Розлади зорового контакту учнів з РАС та як це впливає на формування та розвиток навички читання. Хоміцька Т.І.
У дітей з РАС фрагментарне бачення світу. Як всі знають , символ аутизму – пазл. Так нам хочуть донести інформацію про те , що світ перед цими дітьми як розсипаний пазл і потрібно багато зусиль , щоб цей пазл скласти і під’єднати до інших складених частинок. Частіше всього , поки складається якась частинка інша вже знову розсипалась, ми розуміємо це як розпад набутих навичок. Здебільшого функціонує периферійний зір а не фронтальний . Частіше всього такі діти ніби дивляться в сторону , або примружують одне око , або закривають очі долонями , роблячи з пальців гратки, або скошують сильно очі ( дивляться боком) у важчих формах ховаються як равлики . Якщо нормотипова дитина всю свою енергію та здібності спрямовує на розвиток себе то діти з РАС витрачають всі свої сили на створення механізму захисту від контакту з оточуючим світом. Діти з РАС сприймають мовлення як діти із сенсорною алалією: підвищена чутливість до немовленнєвих звуків, шелест сторінок, звук машини , літака, капання води. Якщо точніше виразитись , то ці звуки вони чують на передньому фоні , а мовлення як додатковий шум на задньому фоні. В нормі навпаки.
Отже , побачене та почуте не сумісне у сприйнятті дитини з РАС, щоб вони могли скласти картину з відповідним змістом. Тому так важко доносити зміст та інструкції у вербальній формі, діти часто відволікаються, не можуть зосередитись і згодом починають проявляти агресію, плаксивість , вередливість.
Окоруховий м’яз працює теж відповідно вибірково, не дає можливість зосередитись на читанні букв. Читання здебільшого формується глобальне, а ось читання текстів утруднене через перестрибування рядків , слів, пропуски складів у довгих словах, не дочитують закінчення, пробують вгадати слово , на зауваження читати повільніше і правильніше виникає реакція незадоволення і це легко формує стереотип , що читання це неприємно . Якщо дитина читає правильно , то частіше це машинальне зчитування графем без розуміння змісту.
На початку знайомства з буквами та читаннями складів найкраще застосовувати рухому наочність (ракета, потяг чи літак , що везуть букву). Для тренування зорової уваги застосовуємо таблиці Шульте різного виду, таблиці Попельрейтера ( вважається , що діти з когнітивними порушеннями нічого на них не бачать), а також модифіковані таблиці за цими методами. Дієвими є відео тренажери для читання , вправи швидкочитання, гра « Мишка з’їла елемент букви»(або букву в слові), зорові диктанти. Гра « Блискавка», «Фотоапарат»,
«Секретне слово», «Що зайве(слова)», «Підзорна труба», «Що зникло», слова-пазли та речення пазли. Діти граючись навчаються.