Мій черв’ячок красивий тому, що…

Варіанти відповідей дітей: (він рожевий, незвичний, не такий як усі, особливий…)

3. Дослідження будови тіла, опис тварини.

Подивіться, яке у нього витягнуте тіло: витягне, округле, рожеве, на дотик слизьке. Воно ніби складається з великої кількості маленьких частинок. Таке тіло допомагає черв’яку вільно рухатися під землею.

 - Що робить черв’як на долоні? (Звивається, крутиться). Його тіло дуже чутливе. Він відчуває мій дотик, і йому це зовсім не подобається.

 - Де живе дощовий черв’як? Під землею, він дуже цікаво пересувається. Коли земля м’яка, черв’як риє її переднім кінчиком тіла.

У твердому ґрунті він проїдає собі хід, пропускаючи землю через кишечник. Присядьте, подивіться під ноги. Зверніть увагу на лунки землі. Це – слід роботи дощового черв’яка.

То чому ж його називають дощовим? Правильно, велику кількість черв’яків ми можемо спостерігати саме після дощу. Після зливи вони виповзають на поверхню. Якщо вибратись їм не вдається. Вони можуть загинути від засухи. Їсть черв’як гнилі частинки рослин, опале листя. Все це потрапляє у його організм разом із землею.

4. Дослідження властивостей землі.

Візьміть грудочку землі в руки. Розітріть її. Яка вона? (М’яка, розсипається, кришиться.) насиплю ґрунту в лієчку, поллю водичкою. Що сталося?

У м’яку землю легко проходить вода і повітря. Подивіться на рослини. Чи подобається їм тут рости? Доведіть це. (Вони красиві, зелені, міцні, привабливі, стрункі.) М’яким ґрунт став через те, що у ньому живуть дощові черв’яки. Прориваючи собі нірки, вони розпушують землю, збагачують поживними речовинами.

Дощові червяки – корисні тварини. Вони потребують нашої охорони. Ніколи не кривдіть цих красивих створінь. Пам’ятайте, що вони живі і мають таке ж право на життя, як і ми з вами!

Відпустимо нашого черв’ячка додому, а вдома ви намалюєте нашого героя.

V. Фізкультхвилинка.  Гра Поверни мене додому.

Вчитель: - Поверни мене додому. Я – білка.

Учень: - В ліс.

Вчитель: - Поверни мене додому. Я – окунь.

Учень: - В річку.

Вчитель: - Поверни мене додому. Я – жабка.

Учень: - На болото.

Вчитель: - Поверни мене додому. Я –  кріт.

Учень: - Під землю.

Вчитель: - Поверни мене додому. Я –  медуза.

Учень: - В море.

VI. Продовження роботи над вивченням нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

На зиму дощові черв’яки зариваються глибоко в землю і там бідіть відпочивати до весни.

Якщо придивитися до дощового черв’яка, можна побачити, що тіло його складається із  кільцевидних сегментів. Які нагадують з’єднані один з одним мініатюрні пончики кожний сегмент приводиться у рух двома групами м’язів. Одна група, яка знаходиться прямісінько під шкірою, утворює кільце навколо черва. Під нею розміщується друга група м’язів, яка проходить вздовж тіла. Коли черв’як рухається, він почергово то витягує, то скорочує ці групи м’язів. Стискаючи сегмент за сегментом, і складається враження, немов його тілом пробігають ритмічні хвилі.

Варто покласти черв’яка на долоню, як він починає крутитися і звиватися. Це пояснюється тим, що на його тілі розташована велика кількість чутливих клітин – їх може бути до 1900 на кожному сегменті. Завдяки цьому черв’як може відчувати смак і реагувати на світло.

При переміщенні дощові черв’яки чіпляються за частинки ґрунту маленькими тоненькими щетинками. На кожному сегменті у них розташовано декілька пучків таких щетинок. Черв’як користується ними, немов весляр веслами: він занурює щетинки в землю, подає тіло вперед, а потім втягує щетинки всередину. Він може гребти як назад, так і вперед, використовуючи кожного разу один пучок щетинок.

Слизька поверхня дощових черв’яків, яка у багатьох викликає відразу, дозволяє цим істотам дихати. Шкіра у черв’яків пориста, і кровоносні судини, які розташовані прямісінько під шкірою, отримують кисень із повітря або насиченої киснем води, виділяючи при цьому двоокис вуглецю. Однак такий взаємо обмін відбувається, тільки коли шкіра черв’яка волога. Якщо вона з якоїсь причини суха, черв’як приречений на повільну смерть.

З іншого боку, якщо під час сильних дощів черв’як залишився у своїй нірці, кисень, яким насичена вода, швидко використовується. Це одна з причин, чому після зливи черви виповзають на поверхню. Якщо вибратися їм не вдасться, вони загинуть від задухи.

2. Цікаві факти про черв’яків.

Нашу планету заселяє більше 1800 видів дощових червів. Їх можна зустріти у всіх куточках Земної кулі, крім найбільш посушливих і найхолодніших. Розпушуючи землю, дощові черви виступають в ролі мініатюрних орачів. Харчуючись, вони пропускають через свій кишечник гній, землю і гниючі рослинні рештки. Вчені стверджують, що проходячи через травну систему черв’яка. Поживні речовини перетворюються в іншу, більш доступну рослинам форму, і стають чудовим добривом. Крім того, багато маленьких шкідливих мікроорганізмів гинуть, проходячи через кишечник черв’яків. Таким чином харчуючись, черви очищують землю. Дощові черв’яки – це унікальний апарат з переробки: вони перетворюють відходи у чудове добриво!

Унікальні здібності червів використовують і в господарстві. Наприклад, для переробки сміття. У деяких країнах їх споживають в їжу.

VIІ. Підсумок уроку.

Пам’ятайте, любі діти,

Щоб сади у нас цвіли,

Щоб літали журавлі,

Щоб пташки у нас співали,

І дерева підростали,

Щоб земля була у квітах, -

Бережіть природу, діти!

VIІІ. Розвивальна вправа.

Складання сенкану про черв’яка. Черв’як

Корисний, слизький

Очищують, орють,  розпушують

Унікальний апарат переробки

Трудівник

 

1

 

 

 

docx
Додано
2 жовтня 2018
Переглядів
746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку