Артикуляційна гімнастика
Вправи для нижньої щелепи.
1. Бегемот
Бегемотик-бегемот, У нього великий рот. Нелегка його робота – Роззявляти треба рота.
-
Із напруженням м’язів опускати й піднімати нижню щелепу. Рахунок: 1 – 2 .
2. Підйомний кран
Він до місця вантаж доставляє, В різні боки «стрілу» повертає.
-
Із напруженням м’язів рухати нижньою щелепою вліво-вправо. Рахунок: 1 – 2.
3. Шухлядка
Я шухлядку висуваю, Ну а потім закриваю.
-
Із напруженням м’язів висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби перекрили верхні.
-
Потім перемістити так, щоб верхні перекрили нижні. Рахунок: 1 – 2.
4. Корівка
Цілими днями корівка жує. Ні на хвилинку не перестає.
-
Імітувати жування корови, роблячи інтенсивні кругові рухи нижньою щелепою спочатку праворуч, а потім ліворуч. Рахунок: 1– 10.
5. Міцний горішок
Каже білка: «Просто сміх – Не розлущу я горіх!»
-
Стиснути зуби, напружуючи м’язи, потім розслабити. Рахунок: 1 – 5(напруж.) –6 (розслаб.).
6. Уперта щелепа
Уперта щелепа і впертий кулак. Хто з них сильніший?Дізнатися як?
-
Дорослий кладе одну долоню на потилицю дитині, а іншою, зімкнувши пальці в кулак, підпирає нижню щелепу, не даючи змогу вільно відкривати рот. Дитина із зусиллям намагається опустити нижню щелепу.
Вправи для губ.
1. Гребінець
Гребінець не поспішав, Наші губи розчесав.
-
Нижніми зубами «розчесати» верхню губу, а потім верхніми зубами – нижню.Рахунок: 1 – 2.
2. Каченя
Наче дзьоб у каченяти, Губи вмію випинати.
-
Випнути губи, розтягнуті, наче в посмішці. Рахунок: 1 – 10.
3. Вареничок
А ми тісто замісили І вареничок зліпили.
-
Випнути губи, як у попередній вправі. Промасажувати їх, прищипуючи пучками пальців, наче зліплюєте вареники. Рахунок: 1– 10.
4. Повітряна кулька
Щоки, мов кульку, старанно надули. Здулася кулька – щоки втягнули.
-
«Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1 – 2.
5. Полоскання
Щоб завжди здорові зуби мати, Після їжі слід їх полоскати.
-
Імітувати полоскання зубів, при цьому губи не повинні випинатися. Рахунок: 1 – 2.
6. Парканчик
Язик стрибнув, неначе зайчик, І заховався за парканчик.
-
Зімкнути верхні і нижні зуби, посміхнутися. Утримувати: 1 –10.
7. Хоботок
Неначе хоботок у слоненяти, Я буду губи у напруженні тримати.
-
Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати: 1 –10.
-
Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці- 1 – 2.
8. Жабки
А у жабок-скрекотушок Посмішки до самих вушок.
-
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи. Утримувати: 1 –10.
-
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок: 1 – 2.
9. Дудочка
Губи свої – трубочку – Перетворю на дудочку. Уздовж вулиці іду Й дму у дудку: «Ду-ду-ду!»
-
Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні.
-
Подудіти: ду-ду-ду.
10. Пустушка
Мов крикливе немовля, Посмокчу пустушку я.
-
Стулити щелепи, випнути губи «хоботком» і прицмокувати, зліплюючи та розліплюючи губи.
11. Зупини коня
Кінь зірвався та біжить, Зупиню його я вмить.
-
Вимовляти звукосполучення «пррру», вібруючи губами.
Вправи для язика
1. Лопата
Мій язик, широкий, як лопата, Може на губі розслабленим лежати.
-
Широкий розслаблений язик висунути із рота й покласти на нижню губу. Утримувати: 1– 10.
2. Неслухняний язик
Лінькуватий мій язик. Працювати він не звик. Неслухняний язичок – Покапаю: шльоп, шльоп, шльоп.
-
Широкий, розслаблений язик покласти на нижню губу й «пошльопати» по ньому губою, промовляючи: пе-пе-пе.
3. Трубочка
Язик у «трубочку» згорнули, Легесенько в нього подули.
-
Висунути широкий язик і згорнути бокові краї, щоб утворилася «трубочка». Легенько, не напружуючись, якомога довше подути у «трубочку».
4. Чистимо зуби
Щоб зуби всі були біленькі, Їх слід почистити гарненько.
-
«Почистити» язиком верхні зуби, спочатку з внутрішнього, а потім із зовнішнього боку, роблячи повільні рухи вліво-вправо. Потім «почистити» нижні зуби. Рахунок: 1 – 2.
5. Маятник
Тік-так, так-тік – Наче маятник, язик.
-
Відкрити рота. Висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Слідкувати за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок: 1 – 2.
6. Чашка
Зроби широким свій язик, Його краєчки підійми. Бач, вийшла чашечка у нас, Ану зроби її ще раз.
-
Відкрити рота. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Загорнути вгору краї язика у формі чашки. Утримувати: 1 – 10.
7. Проколи кульку
Треба кульку нам проткнути – Язиком щоку напнути.
-
Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатися «проткнути» ним то ліву, то праву щоки. Рахунок: 1 – 2.
8. Змійка
Наші поперечні м’язи Звузять язичок одразу. Легко м’язи ти напруж – Став язик неначе вуж.
-
Відкрити рота. Висунути язик якомога далі вперед, напружити м’язи, зробивши його вузьким. Утримувати: 1 – 10.
9. Старенька конячка
Старенька конячка бруківкою йде, По каменю гучно копитами б’є .
-
Відкрити рота. Повільно прицмокувати язиком, напружуючи м’язи кореня язика.
10. Голочка
Наш неслухняний язичок – Найгостріший з голочок. Став напруженим, вузьким, Спробуй потримай таким! Раз, два, три, чотири, п’ять – Можеш свій язик сховати.
-
Усміхнутися, висунути язик по можливості вузько. Рахунок: 1 –5 (сховати).
Вправи для відпрацювання техніки фонаційного дихання
-
Вихідне положення: стати рівно, ноги на ширині плечей, руки зімкнені над головою. Повільний вдих і разом з нахилом униз (руки торкаються підлоги) швидкий, поривчастий видих через рот з вимовлянням звукосполучень: хаі паї туї ca! сі!..
-
Вихідне положення: стати прямо, долоню правої руки покласти на місце руху діафрагми. Зробити видих. Потім повільний безшумний вдих і економний видих через губну щілину. Видих направляти на утворення певних звуків. Стежити, щоб тривалість видиху була в межах 7-10 одиниць рахунку:
а) вимовляти звук [ф]; б) вимовляти звук [с]; в) вимовляти звук [ш];
г) вимовляти звук [ж]; д) вимовляти звук [з].
-
Вихідне положення: сидячи на стільці, ноги трохи розставлені. Нахилити тулуб, торкаючись грудьми до колін, руки звисають — активний швидкий вдих. На декілька секунд затримати дихання. Повільно випрямитися, піднімаючи руки вгору, видих на звук [ш]. Пауза. Вправу повторювати декілька разів.
-
Вихідне положення: ноги на ширині плечей, голова опущена на груди. Підняти руки вгору — вдих; нахилитися вперед, руки перед собою долонями від себе, голову підняти, погляд вперед — видих на звуці [с].
-
Вихідне положення: ноги на ширині плечей, руки на поясі. Повернути тулуб наліво, направо — активний вдих, потім повернутися у вихідне положення — видих на звуці [м] із закритим ротом.
-
Вихідне положення: стоячи, ноги разом. Піднімаючись на пальці — вдих, опускаючись — видих із звуком [ф]. На видихові імітуйте руками рухи лижника.
-
Вправа виконується стоячи й сидячи. Повільно вдихнути, піднімаючи руки вгору (долоні звернуті догори), затримати дихання, витягнути руки й хребет, потім повільно видихнути із звуком [у], опускаючи руки вниз. Затримати дихання.
-
Вихідне положення так само, як у вправі 9. Набрати повітря повні легені. На видихові треба спробувати вимовляти якомога більше сполучень приголосних звуків, турбуючись про економну витрату повітря. Комбінації звуків можуть бути різноманітними.
а) ф-с-ш-ж-з — ф-с-ш-ж-з — ф-с-ш-ж-з; б) б-в-г-д — б-в-г-д б-в-г-д;
в) к-л-м-н — к-л-м-н — к-л-м-н; г) р-л-м — р-л-м — р-л-м;
д) с-з-ш — с-з-ш — с-з-ш.
-
Вихідне положення: тіло випрямити. Зробити повний видих. Після паузи на рахунок до трьох розпочати повільний вдих через ніс, максимально опустити діафрагму. "Поставити" дихання і через паузу на рахунок до трьох починати видихати, супроводжуючи видих рахунком до восьми, не роблячи паузи між словами. Повторюючи вправу впродовж багатьох днів, рахунок необхідно поступово збільшувати до 14—16; 18—20.
-
Зробити глибокий вдих, забезпечити "опору" дихання. Економно витрачаючи повітря, вимовляти слова. Між кожною групою слів робити паузу; добирати повітря лише у разі потреби в ньому:
а) віз, ніс, кіт, кут — зупинка; б) лаз, ліс, лук, пуд — зупинка;
в) лось, сніг, гад, кум — зупинка; г) раб, лев, мир, вал — вдих.
-
Зробити глибокий вдих, забезпечивши "опору" дихання. Економно витрачаючи повітря, вимовляти групи слів. Між кожною групою робити добір повітря:
Вдихнути — пауза; Волга, Дніпро, Дон, Єнісей, Іртиш — добір повітря;
Дунай, Неман, Ельба, Тигр, Темза — добір повітря;
Київ, Черкаси, Мінськ, Львів, Канів - добір повітря.
-
Вправа виконується з м'ячем. Стати рівно, ноги розвести на ширину плечей. Невеликий гумовий м'яч тримати в руках перед собою. Зробити глибокий вдих. З початком видиху, вдарити м'ячем поперед себе об підлогу, одночасно перекладаючи то праву, то ліву ногу по верху польоту м'яча вгору. Удар м'яча й рух ногою супроводжуйте рахунком до тих пір (до 10—15), поки не з'явиться потреба добрати повітря.
-
Вправа виконується зі скакалкою. Спочатку зробити видих. Затримати повітря на рахунок до трьох і розпочинати вдих через ніс на п'ять підстрибувань. На наступні сім підстрибувань робити видих, супроводжуючи його вимовлянням уголос спочатку звукосполучень, а потім імен, назв річок, міст і т. ін.:
а) пап — тап — бап — сап; б) воз — вос — кон — топ...
в) Київ — Львів — Донецьк — Одеса; г) Дніпро — Дунай — Тиса — Дон...
-
Вправа з економною витратою повітря, що видихається, у поєднанні зі звукотворною діяльністю і процесом виконання різних рухів сприяє розподілу уваги, формуванню техніки дихання й голосу, що так важливо для педагога, якому необхідно уміти поєднувати мовлення з іншими видами технічної та фізичної діяльності.
-
Вправу виконувати стоячи, потім сидячи. Видихнути, потім глибоко вдихнути. Економно витрачаючи повітря, читати уривки з віршів (кожну строфу — на одному видиху):
Як умру, то поховайте Мене на могилі
Серед степу широкого, На Вкраїні милій, добір повітря
Щоб лани широкополі, І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути, Як реве ревучий. (Т.Г. Шевченко)
-
Вправа спрямована на формування техніки мовлення, що сприяє виробленню легкості звуку, його польотності; читання здається легким, наповненим душевної легкості, одухотвореності. Для тренування добирають поетично виразні уривки. Всі слова строфи вимовляються на одному видиху повітря і на одній висоті, і лише наголошені звуки ніби піднімаються доверху.
Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі. Горами хвилю підійма. добір повітря
І блідий місяць на ту пору Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі.То виринав, то потопав. (Т.Г. Шевченко) добір повітря
-
Прочитайте уривок з твору Остапа Вишні "Ярмарок", рівномірно розподіливши повітря. Захряс майдан... Захряс гарбами, возами, бідами, кіньми, коровами, вівцями, волами, телятами, горшками, мисками, курми, вовною, лантухами, хмелем, смушками, матерією, чобітьми, цукерками, пряниками …
-
Для тренування дихання у помірному русі ходіть по кімнаті і читайте вірші, добираючи повітря лише після кожної строфи:
Любіть Україну, як сонце, любіть, / Як вітер, і трави, і води.../
В годину щасливу і в радості мить, /любіть у годину негоди./
Любіть Україну у сні й наяву,/ вишневу свою Україну, /
красу її вічно живу і нову, /і мову її солов'їну./ (В. Сосюра)
Вправи на покращення дикції
1. Вимовляйте голосні і йотовані (голосно й тихо): а) а, о, у, е, и, і; б) я, ю, є, ї.
2. Вимовляйте групи звуків:
а) а-о; а-у; а-е; а-и; а-і; б) о-а; о-у; о-е; о-и; о-і; в) у-а; у-о; у-е; у-и; у-і;
г) е-а; е-о; е-у; е-и; е-і; д) и-а; и-о; и-у; и-е; и-і; е) і-а; і-о; і-у; і-е; і-и.
3. Вимовляйте в різному темпі п'ятискладові звукосполучення як слова з наголосом на останньому складі:
а) бавагадажа, бовогодожо, бувугялужу, бевегедежс. бивиги-дижи, бівігідіжі;
б) закаламана, зоколомоно, зукулумуну, зекелемеие, зикили-мини, зікіліміні;
в) парасатафа, поросотофо, пурусутуфу, пересетсфе, пприситнфи, пірісітіфі;
г) хацачашаща, хоцочошощо, хуцучушуіцу. хецечешсще, чицичишищ", хіцічішіщі.
Приголосні мають звучати чітко в повільному й пришвидшеному темпі.
4. Чітко, але без напруження вимовляйте початкові та кінцеві приголосні у словах:
склад, скляр, страх, струс, струп, страж, склеп, сплін, скрип, штраф, шквал, вдих, взвод, вміст, вплив, вступ, втрьох.
5. Вимовляйте сполучення приголосних, не допускаючи "ковтання" закінчень:
а) шторм, корм, горн, сонм, нерв, спазм, цикл, ритм, скарб;
б) горб, корж, шарж, гонг, корд, торф, ферзь, ямб, ромб;
в) стенд, з'їзд, дрозд, спорт, фант, толк, франк, транс, темп;
г) гольф, дерть, шурф, парк, марш, цинк, вовк, міст, пункт.
6. Вимовляйте скоромовки, контролюючи стан вимови всіх звуків у словах. У скоромовках треба не просто промовляти текст, вправляючись у швидкості промовляння, а насамперед необхідно зрозуміти їхню суть, змістовий компонент. Робота над скоромовками починається з промовляння тексту. Поступово темп і ритм прискорюється.
- Бомбардир бомбардував Бранденбург.
-
Фараонів фаворит на сапфір зміняв нефрит.
-
Рапортував, але недора порту вав, дорапортував, але зарапортувався.
-
Рила свиня білорила, тупорила; півдвора рилом порила, вирила, розрила.
-
Не жаліла мама мила. Мама Мілу милом мила. Міла мила не любила.
-
Орел на горі, перо на орлі. Гора під орлом, орел під пером.
-
Ловко лавіруючи в ларингології, лікар-ларинголог легко виліковує ларингіт.
-
На горі Арарат рвала Варвара виноград.
-
Забув Панкрат Кіндратів домкрат, а Панкрату без домкрата не піднять на тракті трактор.
-
У Феофана Митрофановича три сини Феофановичі.
-
Не ходи по полю, не топчи куколю, не лупай очима — не твоя дівчина.
-
Млин меле —- мука буде, язик меле — біда буде.
-
Що у тебе вийшло — тарантас чи дишло?
-
Наш паламар усіх паламарів перевипаламарив, нашого паламаря жоден паламар не перепаламарить, не перевипаламарить.
-
Не той, товариші, товаришу товариш, хто при товаришах товариш, а той товаришу товариш, хто й без товаришів товаришу товариш.
-
Юра ловить рибку ловко, скоромовить скоромовку; виринає рибка близько; розсипає срібні бризки.
-
Оженився дурень, та вся в біснувату, та не знали, що робити — підпалили хату.
-
Ченчик, ченчик невеличкий, на ченчику черевички, шапочка — кіпчаточка; добрий вечір дівчаточка.
-
Краб крабу зробив граблі. Подав граблі крабу краб.
-
Прийшов Прокіп — кипів окріп; пішов Прокіп — кипитьокріп. Як при Прокопі кипів окріп, так і без Прокопа кипить окріп.
-
Карл у Клари украв корали, а Клара у Карла украла кларнет.
-
Клава клала сир на полку, пригощала ним Миколку.
-
Ледачий Лавр лежав лежебокою на лежанці.
-
На дворі трава, на траві дрова, під двором дрова. Не рубай дрова на траві двора.
-
Протокол про протокол протоколом запротоколювали.
-
У Сені і Саші в сітях сірий сом з вусами.