Розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки

Про матеріал
відпрацювати навички розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки; удосконалити вміння застосовувати винесення спільного множника за дужки.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки

Мета: відпрацювати навички розкладання многочленів на множники винесенням спільного множника за дужки; удосконалити вміння застосо­вувати винесення спільного множника за дужки.

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

Математичний диктант

Варіант 1 [2]

  1. Який степінь множника а [b] можна винести за дужки в многочлені

a2x a5x3 [ab2 a3b5]?

  1. Який числовий множник можна винести за дужки в многочлені

12х3 – 8х2  [15а3 – 25а]?

  1. Винесіть за дужки спільний множник усіх членів многочлена

a2 + ab a  [х2 – ху – х].

  1. Подайте у вигляді добутку 12а2х – 8а5х3 [15ab2 25a3b5].

 

Після виконання завдань математичного диктанту учні виконують самоперевірку за зразками правильних розв'язань, підготовлених учителем або «сильними» учнями, які працювали, наприклад, за відкидною дошкою, після чого, в разі необхідності, здійснюємо корекцію (робота в парах).

 

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  1. Яке перетворення називається розкладанням многочлена на множники?
  2. На прикладі виразу 2ху – 6х2 поясніть, як виконується розкладання многочлена на множники винесенням спільного множника за дужки.
  3. Укажіть спільний множник у виразах:

1) 2х + 6; 2) 8х – 12у; 3) bab + a; 4) х2 – х; 5) а3 – 2а43а5; 6) х2 + ху;

7) 0,2 ∙ 7 – 0,8 ∙ 7; 8) 0,22 + 0,23;  9) 65 + 35 + 1352.

 

III. Робота з випереджальним домашнім завданням

Завдання. Вкажіть множники у виразах. Знайдіть та виділіть спільні множники:

1) 2а(х + у) + b(х + у); 2) у(а – b) – 2(а – b); 3) 3а(с + 3) – х(с + 3);

4) 9(р – 1) – (р – 1)2;  5) (а + 3)2а(а + 3); 6) (а + 3) – а(а + 3).

Учні самостійно виконали це завдання вдома і, мабуть, після цього мають міркування щодо перетворення поданих виразів. Тому єди­не, що їм треба — закінчити логічний ланцюжок: у виразі є спільний множник → спільний множник можна винести за дужки → вираз, що залишається в дужках, є алгебраїчною сумою «неспільних множ­ників».

По цьому пропонуємо учням самостійно виконати завдання з вине­сення спільного множника за дужки, а далі перевіряємо, аргументуємо та корегуємо виконані завдання (можна організувати роботу в малих групах, призначивши консультантами тих учнів, які впорались із завданням без­доганно). Звертаємо увагу, що перетворення виразу ab + ac y добуток мож­ливе й за умови, що а не є одночленом.

 

IV. Застосування навичок

Мотивація

Звернемо увагу учнів, що задача № 3 (див. попередній урок) ще не розв'язана. Тому пропонуємо попрацювати спочатку над подібним завданням, а потім уже виконаємо вправи традиційного змісту дос­татнього та високого рівня складності.

Виконання письмових вправ

  1. Доведіть, що значення виразу:

1) 165 + 164 ділиться на 17;  2) 389 – 388 ділиться на 37;

3) 365 – 69 ділиться на 30;  4) 518 – 258 ділиться на 120.

  1. Доведіть, що:

1) 78 – 77 + 76 ділиться на 43;   2) 213 – 210 – 29 ділиться на 13;

3) 274 – 95 + 39 ділиться на 25;  4)164 – 213 – 45 ділиться на 11.

Важливо, щоб учні усвідомили, що перетворення суми степенів не­можливо (без обчислень) здійснити іншим шляхом, окрім розкла­дання на множники   (ще   раз   підкреслити,   що   відповідної властивості степеня не існує!)

  1. Розкладіть на множники:

1) х(а + b)+ у(а + b); 2) а(3х – 2у)+ b(3х – 2у); 3) 3х(а – b) – 5у(b – а);

4) 2у(п т) + (т п); 5)(х + 3)2 – 3(х+3); 6) (х + 3)(2у – 1) – (х + 3)(3у + 2).

  1. Доведіть тотожність:

1) (2х – 7у)(3х2 + 5ху – 2у2) – (2х – 7у)(3х2 + 2ху – 2у2) = 3ху(2х – 7у);

2) (3т – 4)(7п2 3п – 5) + (4 – 3т)(7п2 – 3п – 3) = 8 – 6т.

3 метою усвідомлення необхідності виробити вміння та навички розкладання многочленів на множники в завданні 4 можна запро­понувати виконати доведення спочатку без використання алгорит­му винесення спільного множника за дужки, а потім із його викори­станням. Розбіжність буде вражаючою.

5*. Права частина даних рівностей утворена з лівої після винесення за дуж­ки деякого числового коефіцієнту. Знайдіть ці коефіцієнти та підставте замість (*):

1) 2a + 4b = *(a + 2b);   2) ab + c = *(2ab + 6c);

3) t + и – 1 = *(2t + и – 10); 4) а2 b2 = *(b2 – 4а2).

6*. Логічні вправи.

Знайдіть та підставте пропущені слова, числа, букви:

 

сухар

27а5b7

уха

?

муха

18а8b2с

V. Підсумки уроку

 

VI. Домашнє завдання

№ 1. Розкладіть на множники:

1) 8т(а – 3) + п(а – 3); 2)(р2 5) q(p2 – 5); 3) х(у – 9) + у(9 – у);

4) 7(с + 2) + (с + 2); 5) (а b) с(b а); 6) (х +2у) 4(х + 2у).

№ 2. Розкладіть на множники ліву частину рівняння та розв'яжіть рівняння: 1) 4t3 + t2 = 0; 2) 2а2 – 5а = 0; 3) (v 7) + v(v 7) = 0.

№ 3. Якою цифрою закінчується вираз: 92007 + 92006 ?

№ 4. Випереджальне домашнє завдання. Дано два набори двочленів. Для кожного двочлена з першого набору знайти відповідний двочлен із дру­гого набору, щоб після винесення в кожному з них спільного множника за дужки в дужках залишились однакові многочлени. Покажіть цю відпо­відність стрілками.

 

І набір:

1) 2x x2; 2) ab 3b2; 3) n2 mn;

II набір:

1) тп – т2; 2) 2а b2b2; 3) 5 + 10х;

4) 4х – 8; 5) 6а2 9ab; 6) -5 10x;

4) 4ху – 2х2у; 5) х2 – 2х; 6) а2 – 3аb;

7) -3ax + 2х2

7) -3а2 + 2ах

 

 

doc
Додано
4 січня 2020
Переглядів
2302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку