Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 8 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 годин – резервні
Програма:
Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітка |
||
8-А |
8-Б |
8-А |
8-Б |
|||
Вступ (2 год.) |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Методи дослідження організму людини. |
|
|
|
Тема №1. Організм людини, як біологічна система (7 год. + 1 резервна год.) |
||||||
|
|
|
1.Організм людини, як біологічна система. |
|
|
|
|
|
|
2. Різноманітність клітин організму людини. Тканини, органи. |
Лабораторне дослідження №1: Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
|
|
|
|
|
3. Фізіологічні системи. |
|
|
|
|
|
|
4. Поняття про механізми регуляції. |
|
|
|
|
|
|
5. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
|
|
|
|
6.Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
|
|
|
|
|
7.Імунна регуляція. |
|
|
|
|
|
|
8. Узагальнення знать з теми «Організм людини, як біологічна система». Тематичне оцінювання |
|
|
|
Тема №2. Опора та рух (6 год.) |
||||||
|
|
|
1.Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
|
|
|
|
|
|
2.Кістки, хрящі. Огляд будови скелета. З’єднання кісток. |
|
|
|
|
|
|
3.Функції та будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів. |
Лабораторне дослідження №2: Дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин. |
|
|
|
|
|
4. Робота м’язів. Втома м’язів. |
Лабораторне дослідження №3: Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаженні; Вплив ритму й навантаження на розвиток втоми. |
|
|
|
|
|
5.Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. |
Проект: «Гіподинамія – ворог сучасної людини» |
|
|
|
|
|
6. Профілактика порушень опорно-рухової системи. Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. |
|
|
|
Тема №3. (3 год + 1 резервна год.) |
||||||
|
|
|
1.Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
Дослідницький практикум №1: Спостереження за співвідношенням ваги і росту тіла |
|
|
|
|
|
2.Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. |
Проект: «Збалансоване харчування» |
|
|
|
|
|
3.Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини |
|
|
|
|
4. Узагальнення та систематизація знань з теми «Опора та рух. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини». Тематична контрольна робота. Тематичне оцінювання |
|
|
|
||
Тема №4. Травлення (5 год.) |
||||||
|
|
|
1.Значення травлення. |
|
|
|
|
|
|
2. Система органів травлення. |
Лабораторне дослідження №4: Зовнішня будова зубів |
|
|
|
|
|
3.Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. |
Дослідницький практикум №2: Дія ферментів слини на крохмаль |
|
|
|
|
|
4.Регуляція травлення. |
|
|
|
|
|
|
5. Харчові розлади та їх запобігання |
|
|
|
Тема №5. Дихання(5 год) |
||||||
|
|
|
1.Значення дихання. Система органів дихання. |
|
|
|
|
|
|
2.Газообмін у легенях і тканинах. |
|
|
|
|
|
|
3.Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
|
|
|
|
|
4. Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
|
|
5.Узагальнення знань з теми «Травлення. Дихання». Тематичне оцінювання |
|
|
|
||
Тема №6. Транспорт речовин (6 год. + 2 резервні год.) |
||||||
|
|
|
1.Внутрішнє середовище організму. |
|
|
|
|
|
|
2. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа |
Лабораторна робота №1: Мікроскопічна будова крові людини. |
|
|
|
|
|
3. Зсідання крові. Групи крові та переливання крові |
|
|
|
|
|
|
4. Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. |
|
|
|
|
|
|
5. Алергія. СНІД. |
|
|
|
|
|
|
6. Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. |
Лабораторне дослідження №5: вимірювання частоти серцевих скорочень |
|
|
|
|
|
7. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. |
Дослідницький практикум №3: самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
|
|
|
|
|
8. Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика |
|
|
|
Тема №7. Виділення. Терморегуляція (4 год.) |
||||||
|
|
|
1.Виділення – важливий етап обміну речовин. |
|
|
|
|
|
|
2.Будова та функції сечовидільної системи. Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
|
|
|
|
|
3.Значення і будова шкіри. Терморегуляція. |
Проект: Визначення типів шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
|
|
|
|
|
4.Захворювання шкіри та їх профілактика. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри, тепловому та сонячному ударі. Тематичне оцінювання. |
|
|
|
Тема №8. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система (5 год. ) |
||||||
|
|
|
1.Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
|
|
|
|
2.Спинний мозок. Головний мозок. |
Лабораторне дослідження №6: Вивчення спинного та головного мозку людини. |
|
|
|
|
|
3.Поняття про соматичну нервову систему. |
|
|
|
|
|
|
4.Вегетативна нервова система |
|
|
|
|
|
|
5.Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
|
Тема №9. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи (7 год.) |
||||||
|
|
|
1.Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
|
|
|
|
|
2.Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. |
Лабораторне дослідження №7: Визначення акомодації ока; виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
|
|
|
|
|
3.Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. |
Лабораторне дослідження №8: Вимірювання порога слухової чутливості. |
|
|
|
|
|
4.Сенсорні системи смаку та нюху. |
|
|
|
|
|
|
5.Сенсорні системи рівноваги, руху та дотику. |
|
|
|
|
|
|
6.Сенсорні системи температури та болю. |
Дослідницький практикум №4: Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри |
|
|
|
|
|
7.Узагальнення та систематизація знань з теми «Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи». Тематична контрольна робота. Тематичне оцінювання. |
|
|
|
Тема №10. Вища нервова діяльність (7 год.) |
||||||
|
|
|
1.Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. |
|
|
|
|
|
|
2.Умовні та безумовні рефлекси. |
Лабораторне дослідження №9: Визначення реакції зіниць на світло |
|
|
|
|
|
3.Інстинкти. |
|
|
|
|
|
|
4. Мова. Навчання та пам'ять. |
Лабораторне дослідження №10: Дослідження різних видів пам’яті |
|
|
|
|
|
5. Мислення та свідомість. |
|
|
|
|
|
|
6. Сон. Біоритми |
|
|
|
|
|
|
7. Узагальнення та систематизація знань з теми «Вища нервова система». Тематичне оцінювання |
Дослідницький практикум №5: Визначення типу вищої нервової системи та властивостей темпераменту. |
|
|
Тема №11. Ендокринна система (3 год.) |
||||||
|
|
|
1.Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
|
|
|
|
2.Профілактика захворювань ендокринної системи. |
Проект: Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика |
|
|
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем |
|
|
|
Тема № 12. Розмноження та розвиток людини (5 год) |
||||||
|
|
|
1.Будова та функції репродуктивної системи. |
|
|
|
|
2.Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
|
|
|
||
|
|
|
3.Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
|
|
|
|
|
|
4. Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
|
5.Узагальнення та систематизація знать з теми «Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини.» Тематичне оцінювання |
|
|
|
||
Узагальнення (1 год) |
||||||
|
|
|
1.Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
|
1