Емоційний інтелект в процесі вивчення англійської мови в школі
Сучасна школа покликана не лише давати знання, але й допомагати учням розвивати ключові життєві уміння, а саме: уміння вчитися, критично мислити, розв’язувати поставлені задачі, працювати в команді, спілкуватися, а також навчати роботі з великими об’ємами інформації, використовуючи креативний підхід.
Зараз, як і раніше, учні також потребують розвитку таких навичок, як гарна взаємодія з іншими, вміння багато працювати та бути професіоналом — ефективним, старанним, чесним і справедливим, але для того, щоб працювати в інформаційну епоху, учні також мають вміти критично мислити, творчо вирішувати проблеми, зрозуміло пояснювати свою думку, засвоювати мінливі технології та орієнтуватись у стрімкому інформаційному потоці. Швидкі зміни в нашому світі вимагають від учнів бути гнучкими, брати на себе ініціативу та бути лідерами, а також створювати щось нове та корисне.
Новий фокус школи - навчити учнів вибудовувати ефективні відносини з іншими і розуміти власні емоції, ось чому така велика увага приділяється емоційному інтелекту.
Що таке емоційний інтелект? Філософ Ален де Боттон пояснює, що емоційний інтелект – це якість, яка дозволяє нам з терпінням, проникливістю та уявою протистояти багатьом труднощам, з якими ми стикаємося у своїх стосунках з собою та іншими людьми.
Даніель Гоулман вважає, що їснує 5 складових емоційного інтелекту:
1.самоусвідомлення
2.самоконтроль
3. навички спілкування
4.емпатія
5. самомотивація
Такі навички, як самоконтроль, самомотивація, самоусвідомлення, які були сформовані у дитини ще в школі, в майбутньому стануть основою для професійних навиків успішної людини.
Англійська мова набуває дедалі більшого поширення у світі. Стала зрозуміла необхідність самостійного відкриття світу, принадність подорожей, користування Інтернетом. Знання іноземної мови стає обов’язковим компонентом професійної діяльності, знання англійської мови забезпечує більш повноцінне та цікаве проведення дозвілля. Звідси і більша зацікавленість в вивченні мови в школі з боку учнів.
На уроках англійської мови у учнів з являється можливість моделювати різноманітні комунікативні ситуації та відпрацювати різні моделі поведінки в цих ситуаціях. Не слід забувати про те, що вчитель – актор в класі, який демонструє гамму емоцій та ділиться ними зі своїми учнями, надихаючи та мотивуючи їх до вивчення іноземної мови. Вчитель – це досвідчений слухач та психолог, учні мають довіряти йому та почуватись впевнено на уроці.
Готуючись до уроку, вчителю слід підбирати навчальний матеріал з позитивною фоновою інформацією з метою формування внутрішніх позитивних емоцій у учнів. Вчителю слід мотивувати дітей до вивчення іноземної мови, створивши в класі атмосферу ентузіазму та віри дітей в свої здібності, а це, в свою чергу, сприяє успішній реалізації завдань формування комунікативних умінь та мовленнєвої культури учнів.
Сьогодні учню для того, щоб отримати якусь інформацію достатньо зробити один клік мишкою, тому школа повинна надавати не лише знання з предметів, а розвивати навички необхідні для співжиття з іншими в соціумі. Запорукою успіху в житті є не лише знання мов та розуміння точних наук. Навчання без розвитку емоційного інтелекту може викликати труднощі в розумінні своїх бажань і потреб, в відношеннях з оточуючими та визначенні свого місця с соціумі.