Розробка 5ти кейсів з курсу "Загальна Біологія" 10-11 клас

Про матеріал
Кейс‐технології – це освітні технології, засновані на навчанні шляхом вирішення конкретних ситуацій (кейсів). «Кейс» (з англ. «case» – випадок, ситуація) являє собою дуже деталізований письмовий опис якої‐небудь конкретної ситуації.
Перегляд файлу

Коротка Вікторія, 53 група

Технологія кейсів

Кейс‐технології  –  це  освітні  технології,  засновані  на  навчанні шляхом вирішення  конкретних  ситуацій  (кейсів). «Кейс» (з англ. «case» – випадок, ситуація) являє собою дуже деталізований письмовий опис якої‐небудь конкретної ситуації.

У  науковій  літературі  немає  єдиного  підходу  до  трактування  сутності кейс‐технологій  і  кейс‐методу.  Окремі  вчені  (Т. Бочкарьова,  О. Долгоруков, В. Кудрявцева,  Л. Козак)  вважають  синонімічним  рядом  терміни  кейс‐метод, кейс‐стаді, метод аналізу ситуацій, метод конкретних ситуацій, метод вивчення ситуацій як методи активного навчання на основі реальних ситуацій. Інші вчені (С. Ковальова,  О. Шимутина)  стверджують,  що  кейс‐технологія  охоплює метод  ситуаційного  аналізу,  ситуаційні  завдання  (задачі),  ситуаційні  вправи, аналіз конкретних  ситуацій,  метод  кейсів,  метод  «інциденту»,  метод розбору ділової кореспонденції, метод ситуаційно‐рольових ігор, метод дискусії. 

Кейс‐метод спрямований на вирішення певної проблеми, яку  не  подають в  готовому  вигляді,  а  формулюють  відповідно  до  умов  реальної  навчальної ситуації.  Основне  джерело  навчально‐методичних  кейсів  – навчальний процес, а  в  нашому  випадку  –  навчання  біології  в  загальноосвітніх навчальних закладах, тобто майбутня професійна діяльність студентів.

Основна  мета  використання  кейс‐технологій  у  методичній  підготовці майбутніх  учителів  біології  –  здобуття  спеціальних  методичних  знань, формування  методичних  компетенцій,  оволодіння  досвідом  методичної діяльності  вчителя  біології  на  основі  аналізу  професійних  ситуацій.

Сутність методу  полягає  в  тому,  що  майбутнім  педагогам пропонується  «кейс»,  у  якому описана певна реальна ситуація зі шкільного життя.

У залежності від ознаки, що покладена в основу класифікації, виділяють різні типи кейсів:

1.                За характером ситуації – кейс-випадок, кейс-вправа, кейс-ситуація.

2.                За обсягом інформації – міні-кейс, кейс середніх розмірів, об’ємний.

3.                За складністю – ілюстративні навчальні ситуації-кейси, навчальніситуації з формуванням проблеми, прикладні вправи, навчальні ситуаціїкейси без формування проблеми.

4.                За джерелом інформації – практичні, навчальні, науководослідницькі.

5.                За типом методичної частини – питальні, кейси-завдання.

6.                За часовою послідовністю матеріалу – кейси в режимі від минулого досьогодення, кейси-спогади, прогностичні.

7.                Згідно цілей і завдань процесу навчання – ті, що навчають аналізу йоцінці; ті, що навчають вирішенню проблем та прийняттю рішень; ілюстративні.

8.                За наявністю сюжету – сюжетні та безсюжетні.

9.                Залежно від того, хто виступає суб’єктом кейсу – особистісні,організаційно-інституційні, багатосуб’єктні.

Цінність кейс-технології полягає в тому, що вона одночасно відображає не тільки практичну проблему, а й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми. Кейсом також називають спеціальний набор навчальних матеріалів, пред’явлених учню для вивчення.

Методологічно кейс-метод принципово відрізняється від аналогічного змісту навчання, яке не використовує кейс-метод.

Основними етапами кейс – метода на уроках біології є:

-                     пред’явлення кейсу вчителем;

-                     індивідуальне вивчення кейсу кожним членом групи;

-                     розробки варіантів індивідуальних рішень;

-                     обговорення варіантів індивідуальних рішень в кожній підгрупі;     - підготовка до обговорення і дискусії.

Кейс-технології передбачають і колективну роботу над пакетом завдань, що розвиває уміння сприймати думку інших людей і уміння працювати у команді.

Можливі наступні альтернативні варіанти роботи з матеріалами кейса:

                     учні вивчають матеріали заздалегідь, також знайомляться зрекомендованою вчителем додатковою літературою, частини  завдань по роботі з кейсом виконуються вдома індивідуально кожним;

                     учні знайомляться заздалегідь тільки з матеріалами кейсу, участь завданьпо роботі з кейсом виконується вдома індивідуально кожним;

                     учні одержують кейс безпосередньо на уроці і працюють з ним. Данийваріант підходить для невеликих за об’ємом кейсів і можуть бути використані на занятті з метою активізації мислення, підвищення мотивації до вивчення теми.

Роль вчителя при використанні кейс-методу суттєво відрізняється від традиційного: він передає свої повноваження учням, його керівна роль зводиться до мінімуму. Втручання вчителя в роботу учнів повинно бути обмеженими, воно зводиться лише до регулюючої функції, вчителю відводиться роль спостерігача. Учнів обов’язково треба підбадьорювати, навіть якщо вони пропонували менш раціональний шлях рішення; обов’язково відмітити сильні і слабкі сторони рішень. При використанні кейс-методу оцінки в балах не виставляються, а лише оцінюється степінь участі учнів в роботі.

Але є і проблема із застосуванням кейс-методу: не кожний матеріал шкільного курсу біології може представити у вигляді кейсів.

Отже використання кейс-методу відкриває широкий простір, для творчості, самостійності, розвиває практично мислення, уміння аналізувати інформацію, формулювати і розв’язувати проблеми, а також формує життєві компетентності.

 

Кейс №1. “Ланцюги живлення”

Тема уроку: “Екосистеми, їх властивості та характеристики” (11 клас)

                     У 1953 р. в одному японському селищі люди почали хворіти на якусьнезрозумілою хворобою. Вона вражала нервову систему: у хворих порушувалася координація рухів, вони втрачали слух, зір, свідомість. Лікарі поставили діагноз: отруєння ртуттю. Селище знаходилося поряд із морською затокою, куди хімічний завод скидав свої відходи, зокрема й ртуть. Але вміст ртуті у морській воді було нікчемним.

                     Завдання:

1.                 Як можна пояснити причини цієї події?

2.                 Дайте визначення ланцюгу живлення, назвіть їх основні типи.

3.                 Який ланцюг живлення включає в себе більшу кількість ланок: водний чиназемний? Доведіть це на прикладах.

4.                 Як відбувається кругообіг речовин в екосистемі, які типи організміввідіграють основну роль у його підтримці?

Кейс №2. “Охайна домогосподарка”

Тема уроку: Узагальнення знань з теми “Біорізноманіття” (10 клас)

    • «Алевтіна Григорівна завжди відрізнялася своєю охайністю, завдяки чому вона заслужила титул найохайнішої домогосподарки у своєму будинку. І ось одного разу вона виявила на кафелі у ванній кімнаті неприємний наліт.

- Що це?!! – з жахом питала Алевтина Григорівна у сусідки.

Сусідка сказала, що, швидше за все, це гриби».

    • Завдання:

1.                 Чи можуть це бути гриби? А інші організми?

2.                 Запропонуйте способи, за допомогою яких можна було б з'ясувати природуцього нальоту.

Кейс №3. “Методи біологічних досліджень”

Тема уроку: “Методи біологічних доліджень” (10 клас)

    • Американські вчені відновили серцевий м'яз, отримавши його клітини із

сполучної тканини. Сполучнотканинні клітини були «перепрограмовані» за допомогою вірусних векторів, в результаті з них розвинулися нормальні кардіоміоцити. Результати цього дослідження та деяких інших робіт свідчать про успіхи регенеративних методів у біології та медицині.

    • Завдання:

1. Яке значення мали методи досліджень у розвитоку біології як науки?

3.  Запропонуйте кілька варіантів шляхів розвитку біології в XXI віці.

4.  Які хвороби, на вашу думку, будуть переможені людством за допомогоюметодів молекулярної біології, імунології та генетики першу чергу.

Кейс №4. “Відносна доцільність адаптації”

Тема уроку: “Загальні закономірності формування адаптацій” (11 клас)

                     “Якось прийшла служниця по капусту до льоху та поставила свічку долі, якраз навпроти метелика. Боже! Яким величним, блискучим, повабним здалось метеликові те світло! Він затріпотів крильцями й хотів кинутися на світло, але служниця в ту хвилину взяла світло й подалася геть з льоху. Не втерпів метелик, забув про своє безсилля, забув про свою несвідомість. “Світло, світло!” - і полинув за ним” (Леся Українка. Метелик).

                     Завдання:

1. У чому полягає відносна доцільність цього інстинкту нічних метеликів?

 

Кейс №5. “Гідра звичайна — справжня тварина”

 

 

Тема уроку: “Багатоклітинні тварини” (10 клас)

 

 

                     Лейнейська гідра — міфологічна істота з тілом змії і 9 головами дракона,породжена Тіфоном і Єхидною. Знищення 9-голової потвори — один з подвигів Геракла. Представників роду Гідра назвали іменем цієї істоти за високу здатність до регенерації

                     Завдання:

1. Визначте таксономісне положення виду Гідра звичайна (Hydra vulgaris) і доведіть його належність до справжніх тварин.

 

 

Домен

Царство

Тип

Клас

Ряд

Родина

Рід

Вид

 

Кейси з екології:

Кейс №1. “Автотрофніть людства”

Тема уроку: “Вчення В.І.Вернадського про біосферу та ноосферу” (11 клас)

                     В.І.Вернадський настільки високо оцінював ноосферні можливостіцивілізації, що сформулював гупотезу переходу людства до автотрофності. Під цим він розумів посилення відноної незалежноті людства від продуктів, що створює біосфера, шляхом розробки нових автотрофних технологій.

                     Завдання:

1. Наскільки реальною ви бачите втілення цієї ідеї вченого?

Кейс №2. “Вірус натуральної віспи як біологічна зброя”

Тема уроку: “Поняття про біологічну небезпеку та безпеку” (11 клас)

                     Одним з найдавніших прикладів використання вірусу віспи як біологічноїзброї може слугувати випадок зараження корінних жителів Америки — індійців натуральною віспою через інфіковані ковдри хворих людей, що їх було передано їм на знак дружби білими колоністами в 1763р. Тоді лише за декілька років населення скоротилося з 75млн до 600 тис. людей.

                     Завдання:

1.   Чому вірус натуральної віспи вважається найнебезпечнішим агентом?

2.   Висловіть свою думку про небезпеку біологічної зброї для життя на Землі.

 

pdf
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
3000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку