Конспект уроку "Глобальні проблеми людства" є не тільки загальнообов'язковмм програмним елементом для вивчення географії, але і може бути використаний і як додатковий, або довідковий матеріал.
"Глобальні проблеми людства" є не тільки цікавою темою, але дана тема має величезне значення для формування не тільки природничої компетентності, а і всебічно розвиненої особистості вцілому.
Дата:
Тема: Глобальні проблеми людства.
Глобальні політичні, демографічні та екологічні проблеми. Поняття глобальних проблем людства. Проблема збереження миру на планеті, швидкого росту народонаселення, тотального забруднення і знищення природного середовища.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: комп’ютер з відповідним програмним забезпеченням
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учня.
«Асоціативне коло»
Глобальні проблеми (Global)
Перерахуємо проблеми, які можна віднести до глобальних:
Побудова логічної схеми, за якою будемо працювати.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
Проблемне питання:
«Чому глобальні проблеми є загальнопланетарними і в той же час стосуються кожного з нас?»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Глобальними називають проблеми, які охоплюють увесь світ, створюють загрозу для всього людства й вимагають для свого розв’язання колективних дій усіх країн і народів.
Проблема збереження миру на Землі залишається найважливішою глобальною проблемою ХХІ століття. За останні 50 років у десятках міжнародних і внутрішньодержавних збройних конфліктів загинуло стільки ж людей, скільки під час Другої світової війни. Країни, як і раніше, витрачають величезні кошти на озброєння, збільшилася кількість держав, що володіють ядерною зброєю, у тому числі таких, що конфліктують між собою (Індія та Пакистан). Початок ХХІ ст. позначився новою проблемою — проблемою боротьби з міжнародним тероризмом. Мал 54- 57 с.100 - 101
Проблема забезпечення поступального і пропорційного розвитку господарства світу, подолання відсталості країн, що розвиваються,— одна з найгостріших глобальних проблем сучасності. Збільшується різниця в рівні життя між «багатими» і «бідними» країнами, що є першопричиною інших глобальних проблем.
Глобальні екологічні проблеми спричинені безрозсудним впливом людини на навколишнє середовище; серед них виділяються:
• забруднення атмосфери;
• руйнування озонового екрана;
• загроза «парникового ефекту» від збільшення вмісту СО2 в атмосфері;
• кислотні дощі;
• катастрофічне забруднення морів, океанів, поверхневих вод і вичерпання запасів чистої прісної води;
• скорочення площі лісів;
• перетворення саван на пустелі;
• забруднення і зниження родючості ґрунтів. Демографічні проблеми в різних країнах мають свої особливості, але загалом є глобальними.
Демографічний «вибух» є характерним для багатьох країн, що розвиваються, насамперед для найбідніших; проблема депопуляції та старіння нації внаслідок перевищення смертності над народжуваністю характерна для більшості країн Європи, включно з Україною. Відносно новими демографічними проблемами є «псевдоурбанізація» (Індія, країни Латинської Америки), криза великих міст (США), нелегальна міграція (з Азії до Західної Європи).
Серед глобальних проблем забезпечення життєдіяльності та якості життя людини актуальними є енергетична, сировинна та продовольча проблеми, які стимулюють освоєння нетрадиційних джерел енергії, використання ресурсів Світового океану, підвищення біопродуктивності сільгоспкультур тощо.
Усі глобальні проблеми взаємопов’язані й тому можуть бути вирішені лише в комплексі й тільки спільними зусиллями світового співтовариства.
Перегляд відеопосібника.
Робота в малих групах
Повідомлення учнів:
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Географічний хокей:
V. Підсумок уроку.
Д/з вивчити § 21, 22 , повторити § 10, 11 .