РОЗРОБКА ДЛЯ МУЗИЧНИХ ЗАНЯТЬ ПО МЕТОДИЦІ «ЕЛЕМЕНТАНЕ МУЗИКУВАННЯ» К.ОРФА
Склала музкерівник
ДВ НВК№26 м.Кам’янське
Галензовска Ірина Олександрівна
Головний принцип педагогіки Карла Орфа – «вчимося, діючи та створюючи» – дозволяє дітям, виконуючи та вигадуючи музику разом, пізнавати її в реальній, живій взаємодії, в процесі музикування, а не наукового теоретизування. З точки зору педагога-музиканта дітям потрібна своя музика, спеціально призначена для музикування на початковому етапі. Вона повинна бути доступною переживанню в дитячому віці та відповідати психології дитини. Це не чиста музика, а музика, нерозривно пов’язана з мовою та рухом: співати та одночасно пританцьовувати, рухатися, викрикувати дражнилку та чимось дзвеніти, чергувати мову та співи для дітей так же природно, як і просто грати.
Пропоную до занять приклади поетичного музикування в оркестрі.
Поетичне музикування.
Озвучування вірша «В лісі»
Завдання: Озвучування віршика, розвиток ритмічності, творчої уяви.
Їдем, їдем на візку Скрип-скрип
Поспіваємо в ліску. Ля-ля
Листя тихо шурхотить, Ш-ш-ш
Пташка дзвінко так свистить. Фью-фью
Білочка на гілці горішки гризе, Цок-цок
Руда лисичка зайця стереже. Тс-тс
Їдем, їдем на візку Скрип-скрип
Поспіваємо в ліску Ля-ля
Струмочок дзюрчить, Працюють язичком
У річку він біжить.
Довго-довго їхали, Скрип-скрип
Нарешті, приїхали!
Ух! Хором
Настали холоди.
Їхати в поїзді тепло «крутяться колеса» (паралельно кругові рухи рук)
Подивись ти у вікно. зобразити руками «вікно» (одна рука зверху паралельно інший)
А на вулиці зима, «мерзнуть» (потирають свої плечі)
Перетворилась в лід вода . розкрити руки в сторони, завмерти
Да-да-да,да-да-да - 6 оплесків. (долі П I П I )
Перетворилась в лід вода потирають долоньки
Ду- ду ду ,ду-ду-ду 6 оплесків (долі П I П I )
Послизнувся на льоду. «глухі долоньки»
Ду- ду ду ,ду-ду-ду 6 оплесків (долі П I П I )
Я на лижах піду. імітація "на лижах»- руки почергово вперед-наза,ніжки шурхотять по підлозі
Ди ди ди,ди-ди-ди 6 оплесків (долі П I П I )
На снігу є сліди. широкі кроки ніг
Ай-ай-ай,ай-ай-ай 6 оплесків (долі П I П I )
Зайченятко постривай! погрожують вказівним пальчиком.
Повторюваний ритмічний малюнок можна виконувати на музичних інструментах.
Поетичне музикування (оркестр шумових інструментів)
ВЕСНЯНІ ДЗВОНИ
Дзвенить на вулицях сріблінь, пляшки з водою (діатонічні)
Неначе дзвоники: дінь-дінь. маленькі дзвоники
Спинись, прислухайся на мить,— «бурління» води
На річці крига аж дзвенить. ключики металеві
Бурульки краплями дзвенять трикутник музичний
І мов проміння, мерехтять. дзвонять металеві палички
І дзвінко десь виводить птах, свірістельки,флейти.
І дзвонить вітер у гілках. «музика вітру»
Весна-красна до нас іде діат. металофони
І за собою дзвін веде. всі інструменти
Травень
А чим же місяць травень
Поміж братами славен?
Іде і весело співа, дзвіночки
Дощами землю полива, музичний трикутник
Святковими піснями флейта свірістель
І громом над полями. барабани
Не з лійки-поливалки, шурхотіння паперцем
А з грозової хмарки. металофон (glissando)
cл. вірша Т. Коломієць
Дані вірші можна продекламувати на тлі остинатного ритму четвертними. Удари можна відтворювати як ударами, так і музичними інструментами.