Мета уроку :
відтворити знання учнів про многочлен, його види, способи розкладання на множники;
розкладати многочлен на множники способом групування;
розрізняти способи розкладання многочлена на множники, обирати правильний спосіб розкладання многочлена на множники;
оцінювати власний рівень уміння застосовувати алгоритм розкладання многочлена на множники способом групування;
розвивати увагу, пам'ять, мислення, культуру математичного мовлення;
формулювати власне ставлення до цінності матеріалу, який вивчається.
Алгебра, 7 клас
Тема: Розкладання многочленів на множники способом групування
Мета уроку :
відтворити знання учнів про многочлен, його види, способи розкладання на множники;
розкладати многочлен на множники способом групування;
розрізняти способи розкладання многочлена на множники, обирати правильний спосіб розкладання многочлена на множники;
оцінювати власний рівень уміння застосовувати алгоритм розкладання многочлена на множники способом групування;
розвивати увагу, пам'ять, мислення, культуру математичного мовлення;
формулювати власне ставлення до цінності матеріалу, який вивчається.
Тип уроку: формування навичок і вмінь.
Обладнання: підручник «Алгебра, 7 клас» Істер О.С., картки самооцінювання, проектор, дошка, екран.
Перебіг уроку
І. Створення ситуації успіху, позитивного настрою
Девізом сьогоднішнього уроку будуть слова відомого давньогрецького математика Піфагора: «Добре засвоєна мудрість не забувається ніколи».
-Хто з вас хоче бути успішним у житті?(учні піднімають руку).
- Бажаю вам успіху, тобто, під час роботи на уроці хочу щоб ви були:
«У» — усміхненими;
«С» — спокійними;
«П» - прогресивними;
«І» — ініціативними;
«X» — хоробрими.
ІІ. Діагностика виконання домашнього завдання
Перевірка домашнього завдання здійснюється методом «Знайди помилку» (найбільш складні завдання чергові записують на перерві на дошці, навмисне допустивши в записі помилку, а учні класу мають знайти помилку, звіряючи записи в зошиті із записом на дошці; чергові учні під час перерви перевіряють наявність домашнього завдання в учнів класу, подають інформацію вчителю).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Вірю – не вірю». Чи вірите ви, що:
ІV. Формулювання теми, визначення мети, завдань уроку;
мотивація навчальної діяльності
З метою створення мотивації в учнів, пропоную учням виконати усно завдання, використовуючи «уявний мікрофон». Учні мають висунути версії щодо розкладання наведеного многочлену на множники. А оскільки спосіб розкладання на множники винесенням спільного множника не підходить, то виникає проблема.
Розкласти на множники многочлени:
а) ха + ху; Відповідь: х(а+у)
б) -12х – 15ху; Відповідь: -3х(4+5у)
в) а(х-у) + с(х-у); Відповідь: (х-у)(а+с)
г) ав – 5а +2в - 10
По завершенні роботи обговорити питання:
Потім повідомляю тему уроку «Розкладання многочлена на множники способом групування» та його очікувані результати.
V. Формування умінь і навичок учнів.
1. Робота з текстом п.15 підручника з використанням методу «опорні слова». Записи учнів у зошитах можуть мати, наприклад, такий вигляд: многочлен, спосіб групування, алгоритм, спільний множник, розкладання на множники.
2.Опрацювання прикладу 1 з підручника п.15.
Розкласти на множники многочлен ав–5а+2в–10. Приклад розбирається за підручником методом маркування
+ - знаю; ? – хочу запитати;
- - не знаю; ! - можу навчити
3.Учні складають алгоритм розкладання многочлена на множники способом групування, застосовуючи приклад, зазначений у підручнику.
Приклад. Розкласти на множники многочлен:
ав + ас + хв +хс = (ав +ас) + (хв + хс) = а(в+с)+ х(в+с)= (в + с)(а + х)
Пропоную учням обговорити наступні питання.
- На скільки груп розбито члени даного многочлена?)
- Які спільні множники винесено з першої та другої груп?
- Чи можна інакше згрупувати члени многочлена?
VІ. Удосконалення вмінь учнів
а) ах + ау + 5х +5у б) 2а – 2в + аn – вn
2.Утворити з поданих карток логічний ланцюжок розкладання многочлена на множники способом групування. Учні у зошиті записують ланцюжок перетворень.
3. № 512 – записати в зошит кінцевий результат.
4. Розкласти многочлени на множники способом групування, використовуючи вправу “Коментуємо розв’язання”. Перші два приклади виконуються із записом на дошці, два наступних – самостійно з наступною перевіркою відповіді.
х(в+с)+ 3в +3с; р(с-d) + c – d; у(а-с) +5а-5с; а(p-q) + q-p Учні запрошуються до фізкультхвилинки.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть у долоні кілька раз.
За роботу, все гаразд!
По завершенні роботи представники від пар учнів мають озвучити відповідь.
Розкласти на множники вираз
а) 2(2 – х) + 2ху(2 – х), б) (4 – 2х ) + (4ху– 2х2у),
в) -2х +4 + 4ху – 2х2у, г) -2х – 2х2у +4 +4ху
По завершенні обговорюються варіанти розв’язання кожного прикладу та оцінюються результати роботи.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 15; № 519; №520, №522. Додатково № 510 (рівень 4). Скласти кросворди по темі “ многочлен”,
VІІ. Самоаналіз уроку.
Іінтерактивна вправа «Незакінчені речення» висловити свої враження від уроку, закінчивши фрази:
-сьогодні на уроці я навчився/навчилась…
-сьогодні на уроці я запам’ятав/ла…
-сьогодні на уроці я повторив/ла…
Додаток до уроку: учні заповнюють картки самоконтролю упродовж уроку, по завершенні уроку подають картки вчителю. Здійснюється оцінювання роботи учнів під час уроку.
Картка самооцінювання
Види роботи на уроці |
Кількість балів |
Учитель |
Ключові слова (1) |
|
|
Усні вправи (1б) |
|
|
Логічний ланцюжок (1 б) |
|
|
Коментуємо відповідь (1б) |
|
|
Письмові вправи«Учитель – учень» (2б) |
|
|
Вправи з ускладненням (5 б) |
|
|
Загальна сума балів |
|
|