Розквіт Київської Русі

Про матеріал

Матеріал може бути використаний на уроках повторення та узагальнення при вивченні тем "Київська Русь за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого".

Перегляд файлу

Тема:                                      Розквіт Київської Русі.

Мета:  ознайомити учнів з діяльністю князів Володимира Великого і Ярослава Мудрого, на часи правління яких припадає розквіт Київської держави, розкрити значення запровадження християнства на русі; розвивати в учнів початкові навички характеристики історичних діячів; виховувати почуття поваги до видатних діячів минулого, патріотизм до історії рідної країни.

Тип уроку: узагальнення

Форма уроку:  урок - подорож  

Обладнання: підручник, атласи з історії України, карта „ Київська Русь в ІХ-ХІ ст.”, Репродукція картини К.Лебедєва „Хрещення киян”, ілюстрації, комп’ютерна презентація уроку.

Основні терміни і поняття:  розбудова держави , дитинець, печеніги, „Змієві вали”, златники і срібники, християнство, Десятинна церква, „Руська правда”, Золоті ворота, Софійський собор, „тесть Європи”.

Основні дати:

  • 980-1015 рр. – князювання Володимира Великого.
  • 988 р. –проголошення християнства державною релігією Київської Русі;
  • 1019-1054 рр. – князювання Ярослава Мудрого;
  • 1036 р. – остаточний розгром печенігів.

 

Хід уроку

 

І ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель повідомляє тему й основні завдання уроку

 

ІІ ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ

  Учитель повідомляє учням, що сьогодні на уроці у них є можливість здійснити подорож у минуле нашої держави, а саме у часи Київської Русі. Для будь – якої подорожі надзвичайно важливе значення мають звичайні квитки, придбані заздалегідь. У нашому випадку такими квитками, що дозволять нам поринути у мандрівку, стануть ваші правильні відповіді на мої запитання. Я хочу бути певною, що ваші знання стануть нам у пригоді під час подорожі.

Пропонується дидактична гра „ Впіймай помилку”( якщо правильно – учні підіймають догори картки зеленого кольору, якщо ні – червоного і обов’язково називають правильну відповідь)

 

1) Столицею Візантії було місто Константинополь (+)

2) Першу державу на наших землях чужинці знали під назвою Україна. (-) (Русь.)

3) У 782 р, владу в Києві захопив князь Олег. (-)  (882р.)

4) Олег прибув з півночі, з Новгорода, і привіз із собою малолітнього Ігоря з князівського роду Рюриковичів.(+)

5) Князь Олег загинув під час бунту, який спалахнув через невдоволення деревлян розмірами накладеної на них данини. (-) (Ігор.)

6) Після смерті князя Олега в 912р. повновладним Київським правителем стала його дружина Ольга. (-)  (Ігоря.)

7) Перед початком військових походів, за свідченням літописця, князь Святослав  посилав до інших земель послів зі словами: „Хочу на вас іти”. (+)

8) Князь Ігор був першим Київським володарем, який з руським посольством відвідав візантійського імператора. (-)(Княгиня Ольга.)

9) Особливо вразив русичів у Царгороді його головний собор —

Софійський . (+.)

10) Княгиня Ольга у Царгороді зустрічалася з правителем Візантії царем Атеєм. (-)(Імператором Костянтином Багрянородним.)

11) Коли помер князь Ігор, Святославові виповнилося 15 років. (-) (З роки.)

12) За свідченням літописця, у 912 р. від укусу змії загинув князь Олег. (+.)

 

ІІІ УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ

 Учитель повідомляє учням, що вони можуть відправлятися у подорож минуле часів Київської Русі

Запитання:

  • Що ви очікуєте від подорожі?

 

Станція 1 „Місто Володимира”.

 

Вчитель : про забудову Києва, карбування монет. ( гривні)

 

Робота з картою ( розповідь про печенігів)

 

Учень розповідає легенду про змієві вали.

„Змієві вали”

      Вали ці зроблені змієм, який пожирав людей. Якось цей змій побачив двох святих -— Кузьму й Дем'яна, погнався за ними, щоб їх з'їсти. Кузьма й Дем'ян (вони були ковалями) встигли зачинитися в кузні. Змій пролизав залізні двері кузні й просунув туди язика. Тоді Дем 'ян схопив кліщами змія за язика. Змій почав просити, щоб його відпустили.

      — Досить,— казав він,— будемо миритись: хай буде вашою половина світу, а половина моєю. Я не буду чіпати вашої сторони, а ви моєї.

— А як же ділитися? — кажуть Кузьма й Дем’ян. — Ми можемо не узнати межі: ти будеш показувати, що це твоя половина, а ми — що наша. Краще переорати пополам землю, щоб ти не перелазив на наш бік брати людей.

      Кузьма й Дем'ян сказали також, що самі вони не в силі орати плугом. Тоді змій відповів, що переоре світ сам. На тому й погодилися. Кузьма й Дем'ян запрягли змія в плуг, а самі пішли за ним і переорали так світ від моря до моря. Та виявилося, що борозна була невелика, малопомітна. Тоді змій повернув удруге в склад орати по тому місці, так, що вал вийшов удвічі вищим за попередній. Дотягнувши до синього моря, змій дуже стомився, його мучила така сильна спрага, що він обпився води і тріснув.

 

 

Запитання

  • Які події, на вашу думку, відображені в легенді в напівказковій формі, є дійсними?

 

Станція 2 . „ Десятинна церква”

Вчитель:

Запитання

  • Пригадайте, що таке язичництво?
  • Чи всі князі були язичниками ?  ( Аскольд, Ольга – християни).
  • Чи були спроби запровадити християнство ?

 

Вчитель

Сценка.

Рольова гра „Вибір віри князем Володимиром”

 

Голос диктора: „Князь, обираючи майбутню віру, приймав  у себе послів іноземних, з країн заморських. І кожного вислухав, і кожному відповідь дав.”

Князь: „Про що мову вестимете?”

Грецький священик: „ Великий князю! Якщо хто нашу віру прийме і увірує у Христа, розп’ятого за наші гріхи, той умерши – воскресне і не вмре повік. Якщо ж прийме іншу віру, то на тім світі горіти у вогні буде.”

Князь: „Любо мені тебе слухати. І цікаво мовиш ти!”

Мусульманин: „Ти, князю, мудрий і тямущий, а закону не знаєш. Увіруй у наш закон і поклонися Магомету”

Князь: „ А яка ваша віра?”

Мусульманин: „ Учить нас Магомет так: не їсти свинини, не пити вина, після смерті дасть Магомет кожному по 70 прекрасних дружин. Якщо хто бідний на цьому світі, той на тім буде таким же...”

Князь: „Занадто ваш рай схожий на земне життя. А що говорить віра іудейська?”

Іудейський посол: „ Християни вірують у того, хто розп’ятий, а ми віримо в єдиного Бога Аврамового, Ісаакового, Іакового.”

Князь: „ А де земля ваша?”

Іудейський посол: „Бог прогнівався на нас за гріхи наші і розпорошив нас по всій землі.”

Князь: „Як же ви вчите інших, будучи самі відкинуті Богом і розсіяні по землі”

Грецький священик: „ Приймав, княже, грецьку віру. Подивися, які багаті грецькі храми, як блищать куполи, хрести, золото ікон. Церковні співи проникають у саме серце”

Князь: „ Так, якби був грецький закон дурний, то бабка моя Ольга не прийняла б хрещення. А вона була мудрішою за всіх людей. Отож, бути на Русі християнству грецькому”.

 

988 р – хрещення ( Корсунь ( Херсонес).

 

Робота з терміном „церква” ( підручник С.48)

 

Десятинна церква – Церква Богородиці .

 

Запитання

  • Значення Хрещення .

 

Станція 3 „ Золоті ворота”

Вчитель

Ярослав  став гідним продовжувачем справи батька

1036 р . – подолав печенігів.

Розбудовував Київ : Софійський собор, Золоті Ворота.

Запитання

- Про що свідчить дата 1036 р? Яке значення ?

 

Станція 4 „ Двір Ярослава”

Вчитель

„Руська правда” - перша писемна збірка

Запитання

  • Чому це  так важливо?

 

Про бібліотеку Ярослава Мудрого ( повідомлення учня)

 

Ярослав Мудрий – „Тесть Європи”: Сам Ярослав був одружений з донькою шведського короля Інгігердою, його доньки були одружені:

  • Анна- з королем Франції,
  • Єлизавета – з норвезьким королевичем,
  • Анастасія- з угорським королем,
  • Сини уклали шлюби з німецькими принцесами.

Запитання

  • Поміркуйте, яку мету переслідував Ярослав Мудрий?

 

 

Вчитель

Нам потрібно повертатися додому. Зажди підчас повернення ми пригадуємо побачене, почуте. Ось я пропоную вам згадати побачене.

 

„Розв’язання кросвордів” ( правило „Розв’язав – поясни”)

  Відповіді: Володимир, язичництво, християнство, Херсонес, церква, Ярослав, Руська правда.

 

Завдання „Віднайди дату”

У поданому квадраті подані історичні дати. Відшукай їх відповідно до події

1. Кінець князювання Володимира Великого

2. У цьому році Ярослав Мудрий розбив печенігів.

3. Початок князювання Ярослава Мудрого.

4.  У якому році помер Ярослав Мудрий?

 

Завдання „Кросворд”

 

Запитання

  1. Князівське військо.
  2. Один із засновників Києва.
  3. Він остаточно переміг печенігів.
  4. Бабуся Володимира Великого, яку в історії називають Мудра, Свята.
  5. Від цього слова походить назва нашої держави „Україна”.
  6. Який титул носив правитель у Київський Русі.
  7. Донька Ярослава Мудрого – королева Франції.

 

Завдання „ Впізнай героя”

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

 За часів князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого Київська держава досягла вершини своєї могутності.

 

V ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника пар. 7.

Скласти сенкани про Володимира Великого та Ярослава Мудрого.

 

 

1

 

doc
Додано
19 березня 2021
Переглядів
2120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку