Завжди цікаво поєднати "два в одному". Чому б не поєднати з музичним мистецтвом літературу. Урок одразу набирає в себе урочистість та поважність. Такий урок вигідно і багатогранно передає значимість нашого державного гімну.
Вижницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Вижницької ОТГ
Чернівецької області
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ТА МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
(інтегрований урок)
6 КЛАС
Підготували:
Беженар Наталія Михайлівна,
вчитель української мови та літератури;
Беженар Сергій Іванович,
вчитель музичного мистецтва
Вижниця,
2018
Тема: Пісні літературного походження. «Ще не вмерла Україна» П.Чубинського та М. Вербицького. Камерно-вокальний жанр (гімн)
Мета: ознайомити із особливостями пісень літературного походження, їх авторами; проаналізувати пісню-гімн; продемонструвати важливе значення музичних творів у житті народу та держави, звернувши увагу на історію створення; навчити будувати ментальну карту; прищеплювати почуття патріотизму, кращі моральні та духовні якості особистості
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи та технології, що використовуються під час уроку: інтегроване навчання, перевернуте навчання, Storytelling, елементи ігрової технології, кооперативне навчання, інформаційно-цифрова технологія, інтерактивне навчання (прийом «Ментальні карти»).
Ключові компетентності, що формуються під час уроку:
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учні входять до класу під музичний супровід (гімн «Гаудеамус»)
Вчитель-філолог
-Добрий день, любі діти. Сьогодні поєднаймо урок літератури з музичним мистецтвом, з музикою урочистого характеру, а саме, мова піде про гімн.
Вчитель музичного мистецтва
-Цей популярний музичний твір було написано багато років тому. Він продовжує своє життя у наш час і ми знову, і знову повертаємось до нього тоді, як інші не привертають уваги надовго і поступово зникають у забутті.
II. Актуалізація опорних знань
Вчитель-філолог
-Ви зайшли до класу під музичний супровід студентського гімну, гімну всіх студентів. І знову це слово, слово – гімн. Що таке гімн? Розкажуть нам… (Огляд відео)
Вчитель музичного мистецтва
Отже, це найголовніша пісня для кожного громадянина України, це національний символ держави.
-А які гімни ви можете назвати ще? (гімн школи, футбольного клубу, гімн УПА…)
Вчитель-філолог
Здавалось б цей твір ви знаєте напам’ять, знаєте, коли його варто виконувати. Виникає питання: «Навіщо знати більше?»
Вчитель музичного мистецтва
-Я впевнений, що завжди варто копати глибше, пізнати більше
Вчитель- філолог
-Але спершу пригадаймо особливості літературних творів (огляд слайду)
-Що спільного серед цих творів?
-Як називають такі казки?
-Які літературні казки ви знаєте?...
-………
Cьогодні ми поговоримо про літературні пісні. Для цього помандруємо у «світ пісні». (Групуємо команди по 6 учнів. Запис теми у зошит. Роздано заготовки до ментальних карт)
III. Вивчення нового матеріалу
Вчитель музичного мистецтва
(Метод «Storytelling»)
Учень
Усміхнений, жвавий, емоційний, одержимий музикою – таким був М. Вербицький. Він обожнював грати на гітарі. До наших днів дійшов оригінал пісні «Ще не вмерла Україна», написаної ним для голосу в супроводі гітари. Ця пісня визнана однією з найкращих гімнів світу.
Слайд «Портрет П. Чубинського»
Учень
(Лунає приглушено студентський гімн, з часом затихає).
Теплий осінній вечір. У квартирі шумно, гамірно. Легка, невимушена атмосфера. Студент завів спів: «Срце бийе й крв лийе за свойу слободу».
То була сербська пісня. Вона 23-річного Павла зачепила за живе…
Подався у сусідню кімнату, а через півгодини вийшов звідти з готовим текстом патріотичного вірша . Все це сталося у Києві, на вулиці Великій Васильківській.
Дуже мало часу сплило. Шеф жандармів(поліцаїв) наказав вислати хлопця «за врєдноє вліяніє на уми».
(Невеличке обговорення почутого)
IV. Практична робота з ментальними картами
Вчитель-філолог
-Записуємо авторів пісні-гімну до ментальних карт та тему, ідею, основну думку, жанр, художні засоби.(Відведено певний час для створення «розумних» карт)
Вчитель музичного мистецтва
-Пропоную «відірвати очі» від написаного та заспівати мобілізуючу пісню.
При виконанні гімну України прошу встати
(робота над артикуляцією, інтонацією та ритмом)
-Які відчуття вас охопили під час виконання гімну України? --Патріотизм, гордість, піднесеність, мужність, урочистість; мобілізуючі, бойові бажання, потужна підтримка… (записи у зошити)
Вчитель-філолог
-Продовжуємо створення карти. Наша робота – це гра «Команда – пара -соло». (Пояснюємо умови гри. На початку цієї роботи використовуємо метод «Концентрація», фіксуємо час(приблизно 5 хвилин для виконання),після повертаються учні на свої місця і записують у робочі зошити те, що запам’ятали, тобто все спробують відтворити в зошитах)
V. Підсумки
1.Вербальне оцінювання роботи та виставлення оцінок.
2. Урочисте завершення
VI Домашня робота
Вивчити напам’ять «Ой у лузі червона калина похилилася»
Допоміжні матеріали
Гра «Команда – пара – соло»
(Кооперативне навчання)
Мета: розвивати вербальні навички комунікації, вміння співпрацювати в команді.
Правила гри: учні розв'язують завдання спочатку в команді, потім у парах, і зрештою самостійно.
Тема |
Прагнення жити у волі; намагання боротися з ворогом; захищати рідний край |
Ідея |
Віра в неминучу перемогу над ворогом; цілеспрямованість у доведенні, що ми козацького роду |
Основна думка |
Тільки той народ може перемогти ворога, подолати труднощі, який має силу, мужність, витримку, взаємодопомогу, віру в досягнення мети, готовий пожертвувати своїм життям |
Жанр |
Філософська лірика, громадянська лірика, пісня - гімн |
Художні засоби |
Звертання: «браття українці», «браття»; метафори: «усміхнеться доля», «Чорне море … всміхнеться», «Дніпро зрадіє», « Доленька доспіє» Порівняння: «згинуть …воріженьки, як роса на сонці» Повторення: «браття» «воля» «доля, доленька» |
Знайди помилку, доповни пропущеними словами
Ментальна карта
Гімн України
Метод «Перевернуте навчання»
Сайт «Українська література»
Режим доступу: https://sites.google.com/view/uklit/%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0?authuser=0