Роздатковий матеріал до семінара-практикума «Формування правильної звуковимови у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку засобами артикуляційної гімнастики".

Про матеріал
Роздатковий матеріал до Семінару-практикуму «Формування правильної звуковимови у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку засобами артикуляційної гімнастики.Техніка формування мовленнєвої культури педагога». Артикуляційні вправи та вправи на відпрацювання техніки фонаційного дихання.
Перегляд файлу

Артикуляційна гімнастика

Вправи для нижньої щелепи.

1. Бегемот

Бегемотик-бегемот, У нього великий рот. Нелегка його робота – Роззявляти треба рота.

  • Із напруженням м’язів опускати й піднімати нижню щелепу. Рахунок: 1 – 2 .

 

2. Підйомний кран

Він до місця вантаж доставляє, В різні боки «стрілу» повертає.

  • Із напруженням м’язів рухати нижньою щелепою вліво-вправо. Рахунок: 1 – 2.

 

3. Шухлядка

Я шухлядку висуваю, Ну а потім закриваю.

  • Із напруженням м’язів висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби перекрили верхні.
  • Потім перемістити так, щоб верхні перекрили нижні. Рахунок: 1 – 2.

 

4. Корівка

Цілими днями корівка жує. Ні на хвилинку не перестає.

  • Імітувати жування корови, роблячи інтенсивні кругові рухи нижньою щелепою спочатку праворуч, а потім ліворуч. Рахунок: 1– 10.

 

5. Міцний горішок

Каже білка: «Просто сміх – Не розлущу я горіх!»

  • Стиснути зуби, напружуючи м’язи, потім розслабити. Рахунок: 1 –  5(напруж.) –6 (розслаб.).

 

6. Уперта щелепа

Уперта щелепа і впертий кулак. Хто з них сильніший?Дізнатися як?

  • Дорослий кладе одну долоню на потилицю дитині, а іншою, зімкнувши пальці в кулак, підпирає нижню щелепу, не даючи змогу вільно відкривати рот. Дитина із зусиллям намагається опустити нижню щелепу.

 

Вправи для губ.

1. Гребінець

Гребінець не поспішав, Наші губи розчесав.

  • Нижніми зубами «розчесати» верхню губу, а потім верхніми зубами – нижню.Рахунок: 1 – 2.

 

2. Каченя

Наче дзьоб у каченяти, Губи вмію випинати.

  • Випнути губи, розтягнуті, наче в посмішці. Рахунок: 1  – 10.

 

3. Вареничок

А ми тісто замісили І вареничок зліпили.

  • Випнути губи, як у попередній вправі. Промасажувати їх, прищипуючи пучками пальців, наче зліплюєте вареники. Рахунок: 1– 10.

 

4. Повітряна кулька

Щоки, мов кульку, старанно надули. Здулася кулька – щоки втягнули.

  • «Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1 – 2.

 

5. Полоскання

Щоб завжди здорові зуби мати, Після їжі слід їх полоскати.

  • Імітувати полоскання зубів, при цьому губи не повинні випинатися. Рахунок: 1 – 2.

 

6. Парканчик

Язик стрибнув, неначе зайчик, І заховався за парканчик.

  • Зімкнути верхні і нижні зуби, посміхнутися. Утримувати: 1 –10.

 

7. Хоботок

Неначе хоботок у слоненяти, Я буду губи у напруженні тримати.

  • Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати: 1 –10.
  • Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці- 1 – 2.

 

8. Жабки

А у жабок-скрекотушок Посмішки до самих вушок.

  • Посміхнутися, старанно розтягуючи губи. Утримувати: 1 –10.
  • Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок: 1 – 2.

 

9. Дудочка

Губи свої – трубочку – Перетворю на дудочку. Уздовж вулиці іду Й дму у дудку: «Ду-ду-ду!»

  • Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні.
  • Подудіти: ду-ду-ду.

 

10. Пустушка

Мов крикливе немовля, Посмокчу пустушку я.

  • Стулити щелепи, випнути губи «хоботком» і прицмокувати, зліплюючи та розліплюючи губи.
  • Рахунок: 1 –10.

 

11. Зупини коня

Кінь зірвався та біжить, Зупиню його я вмить.

  • Вимовляти звукосполучення «пррру», вібруючи губами.

 

Вправи для язика

1. Лопата

Мій язик, широкий, як лопата, Може на губі розслабленим лежати.

  • Широкий розслаблений язик висунути із рота й покласти на нижню губу. Утримувати: 1– 10.

 

 

 

 

2. Неслухняний язик

Лінькуватий мій язик. Працювати він не звик. Неслухняний язичок – Покапаю: шльоп, шльоп, шльоп.

  • Широкий, розслаблений язик покласти на нижню губу й «пошльопати» по ньому губою, промовляючи: пе-пе-пе.

 

3. Трубочка

Язик у «трубочку» згорнули, Легесенько в нього подули.

  • Висунути широкий язик і згорнути бокові краї, щоб утворилася «трубочка». Легенько, не напружуючись, якомога довше подути у «трубочку».

 

4. Чистимо зуби

Щоб зуби всі були біленькі, Їх слід почистити гарненько.

  • «Почистити» язиком верхні зуби, спочатку з внутрішнього, а потім із зовнішнього боку, роблячи повільні рухи вліво-вправо. Потім «почистити» нижні зуби. Рахунок: 1 – 2.

 

5. Маятник

Тік-так, так-тік –  Наче маятник, язик.

  • Відкрити рота. Висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Слідкувати за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок: 1 – 2.

 

6. Чашка

Зроби широким свій язик, Його краєчки підійми. Бач, вийшла чашечка у нас, Ану зроби її ще раз.

  • Відкрити рота. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Загорнути вгору краї язика у формі чашки. Утримувати: 1 – 10.

 

7. Проколи кульку

Треба кульку нам проткнути – Язиком щоку напнути.

  • Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатися «проткнути» ним то ліву, то праву щоки. Рахунок: 1 – 2.

 

8. Змійка

Наші поперечні м’язи Звузять язичок одразу. Легко м’язи ти напруж – Став язик неначе вуж.

  • Відкрити рота. Висунути язик якомога далі вперед, напружити м’язи, зробивши його вузьким. Утримувати: 1  – 10.

 

9. Старенька конячка

Старенька конячка бруківкою йде, По каменю гучно копитами б’є .

  • Відкрити рота. Повільно прицмокувати язиком, напружуючи м’язи кореня язика.

 

10. Голочка

Наш неслухняний язичок – Найгостріший з голочок. Став напруженим, вузьким, Спробуй потримай таким! Раз, два, три, чотири, п’ять – Можеш свій язик сховати.

  • Усміхнутися, висунути язик по можливості вузько. Рахунок: 1 –5 (сховати).

 

Вправи для відпрацювання техніки фонаційного дихання

 

  1. Вихідне положення: стати рівно, ноги на ширині плечей, руки зімкнені над головою. Повільний вдих і разом з нахилом униз (руки торкаються підлоги) швидкий, поривчастий видих через рот з вимовлянням звукосполучень: хаі паї туї ca! сі!..

 

  1. Вихідне положення: стати прямо, долоню правої руки покласти на місце руху діафрагми. Зробити видих. Потім повільний безшумний вдих і економний видих через губну щілину. Видих направляти на утворення певних звуків. Стежити, щоб тривалість видиху була в межах 7-10 одиниць рахунку:

а) вимовляти звук [ф]; б) вимовляти звук [с]; в) вимовляти звук [ш];

г) вимовляти звук [ж]; д) вимовляти звук [з].

 

  1. Вихідне положення: сидячи на стільці, ноги трохи розставлені. Нахилити тулуб, торкаючись грудьми до колін, руки звисають — активний швидкий вдих. На декілька секунд затримати дихання. Повільно випрямитися, піднімаючи руки вгору, видих на звук [ш]. Пауза. Вправу повторювати декілька разів.

 

  1. Вихідне положення: ноги на ширині плечей, голова опущена на груди. Підняти руки вгору — вдих; нахилитися вперед, руки перед собою долонями від себе, голову підняти, погляд вперед — видих на звуці [с].

 

  1. Вихідне положення: ноги на ширині плечей, руки на поясі. Повернути тулуб наліво, направо — активний вдих, потім повернутися у вихідне положення — видих на звуці [м] із закритим ротом.

 

  1. Вихідне положення: стоячи, ноги разом. Піднімаючись на пальці — вдих, опускаючись — видих із звуком [ф]. На видихові імітуйте руками рухи лижника.

 

  1. Вправа виконується стоячи й сидячи. Повільно вдихнути, піднімаючи руки вгору (долоні звернуті догори), затримати дихання, витягнути руки й хребет, потім повільно видихнути із звуком [у], опускаючи руки вниз. Затримати дихання.

 

  1.  Вихідне положення так само, як у вправі 9. Набрати повітря повні легені. На видихові треба спробувати вимовляти якомога більше сполучень приголосних звуків, турбуючись про економну витрату повітря. Комбінації звуків можуть бути різноманітними.

а) ф-с-ш-ж-з — ф-с-ш-ж-з — ф-с-ш-ж-з;  б) б-в-г-д — б-в-г-д б-в-г-д;

в) к-л-м-н — к-л-м-н — к-л-м-н; г) р-л-м — р-л-м — р-л-м;

д) с-з-ш — с-з-ш — с-з-ш.

 

  1. Вихідне положення: тіло випрямити. Зробити повний видих. Після паузи на рахунок до трьох розпочати повільний вдих через ніс, максимально опустити діафрагму. "Поставити" дихання і через паузу на рахунок до трьох починати видихати, супроводжуючи видих рахунком до восьми, не роблячи паузи між словами. Повторюючи вправу впродовж багатьох днів, рахунок необхідно поступово збільшувати до 14—16; 18—20.

 

  1. Зробити глибокий вдих, забезпечити "опору" дихання. Економно витрачаючи повітря, вимовляти слова. Між кожною групою слів робити паузу; добирати повітря лише у разі потреби в ньому:

а) віз, ніс, кіт, кут — зупинка;  б) лаз, ліс, лук, пуд — зупинка;

в) лось, сніг, гад, кум — зупинка; г) раб, лев, мир, вал — вдих.

 

  1. Зробити глибокий вдих, забезпечивши "опору" дихання. Економно витрачаючи повітря, вимовляти групи слів. Між кожною групою робити добір повітря:

Вдихнути — пауза; Волга, Дніпро, Дон, Єнісей, Іртиш — добір повітря;

Дунай, Неман, Ельба, Тигр, Темза — добір повітря;

Київ, Черкаси, Мінськ, Львів, Канів - добір повітря.

 

  1. Вправа виконується з м'ячем. Стати рівно, ноги розвести на ширину плечей. Невеликий гумовий м'яч тримати в руках перед собою. Зробити глибокий вдих. З початком видиху, вдарити м'ячем поперед себе об підлогу, одночасно перекладаючи то праву, то ліву ногу по верху польоту м'яча вгору. Удар м'яча й рух ногою супроводжуйте рахунком до тих пір (до 10—15), поки не з'явиться потреба добрати повітря.

 

  1. Вправа виконується зі скакалкою. Спочатку зробити видих. Затримати повітря на рахунок до трьох і розпочинати вдих через ніс на п'ять підстрибувань. На наступні сім підстрибувань робити видих, супроводжуючи його вимовлянням уголос спочатку звукосполучень, а потім імен, назв річок, міст і т. ін.:

а) пап — тап — бап — сап;  б) воз — вос — кон — топ...

в) Київ — Львів — Донецьк — Одеса; г) Дніпро — Дунай — Тиса — Дон...

 

  1. Вправа з економною витратою повітря, що видихається, у поєднанні зі звукотворною діяльністю і процесом виконання різних рухів сприяє розподілу уваги, формуванню техніки дихання й голосу, що так важливо для педагога, якому необхідно уміти поєднувати мовлення з іншими видами технічної та фізичної діяльності.

 

  1. Вправу виконувати стоячи, потім сидячи. Видихнути, потім глибоко вдихнути. Економно витрачаючи повітря, читати уривки з віршів (кожну строфу — на одному видиху):

Як умру, то поховайте Мене на могилі

Серед степу широкого, На Вкраїні милій, добір повітря

Щоб лани широкополі, І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути, Як реве ревучий. (Т.Г. Шевченко)

 

  1. Вправа спрямована на формування техніки мовлення, що сприяє виробленню легкості звуку, його польотності; читання здається легким, наповненим душевної легкості, одухотвореності. Для тренування добирають поетично виразні уривки. Всі слова строфи вимовляються на одному видиху повітря і на одній висоті, і лише наголошені звуки ніби піднімаються доверху.

Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі. Горами хвилю підійма. добір повітря

І блідий місяць на ту пору Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі.То виринав, то потопав. (Т.Г. Шевченко) добір повітря

 

  1. Прочитайте уривок з твору Остапа Вишні "Ярмарок", рівномірно розподіливши повітря. Захряс майдан... Захряс гарбами, возами, бідами, кіньми, коровами, вівцями, волами, телятами, горшками, мисками, курми, вовною, лантухами, хмелем, смушками, матерією, чобітьми, цукерками, пряниками …

 

  1. Для тренування дихання у помірному русі ходіть по кімнаті і читайте вірші, добираючи повітря лише після кожної строфи:

Любіть Україну, як сонце, любіть, / Як вітер, і трави, і води.../

В годину щасливу і в радості мить, /любіть у годину негоди./

Любіть Україну у сні й наяву,/ вишневу свою Україну, /

красу її вічно живу і нову, /і мову її солов'їну./ (В. Сосюра)

 

Вправи на покращення дикції

1. Вимовляйте голосні і йотовані (голосно й тихо): а) а, о, у, е, и, і; б) я, ю, є, ї.

 

2. Вимовляйте групи звуків:

а) а-о; а-у; а-е; а-и; а-і;  б) о-а; о-у; о-е; о-и; о-і;  в) у-а; у-о; у-е; у-и; у-і;

г) е-а; е-о; е-у; е-и; е-і;  д) и-а; и-о; и-у; и-е; и-і;  е) і-а; і-о; і-у; і-е; і-и.

 

3. Вимовляйте в різному темпі п'ятискладові звукосполучення як слова з наголосом на останньому складі:

а) бавагадажа, бовогодожо, бувугялужу, бевегедежс. бивиги-дижи, бівігідіжі;

б) закаламана, зоколомоно, зукулумуну, зекелемеие, зикили-мини, зікіліміні;

в) парасатафа, поросотофо, пурусутуфу, пересетсфе, пприситнфи, пірісітіфі;

г) хацачашаща, хоцочошощо, хуцучушуіцу. хецечешсще, чицичишищ", хіцічішіщі.

Приголосні мають звучати чітко в повільному й пришвидшеному темпі.

 

4. Чітко, але без напруження вимовляйте початкові та кінцеві приголосні у словах:

склад, скляр, страх, струс, струп, страж, склеп, сплін, скрип, штраф, шквал, вдих, взвод, вміст, вплив, вступ, втрьох.

 

5. Вимовляйте сполучення приголосних, не допускаючи "ковтання" закінчень:

а) шторм, корм, горн, сонм, нерв, спазм, цикл, ритм, скарб;

б) горб, корж, шарж, гонг, корд, торф, ферзь, ямб, ромб;

в) стенд, з'їзд, дрозд, спорт, фант, толк, франк, транс, темп;

г) гольф, дерть, шурф, парк, марш, цинк, вовк, міст, пункт.

 

6. Вимовляйте скоромовки, контролюючи стан вимови всіх звуків у словах. У скоромовках треба не просто промовляти текст, вправляючись у швидкості промовляння, а насамперед необхідно зрозуміти їхню суть, змістовий компонент. Робота над скоромовками починається з промовляння тексту. Поступово темп і ритм прискорюється.

- Бомбардир бомбардував Бранденбург.

  • Фараонів фаворит на сапфір зміняв нефрит.
  • Рапортував, але недора порту вав, дорапортував, але зарапортувався.
    • Рила свиня білорила, тупорила; півдвора рилом порила, вирила, розрила.
  • Не жаліла мама мила. Мама Мілу милом мила. Міла мила не любила.
  • Орел на горі, перо на орлі. Гора під орлом, орел під пером.
    • Ловко лавіруючи в ларингології, лікар-ларинголог легко виліковує ларингіт.
    • На горі Арарат рвала Варвара виноград.
    • Забув Панкрат Кіндратів домкрат, а Панкрату без домкрата не піднять на тракті трактор.
    • У Феофана Митрофановича три сини Феофановичі.
    • Не ходи по полю, не топчи куколю, не лупай очима — не твоя дівчина.
    • Млин меле —- мука буде, язик меле — біда буде.
    • Що у тебе вийшло — тарантас чи дишло?
  • Наш паламар усіх паламарів перевипаламарив, нашого паламаря жоден паламар не перепаламарить, не перевипаламарить.
    • Не той, товариші, товаришу товариш, хто при товаришах товариш, а той товаришу товариш, хто й без товаришів товаришу товариш.
    • Юра ловить рибку ловко, скоромовить скоромовку; виринає рибка близько; розсипає срібні бризки.
    • Оженився дурень, та вся в біснувату, та не знали, що робити — підпалили хату.
    • Ченчик, ченчик невеличкий, на ченчику черевички, шапочка — кіпчаточка; добрий вечір дівчаточка.
    • Краб крабу зробив граблі. Подав граблі крабу краб.
  • Прийшов Прокіп — кипів окріп; пішов Прокіп — кипитьокріп. Як при Прокопі кипів окріп, так і без Прокопа кипить окріп.
    • Карл у Клари украв корали, а Клара у Карла украла кларнет.
    • Клава клала сир на полку, пригощала ним Миколку.
    • Ледачий Лавр лежав лежебокою на лежанці.
  • На дворі трава, на траві дрова, під двором дрова. Не рубай дрова на траві двора.
    • Протокол про протокол протоколом запротоколювали.
    • У Сені і Саші в сітях сірий сом з вусами.
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку