Роздуми про власне життя і долю України в ліричній поезії Тараса Шевченка «Мені однаково, чи буду...». Мотиви невольницької лірики. Поняття про філософську лірику.
Досить часто усний виступ чи письмова доповідь потребують візуального супроводу та наочного подання інформації. У цьому випадку може бути використана комп’ютерна презентація. Це певна послідовність слайдів або відеоряд.
Презентація до відкритого уроку з української літератури. Підготувала вчитель української літератури. НОК КВЛ імені Івана Богуна. Головко Тетяна Володимирівна
Номер слайду 2
Номер слайду 3
Тема уроку Роздуми про власне життя і долю України в ліричній поезії Тараса Шевченка «Мені однаково, чи буду...». Мотиви невольницької лірики. Поняття про філософську лірику.
Номер слайду 4
Мої очікування від уроку На цьому уроці ми дізнаємося (повторимо)… На цьому уроці ми будемо розвивати …На цьому уроці ми будемо виховувати…
Номер слайду 5
Мета уроку:опрацювання ідейно-художнього змісту програмової поезії, яка належить до циклу «В казематі», ознайомити школярів з поняттями про філософську лірику та силабо-тонічне віршування; розвивати культуру зв'язного мовлення пам'ять, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння коментувати основні мотиви, ідеї поезії Т. Шевченка, висловлювати власні міркування; виховувати любов до рідного краю, народу; співчуття до простих, знедолених селян-кріпаків; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. .
«Мені однаково, чи буду...»( з циклу «В казематі»)Історія написання: Участь у Кирило-Мефодіївському братстві дозволила Т. Шевченку простежити пожвавлення національного руху в Україні. Поет розумів, що це тільки початок поступового накопичення визвольної енергії народу. Тому не дивно, що грубе придушення національного руху. Розгром таємного товариства спричинили появу вірша «Мені однаково, чи буду...». Дана поезія написана під час перебування письменника в казематі 1847 року.
Номер слайду 9
У циклі відображено думки, настрої, життєві спостереження Шевченка, характерні й для наступних поезій періоду заслання. Тут уперше з’являються мотиви неволі, у яких настрої туги за батьківщиною поєднуються з утвердженням незламності переконань і поглядів поета.
Номер слайду 10
Композиція: Вірш можна умовно поділити на дві частини: 18 рядків – перша частина, 5 рядків – друга. У першій наявний мотив байдужості, невідворотності майбутнього, а в другій – автор собі суперечить. Слово за словом, рядок за рядком за рахунок градації (посилення, зростання) емоцій, нагнітається напруга, й нарешті читач приходить до найвищої “точки” – відповіді на питання, а що ж неоднаково поетові? І з’ясовує, що найголовніше сказано в останніх п’яти рядках. Розпач змінюється впевненістю, вдавана байдужість – наполегливим окликом». Вісімнадцять рядків вірша напружено готують нас до важливості останніх п'яти рядків, який саме і звучить в другій частині поезії: «Та не однаково мені, Як Україну злії люде Присплять, лукаві, і в огні Її, окраденую збудять... Ох, не однаково мені».
Номер слайду 11
Образи сина та батька. Вони надають поезії виразності й зримості, зокрема картина молитви. Читач уявляє вечір, коли в сімейному колі батько розповідає малому про життя мученика, рівного біблейським, і наказує “молися” сину, щоб згадувати замученого за Україну. Молитва - це також мотив народної моралі українців, зрештою – традиції молитися за безневинних святих, це як вінець віри,- просити захисту у надприродних сил.
Номер слайду 12
Філософська лірика — поетичні твори, в яких виражаються думки і почуття ліричного героя, викликані складними роздумами над проблемами буття та осмисленням світу, сенсу людського життя, добра і зла. Громадянська лірика — поезія, в якій виражені думки і почуття, викликані суспільно-політичними тогочасними явищами. Теорія літератури:
Номер слайду 13
Теорія літератури: Оксиморон (оксюморон) (грецьк. oxymoron — дотепна нісенітниця, від oxys — гострий, moras — безглуздий) — різновид тропа, що полягає у сполученні різко контрастних, протилежних за значенням слів, внаслідок чого утворюється нова смислова якість, несподіваний експресивний ефект (світла пітьма, суха вода, крижаний вогонь тощо). Т. Шевченко у вірші «Мені однаково, чи буду…» використовує оксиморон: "На нашій, не своїй землі"
Номер слайду 14
У останніх рядках поезії Кобзар надзвичайно точно передбачив головну проблему української нації, що, мов меч, висить над нею вже кілька століть і яка стала чи не найзлободеннішою проблемою сьогоднішнього дня:«Мені однаково, чи буду...»окраденість розбудженої в огні революційних перетворень України, окраденість у час її оновлення та відродження. Тому можна з повним правом вважати поезію "Мені однаково, чи буду..." зверненням-попередженням сучасному поколінню українців.
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Жанр поезіїФілософська лірика - осмислення змісту людського життя, проблеми добра і зла Громадянська. ПейзажнаІнтимна. Сатирична?Релігійнаstyle.colorfillcolorfill.type
Номер слайду 17
Малого сліду не покину. На нашій славній Україні,На нашій — не своїй землі.І не пом’яне батько з сином,Не скаже синові: — Молись,Молися, сину, за Вкраїну. Його замучили колись. — Мені однаково, чи буде. Той син молитися, чи ні... Композиція ( складається з 2 частин : 18 рядочків + 5 рядочків )Та неоднаково мені,Як Україну злії люде. Присплять, лукаві, і в огніЇї, окраденую, збудять... Ох, не однаково мені.+Мені однаково, чи буду. Я жить в Україні, чи ні. Чи хто згадає, чи забуде. Мене в снігу на чужині — Однаковісінько мені. В неволі виріс між чужимиІ, неоплаканий своїми,В неволі, плачучи, умру.І все з собою заберу,АНТИТЕЗА як худ. засіб
Номер слайду 18
Прийом « Гронування » Т. ШевченковіБайдуже. Не байдуже
Номер слайду 19
Підсумок уроку«Незакінчене речення» « Мені однаково, чи буду Я жить ... чи ні». (В Україні). ДЕ?«Чи хто згадає, чи забуде Мене ... на чужині». (В снігу) ДЕ?« В неволі виріс між... і неоплаканий своїми». (Чужими). КИМ? «На нашій славній Україні, На нашій - .. землі». (Не своїй). ЯКІЙ? «Мені однаково, чи буде Той син. , чи ні». (Молитися) ЩО? «Та не однаково мені,Як Україну Присплять, лукаві, і в огні Ії, окрденую, збудять». (Злії люде) ХТО?
Номер слайду 20
Рефлексія. Чи справдилися ваші очікування?Поміркуйте…
Номер слайду 21
Підсумок уроку«Незакінчене речення» Продовжити думку : «Сьогодні на уроці я дізнався…зрозумів…навчився...»
Номер слайду 22
Домашнє завдання. Обовʼязкове: Виразне читання вірш Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду ...» за підручником (стор.56); Проаналізувати поезію. За бажанням: Проілюструвати (мал.) один з фрагментів вірша "Мені однаково, чи буду… "