Тема: Рослині угрупування. Типи рослинних угрупувань.
Мета: Розорити особливості пристосованості рослин до спільного життя в екосистемі лісу, дати поняття про фітоценози, агроценози та біоценози, формування почуття відповідальності за стан довкілля.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка знань учнів.
Графічний диктант (розкриваю суть)
1.Екологія- це наука що вивчає зв’язки організмів між собою та з
навколишнім середовищам.
2.Екологічні фактори – відносна стійка сукупність живих організмів
Із характерним для них кругообігом речовин і енергії.
3. Довкілля – це все,що оточує живі організми.
4.Абіотичні – фактори живої природи.
5.Антропічний – вплив неживої природи.
6.Теплольбиві – рослини що бояться холоду.
7.Світлолюбові – рослини, що ростуть у тісних місцевостях.
8.Вода – це регулюючий фактор розподілу рослин по всій земній
кулі.
9.Дуб, кропива, лобода зростають на багатих поживними речовинами
грунтах.
ІІІ. Мотивація. Напевно кожного з вас цікавить, як живуть у природі різні рослини.
Саме ознайомившись із питанням які ми будемо сьогодні вивчати дадуть можливість дати відповідь на наші запитання.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Пояснення нового матеріалу.
Девіз уроку. «Все живе на землі має одну колиску, імя якої Природа». Чудова українська природа, різноманітні дерева, кущі, трава є в нашій місцевості. Рослини ростуть не ізольовано одне від одної, а спільно, утворюючи угрупування. Такі угрупування, як ліс, пуки, степи, болото, водойми.
Рослинне угрупування – це сукупність рослин, що перебувають у тісному взаємозв’язку між собою із умовами навколишнього середовища, знаходять на певній ділянці.
Уявна мандрівка в пісню.(Звучить фонограма)
«Надзвичайно красивий сосновий бір! Наче чуєш, як шумлять під вітром високі крони, скидаючи глицю на зелений килим моху, відчуваєш м’який аромат хвойного бальзаму, що ним напоєне повітря. А ще, справжня лісова скарбниця. Яких тільки грибів, ягід не зустрінеш серед мережаних листків папороті – орляка, поміж острівцями духмяного чебрецю. Уже всередині літа тут з’являються солодкі чорниці та запашні суниці, а потім золотаві маслючки , маслюки. Перед настанням осені малюють око калина, барбарис, терен.
Звучить фонограма. Про яке угруповання йде мова визначають учні.
Легенда про лісові дерева . (Розповідь учнів).
Пояснення із складанням схеми на дошці.
VII. Закріплення знань учнів.
Пристосування рослин до життя, в угруповання.
1.Які пристосування дозволяють рослинам лісу проживати сумісно?
2.Яке значення ярусного розміщення рослин?
3.Чому в трав’янистих рослин лісу переважно біле забарвлення квіток?
Ми звикли вважати, що природа всесильна, забуваючи при цьому, що вона дуже чутлива й крихка. Людства бере, а точніше – відбирає у природи щорічно десятки мільярдів тони речовин і матеріалів на свої потреби. Зелений покрив Землі кожного року скорочується на 1% .
Щорічно планета безповоротно втрачає десятки видів рослин і тварин, назвами яких поповнюється «Червона книга». Від нас усіх і від кожного зокрема, залетить чи лунатиме пісня солов’я , чи будуть дихати прохолодою прозорі джерельця, чи плескатиметься риба у чистій воді, чи буде над ними блакитне небо.
Бо голос Землі сповіщає нам.
Важко мені, діти мої, кровиночки мої. Чи ж не я Вас породила , чи ж не я Вам сили даю? Лелію для вас кожний кущик, твариночку кожну. Всі свої багатства відаю вам до остатку. Захищаю братів ваших менших - тварин, жуків. За що мене раните, діти мої, чом мене шануєте?
Зриті надра мої ранами гоїтимуться тисячі років, споєні отрутами поля перестають косити пшениці.
Не брудніть мене, не засмічуйте, бо я Ваша мати, і що Ви без мене варті?
VII.Домашнє завдання.
Вивчити пар. 65.