Індивідуальне заняття з природознавства з учнем 5 класу (дитина з ООП )
Тема: Повітря. З’ясування існування повітря. Температура повітря. Термометр – прибор для вимірювання температури повітря.
Мета: формувати поняття про повітря; розширити уявлення про роль повітря для життя рослин, тварин, людини; розвивати вміння вимірювати температуру повітря за допомогою термометра, визначати за відчуттями рух повітря та його температуру: холодне, гаряче, тактильні відчуття на основі виокремлення руху і температури повітря; виховувати охайність.
Обладнання: віяло, пляшка, фен, прозорий лоток з водою, пір’я, настільна лампа, різні термометри.
Хід заняття
І Актуалізація опорних знань
,
ІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми будемо говорити про те, що нас оточує всюди, без чого не може жити жодна жива істота - про повітря.
Спробуй закрити рукою ніс, міцно стулити губи і не дихати. Чи довго так можна робити? Як ти думаєш, чому?
Чи бачимо ми повітря навколо нас? То, може його немає? Адже ні руками ми його не візьмемо, ні очима не бачимо. Переконаймося, що воно є: візьмемо віяло і помахаємо ним перед обличчям. Що відчуваємо? Це і є повітря, яке рухається перед обличчям з допомогою віяла.
ІІІ. Сприймання і засвоєння нової навчальної інформації
Дослід 1. Розкритим порожнім файлом або целофановим пакетом помахати навколо, потім закрутити його. Чи є щось всередині пакета? Що це?
Висновок: в пакеті повітря, яке ми «спіймали». Воно прозоре.
Дослід 2. На столі лежить декілька пір’їнок. Над ними помахали віялом (чи аркушем паперу). Пір’їнки розлетілися. Чому?
Висновок: нас оточує повітря, яке ми сколихнули віялом.
Дослід 3. Порожню пластикову пляшку закрити кришкою. Спробувати здавити її. Не виходить. Чому? Занурити пляшку у воду. Не виходить, пляшка плаває.
Висновок: повітря пружне, легше за воду.
Дослід 4. Ввімкнути настільну лампу. Піднести руку до лампи (обережно, щоб не доторкнутися до лампочки). Що відчув?
Згадай, коли відкриєш холодильник, що відчуваєш?
Висновок: температура повітря може змінюватися: нагріватися і охолоджуватися.
Розповідь вчителя
Температуру повітря вимірюють термометром. Слово «термометр» складається із двох слів, які перекладаються, як « тепло» і «вимірюю». Термометри бувають медичні, повітряні кімнатні, повітряні, рідинні, ґрунтові та інші. (демонструються різні термометри). Всі вони складаються зі шкали, скляної трубки та рідини. За допомогою термометрів можна виміряти температуру повітря, тіла людини (чи тварини), води, ґрунту. Температура вимірюється в градусах. На термометрах одна поділка означає один градус. Для зручності користування градуси розділено в десятки і підписано. Є різні шкали вимірювання температури, у школах і в повсякденному житті, зазвичай, люди користуються шкалою Цельсія, запис показників термометра має такий вигляд: 20 0С, 260С.
Бесіда про відмінність термометрів для вимірювання води, повітряного вуличного, кімнатного, для вимірювання температури тіла.
Для отримання точних даних про температуру повітря термометр повинен вільно обдуватися повітрям. У будинках, квартирах термометри слід укріплювати біля того вікна, яке впродовж дня найменше нагрівається сонцем. Під час вимірювання температури потрібно дотримуватися таких правил:
Дослідницька лабораторія
IV. Підсумок уроку
Вправа «Сенкан»
Повітря
Прозоре, легке
Рухається, дихати, жити
Без повітря життя не можливе.
V.Домашнє завдання.
Упродовж тижня вимірювати і записувати показники вуличного і кімнатного термометрів.