Для забезпечення швидкого та ефективного включення учнів в інтерактивну діяльність надаю їм пам`ятки, які містять опис алгоритму діяльності ( послідовний перелік дій, які вони мають здійснювати у тій чи іншій навчальній ситуації ). Такі пам`ятки я запропоновую учням у вигляді індивідуального роздаткового матеріалу ( пам`яток і алгоритмів ), настінних плакатів. Надаю цю наочність учням за потребою доти, доки порядок діяльності не стане для них звичним.
В роздатковий матеріал включені пам`ятки, алгоритми, правила проведення прийомів:
-
Роботи в малих групах
-
„Коло ідей”
-
„Акваріум”
-
„Мозговий штурм”
-
Метод „Прес”
-
„Мікрофон”
-
„Навчаючи – учусь”
-
Спрощене судове слухання
-
Ділова гра „Компетентність”
-
Гра „Науково – дослідницька лабораторія”
Робота в малих групах дасть змогу вам набути навичок спілкування та співпраці.
-
Швидко розподіліть ролі в групі. Визначте, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем. Намагайтесь виконувати різні ролі.
Головуючий ( спікер ) :
-
зачитує завдання групи ;
-
організовує порядок виконання ;
-
пропонує учасникам групи висловитись по черзі ;
-
заохочує групу до роботи ;
-
підбиває підсумки роботи ;
-
за згодою групи визначає доповідача .
Секретар :
-
веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи ;
-
як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.
Посередник :
-
стежить за часом ;
-
заохочує групу до роботи.
Доповідач :
-
чітко висловлює думку, до якої дійшла група ;
-
доповідає про результати роботи групи.
-
Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
-
Не перебивайте один одного.
-
Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
-
Намагайтесь дійти спільної думки.
Мета технології : залучення всіх до обговорення проблеми.
Порядок роботи:
-
Вчитель ставить дискусійне питання та пропонує обговорити його в малих групах .
2. Після обговорення, кожна група представляє відповідь.
-
Групи висловлюються по черзі, поки не буде вичерпано всі відповіді .
-
Під час обговорення теми на дошці складається список зазначених ідей.
-
Вирішення проблеми в цілому, прийняття спільного рішення, підведення підсумків роботи.
Мета: вдосконалити навички роботи учнів в малих групах.
Порядок роботи:
-
Учитель об`єднує учнів у 2-4 групи, пропонує завдання, проблему, тему для обговорення, надає необхідну інформацію.
-
Одна з груп сідає в центр класу. Учні починають обговорювати запропоновану вчителем проблему по алгоритму:
а). Прочитати вголос ситуацію.
б). Обговорити її в групі, використовуючи метод дискусії.
в). Дійти спільного рішення за 3-5 хвилин.
3. Всі інші учні класу мають тільки слухати, не втручаючись в хід
обговорення, спостерігаючи, чи відбувається робота в групі за
визначеними правилами дискусії.
4. Після обговорення група займає свої місця, а клас обговорює:
- Чи погоджуєтесь ви з думкою групи ?
- Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена ?
- Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим ?
5. Місце в „Акваріумі” займає ін. група та обговорює наступну проблему.
Мета: зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу.
Порядок роботи:
-
Обране проблемне питання записується на дошці, щоб під час роботи цей запис був перед очима.
-
Всі учасники „штурму”, думаючи про проблему, висувають ідеї щодо розв`язання. Ідеї можуть бути будь – якими, навіть фантастичними.
-
Учень записує на дошці всі ідеї, що пропонуються.
-
Коли всі присутні вважатимуть кількість поданих ідей достатньою, їх висування припиняється.
-
Після того як майже всі ідеї зібрано, їх групують, аналізують, розвивають групою.
-
Вибираються ті ідеї, що, на думку групи, допоможуть вирішенню поставленої проблеми.
Правила поведінки учнів під час проведення
„Мозгового штурму”:
-
намагайтеся зібрати якомога більше ідей щодо вирішення проблеми;
-
заставте працювати свою уяву: не відкидайте ніяку ідею
тільки тому, що вона суперечить загальноприйнятій думці;
-
можете подати скільки завгодно ідей або розвивати ідеї інших учасників;
-
не обговорюйте, не критикуйте висловлювання інших, не
намагайтеся давати оцінку запропонованим ідеям.
Мета: навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання аргументовано, в чіткій та стислій формі, впливати на думку співрозмовників.
Алгоритм висловлювань:
-
Позиція: почніть зі слів „Я вважаю, що ...” та висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
-
Обгрунтування: починаючи словами „...тому, що ...”, наведіть причину появи цієї думки, тобто поясніть, на чому грунтуються докази на підтримку вашої позиції.
-
Приклад: продовжуйте висловлювання словом „... наприклад ...” та
наведіть факти, дані, що підтверджують вашу позицію.
-
Висновки: закінчіть висловлювання „Отже ( тому ), я вважаю...” і узагальніть свою думку, зробіть висновок .
У ваших виступах, якщо це можливо, використовуйте:
- думку експертів;
- статистичні та наукові дані;
- закони України;
- інші допоміжні матеріали ( речові докази, газетні статті, думки
інших учнів, громадян тощо ).
Мета проведення: надається можливість з`ясувати, які позиції і
думки можуть існувати щодо розглядуваного
спірного питання, надається можливість
висловитися кожному, продемонструвати різні
думки по темі, обгрунтувати свою позицію,
знайти і висловити найбільш переконливі
аргументи, порівняти аргументи інших.
Порядок проведення :
-
Вчитель називає тему та пропонує висловити свою думку з досліджуваної теми .
-
Вам потрібно стати біля того плаката ( „так”, „ні”, „не знаю” ), який відповідає вашій позиції .
-
Підготуйтесь до обгрунтування своєї позиції, чому саме її ви обрали .
Наведіть свої аргументи класу, застосувавши метод „Прес” .
-
Уважно вислухайте позиції та аргументи інших .
-
Якщо після обговорення дискусійного питання ви змінили точку зору, то можете перейти до іншого плаката і пояснити причину свого переходу.
Мета проведення: надати можливість кожному сказати щось швидко,
по черзі, відповідаючи на запитання або
висловлюючи свою думку чи позицію.
Правила проведення:
- говорити має тільки той, у кого символічний „мікрофон”;
- подані відповіді не коментуються і не оцінюються;
- коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось
говорити, викрикувати з місця.
Мета проведення: надати можливість учням взяти активну
участь у навчанні та передачі своїх знань
іншим людям ( в цьому випадку своїм
однокласникам ) під час уроку.
Алгоритм проведення.
-
Ознайомитися з інформацією, яку запропонував вам вчитель на картці.
-
Якщо вам щось не зрозуміло, запитайте у вчителя.
-
Підготуйтеся до передавання цієї теми до інших у доступній формі. Ви маєте право говорити тільки з однією особою.
-
Ознайомте зі своєю темою інших однокласників та дізнайтеся про певну інформацію від них. Намагайтеся запам`ятати якомога більше, зробіть короткі нотатки.
-
Після завершення роботи, розкажіть, про що ви дізналися від інших.
-
Говоріть по черзі, а не всі одночасно.
-
Не перебивайте того, хто говорить.
-
Критикуйте ідеї, а не особу, що їх висловила.
-
Поважайте всі висловлені думки ( точки зору ).
-
Не смійтеся, коли хтось говорить, за винятком, якщо хтось жартує.
-
Не змінюйте тему дискусії.
-
Намагайтеся заохочувати до участі в дискусії інших.
Мета проведення: дає можливість отримати уявлення про
спрощену процедуру винесення судового
рішення та провести рольову гру –
судовий процес з мінімальною кількістю
учасників – 3-х осіб: судді, що слухатиме
обидві сторони і винесе остаточне
рішення, позивача та відповідача.
Правила проведення:
-
Об`єднатися за допомогою вчителя у три групи – судді, обвинувачі та обвинувачувані.
а) судді – знайомляться із судовою процедурою та готують запитання до обох сторін;
б) обвинувачі – обговорюють зміст вступної промови та можливі аргументи;
в) обвинувачувані – готують зміст заяви – відповіді та аргументи захисту.
-
Для більш ефективної роботи необхідно до кожного судді приєднати одного обвинувача та одного обвинувачуваного.
-
Проводити спрощене судове засідання в кожній групі за таким порядком або сценарієм:
1). Вступні заяви учасників судового процесу. Суддя викладає суть
справи.
2). Обвинувач викладає аргументацію, суддя ставить йому
запитання.
3). Обвинувачуваний викладає аргументи захисту, суддя ставить
йому запитання.
4). Суддя виносить рішення.
-
Клас об`єднується, судді оголошують своє рішення.
конкуренти - дві команди учнів;
наймачі - група учнів, які визначають переможця;
арбітр - вчитель, який вирішує всі спірні питання.
переможця мовби наймають на роботу.
-
Знайомство з умовами гри.
-
Формуються команди, визначається склад „фірми – наймача”.
-
Учитель задає тему.
-
Команди складають для суперників по 5 завдань з цієї теми.
-
Команди обмінюються пакетами із завданнями і працюють над ними певний час.
-
На кожне запитання команди – суперниці відповідає той учасник, якого оберуть суперники. Якщо суперник не справився, та команда, яка задавала це запитання, повинна сама відповісти на нього. Одночасно з цим фірма – наймач оцінює суперників за 10 –ти бальною системою за кожну правильну відповідь і за 5 –ти бальною системою за кожне завдання.
-
„Наймачі” радяться і приймають рішення – кого „влаштувати на роботу”.
-
Учитель підводить підсумок роботи всіх учасників, звертає увагу на помилки.
замовник - задає запитання;
винахідники, дослідники – декілька груп учнів;
приймальна комісія – учитель з 2-3 учнями.
-
Групи шляхом колективного обдумування – „мозгового штурму”, вирішують поставлену проблему ( для всіх груп одну й ту ж саму ).
-
Групи обробляють результат: обговорюють план доповіді, готують плакат, вибирають спікера або кількох, які будуть демонструвати відповідь.
-
Спікер доповідає результат роботи перед класом.
-
Приймальна комісія аналізує результати, визначає, чиє рішення оптимальніше.