Урок "Г. Тютюнник "Лісова сторожка"

Про матеріал

Мета публікації прищеплювати учням інтерес і любов до читання, допомогти їм глибше збагнути художню специфіку твору, усвідомлено встановлювати зв'язки літератури з явищами навколишнього життя; розвивати навички самостійної роботи з текстом оповідання, творчу уяву; виховувати доброту, працьовитість, людяність, дбайливе ставлення до природи, тварин, навколишнього середовища.

Перегляд файлу

ЖАВИНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ

ЧЕРНІГІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на біс

 

 

 

 

                                                                                                                                 

 

З досвіду роботи вчителя української мови та літератури

Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів

Чернігівської районної ради

Чернігівської області

Шолох Ніни Тимофіївни

 

 


Урок з української літератури в 6 класі з використанням ІКТ на тему «Г. Тютюнник «Лісова сторожка»

Тема досвіду «Використання інформаційно-комунікаційних технологій у

                        навчально-виховному процесі»

Автор Шолох Ніна Тимофіївна, учитель української мови та літератури

Адреса досвіду Жавинська ЗОШ І-ІІ ступенів Чернігівського району

АНОТАЦІЯ

У своїй роботі надаю перевагу впровадженню таких технологій:

  •                  Мультимедіа (презентації);
  •                  ППЗ;
  •                  окремі типи файлів (зображення, аудіо-);

    Використання мультимедійних технологій свідчить, що їх упровадження підвищує ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікує процес навчання, стимулює інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.     

       Подана розробка уроку в 6 класі з позакласного читання на тему «Г. Тютюнник «Лісова сторожка».

До уроку була розроблена презентація, яка застосовується на всіх етапах його проведення:

  • мотивація навчальної діяльності;
  • опрацювання нового матеріалу;
  • під час закріплення й підведення підсумків.

Презентація відповідає загальнодидактичним принципам наочності, систематичності й послідовності засвоєння знань.

Доцільність й ефективність ІКТ полягає в тому, що діяльність у рамках презентації допомагає учням інтерпретувати, оцінити навчальний матеріал.

   Мультимедійним додатком до представленої роботи є:

1) мультимедійна презентація Microsoft Power Point;

2) тестові завдання до теми з використанням ППЗ (INDIGO);

 

 


Урок позакласного читання

 

Тема: Г. Тютюнник „Лісова сторожка”

 

Мета: прищеплювати учням інтерес і любов до читання, допомогти їм глибше збагнути художню специфіку твору, усвідомлено встановлювати зв’язки літератури з явищами навколишнього життя; розвивати навички самостійної роботи з текстом оповідання, творчу уяву; виховувати доброту, працьовитість, людяність, дбайливе ставлення до природи, тварин, навколишнього середовища.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Обладнання: портрет Г.Тютюнника, виставка творів письменника, малюнки дітей до оповідання „Лісова сторожка”, фотокартки улюблених тваринок дітей, презентація кінострічки, тестові завдання, музичні файли: „Пори року” Вівальді, спів пташок, пісні про ліс.

 

 

 

Хід уроку

Епіграф до уроку:

 

     Ах, скільки радості, коли ти любиш землю,

     Коли гармонії шукаєш у житті!

          Павло Тичина

 

 

 

І. Привітання вчителя

Пролунав уже дзвінок,

Нумо, діти, на урок,

А хто слово-пароль скаже,

Той за парту швидше сяде

Учні вітаються із учителем, по черзі називають слово-пароль, а потім сідають за парти.

1.Невеликий прозовий твір, в якому зображується одна подія з життя головного героя (оповідання).

2.Люди, зображені у творах, називаються (дійовими особами, персонажами, героями).

3.Оживлення природи – це…( персоніфікація).

4.Опис природи в художньому творі називається (пейзажем).

5. Опис зовнішності дійової особи в художньому творі … (портрет).

6.Художнє означення називається (епітетом).

7.Художній засіб, за допомогою якого один предмет зіставляється з іншим, чимось на нього схожим, називається (порівнянням).


ІІ. Емоційне налаштування учнів на робочий лад. Поетична хвилинка.

(Учень читає вірш про ліс Івана Юхимовича Коваленка, слайди 2-6 ).

   

  Григорію Паничу
Все покину і прийду до тебе,
І ми підем у зелений ліс,
І нічого більше нам не треба,
Крім ялинок, сосен і беріз.

Ще, звичайно, стрінемось з дубами,
Вони радо привітають нас,
Пошумлять у нас над головами,
Знімуть кривди, гіркоту образ.

В хащі-нетрі поведуть стежини,
Приведуть до нашої мети:
Є у лісі ще й кущі калини,
Саме їх потрібно нам знайти!

Хай і в лісі вироста калина,
Хай і в серці кожнім розцвіта.
Ще воскресне наша Україна,
Земля рідна, вільна і свята.

От і все… Повернемось додому,
І насуне буднів сірий плин.
Та журбу розвіять, побороти втому
Підем знов до сосен і калин.

Про що ця поезія?


ІІІ. Актуалізація життєвого досвіду, мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Людина - господар землі, природи. Ми звикли до цих слів і зовсім не замислюємося над ними.

Так, ми заслужили право бути господарями. Віками вели виснажливу, почасти нерівну боротьбу із стихією, підкорювали гори, зупиняли ріки, змінювали краєвиди. Це безцеремонне володарювання довело нашу землю до екологічної катастрофи. Та озирнімося навколо! І тоді побачимо пересохлі ріки(7 слайд), задимлене трубами наших заводів небо(8 слайд), стражденно згорблені молоді дерева під кислотними дощами та радіацією(9 слайд).

Але ж природа - джерело доброти, краси, духовності. Життя серед неї облагороджує, робить людину добрішою і чуйнішою. Мудрий чоловік завжди бачить гармонію в природі, де все має своє конкретне призначення, і сам себе відчуває її часткою.

 


ІV. Оголошення теми, мети і завдання уроку.

 

 

Послухайте, яку красу лісу створила Ганна Гайворонська в поезії «Я входжу в ліс» (учитель читає напам’ять поезію вмикається музичний файл «Спів пташок», 10 слайд).

 

Я входжу в ліс…

Я в лісі, наче вдома –

Гірчить сосна , телеграфує птах.

Зелене небо в плаванні шумкому.

Трава і квіти – ряска по ставках.

Цей неповторний аромат терпкої хвої,

Кора беріз – пописані сувої.

Жаливі острівці, зірки ожини.

Мій ліс, мій храм душі єдиний…

 

Діти! Пам’ятайте, що ліс – це зелена корона Землі, поводитися з ним треба обережно, а заходити  до нього, як у храм Господній, так, як це робив герой оповідання „Лісова сторожка” Григора Тютюнника, з яким  ми познайомимося на сьогоднішньому уроці - бесіді з позакласного читання.

(Учні записують тему та епіграф до уроку в зошити).


V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Коротке повідомлення учня про Григора Тютюнника розпочинається із розгляду портрета письменника та ознайомлення із виставкою його книжок (слайд 12).

 

D:\фото\2012_10_17\IMG_1378.JPGГригір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931 року в селі Шалівці Зіньківського району Полтавської області в простій селянській родині. Дитячі роки його були гіркими. Рано залишився без батька, з шести років хлопець живе у дядька Филимона Васильовича на Луганщині. Там розпочав навчання у школі (закінчив три класи). А коли почалася війна, хлопчик, бачачи, що тітці стало сутужно прогодувати власних трьох дітей, вирішив повернутися до себе на Полтавщину. На дорогу Григору земляки дали торбинку сухариків і банку меду. Одинадцять днів ішов до рідної домівки. То була тяжка й небезпечна дорога (кругом війна!). Пізніше цю трагічну подорож Г.Тютюнник опише в щемливій до болю, автобіографічній повісті „ Климко ”.

У рідному селі закінчив п’ять класів і пішов до Зінківського ремісничого училища. Потім працював у колгоспі, був водієм, слюсарем. Не цурався ніякої роботи. Служив на флоті. У 1957 - 1962рр. навчався у Харківському університеті на філологічному факультеті . Юнак весь вільний час віддавав читанню. Там і почав писати.

Перший його твір - оповідання „Дивак” - присвячений дітям.

Отримавши диплом, Тютюнник їде на Донбас і працює вчителем. З 1963 року жив у Києві. Співробітничав у газеті „Літературна Україна”, у сценарній майстерні кіностудії О. Довженка, у видавництвах „Молодь”, „Веселка”.

З 1961р. починає друкувати в пресі. Оповідання, казки та повісті, що увійшли до збірок „Батьківські пороги”, „Край неба”, „Лісова сторожка”, „Вогник далекого степу”, „Климко” тощо, відзначаються такою спостережливістю, глибоким психологізмом, дотепністю й гумором.

Григір Тютюнник - лауреат Республіканської літературної премії імені Лесі Українки.

 

2. Бесіда за прочитаним оповіданням „Лісова сторожка”.

Цикл образків „Лісова сторожка” Григір Тютюнник присвятив дітям. У нашій бесіді за цим оповіданням ми постараємось відтворити основні події і персонажів лісової „драми”.

1. Чи цікаво вам було читати це оповідання? Чому?

2. Із скількох образків воно складається? Назвіть їх заголовки. Які герої в них діють, ми дізнаємося, якщо ви правильно продовжите речення (“Незакінчене речення”).

а) Данило Коряк - …

    (Сторож лісового розсадника.)

б) Помічником Данила Коряка був...

      (Собака Кузька.)

в) Однокрил - це...

      (Поранений ворон.)

г) Нічним злодієм виявився...

        (Вепр.)

д) ...найбільший вилов, який трапився Данилові.

      (Велетень-соменко.)

е)  Додому восени з лісового розсадника разом з Данилом

повернулися…   (Кузька та Однокрил.)

А хто ще є дійовою особою оповідання? (Природа)

3. Опишіть, яка картина виникла у вашій уяві після прочитання початку оповідання. (Опис письменником дзвінкої провесни і молодого розсадника(? (вмикається музичний файл  Вівальді „ Пори року. Весна”, слайд 13-15).) За допомогою яких художніх засобів авторові вдалося це передати?

4. Що ви подумали про Данила Коряка, коли довідалися, чим він наповнив свій лантух?

(Автор змалював не тільки знаряддя праці, а й процес праці. Такий скрупульозний опис того, що лежить у лантусі, підкреслює, як багато важить у житті людини улюблена робота.)

А яким ви  уявили собі Данила, коли він вирушав із дому до лісової сторожки? Опишіть словесно. Знайдіть цитату з тексту.

5. Зачитайте, уривок в якому автор описує ліс. Чому він „ зустрічає Данила, як тата?” Чим для Данила  був ліс?

(Не тільки працею. А й джерелом доброти, краси, духовності. Життя серед  природи робить людину благородною, добрішою, чуйнішою.)

6. Яким вам уявляється Кузька? Хто він для вашого героя? Чи тільки помічник у сторожуванні?

(Він не тільки сторож, помічник, а й справжній друг.)

7. Як поводив себе Кузька, коли Данило робить опудала? Про що ви довідалися з цього епізоду?

 

8. Гра „Йдемо в природу”. Уявіть, що ви опинилися на просторій галявині в лісі, де жив Данило Коряк зі своїми відданим криволапим песиком Кузькою. Чи впізнали б ви лісову сторожку, описану Григором Тютюнником? Опишіть її.

9. Поясніть назву другого образка „Однокрил”. Перекажіть його.

10. Як Данило поставився до Кузьки, коли той ледве приплентався до сторожки після першої зустрічі з Однокрилом? А до Однокрила? Про що свідчать ці епізоди?

11. Виразно зачитайте опис „бою” Кузьки та Однокрила з вепром. Як ви розумієте фразу Данила : „Бачте: хоч і слабенькі, та сміливенькі, та вдвох, а воно вже й гурт!”

12. Як характеризує головного героя його рішення віддати велетня - соменка дітям у табір?

13. Як називається останній образок оповідання? (Вмикається музичний файл  Вівальді „ Пори року. Осінь”, учитель переказує цей образок.) Діти, чому образок „Додому, додому...” пройнятий легким смутком.

14. Як ви думаєте, життя Данила у лісі - то відпочинок чи невтомна праця? А чи не хотілося б вам прожити з героями оповідання усі літні канікули в лісі? Чому? Чим би ви там займалися?

3.Колективне складання характеристики образу Данила Коряка.

Зворушливо чуйним і мудрим показав автор свого улюбленого героя - невтомного трудівника, справжнього гуманіста, захисника природи Данила Коряка.

1. Якими ж рисами характеру наділив Г.Тютюнник Данила? (Діти записують риси характеру на аркушах паперу й прикріплюють до промінчиків сонця, накресленого на дошці, слайд 16). Як ви думаєте, яка риса найголовніша у вдачі  Данила Коряка? Чим живе його серце?

image1

Відповіді дітей можуть бути такі:

image1

2. Як автор ставиться до свого головного героя? З чого це видно?

3. Чим для мудрого сторожа був ліс і все суще в ньому? (Ліс – це улюблена робота і втіха серця. За турботу природа обдаровує Данила Коряка щедротами, додає здоров’я. Данило підказує нам, як можна врятувати  світ природи і себе  як часточку її.).

4. За сюжетом твору Данило Коряк більшість часу перебуває на

самоті, проте він абсолютно не сприймається як самотня людина.

Поміркуйте над таким запитанням: чи може людина бути наодинці із

собою і водночас не відчувати себе самотньою? Від чого це залежить?

(Не відчуває себе самотньою, бо весь час у роботі: то він оглядає розсадник, то до смерку виполює бур’ян, то варить юшку чи ладнає вудки. Данило Коряк – людина, яка живе для добра, творить добро і постійно працює).

5.  У чому особливість описів природи у творах Тютюнника? (У винятковій точності, лаконічності, єдності двох світів — природи і людини, що допомагають розкрити внутрішній світ головного героя).

6. Чим кожний із вас може  бути корисним для матінки- природи?

7. Яка тема оповідання „Лісова сторожка”? (Зображення життя працьовитого турботливого лісового сторожа Данила Коряка під час сторожування на розсаднику з весни до пізньої осені).

8. А ідея? ( Возвеличення любові до природи та всього живого на Землі, праці, показ добра.)

9. Які із художніх засобів переважають в оповіданні «Лісова сторожка»? Знайдіть їх у творі.

 

4. Виконання творчого завдання.

А тепер запрошуємо всіх до нашого кінозалу.

Творча група дітей створила мультфільм „Лісові пригоди сторожа Данила і песика Кузьки”(слайд 17). Кадри - це малюнки дітей до тексту оповідання, розташовані у певній послідовності, вони відтворюють основні його події.

     Кіномеханік показує малюнки учнів на екрані, а учні озвучують їх (зачитують субтитри) слайди 18-27 .

 

Кадр 1(слайд 18). Як одспіває хурделицями зима, як віддзвонить вона ожеледцем, збирається Данило Коряк до лісу, до своєї сторожки. Збирається він довго, бо треба взяти із собою чимало всякого начиння . Ось вже Данило йде, зігнутий під вагою величезного лантуха, із своїм маленьким песиком Кузькою.

Кадр 2 (слайд 19).  Радо зустрічає своїх гостей весняний ліс, особливо Данила, як „тата”. Перед нами розсадник із дрібненьких дубків, берізок, кленочків, осичок та приземкуватих сосонок, схожих на їжачків.

Кадр 3 (слайд 20).  „Ну, от ми й вдома, Кузько!” - говорить Данило. Це сторожка „лісових гостей”. Вони намагаються відімкнути двері.

Кадр 4 (слайд 21).  За роботу! Данило майструє опудала. Коли ж Данило встромить у землю „діда Миколайчика”, Кузька враз хапає його за полу піджака й смикає сюди - туди.

Кадр 5 (слайд 22).   Минає день - другий, гайвороння звикає до опудала, і тоді Кузьці є робота - ганяти їх із розсадника. А це ще хто? Це - Однокрил! Він не злякався Кузьки і клюнув його дзьобом прямо в лоб.

Кадр 6 (слайд 23).   Гр.-р! - загарчав Кузька на несподіваного гостя , а Данило, навпаки, накормив птаха із підбитим крилом із ложки.

Кадр 7 (слайд 24).   Це скарби Однокрила. Він приносив у дзьобі щось блискуче: або ґудзик, або скляночку, або ще якусь цяцьку і складав у кубло.

Кадр 8 (слайд 25).   Бій Кузьки та Однокрила з „Нічним злодієм”. Перемога на стороні, „хоч і слабеньких, але сміливеньких друзів”

Кадр 9 (слайд 26).   Оце так улов! Бігти до сторожки Кузьці було страх весело, бо сомів хвіст тягся по землі і він весь час грався з ним.

Кадр 10 (слайд 27).   Додому , додому... Легкий смуток огортав подорожніх.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Підсумкова бесіда.

1. Яка головна думка оповідання „Лісова сторожка”?( Жодна людина не може прожити без природи…).

2. Чому нас цей твір навчає?

3. Чому, на ваш погляд, проблема взаємозв’язку людини і природи є, була і буде актуальною?

Вчитель. Згодна з вами, що це оповідання вчить нас любити природу, „братів наших менших” - тварин. Сьогодні й ви спробуєте показати, як ви любите своїх домашніх звірят, яке добре і чуйне у вас серце. Увага на екран! Ви можете побачити фотографії улюбленців наших учнів. ( Зв’язні розповіді учнів про своїх домашніх тварин. Учні представляють своїх тваринок: кицьку Сільвію(слайд 28), папугу Кешу(слайд 29), рибку Злату(слайд 30), собаку Рекса(слайд 31).


VІІ.  Розв’язування тестових завдань (тест на комп’ютері).

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

1.Із скількох образків  складається оповідання « Лісова сторожка»?

1)   4;   2)   7;   3)   5.

2. Головним героєм оповідання є…

1) Олесь;

2) Данило;

3) Федько.

3. Данило Коряк – це…

1) лісник;

2) сторож лісового розсадника

3) агроном;

4. Ліс зустрічає Данила…

1) з любов’ю

2) непривітно;

3) «як тата».

5. Помічник Данила Коряка собака Кузька був…

1) злим;

2) бідовим;

3) боягузом.

6.Сторожка – це  хатка об однім вікні , яка стояла…

 1) біля річки;

2) під горою;

3) серед галявини.

7. Чиє опудало Кузька «…смикає туди-сюди, допоки не звалить»?

1) діда Миколайчика;

2) баби Оксьонші;

3).Данила.

8.Простора галявина, яку доглядав Данило Коряк, була вкрита…

1) саджанцями сосни, берези, кленочків;

2) саджанцями осики, хвої, кленочків;

3). саджанцями сосни, берези, в’язів;

9. Однокрил – це … 

1) поранений лелека;

2) маленька ластівка;

3) поранений гайворон.

10. Нічним злодієм виявився… 

1) вепр;

2) заєць;

3) ведмідь

11. «Бачте : хоч і …та сміливенькі, та вдвох, воно вже й гурт»

1) слабенькі;

2) сильненькі;

3) маленькі.

12. Найбільший вилов, який трапився Данилові?

1) велетень-лящ;

2) велетень-соменко;

3) велетень-щука.

 

VІІІ. Підсумок  уроку.

Ось і закінчується наш урок. Я рада, що ви зрозуміли, що таке для людини рідна земля, все живе на ній, і що жити потрібно в злагоді з природою та своєю совістю. Слід зберігати і примножувати багатства природи, бо це значить служити Батьківщині і людству. До цього закликає нас митець слова М.Рильський:

Той, хто любить паростки кленові,

Хто діброви молоді ростить,

Сам достоїн людської любові,

Бо живе й працює - для століть!

Звучить пісня

 

ІХ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

Х. Домашнє завдання.

Напишіть твір - мініатюру на одну з тем: „Мої думки про дідуся Данила”, „Кузька”,  „Людина - друг і охоронець природи”, Чому людині треба жити в злагоді з природою та своєю совістю?

Звучить пісня Берегите лес

 

doc
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
3742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку