Патріотичні мотиви, героїчний пафос, зображення героїчного минулого, історична основа поеми Т.Шевченка «Іван Підкова».

Про матеріал

План-конспект уроку української літератури в 6 класі з інтеграцією в українознавство та використанням ІКТ, який сприяє стійкій мотивації учнів до навчання, робить процес набутих знань інтенсивним. Інформаційно-комунікаційні технології збільшують частку самостійної роботи учнів, підвищують їх пізнавальну активність при вивченні розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України», дозволяють перевірити засвоєння матеріалу у всіх учнів.

Перегляд файлу

Яроршук Олена Валентинівна,

вчитель української мови і літератури

Новогригорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів – філії опорного закладу – КЗ «Нікольська загальноосвітня школа

 І-ІІІ ступенів № 1 імені Якименка А.Д. Нікольської районної ради Донецької області» опорна школа

Пояснювальна записка

План-конспект уроку української літератури в 6 класі з інтеграцією в українознавство та використанням ІКТ, який сприяє стійкій мотивації учнів до навчання, робить процес набутих знань інтенсивним. Інформаційно-комунікаційні технології збільшують частку самостійної роботи учнів, підвищують їх пізнавальну активність при вивченні розділу  «Загадково прекрасна і славна давнина України», дозволяють перевірити засвоєння матеріалу у всіх учнів.

Програма: «Українська література 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженої Міністерством освіти і науки України. – К: Видавничий дім «Освіта», 2013 р. ( зі змінами 2017 р.) /Укладачі Р.В. Мовчан, К.В. Таранік – Ткачук, М.П.Бондар

ТЕМА.  Патріотичні мотиви,  героїчний пафос, зображення  героїчного минулого,  історична основа поеми  Т.Шевченка «Іван Підкова».             

МЕТА (формувати компетентності): предметні: літературознавчу: поглиблені знання про життя Т.Шевченка в Петербурзі; знання змісту твору «Іван Підкова»; розкриття історичної основи поеми; висловлення  суджень про риси й поведінку козацького ватажка; пояснення особливостей художніх засобів у зображенні штормового моря, бою; читацьку: удосконалення навичок виразного та осмисленого читання; ключові: розуміння  важливості знання історії рідного народу; вміння висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань; загальнокультурну: повага до історії нашого народу та цінностей, які передавалися з покоління в покоління; громадянську: виховання патріотизму, усвідомлення того, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків - духовний спадок нащадкам.

ОБЛАДНАННЯ: для цього уроку створена інтерактивна стіна, на якій розміщено відео, які використовуватиметься на уроці:

(https://padlet.com/lenakaruk71/vmrds0bmj1d9);

інтерактивна вправа «Допиши пропущене слово»:

(https://learningapps.org/display?v=pw2p0opgt17);

пазл: (https://learningapps.org/display?v=px6q58r3t17);

онлайн тестування: (https://quizizz.com/admin/quiz/5a117ab932a4e71000f2a535);

електронна книжка: (http://www.ourboox.com/book-preview/385742/);

козацька фізхвилинка: (https://www.youtube.com/watch?v=pFlFkofP6EE);

аудіозапис поеми: (https://www.youtube.com/watch?v=ghiTIAnBO_o);

сайт Словопедія: (http://slovopedia.org.ua/93/53416/1019554.html);

відеододатки: https://www.youtube.com/watch?v=RMOYlxJfAy8;

https://www.youtube.com/watch?v=FLSHUsRQOAE;

https://www.youtube.com/watch?v=5FQ-TWUQf6o

мультимедійна презентація; картки для роботах в групах; міні-зошит культуротворчих завдань; літературознавчий словничок; підручник: Українська література: підруч. Для 6 кл. загальноосвітн. навч. закл./О.М.Авраменко – К.: Грамота, 2014  - 264 с.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: ліро-епічний твір, поема.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань і формування вмінь.

ВИПЕРЕДЖАЮЧЕ ЗАВДАННЯ: підготувати інтерв’ю з Іваном Підковою; прочитати поему «Іван Підкова»; виписати цитати до образу головного героя; робота в міні-зошитах культуротворчих завдань.

ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ:  літературний диктант «Встав пропущені слова», пазл «Знайди пару» (за допомогою онлайн тестування на сайті https://learningapps.org); вправи-ігри «Згоден – не згоден»,  «Хто швидше?»; інтерв’ю з персонажем; прийом «Уявне малювання», «Незакінчене речення», робота з репродукцією картини; евристична бесіда; «Ґронування»; вправи «Навігатор»,  «Народ скаже, як зав’яже»; робота в групах «Літературознавчий практикум».

УЧНІ ЗНАТИМУТЬ: зміст поеми; історичну основу твору, художні особливості поеми.

УЧНІ ВМІТИМУТЬ: доводити жанрову приналежність твору; усно характеризувати головного героя; висловлювати власне ставлення до прочитаного; аналізувати вчинки героїв твору; визначати патріотичні мотиви та аналізувати художні особливості поеми; пояснити, у чому полягає героїзм та мужність українських козаків; роль ужитих художніх засобів; рецензувати відповідь однокласника; працювати в групах, робити висновки.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: українська мова, історія України, інформатика, мистецтво.

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!

                          Т.Г.Шевченко

«Як не ми, то хто ж тоді,

чуєш,  брате, Україну рідну

буде  захищати?»

І. ОРГЧАСТИНА.   ( 2 хвилини)

Слово вчителя.

- «Пугу, пугу, пугу…». Чи зрозуміли ви, що я хотіла вам сказати?

«Пугу, пугу, пугу», -  це у козацькому суспільстві означає: «Добрий день».

Гасло «Пугу, пугу, пугу» використовувалося козаками й за інших обставин, під час військових дій на суходолі чи на морі. Наприклад, спостерігаючи за турецьким кораблем, козаки із «чайки» подавали сигнал тим, хто сидить у затхлому трюмі галери, прикований ланцюгами до весел. Козаки знали, що в більшості такими галерниками були запорожці, що потрапили в полон.

Як ви вважаєте, чому я сьогодні привіталась з вами в такій незвичній формі?

(Орієнтовна відповідь дітей про те, що розмова на уроці буде йти про козаків).

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Перевірка домашнього завдання (у вигляді конкурсу на кращого читця)

Читання напам’ять вірша Т.Шевченка «Думка».

- Перед тим, як перейти до теми уроку, пригадаємо, що ми знаємо про Т.Г.Шевченка.

Виконання завдань в ігровій формі, можна  з використанням ІКТ  (дітей можна розподілити на групи):

  •              «Допиши пропущені слова» (факти з біографії Т.Шевченка «Шевченко в Петербурзі»)

(https://learningapps.org/display?v=pw2p0opgt17)

  •     пазл «Встанови відповідність між назвою художнього  засобу та його прикладом  з вірша «Думка».

(https://learningapps.org/display?v=px6q58r3t17)

  •     Гра «Згоден – не згоден» (див. додаток):

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ ( 3 хв)

1. Слово вчителя.

- Діти, сьогодні ми продовжимо нашу розмову про українську минувшину – козаків. Багато часу пройшло відтоді, але не забуваються ті героїчні події. Козаки стали тією силою, яка впродовж століть пильно стояла на сторожі свободи і гідності України як незалежної, суверенної держави. М. Грушевський справедливо зауважує, що період існування Запорозької Січі - найбільш яскравий і цікавий період українського життя.

 - Завдяки чому пам’ятають про них люди?

- Так, пам’ятають з переказів, легенд, дум, оповідань, романів, картин.

Отже, нас чекає захоплююча мандрівка до козаків, а поведе нас шляхами козацької слави Т.Г.Шевченко.

Сьогодні на уроці ми познайомимося з твором Т.Шевченка «Іван Підкова».

- Що ми будемо робити?

- Якими ми повинні бути на уроці?

- Запишіть у зошит дату, тему уроку.

Проблемні питання.

 Що вам відомо про Запорізьку Січ?

 Чому митці весь час зверталися й звертаються до теми козацтва?

ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя.

Слово «козак» асоціюється з волею, воїнами, що захищають рідну землю, з вірним побратимством, з умінням знаходити вихід із будь-якої скрутної ситуації, зі славними морськими походами. Ця тема завжди захоплювала й Тараса Григоровича Шевченка. Заслухавшись напівказковими розповідями свого діда, малим хлопцем Тарас уявляв себе відважним козаком-запорожцем, який мужньо захищає рідний край, визволяє побратимів з неволі.

Навіть будучи далеко від рідного краю, письменник цікавився історією свого народу, її видатними діячами й намагався у творах якнайповніше розкрити теми, що глибоко хвилювали душу.

Про одного зі славних лицарів, захисників рідного краю, й йдеться мова у творі «Іван Підкова», який Т. Шевченко написав у Санкт-Петербурзі 1839 року. Даний твір був уміщений у першому виданні «Кобзаря» - 1840р.

А зараз поринемо на декілька хвилин у минуле.

Перегляд відео

(https://www.youtube.com/watch?v=RMOYlxJfAy8)

Інтерв’ю з Іваном Підковою.

Вдома ви повинні були ознайомитись інформацію про Івана Підкову та  підготувати уявне інтерв’ю.

- Доброго дня, вельмишановний Іване Підково! Нас, учнів ХХІ століття, дуже цікавить Ваша особистість. Не могли б Ви відповісти на деякі наші запитання?

- З великим задоволенням відповім на всі ваші запитання. Адже недарма говорять, що «той, хто не знає минулого, не вартий майбутнього». А нами, козаками, варто пишатись.

- Скажіть, будь ласка, як Ви опинились в Україні?

 - Моє рідне село на березі річки Південний Буг неподалік від Умані спалили татари, а батьків і наречену захопили у полон, тому я вирішив податися до козаків, щоб помститися ворогам.

- Чи одразу Вам дали прізвисько Підкова?

- Спочатку мене нарекли Волошеним, оскільки молдаван у ті часи називали волохами. Прізвисько Підкова я отримав пізніше, тому що мав надзвичайний зріст (2 м 29 см.) і рідкісну фізичну силу: запросто ламав руками підкови, міг зупинити віз, запряжений 6 кіньми, ухопивши його за заднє колесо, волячим рогом пробивав дубові ворота.

- В яких походах Ви брали участь?

- Починав я свою військову кар’єру звичайним козаком і пройшов славетний шлях аж до гетьмана Війська Запорозького. Багато разів водив загони козаків на Очаків, Козлов, на Кафу — головний невільницький ринок кримського хана. У 1576—1577 роках мої вояки захопили Трапезунд, мало не зрівняли із землею Синоп, дійшли до самого Царграду. І завжди поруч зі мною були січові побратими — Яків Шах, Гнат Сила, Самійло Кішка.

- Які настанови Ви могли б дати нам, майбутнім захисникам держави?

 - Я хочу, щоб Ви запам’ятали мої слова, які я сказав перед стратою: «Мене привели на смерть, хоч в своєму житті я не звершив нічого такого, за що заслужив би подібний кінець. Я знаю одне: я завжди боровся мужньо, як чесний рицар проти ворогів християнства і завжди діяв для добра і користі своєї Батьківщини, і було у мене єдине бажання – бути їй опорою і захистом...».

 - Дякуємо за зустріч і можливість надати мудрі поради.

- Дякую і я вам за те, що не забуваєте славних воїнів-захисників.

Слово вчителя.

Дякую учням за роботу. Дійсно, ми переконались, що Іван Підкова - неординарна особистість, видатний стратег, умілий ватажок, пам'ять про якого живе понині.

В пам'ять про славетного гетьмана у Львові, де було страчено Івана Підкову, встановлено пам’ятник на його честь (скульптор Петро Кулик) (слайд презентації).

Після страти спочатку його останки поховали у львівській Успенській церкві а згодом козаки перепоховали його в одному із монастирів біля Чернечої гори у Каневі, де раніше був похований і Самійло Кішка (слайд презентації).

За свідченням брата Варфоломія, Тарас Григорович, сидячи якось на цій горі, сказав: «Оце тут могила Підкови, тут поховайте й мене…».

Вдома ви ознайомились з твором «Іван Підкова».

Прослуховування поеми «Іван Підкова»

Я пропоную ще раз прослухати поему «Іван Підкова» під супровід бандури з пісочною анімацією: https://www.youtube.com/watch?v=5FQ-TWUQf6o)

Словникова робота у вигляді гри «Хто швидше?»

 - Чи зустрілись вам у творі незнайомі слова? До якої лексики вони належать?

 - Які слова належать до пасивної лексики?

 - Давайте пригадаємо, які слова називаються архаїзмами.

 - Які слова називаються історизмами.

Випишіть з твору застарілі слова, поясніть їхнє значення (Діти записують в зошити, якщо виникають труднощі - користуються Тлумачним словником із сайту Словопедія (http://slovopedia.org.ua/93/53416/1019554.html)

Козацька фізкультхвилинка (https://www.youtube.com/watch?v=pFlFkofP6EE)

Бесіда за змістом прочитаного (прослуханого):

- Про яку бувальщину згадується у творі?

 - Що свідчить про велику кількість козацьких могил?

 - Яку цікаву минувшину розповів дід онуку?

Інтерактивна вправа «Навігатор».

Знайти у вірші опис моря і зачитати його.

- Яке значення у творі має опис бурхливого моря?

- Як козаки поставилися до морської негоди?

 - 3 чим звернувся отаман до козаків? Прочитайте.

Робота з репродукцією картини І.Айвазовського «Буря на морі вночі»

- Подивіться на картину І.Айвазовського «Буря на морі вночі». Як художник зобразив море?

Вправа «Народ скаже, як зав’яже»

З-поміж запропонованих прислів’їв вибрати ті, які найбільше відповідають змістові поеми «Іван Підкова» (прислів’я взято із збірки «Літературні пам’ятки України. Українські приказки, прислів’я»).

Вправа «Уявне малювання»:

А тепер давайте спробуємо уявити собі Івана Підкову й словесно намалювати його портрет.

Слово вчителя

До наших днів дійшов єдиний портрет Підкови, розміщений в одному з польських видань XVII ст. Невідомий художник залишив під портретом підпис: «Був настільки сильним, що не тільки ламав підкови, но і талери, коли віткнув талер в дерев’яну стіну,то його треба було вирубати. Взявшись за заднєє колесо, він зупиняв воза, запряженого шістьми кіньми. Дишло ломав об коліно. Взявши зубами діжку з медом, перекидував її через голову. Взявши в руки воловий ріг, пробив ним ворота».

– Тож яким насправді був Іван Підкова? Яким його образив Т.Г.Шевченко?

«Ґронування»

Вдома ви підготували цитати до образу головного героя. За допомогою методу «Ґронування» дайте характеристику  Івану Підкові. Відповіді потрібно підтвердити цитатами з твору.

Образ головного героя, козацького отамана Івана Підкови, послідовно витриманий в суто романтичній літературній манері з характерними для цього стилю елементами ідеалізації його чеснот як козацького отамана: розум, воля, рішучість, відвага, турбота про козацьку громаду.

Робота в групах «Літературознавчий практикум»

А зараз уявімо себе науковцями-дослідниками.

1 група досліджує будову змісту  твору, заповнюючи таблицю «Композиція поеми «Іван Підкова»;

2 група доводить, що твір «Іван Підкова» за жанром - історична поема (за визначенням та особливостями);

3 група працює над ідейно-тематичним аналізом поеми та заповнює таблицю «Ідейно-тематичний аналіз поеми»;

4 група працює над художніми засобами, які зустрічаються в поемі та заповнює таблицю «Художні особливості поеми «Іван Підкова».

Презентація робіт.

Дякую за плідну роботу.

 -  То які ж патріотичні мотиви звучать у поемі?

- Яке значення має образ Івана Підкови для нас, сучасників? Чим поема актуальна сьогодні?

Слово вчителя.

Наш народ існує тому, що його оборонили й відстояли мужні лицарі Запорожжя. Наперекір усім обставинам вони вибороли нам право жити на своїй землі й бути українцями.

Нещодавно, 14 жовтня, ми відзначали  День Покрови Пресвятої Богородиці. Українські козаки завжди по-особливому шанували свято Покрови, адже вважали Богоматір своєю заступницею. Ікона Марії з омофором була в кожному козацькому курені, а головна січова церква завжди була Покровською.

 Покрова вважається і датою створення Української повстанської армії (УПА).

У наш час нащадки славних козаків згадали про традиції батьків і дідів. З 1999 року свято Покрови відзначають ще й як День українського козацтва, а з  2015 року є державним святом – Днем захисника України.

23 роки з дня проголошення незалежності  Україна не знала війни. Наш народ пишався тим, що у буремні 90-ті,Україні вдалося зберегти мир. Але війна не обійшла нашу державу тепер. Ще три роки тому ми з вами не знали дуже багатьох слів, пов’язаних з війною, тепер же багато родин так чи інакше опалило полум’я військових дій. Раніше ми не особливо звертали увагу на слова «слава Україні – Героям слава», а тепер ці слова набули нового змісту.

Наразі вже точно зрозуміло, кому ці слова адресовані, і ні в кого немає сумнівів, що ці герої – хлопці, які зі зброєю в руках захищають крихкий східний кордон України.

Слова «Слава Україні – Героям слава» перестали бути просто вітанням, це вже віддання шани найкращим, котрі у найважливіший момент нашої держави не злякалися і пожертвували собою заради своєї Батьківщини, а також є засвідченням справжнього патріотичного подвигу.

Перегляд відео (пісня на слова поеми Т.Шевченко «Іван Підкова» у виконанні гурту «Фата Моргана» (Київ - США)

(https://www.youtube.com/watch?v=FLSHUsRQOAE)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ.

Історичне минуле – це завжди захоплююче. Жити, не знаючи, хто ми, чиїх батьків діти, я думаю, неможливо. А сьогодні на уроці ми перегорнули ще одну сторінку нашої славної минувшини. Я пропоную перевірити, як же уважно ви працювали сьогодні на уроці.

Тестове опитування в режимі онлайн

(https://quizizz.com/admin/quiz/5a117ab932a4e71000f2a535)

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Метод «Незакінчене речення» (продовжити  речення):

 «Для мене сьогодні важливим було…»

 «На сьогоднішньому уроці я…»

 «Найбільше мені запам’яталося з поеми…»

- Я дякую всім за плідну роботу.

VІІ. ОЦІНЮВАННЯ

Само- і взаємооцінювання

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1.               Продовжити роботу в міні-зошитах.
  2.               Навчитися виразно читати поему Т.Шевченка «Іван Підкова», вміти аналізувати прочитане.

Додаток 1

Гра «Згоден – не згоден» (дати відповідь на запитання):

Ви згодні з тим:

1) що Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в с. Моринці? (згоден).

2) що перші знання малий Тарас отримав, навчаючись у приватній школі? (не згоден, перші знання отримав з церковнослов’янської книги у школі сільського дяка).

3) що з 11 років хлопчик залишився сиротою? (згоден)

4) що до Петербургу Тарас виїхав разом з паном Енгельгардтом? (згоден)

5). що у Петербурзі він познайомився з Іваном Сошенко у Царському саду? (не згоден,  у Літньому саду).

6) що на картині, яку намалював К.Брюллов для подальшого викупу поета з кріпацтва, зображено Івана Сошенко? (не згоден, зображено В.Жуковського).

7) що картину К.Брюллова було розіграно в царській родині? (згоден).

8) що Тараса Шевченка було викуплено з кріпацтва за 4500 рублів? (не згоден, за 2500).

9) що після викупу з кріпацтва, Шевченко мав можливість навчатися у Петербурзі, в Академії мистецтв? (згоден).

10) що перша книжка поета, яка вийшла 1840 року, мала назву «Думка»? (не згоден, «Кобзар»).


Список використаних джерел

1. Авраменко О.М. Українська література: підр. для 6 кл. загальноосвітн. навч. закладів – К.: Грамота, 2014.

2. Івакін Ю. Образний світ // Творчий метод і поетика Т. Г. Шевченка. К., 1980.“Іван Підкова” Тараса Шевченка та проблема історичності поеми.

3. Номис М. Збірка «Українські приказки, прислів’я і таке інше» (1864).

4. Програма: «Українська література 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженої Міністерством освіти і науки України. – К: Видавничий дім «Освіта», 2013 р. ( зі змінами 2017 р.) /Укладачі Р.В. Мовчан, К.В. Таранік – Ткачук, М.П.Бондар.

5. Інтернет-джерела:

http://khortitsa.org/tag/yak-kozaky-vitalysya/

https://www.youtube.com/watch?v=ghiTIAnBO_o

https://www.youtube.com/watch?v=pFlFkofP6EE

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD_%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0

http://dovidka.biz.ua/opis-kartini-ayvazovskogo-burya-na-mori-vnochi/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua


 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
8654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку