"Розгорнутий план-конспект нетрадиційного уроку з біології та тему "Склад крові" для здобувачів освіти 8 класу"

Про матеріал
"Розгорнутий план-конспект нетрадиційного уроку з біології та тему "Склад крові" для здобувачів освіти 8 класу"
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Харківське державне вище училище

 фізичної культури №1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІДКРИТИЙ УРОК

НА ТЕМУ: «СКЛАД КРОВІ»

8 КЛАС

 

 

 

 

 

 

Виконала

учитель біології

Гусєва Т.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

Харків – 2019


Тема: «Склад крові»

 

Мета: розглянути та засвоїти особливості складу крові, ознайомитись із її складовими – плазмою крові й форменими елементами, з’ясувати особливості утворення й руйнування останніх, а також значення фізіологічного розчину як замінника плазми крові в медичній практиці; розвивати культуру спілкування, вміння розгорнуто мислити, висловлювати свої думки; виховувати доброзичливість, ввічливість.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, додаткові джерела інформації, роздавальний матеріал.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка присутніх, характеристика обладнання.

ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

Перевірка домашнього завдання з теми «Внутрішнє середовище організму людини».

Багато вчених стверджують, що життя зародилося у водах Світового океану й пройшло тривалий шлях історичного розвитку від найпростіших організмів до високоорганізованих багатоклітинних. Для забезпечення процесів життєдіяльності в багатоклітинних організмів із замкнутою порожниною тіла утворилися системи внутрішнього транспорту. Назвіть ці системи.

Обговорення

1. Що таке внутрішнє середовище організму? Охарактеризуйте його компоненти.

2. Що таке гомеостаз?

3. Охарактеризуйте взаємозв’язок рідин внутрішнього середовища організму.

Зчитування питання домашнього завдання, на яке учні відповідали письмово

  • Із давніх часів люди вважали кров носієм життя і «магічною рідиною». На ній присягалися, скріплювали угоди та клятви, кропили землю, щоб отримати багатий урожай, пили, сподіваючись повернути силу й молодість. Яке значення крові – цієї «магічної рідини».

Детектор брехні

Клас об’єднується в три групи, кожна з яких отримує свою тему: перша група – «кров», друга – «лімфа», третя – «міжклітинна рідина». Крім того, кожна група отримує перелік речень-тверджень і рядок із цифрами від 1 до 9. Група читає перше твердження; якщо воно відповідає її темі, то над цифрою 1 вона малює пряму лінію – «теза правильна», якщо твердження не відповідає заданій темі, то учні малюють пікоподібну вершинку – «твердження неправильне». Тобто в кожної групи учнів буде своя ламана лінія (адже теми в усіх різні).

1. Прозора рідина, якої в організмі утворюється приблизно 2 літри на добу. (Лімфа)

2. Омиває всі клітини організму. (Міжклітинна рідина)

3. Непрозора, солонувата на смак рідина. (Кров)

4. Є проміжним середовищем, через яке здійснюється обмін речовин. (Міжклітинна рідина)

5. Зазвичай не містить еритроцитів, але є значна кількість лімфоцитів. (Лімфа)

6. Виконує гуморально-регуляторну функцію. (Кров)

7. Її склад залежить від особливостей обмінних процесів тканин, від яких вона відтікає. (Лімфа)

8. До її складу входять плазма й формені елементи. (Кров)

9. У венозних капілярах відбувається абсорбція (всмоктування) цієї рідини. (Міжклітинна рідина)

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Це цікаво!

  • стовпчик із 500 клітин крові заввишки становить лише 1,02 міліметра;
  • якщо у вас гарне здоров’я, ви виживете, навіть якщо втратите третину своєї крові;
  • кров густіша за прісну воду, але тієї ж густини, що й морська вода;
  • підраховано, що для того, щоб всмоктати всю кров зі звичайної дорослої людини, необхідно 1 120 000 комарів;
  • всі ми знаємо, що людська кров червона, але в комахах, яких найбільше серед усіх живих істот, вона є світло-зеленою;
  • кожну секунду по нашій кровоносній системі встигає пройти 25 мільярдів клітин.

Повідомлення теми, мети завдань уроку

Учитель: Тема уроку – «Склад крові». На сьогоднішньому занятті ми розглянемо особливості складу крові, більш детально ознайомимось із її складовими – плазмою крові й форменими елементами, з’ясуємо особливості утворення й руйнування останніх, а також важливість фізіологічного розчину як замінника плазми крові в медичній практиці.

 

ІV. Засвоєння нових знань

Учитель: Заповніть схему «Склад крові».

 

Задача

Відомо, що кров становить 1/13 від маси тіла людини.

Знаючи масу свого тіла, визначайте, яка кількість крові міститься у вашому організмі. Який відсоток із цієї кількості припадає на плазму й формені елементи крові?

Біологічна лінгвістика

Еритроцити (від грец. еритро – червоний, цитос - клітина)червоні кров’яні тільця.

Тромбоцити (від грец. тромбос – грудка, згусток, цитос - клітина)кров’яні тільця.

Лейкоцити (від грец. лейкос – білий, цитос - клітина)білі кров’яні тільця.

 

  • Відновіть пропущену в таблиці інформацію.

Формені елементи крові

Характеристика

Еритроцити

Тромбоцити

Лейкоцити

Кількість в 1 мм3 крові в дорослої людини в нормі

 

150-400 тисяч

 

Життєвий «вік»

100-120 діб

 

6-10 годин, 3-5 діб, кілька років

Місце утворення

 

Червоний кістковий мозок

 

Місце руйнування

Печінка, селезінка

 

Печінка, селезінка, осередки запальних процесів

Збільшення кількості

 

Тромбоцитоз

 

Зменшення кількості

Еритропенія

 

Лейкопенія

 

Учитель: У медичній практиці в разі зневоднення організму (пронос, блювання), значних опіків тощо використовують водний розчин солей, концентрація якого дорівнює 0,9 %, тобто відповідає за якісним і кількісним складом солям плазми крові. Такий 0,9 % розчин солей називають фізіологічним розчином (замінником плазми крові).

З допомогою підручника й додаткових джерел інформації дайте відповідь на питання:

  • Концентрація яких речовин у плазмі крові є сталою?

Прийом «Мозковий штурм»

Чи можна в разі зневоднення організму вводити в кров для відновлення її об’єму чисту воду? Відповідь обґрунтуйте.

Прийом «Поміркуйте»

Кров, рухаючись по кровоносних судинах постійно змінює свій склад, але водночас він залишається відносно сталим. Як досягається ця відносна постійність і яке її значення для організму?

V. Закріплення знань

Розв’яжіть кросворд, і ви дізнаєтеся назву білка плазми крові, який забезпечує імунітет.

Усі питання по вертикалі. Слово зашифроване у виділених клітинках.

1. Органічна складова плазми крові. (Глюкоза)

2. Білок плазми крові, який виконує транспортну функцію. (Альбумін)

3. Білок плазми крові, який бере участь у її зсіданні. (Протромбін)

4. Білок плазми крові, який бере участь у зсіданні крові й перекладається з грецької як «волокнисте походження». (Фібриноген)

5. Тромбоцити в перекладі з грецької. (Грудка)

6. Речовини органічного походження плазми крові. (Ліпіди)

7. Протромбін, альбумін, фібриноген, глобулін за своїм походженням – це … (Білки)

8. На солі якого хімічного елемента припадає найбільша частка солей, що входять до складу плазми крові? (Натрій)

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

5

 

 

 

 

2

 

 

 

 

7

 

1

 

 

 

 

6

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: зашифроване слово – глобулін.

 

Виставлення оцінок.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

«Ланцюжок»

Учні по черзі називають по одному новому терміну, який вони засвоїли на сьогоднішньому уроці.

 

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити параграф «Склад крові».

 

doc
Додано
21 серпня 2019
Переглядів
1525
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку