Розробка інтегрованого уроку математики та історії у 5 класі на тему: «Історія рідного краю та десяткові дроби»

Про матеріал

Цілі уроку:

Формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів по темі «Десяткові дроби та дії з ними»; ознайомити учнів з історією рідного краю, показати зв'язок математики з історією;

Формування ключових компетентностей: розвивати пізнавальний інтерес до математики та історії; розвивати логічне мислення та уважність; розвивати вміння аналізувати; прищеплення навичок колективної та індивідуальної роботи; прищеплювати почуття патріотизму та любові до рідного краю; розширення кругозору.

Перегляд файлу

Розробка інтегрованого уроку

математики та  історії

у 5 класі

на тему: «Історія рідного краю та десяткові дроби»

Цілі уроку:

  • Формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів по темі «Десяткові дроби та дії з ними»; ознайомити учнів з історією рідного краю, показати зв'язок математики з історією;
  • Формування ключових компетентностей: розвивати пізнавальний інтерес до математики та історії; розвивати логічне мислення та уважність; розвивати вміння аналізувати; прищеплення навичок колективної та індивідуальної роботи; прищеплювати почуття патріотизму та любові до рідного краю; розширення кругозору.

Обладнання: компютер, проектор, презентація, таблиці старовинних мір.

Тип уроку: інтегрований

 

Хід уроку

Усе навколо мене

відбувається математичним шляхом

Р. Декарт

  1. Організаційний момент

(готовність до уроку)

  1. Мотивація навчальної діяльності

В нашій школі є учні, для яких історія  і математика улюблені предмети. Можливо, це тільки тимчасове захоплення, а може, воно стане у майбутньому метою їхнього життя.

Вивчення історії рідного краю, його далекого минулого збагачує нас знаннями про те, що який шлях пройшли наші предки, допоможе нам краще усвідомити теперішнє і заглянути у майбутнє. Але наші знання не будуть повними без знання історії свого рідного краю. Як жили наші предки на землі Князегригорівській? Як вони заселяли і освоювали її, як боролися за своє виживання? Які історичні події найбільше вплинули на їхню долю, долю села? Про це ми сьогодні з вами і поговоримо.

Перед тим, як поговорити про минуле, нам потрібно ознайомитись із старовинними мірами довжини, площі, ваги. При виконанні завдань ми будемо користуватися таблицею старовинних мір. Виконуючи багаточисленні вправи на сьогоднішньому уроці, ви будете одночасно дізнаватись про цікаві відомості із історії нашого краю.

  1. Актуалізація опорних знань

(Слайд) Усні вправи

  1. Давайте пригадаємо правила додавання, віднімання, множення, ділення десяткових дробів і обчислимо усно:

  1. 18,6 + 4,2;
  2. 3,3 + 15;
  3. 9 – 4,3;
  4. 30,25 – 20.2;
  5. 6 · 0,8;
  6. 0,4 · 0,3;
  7. 0,5 · 0,08;
  8. 0,52 · 100;
  9. 59 : 100.

 


  1. Округліть міри довжин і міри ваги які є у ваших таблицях до одиниць.

Міри довжини

Міри ваги

Міри площі

1 верста=1,0668 км

1 сажень=2,1336 м 

1 миля=7 верст 

1 дюйм=2,51 см                                

1 фунт=409,512 г

1 пуд=16,38 кг

1 безмен=1 кг

1 десятина=1,09 га

 1четь=1600 кв.саженей

1 кв.сажень=4 кв.м

1 сотка=100 кв.м

Поговоримо про наш край на час заснування.

Вправа « Хто швидше!»

(Слайд) Знайдіть значення виразу:

4460 · 0,4;                  Відповідь: 1784

(Слайд) Заснування села Князе-Григорівка.

Наше село засноване в 1784 році на землях, виділених царським урядом племіннику князя Г. А. Потьомкіну графу А. Н. Самойлову (фото). Розташоване на лівому березі Каховського водосховища, за 9 км від районного центру Велика Лепетиха.

(Слайд) А як раніше називали наше село про це ви дізнаєтеся, коли виконаєте наступне завдання: на екрані ви бачите запис рівнянь. Один представник з групи, яка швидше розв’яже рівняння, напише відповідь на дошці. А потім по таблиці-ключу складемо слово.

Робота в групах

Перше слово:                                           Друге слово:

  1. 48,36 + х =78,5;                         1) х + 2,7 = 11,5;

     2)  у + 0,896 = 1,07;                           2) 25у = 1,5;    

     3) 7,36 – х = 3,04;                              3) а : 4,8 = 2;


4)  0,74 – х = 0,25;

 

Таблиці-ключі         

    4) 54:у=1,8

 

 

 


7,5

0,174

30,14

4,32

е

и

д

к

 

9,6

8,8

30

0,06

  л

п

е

о

 

Відповідь: ДИКЕ ПОЛЕ

Згодом село мало назви – Панські Каїри, Північні Каїри (від слова «кайри» татарського походження, що в прекладі означає «яр», «балка», тому що місцевість нашого села порізана балками й ярами).

Які ви знаєте балки нашої місцевості? (фото балок).

  1. Вивчення та закріплення матеріалу

Всі ми з вами є жителями Великолепетиського району. Поблизу селища Велика Лепетиха були виявлені поселення доби пізньої бронзи та скіфо-сарматське городище IV ст. до н.е. – ІІ ст. н.е. досліджено поховання салтівської культури VIIIX ст.н.е., знайдена кочівницька кам’яна баба XIXIII ст.

Після ліквідації Запорізької Січі на місці майбутньої Великої Лепетихи стояло кілька землянок колишніх запоріжців, які жили з хліборобства та рибальства.

Нам з вами теж доведеться попрацювати. Покажемо, як ви вмієте порівнювати десяткові дроби (робота в парах з подальшою перевіркою).

(Слайд) Порівняйте дроби:


  1. 15,8 і 15,61                                                 
  2. 0,138 і 0,9
  3. 51  і  51, 03
  4. 26,5 і 26,341
  5. 12,01 і 12,1.
  6. 67,4 і 67,27
  7. 0,012 і 0,12                                                   
  8. 346 і 346, 01                                                 
  9. 56,27 і 56,4                                                   
  10.         9,042 і 9,09                                                   

Наприкінці XVIII ст. царський уряд виділив значні землі угіддя обабіч Лепетишиної Балки двом графам емігрантам із Франції. Один з них одержав землі на східному боці балки. Тут у 1792 року й засновано село Велику Лепетиху.

(Слайд) Зверніть увагу на дати заснування села Князе-Григорівка 1784 рік, та районного центру Велика Лепетиха 1792 рік. Скажіть, на скільки років раніше було засноване наше село.

Відповідь: на 8 років раніше засноване наше село.

Обидва села були заселені кріпосними жителями, привезених з Калузької, Харківської, Полтавської губернії.

Село Князе-Григорівка почало розростатися з Кемегерівки. На Болгарській балці знаходився маєток (село було кріпосне). Орендарями тутешніх замель були Райнови та Добрєви, болгари за походженням.

(Слайд) Знайдіть значення виразу і дізнайтесь:

  1.  В якому році наше село перейшло у володіння М. Ампроксіної, онучці Рахманова, яка жила в Петербурзі та Парижі?

(25,69 + 0,99) · 100 – 807 = 1861

  1. В якому році село ввійшло до складу Української Народної Республіки?

6390 · 0,3 = 1917

(Слайд) Чудесами світу в давнину вважали найвеличніші і найчудовіші споруди. Ці витвори людської фантазії здатні вразити уяву сучасної людини. Церква в нашому селі – це справжнє диво. Дійсно чудо для кожного із нас. Височіє вона

На мальовничому березі Дніпра. Побудована невідомими майстрами, стоїть і милує душу жителів своєю архітектурною довершеністю.

Раніше наша церква була дерев’яна, належала панській економії. Сторожили розповідали, що ця церква, розміщена на південному кінці села, навпроти маєтку, згоріла від блискавки. У якому році сталася пожежа відомостей немає, але саме тоді постало питання про будівництво нової церкви в селі, яке розрослося понад Конкою на північ економії, аж до Широкої балки. Церква будувалася, а ми теж попрацюємо: дізнаємося, у якому році розпочалося будівництво і скільки тривало. Ви розкодуєте дату, якщо виконаєте наступне завдання:

Робота в командах (1,2)

(Слайд)  На екрані і на аркушах із завданням є приклади на дії з десятковими дробами, але в них зникли коми. Вам необхідно в потрібному місці поставити коми і ви знайдете відповідь на моє запитання.


  1. 32 + 18 = 5;              
  2. 3 + 108 = 408;          
  3. 42 + 17 = 212;       
  4. 23 + 37 = 5;

 

В якому році?

3

4

1

2

 0

6

1

9


  1. 57 – 4 = 17;
  2. 63 – 27 = 603; 
  3. 58 + 29 = 609
  4. 23 + 37 = 6 
  5. 68 – 38 = 2;
  6. 46 + 24 = 7; 

 

Скільки років ?

1

4

6

2

5

3

ч

и

и

о

р

т

 

З розповідей старожилів відомо, що церкву почали будувати в 1905-1906 роках і закінчили в 1909 році. Для будівництва привозили баржами по Дніпру пиляний вапняк з Одеси, вапно випалювали з вапняку, що добували у місцевій балці. До вапна добавляли молоко і яйця.

Було закладено фундамент.

(Слайд) Подивіться по рахунку, яким є найбільший десятковий дріб і дізнайтеся якої глибини був закладений фундамент.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

2,3

0,3

3,33

0.45

1,43

5,45

0.444

2,21

0,001

9,01

6,20

9,1

2,11

 

Відповідь: глибиною 12 метрів.

Гарною була наша церква, яку називали Свято-Миколаївською, і відвідували її селяни навіть з далеких степових сіл. В ній вінчалися на спільне життя наші прадіди і прабабусі, тут христили своїх дітей.

Пролетіли над селом, як і над всією Таврією грізні роки революції 1017 року, громадянської та Великої Вітчизняної воєн, але Божий храм вистояв, як нескорений дух, як пам'ять народу, несучи в своєму тілі, ворожі кулі, плач і радість, сум і тривогу, сором і гордість.

   … Після війни 1944-1945 років слугувала церква селу сільським клубом, десь до 1958 року, а потім – зерносховищем і в кінці-кінців просто пусткою. А ікони було перенесено у хату священика, яка слугувала церквою, і в Каховку.

Саме біля церкви в братській могилі було поховано всіх, кого підбирали на полі битви під час війни. Щороку на свята, як і колись, в давні часи, біля неї було людно і певно думалось їй, що хтось загляне й до неї, і звернеться словами святої молитви. Але ні, тільки голуби обживали її купол і будили тишу ніжним вуркотінням надії.  

У 1993 році почалася відбудова церкви отцем Миколаєм. Освячення церкви відбулося 17 вересня на свято ікони Божої матері «Неопалима купина». В якому році дізнайтеся, коли виконаєте вправу.

(Слайд)  Спростити вираз:

1984 – а + 13,4 + а

Відповідь: 1998

Освящав храм  Херсонсько – Таврійський єпископ Іов. Тепер в цей день відзначають ще одне свято – храмове. Це свято Церкви імені Різдва Пресвятої Богородиці. Владика Іов вручив отцю Миколаю Протоієрейський хрест з прикрасами. А митра стала найвищою церковною нагородою за особистий вклад у відновлення храму Різдва Пресвятої Богородиці, однієї з найстаріших споруд Херсонської області.

Сьогодні той вінець храму радує око і переконує – українська історія і культура і давні, і прекрасні. І підтвердженням цього є поетичні рядки вчителя укр. літ Осіпкової Л. А. :

                            З глибоких корінь і далеких віків

                            Сягає село, мальовниче й привітне,

                            Квітучість садів і безмежність полів –

 Моя Князь – Григорівка  рідна!

 В задумі стоїть над Дніпром голубим

 Собор, неповторний і святістю чистий.

 Він – свідок тих давніх, козацьких часів

 І душ оберіг він врочистий.

 

  1. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Я впевнена, що сьогодні ви дізнались багато цікавого про минуле нашого краю і хочу вам нагадати, що у нашій шкільній бібліотеці є цікаві книги, брошури, історичні довідки, із яких ви зможете підкреслити багато ще цікавішої та корисної інформації про історію нашого села та сіл Великолепетиського району. Ви також можете відвідати наш Князегригорівський краєзнавчий музей імені В. А. Якубова.

А тепер поділіться своїми враженнями від сьогоднішнього уроку.

  • Чи сподобався вам урок?
  • Що було самим цікавим?
  • Про що ви ще б хотіли почути з історії нашого краю?
  • Які емоції викликає у вас почуте, що саме?
  1. Домашнє завдання
  1. Повторити §§29-33
  2. Виконати кросворд по історії рідного краю.
  3. Виконати тестові завдання у підручнику на ст.303

 

 

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
19 лютого
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку