Ψ Психологічна наука - школі
ЗНО –2021
Психологічний тренажер
І. Вправа «Знайомство»
Інструкція: через 30 с кожен по черзі називатиме своє ім'я і три властиві йому якості (характеристики), що починаються на ту ж букву, що і його ім'я.
ІІ. Вправа «Мої очікування»
Ø «Якщо ви не думаєте про майбутнє, у вас його і не буде»
Джон Голсуорсі, лауреат Нобелівської премії з літератури (1935)
Ø «Якщо людина не знає до якої пристані вона тримає свій шлях, для неї жоден вітер не буде попутним»
Лао-Цзи (6-5 ст. до н.е.)
Ø Мета - передбачення у свідомості результату, на досягнення якого спрямовані дії
Філософський словник
Інструкція: щоб наша спільна робота була активною і максимально ефективною вам, учасники нашої зустрічі, необхідно сформулювати ваші очікування за трьома основними параметрами: - очікування від себе;
- очікування від вашої групи;
- і від мене, практичного психолога.
ІІІ. Визначення поняття. ЗНО (зовнішнє незалежне оцінювання) - дослідження результатів навчання, здобутих на певному освітньому рівні, проведення моніторингу якості освіти, які здійснює Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО), - таке визначення ви знайдете на сайті Міністерства освіти та науки України.
Мета ЗНО.Зовнішнє незалежне оцінювання проводиться з метою забезпечення права осіб на рівний доступ до вищої освіти та оцінювання відповідності результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, державним вимогам.
Результати ЗНОвипускників системи повної загальної середньої освіти використовують для прийому до вищих навчальних закладів та зараховують як оцінку за державну підсумкову атестацію. Факти з історії ЗНО. Вперше ЗНО з української мови, математики та історії України відбулося у 2006 році.
ІV. А що думають з цього приводу учні? Що для них «ЗНО»? Які асоціації виникають у випускників?
Вправа «Ваші асоціації»
Які асоціації виникають у Вас, коли ви чуєте абревіатуру ЗНО чи словосполучення «ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ»? Дайте, будь ласка, 2-3 відповіді:
V. Вправи «Фітнес для мозку». Як розвивати психічні процеси.
Наш мозок не можна розтягнути: він не скорочується подібно м'язам ніг при ходьбі. Однак чим більше людина розвиває свій мозок, тим більше нервових зв'язків створюється в ньому. Чим вище активність мозку, тим більше потрапляє туди крові, збагаченої киснем.
Інтелектуальне здоров'я людини безпосередньо залежить від того, в якому стані знаходиться інформаційна нейронна мережа мозку. Саме вона відповідає за об'єднання нервових клітин. Її можна тренувати. Кожне свіже роздратування сприяє появі нових нейронних зв'язків.
Два важливих кроки, які приведуть вас до успіху. Тренування:
• вправи на координацію є своєрідним стимулом для спільної роботи лівої і правої півкуль головного мозку;
Релаксація:
• для інтелектуального здоров'я просто необхідно налаштуватися на позитивне сприйняття навколишнього світу;
• процес дихання, контрольований людиною, сприяє посиленню зосередженості.
А. Вправа «Малювання носом»
Мета: синхронізація роботи обох півкуль мозку Інструкція.
ü Треба уявити собі, що на кінчику вашого носа прикріплений олівець. «Намалюйте» цим уявним інструментом декілька вісімок в повітрі, вісімка малюється «лежачою».
ü Коли ця техніка буде освоєна, спробуйте «написати» в повітрі нескладні слова або імена.
В. Вправа «Дзеркальне малювання»
Мета:усвідомлення орієнтації тіла в просторі, синхронізація роботи обох півкуль мозку.
Інструкція:у процесі виконання вправи руки рухаються вільно, дзеркально симетрично по
відношенню одна до одної, таким чином відбувається білатеральне малювання.
С. Вправа «Вухо-ніс»
Мета: розвиток координації рухів, який приводить до розслаблення уваги, що в свою чергу призводить до максимальної працездатності.
Інструкція: «Пальцями правої руки доторкніться до свого носа, а лівою рукою візьміть себе за праве вухо. Потім хлопніть в долоні і поміняйте положення рук: ліву — на ніс, праву — на ліве вухо. Зробіть цю вправу декілька разів».
Рефлексія. Feedback. ? Для чого ми це робимо?
? Як ви будете використовувати це вміння при підготовці до екзамену, взагалі в житті?
VI. Діагностична Вправа «Лінія. Концентруємо увагу».
Мета:розвиток концентрації уваги.
Інструкція: візьміть листок паперу і олівець, протягом 3 хвилин вам необхідно вести олівцем пряму лінію і зосереджувати увагу тільки на ній.
Як тільки зловите себе на відволіканні - робіть маленький пік наверх. Хороший рівень концентрації уваги, якщо за 3 хвилини не буде жодного піку.
Рефлексія. Feedback.
? Для чого ми це робимо?
? Як ви будете використовувати це вміння при підготовці до екзамену, взагалі в житті?
VII. Дихальна вправа «Кольорове дихання».
Мета: розвиток навичок релаксації за допомогою дихальної техніки і візуалізації.
Інструкція:«З яким кольором у вас асоціюється спокій? Так. Спокій може асоціюватися з самими різними кольорами і відтінками. Прийміть розслаблену позу і сконцентруйтеся на диханні. Коли дихання стане спокійним і рівним, уявіть, що з кожним вдихом в вас вливається енергія спокою, забарвлена в той колір, з яким у вас цей стан асоціюється. Таке дихання хай триває впродовж 1-2 хвилин.
А з яким кольором асоціюються занепокоєння, тривога. Тепер уявіть, як після «кольорового» вдиху піде видих, забарвлений в колір занепокоєння і тривоги. Що відчуваєте?» Рефлексія. Feedback.
? Для чого ми це робимо?
? Як ви будете використовувати це вміння при підготовці до екзамену, взагалі в житті?
VIII. Вправа «Афірмації».
Афірмації - це формули самонавіювання, які допомагають людині налаштувати свою свідомість
на позитивну хвилю
Луїза Хей (Louise L. Hay) — одна із засновниць руху самодопомоги, автор понад тридцяти книг популярної психології, у тому числі широко відомої у світі книги You Can Heal Your Life (Ти можеш зцілити своє життя).
Ключова ідея робіт Луїзи Хей - саме наші деструктивні переконання, що обмежують уявлення про себе і непережиті негативні емоції стають причиною наших емоційних проблем і фізичних недуг, але за допомогою певних інструментів МИ МОЖЕМО ЗМІНИТИ НАШЕ МИСЛЕННЯ І ЗЦІЛІТИ СВОЄ ТІЛО.
ü ЖИТТЯ ПІДТРИМУЄ МЕНЕ
Життя створило мене для реалізації моїх можливостей.
Я довіряю Життю і Життя завжди оберігає мене. Я у безпеці.
ü Я ПОЧУВАЮ СЕБЕ СПОКІЙНО У ВСЕСВІТІ І ЖИТТЯ ЛЮБИТЬ І ПІДТРИМУЄ МЕНЕ
Я вдихаю повноту та багатство життя. Я з радістю спостерігаю, як щедро життя підтримує мене і дає
мені набагато більше добра, ніж я можу собі уявити.
ü Я ЛЮБЛЮ ЖИТТЯ
Моє невід'ємне право від народження – жити повно та вільно. Я даю життю саме те, що хочу отримати
від життя. Я щаслива (щаслив), що я живу. Я люблю життя!
ü Я СПОКІЙНА (СПОКІЙНИЙ)
Божественний спокій і гармонія оточують мене і мешкають у мені. Я відчуваю терпимість, співчуття
та любов до всіх людей, включаючи себе.
ü ВСЕ ДОБРЕ В МОЄМУ СВІТІ
Все в моєму житті йде правильно, зараз і завжди.
ü МЕНІ НАЛЕЖИТЬ ВЕСЬ ЧАС У СВІТІ
У мене дуже багато часу для кожної справи, яку потрібно зробити сьогодні. Я сильна особистість, тому що я вибираю життя у Справжньому Моменті. Тут і зараз все гаразд.
IX. Вправа – медитація «Ресурсні образи». Час проведення: 10 хвилин.
Мета: навчитися використовувати уявні образи для досягнення нервово-м'язового розслаблення.
Інструкція: «Згадайте або придумайте місце, де ви почували б себе в безпеці і вам було б добре і спокійно. Це може бути квітучий луг, берег моря, поляна в лісі, освітлена теплим літнім сонцем. Уявіть собі, що ви знаходитеся саме в цьому місці. Відчуйте запахи, прислухайтеся до шелесту трави або шуму хвиль, подивитеся навкруги, доторкніться до теплої поверхні піску або шорсткого ствола сосни.
Постарайтеся представити це як можна чіткіше, в найдрібніших деталях. Спочатку вправа даватиметься важко, тому її можна освоювати вдома, в тиші, перед сном або перед підйомом, якщо є час. Щоб не боятися запізнитися, виділите собі 20-30 хвилин (цього часу більш ніж достатньо) і поставте будильник, щоб не думати про час. Цю техніку ви можете застосовувати в стресових ситуаціях.
Рефлексія. Feedback.
? Для чого ми це робимо?
? Як ви будете використовувати це вміння при підготовці до екзамену, взагалі в житті?
X. Вправа - рефлексія «Все в твоїх руках»
Інструкція: на аркуші паперу необхідно обвести Вашу ліву руку. Кожен палець - це якась позиція, по якій необхідно висловити свою думку.
ü Великий - для мене було важливим і цікавим.
ü Вказівний - з цього питання я отримав конкретну рекомендацію.
ü Середній - мені було важко.
ü Безіменний - моя оцінка психологічної атмосфери.
ü Мізинець - для мене було недостатньо.
P.S. І наостанок. Ніяка найкраща програма, ніякі вправи та тренінги не можуть бути реалізовані і принести успіх без праці, терпіння, відмови від ілюзій і готовності до змін кожної особистості. Хочеться побажати удачі і сил на цьому важкому шляху самовдосконалення та саморозвитку і собі і Вам!.
Хай Вам щастить!