розробка ігор на укр.мові в 4 класах

Про матеріал
Методичний посібник ігор розроблений згідно програми Савченко до підручника укр.мови Кравцової,Придаток,Романової.
Перегляд файлу

image

 

ЗМІСТ

 

 

image ....................................................................................................................... 3

ЗВУКИ І БУКВИ. СКЛАД. НАГОЛОС. ........................................................................ 4

ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. .................................................................................................. 7

БУДОВА СЛОВА. .................................................................................................... 12

ІМЕННИК. ............................................................................................................... 16

ПРИКМЕТНИК. ........................................................................................................ 25

ЧИСЛІВНИК. ........................................................................................................... 31

ЗАЙМЕННИК. .......................................................................................................... 36

ДІЄСЛОВО. ............................................................................................................. 40

ПРИСЛІВНИК. ......................................................................................................... 47

РЕЧЕННЯ. ............................................................................................................... 49

ТЕКСТ. .................................................................................................................... 53

Список використаних джерел: ............................................................................. 55

 

image

Беручи до уваги слова відомого публіциста, видатного українського педагога, письменника та поета варто віддати належне значення іграм у нашому житті та навчанні. Не один Василь Олександрович надавав велике значення іграм, відомий всьому світу Шекспір доносив до людства «Все наше життя - гра, а люди в ній – актори». Ігри допомагають дітям зрозуміти важкий та нудний їм матеріал досить швидко, вільно без зайвих зусиль.

У парадигмі сучасного світу, безперервного руху та розвитку варто шукати і нові методи пізнання та закріплення набутих знань. Однією із найкращих форм донести до дітей важливу інформацію є  ігри.  Не один десяток досліджень довели, що за допомогою гри діти краще запам’ятовують матеріал, комунікують між собою та формують нові нейронні зв’язки, що є надзвичайно корисно для функціонування мозку.

Серед нескінченної кількості гаджетів та інших віртуальних забав, задача вчителя  довести, що живе спілкування, навчання та засвоєння матеріалу є цікавішими. Розроблені ігри я спрямовувала на дітей, які мають різний рівень знань, щоб абсолютно кожен відчував себе на уроці впевнено.

Українська мова є одним із фундаментальних предметів, тому пробуджувати інтерес до її вивчення є край необхідним. У процесі гри у дітей формуються патріотичні почуття, бажання змагатися, бути кращими та навіть того не помічаючи, учні вивчають, закріплюють новий матеріал. 

image image
image image

НУШ подарувала нам надзвичайно багато можливостей і відкрила нові методи навчання, тому це є ще одним плюсом сучасного викладання матеріалу. Використання 6 цеглинок допомагають побудувати гру по-новому, не примітивно та залучають до вивчення не лише одного предмету, а дають можливість інтегрованого підходу. 

Підхід до навчання способом застосування ігор допомагає застосовувати  учням різні  рівні наукового пізнання. Так, на емпіричному рівні використовуються такі основні методи, як спостереження, опис. На теоретичному рівні – аналіз, абстрагування, узагальнення,історичний та логічний методи.

Підсумовуючи вищенаписане, можна зробити висновок, що ігри є чудовим засобом навчання та методом витіснення застарілих форм викладання матеріалу. Також вони слугують для створення позитивної атмосфери у класі, відкривають потенціал учнів та мотивують їх до перемоги не тільки в іграх, але й у житті.

 

 

 

 

 

 


image

     ЗВУКИ І БУКВИ. СКЛАД. НАГОЛОС.    

 

«ДЕ НАГОЛОС?»

 

 Учнів потрібно розділити на 3 групи, і кожній роздати набір з 10 карток. Розкласти картки на три групи: з наголошеним 1 складом, наголошеним 2 складом і наголошеним 3 складом.  

Гру можна ускладнити розкладанням карток у кожній колонці за алфавітом.  

 

Матеріал для гри:

1             група: Кілометр, несемо, добуток, спина, слина, рукопис, сантиметр, Водохреще, чотирнадцять, вільха.

2             група: Засуха, безпринципний, горошина, відгомін, жалюзі, довідник, дивлячись, дрова, завжди, камбала

3             група: Люстро, закрутка, зручний, новий, обіцянка, пільговий, феномен, центнер, адже, житловий.

 

«РОЗПОДІЛИ СЛОВА ВІДПОВІДНО ДО НАГОЛОШЕНОГО СКЛАДУ»

 

Всі діти отримують набір із 3 цеглинок. Вчитель разом з учнями обирає за наголос якого складу (1,2,3) буде відповідати той чи інший колір. Наприклад : червона цеглинка -1 склад; Синя цеглинка-2 склад; Жовта цеглинка - 3 склад. Основне завдання полягає в тому, що вчитель показує картку зі словом, а учні мають швидко зреагувати та підняти цеглинку. Потім весь клас озвучує правильно наголошене слово.  

 

Матеріали для гри :

Кожен учень отримує по 3 цеглинки

Картки зі словами для вчителя: Батьківщина, кропива, предмет,бібліотека,кулінарія,сантиметр, Галя, весло, огірок, слива,зима, молоко, парта, Семен, санітар, клітка, сміливий, горобець,Толя, пенал, урожай.

 

«ЗУПИНКА ОРФОГРАФІЧНА»

 

Завдання полягає в тому, щоб кожен учень правильно записав ненаголошену голосну і дібрав перевірне слово. На гру дається 3 хвилини . Хто безпомилково зробить, той переміг!  

Матеріал для гри:

С…ло,з…рно, с…ни, оз…ро, л…сток, м…жа, с…чі,п…ро, м…жа,ч…сло,з…мля, кр…ло,с…стра, пл…та, м…довий, сл…вовий.  

 

« ГРА НАЙРОЗУМНІШИЙ»

 

Кожному учню видається на картці прислів’я. Завдання полягає в тому, щоб прочитати прислів’я, правильно та чітко вимовляючи звуки. Пояснити,як розумієш прислів’я та списати його.

 

Матеріали для гри: картки з прислів’ям.

1.        Вивели його на слизький лід. 2.             Ложкою озера не вичерпаєш.

3.            У вовка своя стежка.

4.            І маленька миша хоробра, коли близько нора.

5.            Коли на столі стоїть куліш, менше говори і більше їж.

6.            imageДо доброї криниці стежка утоптана.

7.            Лиха знахідка гірш крадіжки.

8.            Щоб рибу їсти, треба у воду лізти.

9.            Кішці смішки, а мишці слізки.

10.         Від роботи тяжко, а без роботи ще тяжче.

11.         Порожньої ложки до рота не підносять.

12.         Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки ллють. 

13.         Боягуз і ведмедя дядьком назве.

14.         Знайти друга легко – важко вберегти.

15.         На гору важко, а з гори шпарко.

16.         Від слова до діла неблизька дорога.

17.         Правда солона, а брехня солодка.

18.         Ластівки низько літають, дощ обіцяють.

19.         Миша в стіжку не загине.

20.         Тяжко тому жити, хто не хоче робити.

21.         Хоч три дні не їсти, аби з печі не злізти.

22.         Вимету разком, та вивезу візком.

23.         Один із сошкою, а семеро з ложкою.

24.         Червона ягідка, але на смак гірка.

25.         Легко сказати, але важко зробити.

26.         imageimageЛожка дьогтю зіпсує бочку меду.

27.         На похиле дерево й кози скачуть.

28.         Череп’я довше живе, як цілий глечик.

29.         Не дивись високо – запорошиш око.

30.         Зробили спішно, та коли б не вийшло смішно.

 

 «ГРА ЗІПСОВАНИЙ ТЕЛЕФОН»

 

Між рядами стають дві команди. Кожна команда отримує свою

скоромовку. Необхідно передавати її пошепки, але швидко. Перевіряємо з останнього.

 

Матеріали для гри:

 І команда. У зливу жахливу під кущем.  Дуже змокли жук з джмелем. ІІ команда. Чорно-білий чорногуз. У болото чорне вгруз.

 

 

 

«СКЛАДИ СЛОВА»

 

 На кожній цеглинці пишеться своя літера. Вчитель пропонує дітям скласти якомога більше слів із запропонованих літер та записати їх. Під час роботи педагог інформує дітей про кількість часу, що залишився.

 

«РОЗТАШУЙ СЛОВА ЗА АЛФАВІТОМ»

 

Береться 6 цеглинок, де кожній призначається своя літера (А-червона, Б-жовта і

imageт.д), на дошці вчитель вивішує слова, які потрібно розташувати відповідно до алфавіту. 6 учнів озвучують слова, поставлені за алфавітним порядком  та правильно наголошені, а також з обраним словом складають речення.

 

Матеріали для гри :

Літера А: абетка , акцент, абзац, Аліса.

Літера Б: бобер, Брюссель, ,бібліотека, бадьорий

Літера В: висока, вітер,велосипед,відділ,вважати

Літера Г : гучномовець, гітара, Галичина, грім Літера Ґ: ґазда, ґудзик, ґвалт,ґанок,ґава Літера Д : директор,дар, діброва, де-не-де.

 

«ГРА ПОРІВНЯЙ»

imageВ словах, які показує вчитель на картках, потрібно порахувати звуки і букви. Якщо звуків більше, учні показують червону цеглинку, якщо менше – зелену, якщо однакова кількість – синю.

Матеріали для гри:

 Картки зі словами:  Щітка, кішка, бджола, їжак, дощ, вуж,сон,їздити, лінь, взуття.

 

image«ГРА ХТО БІЛЬШЕ?»

Учням дається 5 хвилин, за цей час вони мають записати в зошит речення, де є подовжені м’які приголосні звуки. Хто складе більше речень, той і є

переможцем.

 

«ЗНАЙДИ СЛОВО»

На дошці висять прислів’я, в кожному із них є слова з подовженими звуками. Завдання полягає в тому, щоб швидко знайти та вписати ці слова.

 

Матеріали для гри :

 Життя прожити - не поле перейти. Знання людині — що крила пташині. Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють. Багатий береже ноги – бідний взуття. У змаганні перший той, хто щоденно йде вперед. Вчення — світ, а невчення — тьма.

 

«ГРА ВІДСКАНУЙ ТА СКЛАДИ»

 

Зіскануйте QR-код та поставте слова у правильному порядку, для того, щоб вийшла скоромовка. 

 

ЗНАЧЕННЯ СЛОВА.

 

image«ГРА ДОТЕПНИЙ СОРТУВАЛЬНИК»

 

Розподілимо слова у 2 групи. Перша група – однозначні. Друга група-багатозначні. Вчитель називає слово, учні піднімають жовту цеглинку, якщо слово однозначне, а зелену, якщо слово багатозначне.

 

Матеріали для гри:

Гребінь - півня, хвилі, гори, для зачіски.

Ключ - гайковий, дверний, музичний (скрипковий).

Раковина - фаянсова, равлики.

Кран - підйомний, водопровідний

Кисть - горобини, руки, для малювання

Лапка - пташина, шевська, швейна, котяча

Коник - для фігурного катання, на даху, коник-Горбоконик, морський коник Ручка - дверна, чашки, для письма, ручка дитини  

Гітара, пацієнт, прислівник, комп’ютер, удівець, Вінниця, антоніми, принтер, прикметник, колібрі, медсестра, виделка, ноутбук, банкомат,диктант, снігур, Десна, двокрапка.

 

«РОЗДІЛІТЬ СЛОВА»

 

Зісканувавши QR- код, ви отримаєте можливість поринути у чудову гру, яка допоможе Вам перевірити своє розуміння однозначних та багатозначних слів.

 

 

imageimage«ШВИДКО РЕАГУЙ!»

 

Вчитель читає виразно та голосно вірш, а учні, коли чують слова, що вжиті в переносному значенні, повинні швидко підняти червону цеглинку.  

 

Матеріали для гри: Послухай, як струмок дзвенить, Як гомонить ліщина. З тобою всюди, кожну мить Говорить Україна.

imageПослухай, як вода шумить —

Дніпро до моря лине, — З тобою всюди, кожну мить

Говорить Україна. (З.Осадчук)

 

«РОЗГАДАЙ РЕБУС»

 

Учні діляться на 3 рівні за кількістю групи, і отримують однакову кількість ребусів. Хто швидше розгадає та утворить по 2 речення,де в першому слова мають пряме значення,а в другому - переносне, той і є переможцем.

 

Матеріали для гри:

image         (ШКОЛА)

 

image       (КУЩ)

 

image 

                                       (ВЧИТЕЛЬ)

image

(КНИГА)

 

image 

                                                                                           (ЛІТО)

image                  (КІТ)

 

«ЗНАЙДИ ЗНАЧЕННЯ»

 

Кожний учень отримує картку, де  ліворуч написані фразеологізми, відповідним кольором, а праворуч – тлумачення цих фразеологізмів. До фразеологізмів підберіть їхнє тлумачення та замалюйте смайлик у відповідний колір. Скласти пірамідку з цеглинок LEGO відповідно до малюнку.

 

Матеріали до гри:

 байдики бити                             людно

на свою голову                          дуже багато

передати куті меду                  зазнати невдачі

imageсісти в калюжу                          нічого не робити; лінуватися хоч греблю гати                          мати проблеми

яблуку ніде впасти                   переборщити

 

 

«ФРАЗЕОЛОГІЧНИЙ КРОКОДИЛ»

 

Учні ділять на дві команди. Капітан команди обирає картку, на якій написаний фразеологізм. Він без слів, а лише жестами повинен пояснити, що це за фразеологізм. Вчитель слідкує за часом. Чия команда впорається швидше, та і перемогла!

 

imageМатеріали для гри :

1  команда :  Братися за живіт ( сміятися)

2  команда : Бути на коні (мати успіх)

 

image

«СИНОНІМИ ПРОТИ АНТОНІМІВ»

 

Учні  беруть одну цеглинку, потім знаходять  дитину з цеглинкою такого ж саме  кольору, як у неї, і стають поруч. Один учень в парі називає слово, а інший антонім до цього слова. Потім міняються ролями, і роблять все аналогічно, тільки підбираючи синоніми. Вчитель в цей час слідкує за часом, на гру виділяється 5 хвилин, тобто 2,5 хвилини - антоніми та 2,5 хвилини - синоніми.  У підсумку, разом з класом варто обговорити, що було легше підібрати та чому, а також зробити висновки , що робити, аби покращити свої навички.  

 

«СКЛАДИ СЛОВО»

 

Учням роздаються картки зі словами, де потрібно зробити певні маневри,для того, аби відгадати кінцеве слово-відгадку та скласти з ним речення.  

 

Матеріали для гри:

(Слон-он)+(ведмідь-едмідь)+(нива-ва)+(коза-оза)= Словник.

(Батько-ко)+(кіно-но)+(весело-есело)+(ліщина-лі)= Батьківщина (Етика-ка)+(монолог-нолог)+(логіка-ка)+(точним-то)= Етимологічним.

 

«ЦІКАВИНКА ТВОГО ІМЕНІ»

Зіскануй запропонований QR- код та знайди походження свого ім’я. Випиши в зошит та поділися інформацією з однокласниками.

imageimage 

«ЗНАЙДИ ЗАСТАРІЛЕ СЛОВО» 

 

Вчитель роздає картки з переліком слів. Учні мають знайти застарілі слова та підкреслити їх. Наступне завдання- це виявити яких слів у переліку було більше : застарілих чи нових. Якщо застарілих, то потрібно підняти зелену цеглинку, якщо нових, то жовту. Гра вважається виконаною, якщо 90-100% учнів піднімуть цеглинку одного кольору. Якщо ні, то варто провести груповий аналіз над помилками та повторити гру.

Матеріали для гри:

Телевізор, кольчуга, стіл, пальто, жупан, мушкет, пістолет, війт, депутат, чумак, жорна, піаніно, веретено, олівець.

 

 

 

 

 

 «З’ЄДНАЙ»

 

Учням роздають картки, де написані нові слова ліворуч, а праворуч картинки, що означають ці слова. Завдання полягає в тому, щоб з’єднати слова та картинку, а також пояснити значення нових слів та скласти з ними речення. Поміркувати чи є застарілий відповідник цим словам, якщо так, то разом обговорити. В якій сфері є актуальні ці слова та з якої мови вони до нас прийшли?

 

Матеріали для гри:

Ноутбук

Фейк

imageХакер

Меседж

Діджей

imageТирамісу

 

 

 

image

 

 

 

 

 

 

БУДОВА СЛОВА.

 

 

«СКЛАДИ ПАЗЛ»

 

Розташуйте цеглинки в такому порядку : зелена-синя-червона-жовта. Кожний колір означає окрему частину слова. Зелений - префікс, синій-корінь, червоний – суфікс, жовтий- закінчення.   

1  рівень: Відповідно до цього порядку придумайте 5 слів.

2  рівень: Заберіть зелену цеглинку і придумайте за цією схемою 5 слів.

3  рівень :  Заберіть червону цеглинку і придумайте за цією схемою 5 слів.

4  рівень : Заберіть жовту цеглинку і придумайте за цією схемою 5 слів.

 

«КАЗКОВІ ХМАРИ»

 

Зіскануйте QR-код та пориньте у чудову подорож на хмари. Ваше завдання відгадати на якій хмаринці є правдиве твердження, а на якій брехня. Будьте уважними та успішно виконайте цей важливий челендж!image

На вибір дається дві цеглинки : червона та зелена. Діти, які обрали червону, мають виписати із запропонованих слів ті, які можна перевірити за допомогою наголосу. Учні, які обрали зелену цеглинку ,виписують слова, що перевіряються за допомогою словника. Два учні на вибір озвучують свої слова та перевіряють разом з усіма.

 

imageМатеріали для гри:

Зернина,поливати,черешня,село,вечоріє,предмет,апельсин,  горизонт,зупинити,межа,криниця,димар,директор, димар,лимон. «ВІДШУКАЙ СЛОВО»

 

Прочитайте текст та знайдіть слова з ненаголошеними Е та И. Випишіть їх. Перевірте разом з класом. Якщо ви виконали все правильно, то зіскануйте QR- код та перегляньте чудове відео про природу України.  

 

Матеріали для гри:

Природа

Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі починається цикл народних весняних свят. Ці свята пов’язані з стародавніми віруваннями, звичаями.  Народ наш у своїх казках створив чудовий образ весни – гарної молодої дівчини з вінком квітів на голові. Весна – бажаний гість, її закликають дівчата піснями – веснянками. 

Народний образ весни – це образ краси, сили, надії. 

Головним святом весни є Великдень. У цей день ми з глибокою вірою висловлюємо слова” Воскресне Україна!” (За О. Воропаєм).

image 

 

«ХТО ШВИДШЕ»

image 

Учні ділять на 2 рівні за кількістю команди. Одні мають назву «ПРЕФІКСИ», а інші «ПРИЙМЕННИКИ». Завдання кожної команди виділити 3 «золотих» правила, як розрізнити префікс або прийменник та скласти 3 речення з прийменниками та префіксами. Виграє та команда, яка швидко та чітко озвучить відповідь до завдання.

 

«СФІТЛОФОР»

 

Учитель показує слова. Якщо це прийменник зі словом, то учні мають підняти червону цеглинку. Це означає, що він пишеться окремо і потрібно сидіти за партою і не рухатися. Якщо вчитель показав прикметник, учні показують жовту цеглинку і також залишаються на місцях. А якщо вчитель демонструє слово з префіксом, то учні мають підняти зелену цеглинку і встати з місць.

 

Матеріали для гри:

Піднесли,гарний, за ліс, доїхала, прийшов,пришила, під деревом, на дорозі, над містом, червоний.

 

 

«ЩО СПІЛЬНОГО?»

 

Вчитель вішає на дошці ребуси, клас ділиться на три команди. Хто швидше відгадає всі ребуси та назве, що об’єднує ці слова, той і є переможцем.

 

Матеріали для гри:

image 

 

image

 

 

«БУДУЙ ВЕЖУ»

 

Учитель читає вірш, коли учні чують слово з апострофом, то накладають цеглинку на цеглинку. В кінці, клас каже свою кількість накладених цеглинок, а вчитель озвучує правильну відповідь.

 

Дем’ян

бур’ян

imageМатеріали для гри: Якось в п’ятницю хлоп’ята Подались у футбол пограти. 

Вдарив по м’ячу  — М’яч упав десь у .

 

«ЗЛОВИ М’ЯЧ»

 

Діти стають в коло, а вчитель в центрі. Коли вчитель кидає м’яч учневі і каже слово з префіксом -  пре, учень повинен зловити м’яч і пояснити чому пишемо саме цей префікс , а у відповідь назвати слово з префіксом – при.

Наприклад, вчитель кидає м’яч учневі А і каже «премудрий», той у свою чергу, ловить м’яч і відповідає : «префікс –пре пишуть у словах, коли умовно можна замінити словом ДУЖЕ»,і каже своє слово з префіксом -при, а вчитель пояснює, чому тут ми пишемо саме цей префікс.

image 

Матеріали для гри: м’яч.

 

«РЕДАКТОР ЖУРНАЛУ»

 

Учням роздають надрукований текст з помилками. Маленький читач журналу відіслав до редакції статтю, яку варто опублікувати до Дня сім’ї, що святкують 15 травня, але через брак досвіду та малий вік зробив декілька помилок. Допоможіть юному читачеві виправити деякі слова. Завданням є знайти помилки і переписати правильний текст та додати декілька власних речень.

*ПРИМІТКА : слово «дуже» варто уникати в даному тексті.

 

Матеріал для гри:

Моя сім’я дуже чудова і я щиро люблю її.  Обожнюю, коли до нас преходять бабуся і дідусь. Вони дуже мудрі та дуже добрі. Постійно преносять мені та братику гостинці. Я вважаю, що сім’я це найдорожче, що ми маємо у своєму житті. Привелика радість для мене – знати, що мої рідні дуже гарні люди. Я знаю, що я дуже багатий (а), тому що маю прикрасну родину.

«ТВОРЕЦЬ СЛІВ»

 

В учнів з’явилась можливість випробувати свої знання та створити слова за допомогою лише одного суфікса. Кожному роздають малюнки, з яких потрібно і створити нові слова. На виконання гри дається 4 хвилини. Хто швидше впорається , той і є переможцем.

Наприклад : малюнок вовка, можна утворити слово вовЧИК, вовЧИЩе

 

Матеріали для гри:

 

 

image

image

 

 

 

ІМЕННИК.

 

Гра «Конвеєр»

 

Утворюємо коло. Всі учасники обирають по одній цеглинці будь-якого кольору. Витягуємо вперед праву руку – кладемо на долоню цеглинку. На «раз» - лівою рукою беремо цеглинку,на «два» - передаємо сусідові зліва (за годинниковою стрілкою) і називаємо іменник у множині чи визначаємо рід. Рухи мають виконуватися злагоджено і одночасно усіма учасниками.  

 

imageМатеріали для гри : цеглинки

 

«Загадковий мішечок»

 

В мішечку містяться анаграми. Учитель по черзі підходить до кожного учня і він повинен заплющеними очима дістати листок, відгадати слово та назвати : абстрактний чи конкретний, однина чи множина та визначити рід.

 

Матеріали для гри:

1  . А Т С І Д Р Ь             РА Д І С Т Ь  

2  . М І С Х                      С М І Х 3 . Л Т І С                      С Т І Л  

4  . А И Н Г К                   К Н И ГА  

5  . Ч А Р У К                    Р У Ч К А  

6  . Т Н О Л И Е Е Ф         Т Е Л Е Ф О Н И  

7  . Е А Е Р Д В                  Д Е Р Е В А  

8  . Т І Д И                          Д І Т И  

9  . У М С                           С У М  

image1 0 . С М О                       С О М

Н Н И М І Е К                 ІМ Е Н Н И К  

 І Т С М О                      М І С Т О

  У Р Б Ж А Д                 Д Р У Ж Б А  

 Я Н АЧ Н А В Н             Н А В Ч А Н Н Я  

 Я С Д Д У                     С У Д Д Я   З І Д У Р                        Д Р У З І

 

«ПОДОРОЖУЄМО У КОСМОС»

 

Діти обирають колір цеглинки. Якщо обрали червоний – ви опинились на планеті Марс. Якщо ваш вибір впав на синій – ви прилетіли на Нептун. Голубий-Уран. Жовтий - Меркурій. Помаранчевий –Юпітер. Зелений-Сатурн. На кожній планеті Вас зустрічають інопланетяни. Розкажіть їм про себе та скористайтесь підказкою, яку вам дав вчитель.

Які іменники ви використали та чому?

Матеріал для гри:

image 

Моє прізвище_________________                                                   

Моє ім’я_____________________

Ім’я моєї мами__________________

Ім’я мого батька________________

У мене є братик____________________

Мою сестричку звати__________________

Мій товариш_______________________

Моє хобі__________________________

Короткий опис вашої

особистості________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

 

«УВАЖНИЙ ПІШОХІД»

 

Учитель зачитує слова жіночого або чоловічого роду. Якщо учні чують слова чоловічого роду,то піднімають червону цеглинку і не рухаються, а якщо жіночого- піднімають зелену та встають з місця.

 

Матеріали для гри:

Пішохід, вчителька, світлофор, стіл, ручка,заєць, ящірка, пташка, Іван,книга, зошит, парта, мама, брат, тато.

 

 

«ЗНАЙДІТЬ ЗАЙВЕ»

 

Учитель зачитує по 4 слова, де одне з них є зайвим. На зайвому слові,діти повинні підняти цеглинку та обґрунтувати, чому саме воно є зайвим.

 

imageМатеріали для гри:

Зубр, книга, лелека,цвяхи

Зошит, картини, вулиця,лампа

Вазон, текст,дівчина, хліби Ящірка, ведмідь, лисиця, білки Магазин, альбом, мішки, кран.

 

«ДОПИТЛИВИЙ ГРУПУВАЛЬНИК»

 

Зіскануйте QR-код та пориньте у захопливу гру, де потрібно бути уважним та правильно розділити слова за їх числом.

image 

«Наші відмінки»

 

Клас ділиться на декілька команд, головна умова, щоб у команді було 7 учнів. Решта учнів – судді. Завдання кожної команди розподілити, хто з учасників буде яким відмінком та представити себе.

Наприклад : Називний відмінок виходить на клас і повідомляє: « Я називний відмінок, завжди відповідаю на питання «хто?» «що?», стою першим та вважаю себе головним, бо з мене все розпочинається!» І так по аналогії має виступити кожен учень. Судді повинні обрати, яка команда була кращою та чому.

 

«Відмінки для відмінників»

 

Клас ділиться на дві команди. Вчитель називає відмінок і учень з команди має підняти руку і сказати слово, яке відповідає цьому відмінку. За кожне назване слово дається певна кількість балів. Яка команда набере більшу кількість балів, та і виграла. Матеріали для гри:

Н.в-1

Р.в.-2 Д.в-3

Зн.в.-1

О.в-2

М.в.-2

Кл.в.-3

 

«Юний будівельник»

Вчитель називає питання, яке відповідає кожному відмінку, а учні, відповідно до питання, будують вежу з цеглинок. За кожний відмінок відповідає певний колір. (Н.в.-   помаранчевий, Р.в.- жовтий, Д.в.- червоний, Зн.в. – синій, О.в.-зелений, М.в.-голубий.)В кінці гри в учнів має вийти однакова вежа по кольорах.

 

image

 

«Початкова форма»

Вчитель зачитує слова у всіх відмінках, крім називного. Кожен учень записує собі в зошит слова в називному відмінку. Виграє той, хто безпомилково поставить кожне слово у називний відмінок.

Наприклад : лисицею – лисиця; на шафі – шафа.

 

«Відшукай відмінок»

 

imageКлас ділиться на три команди, кожній з них дається картка з текстом, де будуть виділені слова. Учні мають правильно назвати відмінок цих слів. Обговоріть разом тематику кожного тексту та зробіть висновок. Переможцем є та команда, яка швидше виконає завдання і в якої буде найменше помилок.

Матеріали для гри :

Команда - 1. 

Збирання роси

З давніх-давен побутує хліборобський звичай збирання роси. На початку травня, селяни виходили збирати росу. Вони одягали святковий одяг, брали їжу. До схід сонця заходили до сусідів і вирушали в поле. Йшли лише попарно. Дорогою не розмовляли, до стрічних віталися поклоном. Так велів звичай.

Біля ниви розстеляли скатертину, виставляли сніданок. Господар брав у вишитий рушник хлібину, запрошував  тричі обійти житні сходи. Потім окроплювали одне одного росою, бажали щастя, здоров’я.

 

Команда-2.

Калина

Надзвичайно люблять в Україні червону калину. Її образ тісно пов’язаний з образом самої України. Цей чарівний кущ ріс біля кожної оселі. Гронами калини дівчата прикрашали коси. Нею заквітчували весільний коровай. Калиною лікували хворих. Цей кущ садили навіть поблизу могил.

Отож і зараз калина – одна з найулюбленіших рослин українців. Цвіте вона білим

цвітом, червоніє ягодами по садках, лісах, левадах. Саджають калину поблизу води.

 

Команда-3.

Врятуйте нашу планету!

Наша планета скоро перестане здаватися з космосу блакитною, а перетвориться на сіру чи навіть чорну. Щезнуть взагалі річки, озера та моря, що  дають нашій землі цілющу вологу, щезнуть ліси, галявини, щезне цілий світ, який ми називали своїм і про який — одночасно — намагалися забути, щоб не обтяжувати себе зайвими турботами. Люди, прокиньтеся, озирніться навкруги: наша планета гине! Вона кричить про це, бо хоче жити, щоб дарувати вам свою любов, своє тепло, свою воду, свій кисень... Почуйте її, відгукніться на її розпачливе благання, зробіть що-небудь! Будьте володарями своєї долі, справжніми продовжувачами свого роду! Перестаньте знищувати усе живе. Будьте Людьми, щоб наша матінка Земля могла пишатися своїми дітьми, а не боротися проти них!

 

«Знайди різницю»

 

Учитель зачитує речення, де однакові іменники вжиті в різних відмінках (називний або знахідний).

Кожен учень має підняти зелену цеглинку, коли іменник вжито в називному відмінку, або жовту, коли іменник - в знахідному. За кожну правильно підняту цеглинку дається 1 бал.

 

Матеріали для гри :

imageЗнахідний  Учень саджає клен

Трактор оре поле

Дівчина несе портфель.

 Моя бабуся має дуже добре серце.  Називний (підказка – підмет) Клен  ростиме в парку.  

Незабаром поле  зазеленіє.  

Портфель має бути в кожного учня.  

Материнське серце вміє пробачати все.

 

«Детектор брехні»

 

Учням роздають картки, де написані правила, як можна розрізнити знахідний і називний відмінок. Але деякі з них є брехнею. Учні мають відшукати неправду. За кожну знайдену брехню, учень отримує по 2 бали.

 

Матеріали для гри:

1.Для того щоб визначити відмінок іменників, необхідно, перш за все, поставити питання до слова. Слова, в називному відмінку, відповідають на питання ХТО? ЩО? Якщо ви поставили питання КОГО? або ЩО ?, то перед вами іменник, вжитий у формі  знахідного відмінка.

2.  Щоб відрізнити називний і знахідний відмінки, потрібно дивитися на дане слово в контексті.

3.  Щоб відрізнити називний і знахідний відмінки, не потрібно дивитися на дане слово в контексті.

4.  Іменник в називному відмінку виступає в ролі підмета.

5.У знахідному відмінку іменники завжди вживають без прийменників.

6.У знахідному відмінку іменники можуть бути з прийменниками.

7.Називний відмінок завжди вживається з прийменником.

8. Називний відмінок завжди вживається без прийменника.

 

Гра «Знайди пару»

 

Клас ділиться на три команди. Кожний учень з команди отримує речення з виділеним словом. Завдання: знайти однокласника з таким же словом у реченні зі своєї команди. Визначити відмінок цих слів.

 

Матеріали для гри:

Мама купила донечці черевички. На донечці гарні обновки.

Ми подарували Маринці нове плаття. На дівчинці Маринці нове плаття.

Бабуся дала козі сіно. Павлик мріяв проїхатись верхи на козі.

Ніна вишила матусі серветку. Ой і гарна ж хустка на моїй матусі.

imageАндрійко зробив сестрі гойдалку. Іванко не помітив на сестрі обновку.

Оленка пошила ляльці гарне платтячко. На ляльці Улянці одягнуте гарне платтячко.

Осінь позолотила берізці листочки. На берізці з’явилися сережки.

Люди вирішили дати вулиці нову назву. На центральній вулиці стоїть пам’ятник Тарасові Шевченку.

«Аукціон»

 

У кожного учня є можливість придбати одну із запропонованих речей, якщо він поставить іменник у давальному та місцевому відмінку. Вартість речей різна. Чим більше слів ви зможете визначити, тим дорожчу річ купити. 1 слово – 1 000 грн. Переможцем є той, хто купить найдорожчу річ. Час обмежений, учням дається 5 хвилин для того, аби вони визначили відмінки.

 

Матеріали для гри:

Роздруковані «лоти аукціону» ( ноутбук, комп’ютер -30 000; телефон, прикраса-29 000; планшет,телевізор - 28 000; фотоапарат, самокат- 27 000; картина, статуя – 26 000; велосипед, скейт 25 000; колонка, мікрофон – 24 000; брендовий одяг – 23 000; гіроскутер,гіроборд- 22 000; робот-пилесос, холодильник- 21 000; смарт годинник, пульт управління – 20 000; ).

Слова: брат, тато,мама,холодильник, гора,книга, білка, ялинка, пляшка,диван, статуя, пам’ятник, телевізор, квітка, вазон, Олег, земля, полонина, дерево, кущ, тварина, небо ,сонце, планета, вулиця, вікно, дім, Петро, виделка, плуг.

 

«Чергування»

 

Діти стають в коло, вчитель всередині. До кожного учня підходить вчитель дає цеглинку і каже слово, а учень повинен змінити слово так, щоб відбулося чергування приголосних та натомість дати цеглинку іншого кольору.  

 

Матеріали для гри :  

Рука, нога, вухо, книжка, луг, льох, плуг, горох, молоко,тривога,сніжинка, голка, подруга, гілка, берег, бібліотека, вільха, скрипка, дорога, кожух, виделка, око, сорока, річка, Софійка,черемха, осика,усмішка,ложка, книга.

image

«Добери пару»

Вчитель зачитує слова, а діти записують їх у стовпчик та підбирають пару, так щоб відбулося чергування голосних звуків.

 

Матеріали для гри:

Сіль, слово, ягоди, колесо, село , ніч , біль ,схід ,дорога, берег , допомога.

image 

 «Інтерв’ю»

 

Учні діляться на пари. Один із них – журналіст, інший – відома зірка, в якої беруть інтерв’ю. Журналістові дається список питань, які він повинен задати зірці, а також відповіді на ці питання, для того, аби перевірити, чи є ця відома людина на 100% чесною.

 

Матеріали для гри:

Що сьогодні на уроці Ви дізналися  про чергування  голосних?

У яких випадках відбувається чергування О, Е з І?

На уроці мені найбільше сподобалося …

 

«Виконай місію»

 

На фірмі LEGO команді з 3 робітників дали важливе завдання. Потрібно допомогти поставити слова у форму орудного відмінку. Для цього клас ділиться на три кольори:

жовтий,зелений, синій. Кожному кольору дається завдання. За успішне виконання завдання команда виграє та отримує OR-код, а це можливість поринути у чудову подорож фірмою LEGO.

 

 

 

Матеріали для гри:

«Жовта команда» 

З поданих слів склади словосполучення, поставивши іменники в орудному відмінку однини. (Сидіти, груша, під; стояти, хата, під; товаришувати, Галя, з; милуватися, лілія; спостерігати, за, тварина; думати, над, задача.)

«Зелена команда» Поставити іменники в О.в. однини, виділити закінчення. Думати над (задача), жити з (надія), іти (межа), стояти під (верба).

 

«Синя команда»

Записати іменники в О.в. однини, виділити закінчення. Пісня, зброя, груша, хвоя, межа, їжа, пшениця, тиша, доля, зозуля.

imageQR-КОД ДЛЯ ПЕРЕМОЖЦІВ!

 

«Розгадай кросворд»

 

Учням роздають кросворд, але головною умовою є те, що потрібно відгадувати слова в орудному відмінку.

 

Матеріали для гри:

 

image

 

 

 

 

«НАЙРОЗУМНІШІ»   

 

Клас ділиться на 2 команди, кожній з яких дається листок з анаграмами. Діти мають відгадати слова, скласти з ними речення (додавши прийменники за необхідності) та знайти слова, вжиті у місцевому відмінку та поставити їх у форму множини, якщо це можливо.

 

Матеріали для гри:

Команда-1

imageimage 

imageimage 

Команда -2 

 

 

image                                                                       image

 

 

 

 

 

«Дикий Захід»

 

Сьогодні на нас чекають незвичайні пригоди! Адже ми з вами відправляємось у подорож на Дикий Захід! В країну, де живуть ковбої. Ковбої – це мужні люди, які дуже полюбляють коней. Адже вони їх не вирощують, а приручають диких. Отже давайте й ми, як справжні ковбої, вирушимо у мандрівку! А допоможе нам в цьому наші знання

imageпро іменник! Якщо ви були уважними, сміливими, кмітливими та старанними, то з легкістю пройдете даний квест. Та будете гордо носити звання КОВБОЙ!

Зіскануйте QR-код та пройдіть квест!

А також перейдіть за посиланням,аби переглянути чудову казку про іменник. https://www.youtube.com/watch?v=gUFihWDP-QY

image                                                                         image

           ПРИКМЕТНИК .

 

 «Опиши колегу»

 

Учні діляться на пари та записують прикметники які стосуються їхнього партнера. Виграє той, хто за 2 хвилини напише більше прикметників.

 

«Розділи ряд»

 

Учні обирають серед 4 кольорів, той колір цеглинки, який їм подобається. Червона відповідає на питання «яка?», синя «який?», зелена «які?», жовта «яке?». Учитель зачитує слова, а учні записують ознаку цього предмета або особи  відповідно до свого кольору. За кожну правильно підібрану ознаку дається 1 бал. За неправильно підібрану віднімається 1.

 

Матеріали для гри:

 Дівчина, хлопець, гра, дійство, котеня,батьки, мама, гори,телефон, діти, лінійка, оцінка, мило, дошка, рушник, теля, сім’я, телевізори,день, ніч,прикметник, птахи, дитя, ліси, болота, хом’як.

 

«Дизайнери»

 

Кожний учень отримує на карточці будинок, але потрібно доповнити його прикметниками , щоб він став затишним. Виграє той учень, який підбере найбільше прикметників.  

 

 

 

 

Матеріали для гри:

image

 

 

 

«Похід до супермаркету»

 

Уявімо, що ми пішли до супермаркету зі списком, який вам написала мама,і потрібно набрати у кошик лише ті продукти, які написані у множині. Який набір у вас вийде? Хто купить все необхідне без помилок, той і є переможцем.

 

Матеріали для гри:  

Соковиті яблука, морквина,смачна картопля, коров’яче молоко, смачні тістечка, солодкі цукерки, свіжі овочі,вершковий сир, курячі сосиски.

 

«Знайди пару»

 

Учням роздають картки, де в одному стовпчику прикметники, а в іншому іменники. Потрібно з’єднати так, щоб вони підходили за відмінками.

image 

Матеріал для гри:

Чудового                    день

Чудовий                      днем

Чудовим                      дня

Чудовий                      день

У чудовому                  дні

Чудовому                     дню

 

«Станція «Гумористична»

 

Прочитайте гуморески та провідміняйте виділені словосполучення. Хто швидше та правильніше зробить, той і переміг.

 

Матеріали для гри:

ГЕНІАЛЬНЕ ДИТЯ

В мами є синок маленький,

Ростом — мамі до колін.

Мама певна, що талантів

Більш нема таких, як він.

Син наївся мухоморів, Промивали живота, А матуся всім говорить:

— Грибоєдов вироста!

*Олекса́ндр Сергі́йович Грибоє́дов — російський дипломат, поет, драматург, піаніст, композитор, дворянин

 

НАЙВИЩА НАГОРОДА В школі хлопчик ясноокий Ручку підійма:

— Чом в Шевченка у Тараса Орденів нема?

Вчитель мовив:

— Як поета

Полюбив народ,

То йому уже не треба Інших нагород.

image 

«Склади речення»

 

Учні всі разом викладають цеглинки в такому порядку : червона, синя, жовта, помаранчева,голуба,зелена. На зображенні, яке продемонструє вчитель, будуть на цеглинках написані слова. Якщо ви складете їх відповідно до кольорів цеглинок, які лежать у вас на парті, то отримаєте речення. Вам потрібно знайти прикметник та провідміняти його з іменником у чоловічому, жіночому та середньому роді. (мальовничий краєвид, мальовнича природа, мальовниче село)

 

Матеріали для гри:

image 

 

«Подорожуємо рідним містом»

 

Прочитайте короткий опис нашого міста та утворіть від підкреслених прикметників ступені порівняння.

Матеріали для гри:

 

Багата і прекрасна Вінниччина зі своїми гарними краєвидами, лісами, річками, широкими степами та родючими землями. Серед цієї розкоші острівцем обрав місцину Ладижин, огорнутий могутніми лісами, обвитий з усіх сторін тихими водами Південного Бугу та Сільниці.  Хлюпочеться широке Ладижинське море – витвір людських рук, приваблюючи до себе на чудовий відпочинок.

 

«Опиши по фото»

 

Діти мають обрати цеглинку : синю або червону. Ті, хто обрали синю, отримують фото хлопчика, якого потрібно описати ступенями порівняння прикметника ( найгарніший, найрозумніший, сильніший). Ті учні, які обрали червону цеглинку, отримують фото дівчини, яку аналогічним чином потрібно описати. Чи знаєте ви цих спортсменів ? Якщо так, поділіться з однокласниками, який внесок вони зробили у розвиток українського спорту.

 

Матеріали для гри:

Арте́м Олекса́ндрович До́вбик — український футболіст, нападник «Дніпра-1» та збірної

України. Автор найпізнішого голу в історії збірної України. 29 червня 2021 року на Євро2020, в 1/8 фіналу зі збірною Швеції, Артем Довбик вийшов на заміну і на 121-й хвилині забив вирішальний гол, що дозволило збірній України вперше вийти у чвертьфінал чемпіонату Європи.

 

 

imageimage

 

Яросла́ва Олексі́ївна Магучіх — українська легкоатлетка, що спеціалізується на стрибках у висоту, бронзова призерка Літніх Олімпійських ігор 2020 року, чемпіонка Європи з легкої атлетики в приміщенні, чемпіонка Європи серед юніорів, чемпіонка світу та Європи серед юнаків, рекордсменка світу серед юніорів

image

 

 

 

«Склади прапор»

Учитель називає іменники, а учні за допомогою суфіксів –ський, -цький, -зький мають утворити прикметники. Використовуючи цеглинки червоного,зеленого і жовтого кольору. Червона цеглинка суфікс - ський, зелена - цький, жовта -зький. Якщо учні виконають завдання правильно, то з цеглинок отримають прапор Литви.

 

Матеріали для гри:  

 Коваль, козак. Запоріжжя.

imageЛитва – це розвинена сучасна країна, морська держава, її береги омиває славне Балтійське море. Литва розташована в Центральній Європі. Ві́льнюс — столиця Литви та найбільше місто країни.

(За бажанням вчитель може продемонструвати карту та показати географічне розташування Литви відносно України)

image

 

 

«Юний вчений»

 

Українська мова милозвучна, тому при творенні нових слів можуть змінюватися приголосні звуки. Тому в прикметниках кінцевий приголосний основи та суфікс –ськ у деяких випадках змінюється на –зьк та - цьк. Щоб правильно утворювати прикметники, за допомогою цих суфіксів, потрібно ознайомитися з правилами.

 Працювати будете в 3 групах . Кожна група опрацює свою частину правила, потім ознайомить з нею весь клас. Групи отримують картки зі словосполученнями. Вам слід уявити себе вченими – філологами. Учні аналізують основи іменників, звертають увагу на кінцевий приголосний основи іменника та на чергування приголосних в суфіксах прикметників. Кінцевий приголосний основи буде підкреслений.  

 

imageМатеріали для гри:

1  група Чумак -чумацький, ткач – ткацький, німець – німецький . (Якщо основа закінчується на к,ч,ц - відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс – цький).

2  група Прага – празький, Париж – паризький, Кавказ – кавказький

( Якщо основа закінчується на г, ж, з -відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс –зький).

3  група  Товариш – товариський, Одеса – одеський, волох – волоський.   

(Якщо основа закінчується на х, ш, с- відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс –ський).

 

«Хто швидше?»

Учні отримують словосполучення, де напроти кожного буде вказаний відмінок, у який його потрібно поставити. Хто швидше і безпомилково виконає, тому нараховують 5 балів.

Високі гори - Р.в

Широкі поля – Д.в Червоні раки – О.в Глибокі річки - М.в.

Кмітливі учні – Зн.в

«Знайди закінчення»

 

У тексті, загубились закінчення, тому потрібна допомога сильних та кмітливих детективів. Спишіть текст, вставте закінчення, де їх немає та запишіть відмінки прикметників у дужках.  

Матеріали для гри:

ВЕЧІР

Швидко насувається вечір у лісов... (   ) хащах. Темні.. (__       ) тіні лежать попід деревами. Непорушно височіють стар... (     ) сосни, чорніють густ...(___ ) розлог... ( ) ялини. Сховалося за деревами низьк... (_______ ) вечірн... (____ ) сонце.

 

«Жовте або синє»

image 

Вчитель зачитує словосполучення з прикметниками, вжиті в прямому та переносному значенні. Якщо пряме значення, учні піднімають жовту цеглинку. Переносне – синю цеглинку. Який колір ви використовували частіше. А як на вашу думку ми частіше використовуємо прикметники в прямому чи переносному значенні?

 

Матеріали для гри:

Золоті руки, щедрий друг, теплий одяг, колючий дріт, черстве серце, маленька дитина, золота каблучка, пшеничне волосся,солодкий сон, чиста підлога.

 

«Станція ТВОРЧА»

 

Вчитель дає 10 слів, до них потрібно підібрати прикметники так, що 5 вийшли з переносним значенням, а 5 з прямим. Хто швидше впорається, той і є переможцем гри!

 

Матеріали для гри:

Думки, руки, волосся, сон, книга, воля, людина, весна,совість, учень.  

 

Гра «Підбери синоніми»

 

Учні обирають  варіант за складністю червоний найскладніший, зелений – середній рівень, синій – найлегший). Та виконують завдання, яке вказано на картці. За червоний рівень – 6 балів, за зелений рівень-4 бали, за синій рівень -  1 бал.

Матеріали для гри:

1  група: підібрати до записаних слів слова прикметники – синоніми. Замурзаний, хоробрий, сирий, смачний дивовижний.  

2  група:підібрати слова прикметники – синоніми, використовуючи слова для довідки.

Замурзаний, хоробрий, сирий, смачний, дивовижний.  

Слова для довідки: брудний, вологий, сміливий, диковинний, заяложений, мокрий, лакомий, відважний, дивоглядний, засмальцьований, чудернацький).  

3  група: переписати слова прикметники – синоніми. Замурзаний ( брудний, заяложений, засмальцьований). Хоробрий ( сміливий, безстрашний, відважний) Дивовижний ( диковинний, чудернацький, дивоглядний). Сирий ( вогкий, вологий, мокрий) Жовтогарячий ( оранжевий, помаранчевий) Хитрий (підступний, лукавий) Смачний ( смаковитий, добрий, лакомий) Старанний ( ретельний, пильний, дбайливий).

 

«Коло антонімів »

 

Діти стають в коло, а вчитель - всередині.  Вчитель називає словосполучення (високий кущ), та дає цеглинку дитині, яка має назвати антонімічну пару (високий кущ - низьке дерево). 

 

ЧИСЛІВНИК.

«У кафе»

imageВчитель роздає кожному учневі на парту меню. Уявімо, що ви прийшли у кафе, і вас попросили написати ціни в меню словами, а за це пообіцяли смачну винагороду!  

 

Матеріали для гри:

 

 

 

image

 

 

 

«Знайди числівник»

 

На екрані вчитель демонструє фото, де зображені цеглинки LEGO зі словами різних частин мови. На одній із цеглинок написане слово, яке належить до частини мови числівник. Учні мають підняти цеглинку такого кольору на якій написаний числівник.

 

Матеріали для гри:

 

 

 

image

 

«Найкмітливіші»

Розгадайте ребуси та з одним із них складіть речення. До якої частини мови належать слова відгадки ?

 

Матеріали для гри:

image

image

 

 

 

«Знавець прислів’їв»

 

Гра має два рівні. Діти обирають цеглинку. Жовта – високий рівень.(10 балів)  Синя- середній. (5 балів).  

Учні, які обрали жовту цеглинку, отримують  5 хвилин, за цей час вони мають згадати прислів’я, де є числівники та записати до свого зошиту. Хто згадає більше прислів’їв той і виграв.

Учні,які обрали синю, виписують з картки прислів’я, де є числівники та підкреслюють їх.

image

 

Матеріали для гри:

Семеро одного не ждуть. Двоє сваряться, — то винен розумний. Без верби і калини немає України. З одного вола двох шкур не деруть. Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти. Лінивий двічі робить, а скупий два рази платить.

 

«Відгадай»

 

Клас ділиться на дві команди. Команди обирають капітана. Вчитель читає загадки по черзі кожній команді та дає 30 секунд на відповідь, капітан піднімає цеглинку помаранчевого кольору та каже відгадку та частину мови до якої належить слововідгадка. Одна відповідь - один бал.

 

Матеріали для гри: Подивіться – ось вона, Цифра дуже чепурна.

Шийку «гусачком» згинає,

Хвостик хвилькою здіймає.(два)

image

Ця щаслива цифра дуже.

Але трохи вона тужить:

– Буква «Зе» на мене схожа – Переплутати нас можуть! (три)

image

Ось ця цифра жартівлива, Діток всіх розвеселила.

Як на хвостик повернеться,

В цифру два враз обернеться. (П’ять )

image

Її уважненько пишіть.

М’яким знаком не назвіть.

Бо образиться іще

І до літер утече. (Шість )

image

Цифра ця, як бегемотик, Має кругленький животик.

Ну, а шийка, як дуга,

Вліво зігнута вона. (Шість )

image

Два кільця без кінця, У середині – без цвяха.

Якщо я перегорнусь,

То ніяк я не змінюсь. (вісім)

«Відгадай пісню» 

 

Один учень в навушниках слухає, та має показати класу без слів, лише жестами та мімікою, що це за пісня. Після того, як діти відгадали, обговоріть з ними, які числівник були використані у ній. Також можна більше дізнатися про авторів пісень та чим вони відомі.

 

Матеріали для гри:

Посилання на пісню «Жили у бабусі 2 веселих гусі»  (тайм-код 00:00-2:24)

imagehttps://www.youtube.com/watch?v=XwdPhmHleSY Посилання на пісню «Троє білих коней» https://www.youtube.com/watch?v=nKWlaDLK5Lo Посилання на пісню «Ой на горі два дубки» https://www.youtube.com/watch?v=5eOpOVAiFDA Посилання на пісню «Два кольори»

https://www.youtube.com/watch?v=XyhJNOSEDTM&t=29s

 

 

 

«Котра година?»

Учням роздають роздруковані годинники, на яких вказаний час. Кожен учень по черзі називає годину та складає речення.

 

Матеріал для гри:

 

 

image

imageimage                                             

                                                                                                                        image

 

image

 

image

 

ЗАЙМЕННИК.

 

«Швидко реагуй»

 

Учитель читає текст, а учні коли чують займенник, повинні швидко підняти цеглину будь-якого кольору. Виграє той, хто найменше помилиться.

 

Матеріали для гри:

Поради Іржі Томана

* Іржі Томан був швейцарським юристом і професором швейцарського походження. Був експертом у галузі міжнародного права.

 

Говоріть лише тоді, коли вам є що сказати. Не може говорити цікаво той, хто нічого не читає, не бере участі в громадському житті, не відвідує культурних закладів, не дискутує з товаришами, не подорожує й нічого не переживає.

Хто говорить надто тихо, справляє враження людини, яка не вірить у свої сили. Той же, хто говорить надто голосно, справляє враження агресивної людини.

Для збагачення власного словникового запасу читайте твори авторитетних авторів, слухайте кваліфікованих промовців і принагідно записуйте ті слова й вирази, які б ви хотіли використовувати у своїй мові.

imageimageВиявіть, які слова ви вживаєте надто часто, і намагайтеся їх замінити іншими словами й виразами.

Чергуйте довгі речення з короткими. Довгі речення важко сприймати й розуміти.

Нагромадження коротких речень робить мову монотонною.

Часте вживання особових займенників замість імен осіб може призвести до неправильного тлумачення сказаного.

Вимовляйте слово «ми» голосно, а слово «я» — пошепки.

Речення, в якому кілька іменників стоять поруч, сприймається важко.

Вживайте якомога більше слів, які підкреслюють шанобливе ставлення до людей:

«даруйте», «перепрошую», «дякую», «будь ласка» і т. ін.

Природа дала людині один язик і два вуха для того, щоб вона слухала інших удвічі більше, ніж сама говорить.

Учіться ставити себе на місце іншої людини.

 

«Підбери займенник»

 

На дошці записані речення, де пропущені займенники. Потрібно швидко вставити необхідний займенник та записати речення в зошит. Виграє той, хто швидше впорається.

 

Матеріали для гри:

…. записник лежав на столі

Стільки цукерок … ще в житті не їла

…. довго ще будуть над цим думати; вони зовсім не коштовні

… покуштувала цукерку вона була дуже смачна … кіт дуже  гарний, в нього руде хутро.

 

«Знайди особу у вірші»

 

Учні обирають колір цеглинки : помаранчевий, зелений та синій. На дошці записаний вірш, ті учні, які обрали помаранчевий колір, виписують з вірша займенники першої особи, ті, хто зелений - другої, синій - третьої. Виграє той, хто швидше виконає умови завдання.

 

imageМатеріали для гри:

Вивчимо цю частину мови

Вивчимо обов’язково,

Бо вона потрібна дуже

І мені, й тобі, мій друже. Я до тебе усміхнусь

І з тобою подружусь, Усміхнися ти в отвіт – Ми з тобою цілий світ.

Всі сміються навкруги – Він, вона, воно, вони, бо усмішка в всіх одна, жити в дружбі помага.

 

  «Опиши картинки»

 

Учні отримують картинки та мають описати, що на них відбувається, використовуючи займенники.

Обговоріть з класом, яку особу та число займенників ви використовували.

 

Матеріали для гри:

image

 

 

 

 

 

 «Чарівний капелюх»

 

Учитель підходить до кожного учня з капелюхом, у якому на листочках записані займенники. Учень  із заплющеними очима достає листочок та провідміняє займенник, який йому випав.

 

Матеріали для гри:

Я,ти ,він,вона,воно,вони,ми, ви , мене, тебе,тобі,його,її, йому, ним, нею, йому, на ній, на них, на ньому, на мені, їй, мною.

 

«Пригадаймо прислів’я»

 

Учням роздаються картки з прислів’ями, де пропущений займенник, його необхідно вставити у потрібному відмінку та пояснити значення прислів’я.

 

Матеріали для гри:

Коли б свині крила, …(свиня) б і небо зрила. Дай землі, то й …(земля) тобі дасть. Глухий глухого не спитає, чому ..(глухий) недочуває. … із води сухим вийде. Вивели … на чисту воду.

 

«Творча майстерня»

 

imageimageУчні мають придумати міні-твір(4-6 речень) на довільну тему, використовуючи займенники. Та на вибір провідміняти будь-який займенник із твору. Переміг той, хто швидше впорається з умовами завдання.

 

«Провідміняй»

 

Учні обирають одну цеглинку : зелену,голубу або червону. Ті, хто обрали зелену- відмінюють займенник МИ, ті , хто обрав голубу- відмінюють займенник ви, а ті хто обрали червону – займенник вони. Переміг, той ,хто швидше впорався із завданням.

 

«Зупинка ЕТИКЕТ»

 

Учитель роздає текст, його потрібно уважно прочитати, поділитися своєю думкою стосовно нього, провідміняти підкреслені займенники, а у виділених займенників визначити відмінок, у якому вони стоять. Після виконання завдання зіскануйте QR-код та перегляньте цікаве відео на дану тематику.

 

Матеріал для гри:

Як ми звертаємося  – на ТИ чи на ВИ?

В українців здавна вважається, що тикають лише некультурні, бо тикати – дуже неввічливо. Але сучасна мода усе більше розмиває межі традиційної української культури, зокрема й мовної, та нав’язує звертання на ТИ, яке раніше сприймалося лише як панібратське. На таку фамільярність у народі здавна сформульована дотепна відповідь: «Я з вами свиней (в деяких варіантах – гусей) не пас!» Та зараз мова не про свиней, гусей чи то інших домашніх тваринок, а про ввічливе звертання до співрозмовника. Тож як ся має наше рідне українське пошанне ВИ? Як воно почувається сьогодні в сім’ї, на роботі чи на вулиці?

Розпочнімо нашу розмову з того, що з’ясуємо семантичні (значеннєві) особливості ВИ як займенника другої особи множини.

Яке значення займенника ви/Ви?

1)           Перше й пряме значення займенника ви – назва кількох співрозмовників, до яких одночасно звертаємося.

Напр.: Шановні учні! Чи ви вже відповіли на перше запитання анкети?

Дорогі друзі! Сьогодні ви є свідками визначної події.

Шановне товариство! Щиро вітаю вас з Днем знань. Від сьогодні ви – першокурсники, повноправні громадяни нашої альма-матер.

2)           Непряме значення займенника Ви – назва одного співрозмовника для вираження пошани при звертанні.

Напр.: Петре Степановичу, а що Ви скажете з цього приводу?

image 

image 

«Скачки»

Уявімо, що ми стали професійно займатися верховою їздою та через декілька хвилин відбудуються ваші перші в житті скачки і виграти їх вам допоможе знання такої частини мови, як займенник. Для того, аби взяти участь зіскануйте QR-код та позмагайтесь з однокласниками.

image 

 

 

 

 

 

image 

          ДІЄСЛОВО

 

«Склади пазл»

 

Учням роздають розрізані пазли, які потрібно скласти, при цьому має вийти правило про дієслово. Коли пазли готові, їх можна розфарбувати, як запропоновано на малюнку, який висить на дошці.Після того, як пазли розфарбовані ,складіть із цеглинок прапори цих країн.

Матеріали для гри:

image

«Дієслівний ланцюжок?

 

Клас ділиться на три команди. Кожна команда має скласти довгий поїзд зі слів, кожне слово повинно "тягнути" за собою наступне. В кого найдовший ланцюжок - той і переміг.

 

Матеріали для гри:

Я прокидаюся,….

У школі ми вивчаємо,….

На прогулянці я граю,…

 

«Збудуй вежу»

Учитель підходить до кожного учня і задає питання на кшталт « Що ти любиш робити ?», а учень має відповідати інфінітивами, за кожен сказаний  інфінітив будує з цеглинок вежу. Одна цеглинка - одне слово. Переможцями будуть ті, хто складе вежу з усіх цеглинок.

 

«Ерудит»

 

На дошці накреслений кросворд, хто швидше його розгадає, той і переміг. Які слова використані у відгадках ? Що в них спільного?

 

Матеріали для гри:

 

image

 

«Опиши дієсловами»

 

Учитель пропонує до уваги учнів дві картинки, а їм усно, по черзі потрібно описати що відбувається на цих фото, використовувати дієслова та змінювати їх за числами.

 

Матеріали для гри:

image

   

 

« Склади пару »

Учитель каже кожному учневі іменник, а він має утворити від нього дієслово , дієслово в множині та дієслово в однині. ( ЛЮБОВ-  любити, люблять , любить).  

 

Матеріали для гри:  

Робота, праця, прибирання,збирання, приготування,малювання,читання,зима,  коса,радість, сум, плач, сміх, дружба, розум,думка, життя, допомога, захист, жарт, світло.  

image 

«Що за час?»

 

Вчитель зачитує слова, у минулому, теперішньому та майбутньому часі. Учні мають на минулий час піднімати червону цеглинку, на теперішній жовту , та на майбутній зелену. Що вам нагадує така комбінація кольорів?

 

Матеріали для гри:

Буду робити, дихаю, ходив, літав, стояв, працював, з’явиться, чекатиму, стою, сиджу, думаю, кохав, не знав, знаю, збиратиму, буду брати.

 

«Асоціюй»

На дошці висять три картинки, які відображають минуле, майбутнє і сьогодення. Хто з учнів швидше добере по 5 дієслів до кожної картинки у відповідному часі, той і переміг.

 

Матеріали для гри:

 

 

imageimage                                                                                                                 image

 

 

 

 

«Лабіринт»

 

Кожен учень отримує картку з лабіринтом, його потрібно пройти та провідміняти дієслово, яке було на фініші.

 

Матеріали для гри:

image 

 

«Знайди слово»

 

Клас ділиться на три команди. Учитель повільно читає речення кожній команді, вони мають почути дієслово теперішнього часу та провідміняти його. Яка команда  перша впорається, та і є переможцем.

 

imageМатеріали для гри:

Я люблю Україну, бо вона найкраща. 

Миколка читає книги кожного дня.

Зараз вона співає відому пісню.

 

« Тренуймо мозок разом»

 

Кожен учень отримує картку зі фразеологізмами. Разом із класом розбирають значення кожного з них.  Учень самостійно обирає дієслово у майбутньому часі і відміняє його.

Хто швидше, той переміг!

Матеріали для гри:

Я завтра буду пекти раків! Він обіцяв, що буде знати вірш на зубок.. Я слів на вітер кидати не буду.

Дівчата обіцяли замилити їй очі. Ой, він завтра прикусить язика.

 

 

 

«Лотерея»

У чарівній коробці лежать листочки з дієсловами майбутнього часу. Кожний учень, по черзі, витягає листочок і відміняє своє слово та складає з ним речення.

 

Матеріали для гри:

Напишу, прочитаю, відніму, буду знати, ітиму,битиму, будеш хотіти, прочитаємо, надрукуємо, дослідіть, намалюй,  буду спати, будуть готувати, працюйте, заробить, додам ,зайду, відшукай, прийди, буде доповідати, буду бачити, заблукайте, прокинуся, будуть летіти.

«Відшукай»

Учні отримують картку з реченнями. Списують одне речення на вибір, шукають дієслово у майбутньому часі та вказують, яка це особа. Виграв той, хто швидше виконає умови завдання.

Матеріали для гри:

1. Я буду щоночі літать на Вкраїну (А. Бабенко). 2. Над Дніпром журавлі будуть знову вітать Україну… І в садах солов’ї щебетать будуть вільно, невпинно (В. Сосюра). 3. Я рідним полем завжди буду йти (Д. Павличко). 4. Ти будеш до скону ходити стежками дитинства свого (Б. Дегтярьов). 5. Як запізнишся до праці, то будеш саму воду сьорбати.

6. Налякали щуку, що в озері її топити будуть (Народна творчість).

 

«Навчи товариша»

 

Клас ділиться на три команди. Капітани команди обирають колір цеглинки : зелений, жовтий, синій. Кожна команда виконує завдання з картки , опрацьовує правило та робить висновок і ділиться дослідженим матеріалом з 2 іншими командами.

 

Матеріали для гри:

Зелена команда:

*ПРАВИЛО  

Дієслова минулого часу змінюються за числами 

imageПоставте дієслова у формі множини

Писала – Вважала - Рахувала- 

 

Жовта команда

*ПРАВИЛО  

Дієслова минулого часу в однині змінюються за родами.

Змініть слова за родами

Розказав – (вона)- (воно)

Повідомив -(вона)-(воно) Танцювали –(?)-(?)

 

 

 

Синя команда

*ПРАВИЛО

Дієслова минулого часу не змінюються за особами, про це свідчить закінчення, яке не змінюється

Змінити за особами дієслово «пізнавав»

Я – пізнавав                  

imageУчням пропонується скласти опорну таблицю, де буде все необхідне про змінювання дієслів у минулому часі. На виконання завдання дається 10 хвилин. Оцінювати таблиці будуть ваші сусіди по парті ( від 0- 10). Виграє той, хто отримає найбільше балів.

image
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Цікавинка»

 

Учні читають текст, обговорюють його разом з класом та роблять висновок. Після того за 1 хвилину потрібно написати дієслова, які закінчуються на –ся. Хто більше написав, той і переміг.

 

Матеріали для гри:

«Вибач» чи «перепрошую»?

Просити пробачення, вибачатися, прощати, дарувати чи перепрошувати? Яке слово і коли слід вживати? Ті, хто не надто переймаються культурою рідної мови, часто помилково кажуть: «Я вибачаюся». Так сказати не можна, адже частка -ся означає себе, і виходить, що людина вибачає саму себе, тимчасом як вважає, що завинила чи помилилась перед кимось. Треба казати: вибачте мені, пробачте мені, простіть мені,

даруйте мені або я перепрошую.

 

 «Ми- команда»

 

Клас ділиться на дві команди. Кожен учасник має пройти підсумковий тест за OR- кодом. Виграє та команда, яка набере більше балів. Будьте уважними, результат кожного члена команди надзвичайно важливий ! Навіть один бал може наблизити вас до омріяної перемоги!  

imageimage*Але перед виконанням тесту, уявіть, що ви прийшли в караоке, прослухайте та проспівайте пісню про дієслово та повторіть ще раз все, що ми вивчили про цю частину мови.

Матеріали для гри:

https://www.youtube.com/watch?v=Uz_-N6tCna4 – посилання на пісню.

 

 

 

 

або      https://learningapps.org/watch?v=pxcz2o00t22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРИСЛІВНИК.

 

«Почуй прислівник»

 

Вчитель зачитує слова, коли учні чують прислівник, то мають підняти цеглинку будьякого кольору. Виграє той, хто найменше помилиться.

 

Матеріали для гри:

Тихо, погода, влітку, гарно, серветка,Петро, весело, радість, родичі, робити,чудово, неймовірна,вранці, слова, писати, сьогодні, вчора, завтра, день.

 

«Склади правило»

 

Учні отримують картку, де написано визначення , що таке прислівник, але деякі слова пропущені. Завдання учня вставити необхідне слово, аби отримати повноцінне правило.

 

Матеріал для гри:

Прислівник – це _____________ частина мови, яка називає ознаку

дії,____________________або _________________. Прислівник пояснює як, ___,___ відбувається дія, куди вона спрямована. Прислівники відповідають на питання _____?,________?__________?,____________?

imageПрислівники не змінюються, тому в них немає ___________.

 

«Кросворд»

Учням пропонується розгадати кросворд та визначити до якої частини мови належать слова-відгадки. Виграє той, хто швидше впорається із завданням.

 

Матеріал для гри:

 

image

 

 

image«Опиши погоду»

 

Вчитель підходить до кожного учня та запитує «Яка погода сьогодні?», «Яку погоду ти полюбляєш?», «Яка погода влітку/взимку/восени?». Учень має відповісти лише прислівниками (тепло, холодно, сонячно і т.д). За кожен прислівник він складає вежу з цеглинок. Одна цеглинка- один бал. Виграє той, у кого більше балів.

 

«Детектор брехні»

 

Учні розбиваються на пари. Один ведучий, а інший сидить на уявному поліграфі. Ведучий читає з картки запитання ( правильна відповідь у нього зазначена), той учень, якого запитують, має підняти зелену цеглинку, якщо це правда, або червону, якщо ні. За кожну правдиву відповідь учень, якого запитували,отримує 1 бал. Виграє той, у кого балів більше.

 

imageМатеріали для гри:

Картка №1

1.    Прислівник це змінна частина мови . (брехня)

2.    Прислівник відповідає на питання: як? де? куди? (правда)

3.    Гарно, чудово, весною це прислівники . ( правда)

4.    Прислівники не мають закінчень. (правда)

5.    Прислівники не мають суфіксів. (брехня

 

Картка №2

1.Прислівник це незмінна частина мови. (правда)

2.  Прислівник відповідає на питання : який? що робити? хто? (брехня)

3.  Мати, батько, обережно це прислівники. (брехня)

4.  Прислівники не змінюються. (правда)

5.  Прислівники пояснюють як, де, коли відбувається дія. (правда)

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕЧЕННЯ.

 

«Творці»

 

На дошці розвішані малюнки. Учні повинні скласти 5 речень, 2 з яких мають бути окличні. Хто перший впорається, той і переміг.

 

Матеріали для гри:

image

imageimage  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Склади за схемою»

 

На дошці роздрукована схеми, за якими потрібно скласти речення. Хто швидше складе, той і є переможцем.

 

Матеріали для гри:

 

ЗАЙМЕННИ     К

ДІЄСЛОВО

ІМЕННИК  

ОКЛИЧНЕ!

НЕОКЛИЧНЕ

ПИТАЛЬНЕ?

 

 

Креативні учні»

 

Учням дають картки з текстом, в деяких реченнях пропущений підмет або присудок. Учні мають швидко вставити слова. Хто перший, той і виграв.

 

Матеріали для гри:

1.Українська мова є моєю рідною мовою. Ця барвиста мова _________ у колискових піснях мого дитинства. Нею _______ мої предки. Тому українська ____ є мовою спілкування моїх батьків. _____ навчили мене любити її, не засмічувати поганими словами.  Щоб добре знати рідну мову, _____ вивчаю її на уроках у школі. Милозвучні рідні слова звучать у моїх піснях. За допомогою мови я _____ світ,  можу помріяти, передати свої відчуття, заспівати чудову пісню.

2.Для мене рідна мова — це мова колискової, яку у дитинстві мені ______ матуся. Це мова, якою я ______ кожен день. Це _____, якою розмовлятимуть мої діти та онуки. Рідною для мене є українська і я цим пишаюся, тому що саме ця мова така милозвучна та поетична, багата та співуча!

_____ б хотіла, щоб українська мова була в пошані кожного з нас, тому що ми — українці, достойні громадяни своєї держави.

 

image                        image                                         image

 

«Бліц»

 

Учитель з мікрофоном підходить до учнів та задає питання « Що таке підмет?» «Як підкреслюють присудок?», а учні мають швидко реагувати та відповідати. Перемагає той, в кого найбільше правильних відповідей.

                               

«Найдовше речення»

 

Клас ділиться на три команди. Кожній команді вчитель каже слово. Наступний учасник додає до слова ще одне слово так, щоб вийшло речення, по черзі учасники мають поширити речення словами, щоб воно зберігало зміст. Виграє та команда, яка зможе скласти найдовше речення.

 

«Час для фактів»

 

Учитель роздає учням картку з цікавими фактами про українську мову. Потрібно уважно прочитати, розповісти однокласникам нову інформацію, яку ви дізналися та встановити зв’язок між словами за допомогою питань у виділеному реченні.

 

Матеріали для гри:

 Перший український словник, «Лексис з тлумаченням слов'янських слів на просту мову», складений після 1581 р. невідомим автором, лишився в рукописі. Він містив 896 слів.. Найстарішою українською піснею, запис якої зберігся до наших днів, вважається пісня «Дунаю, Дунаю, чому смутен течеш?»

imageimageНайбільш вживаною літерою в українському алфавіті є літера “п”. Також на цю літеру починається найбільша кількість слів. Тоді ж як найрідше вживаною літерою українського алфавіту є “ф”. В українській мові слова, які починається з цієї літери, в більшості випадків запозичені з інших мов

 Найбільшу кількість разів перекладений літературний твір – «Заповіт» Т.Г.Шевченка:  147 мовами народів світу.

Найдовше слово в українській мові. Слово «рентгеноелектрокардіографічного» містить 31 літеру.

Найчастіше серед іменників вживається слово «рука», серед дієслів — «бути», прикметників —«великий», займенників — «він».

Найдовша абревіатура в українській мові - ЦНДІТЕДМП, яка розшифровується як Центральний науково-дослідний інститут інформації і техніко-економічних досліджень з матеріально-технічного постачання. Вона складається з дев'ять літер.  

Згідно з «Коротким словником синонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово «бити» — 45. 

 

«Підніми цеглинку»

 

Вчитель зачитує правила, якщо вони є правдивими, клас піднімає зелену цеглинку, якщо це брехня, то червону.

 

Матеріали для гри:

1.    Члени речення, які відносяться до того самого слова і відповідають на те саме питання, називають однорідними членами речення.

2.    Щоб знайти однорідні члени, не потрібно встановлювати зв'язок між усіма словами в реченні.

3.    Однорідними можуть бути підмети, присудки і другорядні члени.

4.    imageОднорідні члени в одному плані стосуються того самого слова в реченні, відповідають на те саме питання і вимовляються з інтонацією переліку або

 

протиставлення.

5.    Між однорідними членами речення ставиться кома.

«Склади змійку»

 

Учні отримують текст. Їм потрібно списати речення з однорідними членами. Потім вчитель зачитує таку інформацію : «Якщо ви списали 2 речення, положіть зелену цеглинку на парту» і т.д.  У підсумку, у всіх учнів має вийти  однакова «змійка».

 

Матеріали для гри:

imageТам, де сходяться річки Харків, Лопань та Уда, постало місто Харків. У ньому жив, працював Г. Квітка-Основ’яненко. Харків славиться бібліотеками. Так, наприклад, Харківська наукова бібліотека імені Володимира Короленка — друга в Україні за кількістю книжок. Щорічно до бібліотеки надходить до сімдесяти тисяч документів, книжок, журналів, газет, електронних документів.  

 

 Якщо ви виписали перше речення – жовта цеглинка; Якщо ви виписали друге речення - зелена цеглинка; Якщо ви виписали п’яте речення - синя цеглинка.

 

«Доведи та навчи»

 

Клас ділиться на дві команди. Перша команда готує протягом 10 хвилин інформацію про те, коли ставиться кома в однорідних членах речення, а друга команда, коли не ставиться. Команди мають придумати по 3 речення з прикладами.  

 

«Шифрувальник»

 

На екрані учні бачать текст з пронумерованими реченнями. Кожен має виписати лише номер речення, де є однорідні члени речення і потрібно між ними ставити кому. На наступному слайді, вчитель демонструє числа, які мали виписати учні.   

 

Матеріал для гри:

1.    Білі сині фіолетові рожеві хмари зібралися за обрієм.

2.    У кондитерському відділі продають торти і цукерки.

3.    Мама ставила на стіл тарілки склянки вилки.

4.    Барвінок є символом кохання та безсмертя.

5.    Мати завжди садила біля хати чорнобривці та мальви.

6.    imageНе тільки друзі а й вороги поважали героя за чесність.

Ви мали виписати: 1,3,6.

ТЕКСТ.

 

«Коротко про головне»

 

Учням роздають короткий текст. Вони повинні швидко його прочитати та написати основну думку. Хто швидше впорається, той і переміг. Згодом, обговоріть з класом, чому вас навчив цей текст та ознайомтесь з автором твору.

 

Матеріали для гри:

А СЕРЦЕ ТОБІ НІЧОГО НЕ НАКАЗАЛО?

Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл.

Чекає обіду.

—    А тата відвезли в лікарню, — каже мати. Занедужав батько.

Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний.

Мати великими очима дивилась на Андрійка.

—    А нам завтра до лісу йти, — каже Андрійко. — Завтра ж неділя. Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку.

—    То куди ж ти підеш завтра? — запитала мати.

—    До лісу... Як наказала вчителька.

—    А серце тобі нічого не наказало? — спитала мати й заплакала.

Василь Сухомлинський.

 

«Молоді письменники»

 

Клас ділиться на дві команди. Учасники вибирають капітана. Команди протягом 15 хвилин складають текст на тему поваги до своєї землі, мови, батьків. Презентує текст капітан команди. Оцінювання відбувається таким чином : капітани виставляють бали (010) своїй команді, команді суперника, вчитель також оцінює кожну команду. Перемагає та,команда,яка набрала більшу кількість балів.

 

 

                                                      «Аналізуй»

 

Вчитель читає уривки з текстів науково та художнього стилю. Учні повинні підняти помаранчеву цеглинку, якщо це науковий стиль, а синю цеглинку, якщо це художній.

 

Матеріали для гри:

1.    Ішла собі лісом Добра Людина. Дивилася на трави й квіти ласкавими очима. Не наступила на квіти, бо помітила їх. Ось підійшла Добра Людина до високої сосни.

Побачила білочку. Білочка стрибала по гілках, а за нею гнався якийсь рудий звірок. ( уривок з оповідання «Білка і добра Людина» В. Сухомлинського)

2.    Одного разу в маленького хлопчика загубилося цуценя і він став шукати його всюди. Шукав під ліжком, по всьому дому й у дворі, але ніяк не міг знайти свого улюбленого вихованця. Він шукав цуценя з раннього ранку до пізнього вечора, але пошуки виявились марними.

3.    У статті проведено аналіз залежності стану здоров'я людини від зовнішніх чинників довкілля. З'ясовано вплив оздоровчих продуктів на функціонування живого організму. Обґрунтовано та стверджено необхідність створення в Україні індустрії здорового харчування. 

4.    На пагорбі поблизу маленького села жила-була чорна вівця. Щовесни вона зістригала свою чорну шерсть і продавала її на ярмарку. Жителі села пряли з її шерсті та виготовляли різноманітний теплий одяг. 

5.    Вагомим науковим потенціалом та щоденною діяльністю практичного лікаря автор неспростовно доводить, що фітотерапія належить до універсальних лікувальних засобів живої природи. Фітотерапію автохтонів нашої землі - праукраїнців і українців - вчений розглядає як етнічний і традиційний наріжний камінь лікувальних засобів, що торкаються джерел

6.    Також існують ергономічні клавіатури для швидкого набору, орієнтовані на наступні професії: програміст, секретар, журналіст, письменник, копірайтер або рерайтер, набирач тексту. Такі клавіатури покликані оптимізувати роботу та зберегти цілими суглоби рук користувача, знизити навантаження на них.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

1. Інтернет-джерела.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
20 березня 2022
Переглядів
1352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку