Розробка інтегрованого уроку основ здоров я та української мови у 4 класі "Здоров’я – найдорожчий скарб. Традиції збереження здоров’я у сім’ї. Спостереження за зв’язком прикметникі

Про матеріал

Розробка уроку допоможе педагогам початкових класів зрозуміти як поєднати ефективно декілька інноваційних технологій, інтегруючи зннання дітей з декількох предметів і досягти успіху.

Перегляд файлу

Глоба Антоніна Йосипівна

вчитель основ здоров’я

Мошенець Олена Анатоліївна

вчитель української мови

Урок основ здоров’я

4 клас

Інтегрований урок з використанням технологій критичного мислення, медіаосвіти та інформаційно-комунікаційних технологій.

 Тема:  Здоров’я – найдорожчий скарб. Традиції збереження здоровя у сімї. Спостереження за звязком прикметників з іменниками. Рід і число прикметників.

Мета.

Формування ключових компетентностей:

вміння вчитися – самостійно здобувати знання, використовуючи прийоми дослідницької роботи, вміти організовувати своє робоче місце, розраховувати час на виконання роботи;

здоров’язбережувальна закріпити поняття про здоров’я як великий дар, не тільки для людини, а й для всього суспільства, про сім’ю – осередок збереження та зміцнення здоров’я, удосконалювати соціальну складову здоров’я;

соціальна – розвивати вміння презентувати результати особистої та спільної діяльності; співпрацювати в групі;

ІКТ – вміти сприймати та переробляти інформацію, виділяти головне і необхідне;

Формування предметних компетентностей:

ознайомити учнів із сімейними традиціями, що сприяють збереженню здоров'я; систематизувати знання про звязок прикметників з іменниками в реченні;

закріпити знання про спадковість, здоров’я та здоровий спосіб життя, узагальнити знання про змінювання прикметників за родами та числами;

розвивати логічне та критичне мислення;

виховувати старанність у виконанні основних правил збереження здоров'я, бажання підтримувати традиції здорового способу життя в сім’ї, інтерес до вивчення української мови.

Наскрізні змістові лінії: громадянська відповідальність, здоров’я і безпека.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: особиста картка роботи учня на уроці, індивідуальні картки «Попереднє керівництво», самоаналізу роботи на уроці, Т - схеми, експертні картки, набір предметних малюнків, розрізані прислів’я (робота у групі), презентація до уроку, відео звернення.

Ключові поняття: традиція, сімейні традиції, традиції збереження здоров’я в родині, спадковість, гени, турбота, батьки.

Очікувані результати учні засвоять поняття родина та значення, яке має родина для людини, для держави в цілому. Осмислять сімейні традиції збереження здоров’я, розумітимуть яка атмосфера повинна панувати в сім’ї, щоб усі були здорові

Хід уроку

І. Організація класу (30 сек.)                                     слайд 1

-  Доброго дня, любі діти! Доброго дня, шановані гості!

 Вчителі:

  • Всім присутнім здоровя ми зичимо й добра.
  • А тепер до роботи нам братись пора.

   Нам дуже хочеться, щоб ми сьогодні з вами створили цікавий, змістовний творчий урок, вкладаючи серце.

Щоб наша співпраця була пізнавальною і корисною, ми всі маємо працювати активно, старанно, дружно, наполегливо.

Готові до такої роботи? Працювати нам буде допомагати ваша особиста  карта уроку. (демонструємо)

ІІ. Перевірка домашнього завдання( 1хв.40 с.)           Слайд 2

  •  Але спочатку перевіримо як ви впоралися з домашнім завданням з української мови
  • Що вам було задано? (написати твір-мініатюру з використанням прикметників на тему «Щоб бути здоровим я…»)
  • - Хто не впорався? Чому? Які були труднощі? А тепер обміняйтесь зошитами та здійсніть взаєморецензування творів.
  • -Хто хоче поділитися думками з приводу домашнього завдання? (кілька учнів називають прикметники)
  • -  Ви добре засвоїли попередній матеріал, тож продовжуємо наш урок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів      (5 хв.)

1. Проблемне питання. (10 с.)                                                                      слайд 3

 - Діти, а що означає бути здоровим?

 (Бути здоровим – мати міцне здоровя, не хворіти, бути веселим, життєрадісним, відчувати себе по-справжньому щасливим).

- Тож зараз ми це перевіримо.

2. Перегляд відеозвернення захисника Збірної України з футболу, колишнього учня нашої школи Сухаря Тимофія.  (1хв.50с.)  слайд 4

         - Увага на екран. До Вас підготував звернення захисник Збірної України з футболу, колишній учень школи Сухар Тимофій.

- Тож чи можемо ми назвати Тимофія щасливою людиною, чому, обґрунтуйте? (він здоровий, гарний, відомий, досяг своєї мрії).

- Що допомогло йому здійснити свою мрію?

- Хто підтримував і постійно підтримує його? (рідні, сім’я і наполеглива праця над собою).

3. Каліграфічна хвилинка. (3 хв.)                                                слайд 5

 ди    на    ро

  • утворіть слово. Так це наше ключове слово родина, запишіть його.
  • До якої частини мови належить записане вами слово, доведіть.
  • А тепер підберіть до нього прикметники, якою може бути родина. Зачитайте.

Отже, дуже доречним на сьогоднішньому уроці буде висновок Всесвітньої організації охорони здоров'я: «Здоров'я починається в сім'ї. Здорові діти - здорова сім'я. А здорова сім'я – квітуча і могутня держава».

  • Запишіть останнє речення. Підкресліть іменники та залежні від них прикметники, визначте їх рід і число.

І сьогодні на уроці ми спробуємо дослідити чи дійсно здоров’я починається з сім’ї?                                                                                                               9.27.10

ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.        (3 хв.)

1. Повідомлення теми уроку (1 хв. 30с.)                                      слайд 6

Тема уроку. Здоров’я – найдорожчий скарб. Традиції збереження здоров’я у сім’ї.

Спостереження за звязком прикметників з іменниками. Рід і число прикметників.

2. Мотивація навчальної діяльності.

- Як ви вже зрозуміли наш урок незвичайний, ми спробуємо разом поєднати наші знання з основ здоров’я та української мови.

-Як ви думаєте навіщо ми вивчаємо цю тему?

3. Cтворення логічної схеми уроку (очікування).                            Слайд 7

- Дивлячись на тему уроку, які ключові слова ми виділимо?

(родина, здоров’я, скарб, традиції, спадковість, життя, вміння, знання, робота, держава, батьки, дитина, турбота, піклуватися, збереження)

- Встановіть зв’язок між написаними словами (стрілками)

3. Завдання нашого уроку.( 1хв.30 с.)                                                      Слайд 8

 - Якими на вашу думку будуть завдання уроку? (думки дітей. Учитель доповнює.)

Давайте перевіримо ваші припущення, увага на екран.

  1. Усвідомимо, що сім’я – осередок збереження та зміцнення здоров’я.
  2. Дослідимо як спадковість впливає на дитину.
  3. Сформуємо уяву про здоровий спосіб життя родини, вміння піклуватися про всіх членів сім’ї.
  4. Ознайомимося із сімейними традиціями, що сприяють збереженню здоров'я.
  5. Дослідимо звязок прикметників з іменниками, узгодженість роду та числа.
  6. Навчимося самостійно здобувати знання, використовуючи прийоми дослідницької роботи.
  7. Визначимо нашу роль у житті родини та роль прикметників у мові.             

                                                                                                         9.30.10

V. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу  (11хв.10с.)

1.Коротка вступна бесіда (2 хв.)                                                       Слайд 9

Саме в сімї дитина робить свої перші кроки, навчається любові й доброти, вчиться шанувати свою родину, рід, продовжує сімейні традиції.

  • Давайте згадаємо, що означає слово «традиції» (звичаї, досвід, правила поведінки, які передаються з покоління в покоління).
  • Так слово «традиції» прийшло до нас з латинської мови і дійсно в перекладі означає «передача».

 -  У багатьох родинах існують різні традиції, зокрема ті, які сприяють збереженню і зміцненню здоров’я. Які ж традиції існують у вашій родині?

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»                                              Слайд 10

 «У нашій родині є традиція…».

-  Висловіть думку про традиції збереження здоров’я у вашій сім’ї, але не повторюйтесь.

3. Ознайомлення з результатами анкет батьків (1хв.10 с.)         Слайд 11

- Готуючись до сьогоднішнього уроку ми провели опитування серед батьків стосовно збереження здоровя у сімї. Увага на екран.

На запитання «Чи обговорюють батьки разом з вами питання значення здоровя?»            всі відповіли так

Приємно також, що всі батьки показують вам приклад дотримання здорового способу життя.                                                                                        Слайд 12.

Серед видів родинного дозвілля у вашій сім’ї надають перевагу (походам на природу, екскурсіям, перегляду кінофільмів, тренуванням на стадіоні, розгадуванню кросвордів, грі в настільні ігри, спільним вечорам читання книг, плаванню влітку, риболовлі.                                                                Слайд 13

Традиції збереження здоров’я у ваших сім’ях батьки назвали: загартовування до холодів, відвідування сауни, обтирання снігом, ранкова зарядка, походи, прогулянки в парк, рухливі спортивні ігри, правильне харчування, вживання меду замість цукру, відмова від шкідливих звичок. Лише чотири  сімї не мають традицій.

  • Тож вам розпочинати їх.

Висновок  Дуже приємно, що у більшості сімей існують традиції.    Слайд 14.

4. Презентація традицій збереження здоров’я родиною Козловської Поліни.

                                                       (2 хв.)

- Напевно ніхто краще не зможе розповісти про традиції збереження здоров’я у родині як переможці районного та лауреати обласного конкурсу «Тато, мама, я – спортивна сімя». Запрошую до слова родину Козловських.

Учениця бере інтерв’ю

  • Якими б словами  ви охарактеризували свою сімю? (Дружна, весела, працьовита, спортивна і завзята)
  • Як любите проводити вільний час? (Бігаємо, ходимо на секції, відпочиваємо разом на природі, граємо в рухливі ігри)
  • Які маєте досягнення?  (перемоги Поліни і Андрія у Всеукраїнських змагання з карате «куміте» і «ката», діти добре вчаться у школі, відмінники навчання)
  • Чи вважаєте членів своєї родини здоровими? (Так. Ми майже не хворіємо, бо не маємо шкідливих звичок, правильно харчуємось, загартовуємось, маємо гарне самопочуття, працездатність)

Головна мета нашої сімї - вести здоровий спосіб життя та поважати старше покоління!

-Щиро дякуємо і бажаємо подальшого процвітання вашій родині. Займіть свої місця.

Висновок колективний:

- А для себе ми зробимо який висновок? ( щоб бути здоровим, гарно вчитися, мати досягнення у житті треба щодня дбати про своє здоров’я, і своїх рідних, вести здоровий спосіб життя).

5.Стратегія «Попереднє керівництво» ( 1 хв.)                                 слайд 15

Відкрийте вашу особисту карту уроку.

  • Прочитати вислови, якщо ви вважаєте написане правильним  ставте +, якщо неправильним  - ставте  -, не знаєте ?

  

У родині завжди дитина почуває себе захищеною.

 

Гени – одиниця спадковості.

 

Все потрібне дитина отримує від батьків.

 

Долати труднощі у навчанні допомагають лише у школі.

 

Дитина має в сімї зразки для наслідування.

9.36.20

 

 

 

 

 

- Щоб перевірити правильність ваших відповідей потрібно опрацювати текст підручника і здійснити експертизу прочитаного.

6.Стратегія «Джигсоу» (Мозаїка з трьох пазлів)   (5 хв.)          слайд 16

Робота у групах за підручником (с. 58 -60)                        (1 хв.30с.)

- Відкрийте, будь ласка, підручник:

- І група на 58 сторінці

- ІІ група на 59 сторінці

- ІІІ група на 60 сторінці.

- Уважно перечитайте вказану вам сторінку, заповніть експертну карту та презентуйте її, про готовність сигналізуйте сонечком.

 Експертна карта №1 (пазл 1)                                              (1 хв.)

- Що таке сім’я? (найбезпечніше місце, де підтримують люблять і розуміють)

- Як у  сім’ї піклуються про дитину? (дбають, щоб вони виросли розумними та здоровими)

- Про які сімейні реліквії сказано у тексті? (нагороди дідуся, вишиванки прабабусі, старовинний молитовник).

 Експертна картка №2  (пазл 2)

  • Чим передається від мами й тата колір очей? (відповідними генами)
  • Що таке гени? (мікроскопічні складні частинки, неповторні в кожного)
  • Чим забезпечують дітей батьки? (одягом і їжею).

Експертна картка №3  (пазл 3)

  • Чому вчать дітей у сім’ї ? (спілкуватися з іншими дітьми, поважати старших, знайомлять з професіями)
  • Як дбають про здоров’я у родині? (вживають корисну їжу, загартовуються, активно відпочивають).

 Презентуємо експертні картки                           (2хв.30с.)

- А тепер повернемось до картки попереднього керівництва, внесіть певні поправки до оцінених вами висловів.

- Що ви змінили? І чому обґрунтуйте.                       9.41.20

VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація матеріалу. (15 хв.)

   1.Робота за фотографією сім’ї, яка складена з пазлів попередньо виконаної роботи.                                   (30 с.)

- Склавши ваші експертні картки – пазли ми отримали фото. Чиє?   (родини)

Проблемне питання

- На кого схожі діти? Тож завдяки чому дитина успадковує від батьків певні риси характеру і зовнішності? ( генами та прикладу поведінки батьків)

  2. Індивідуальне дослідження «З ким із членів родини ти маєш найбільшу схожість?»                                            (3 хв.)                                       Слайд 17.

- А зараз проведемо дослідження. У ваших особистих картах уроку табличка, заповніть її.

  

Мої спадкові риси зовнішності

Мої спадкові риси характеру

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   На допомогу вам подано нижче слова для довідок.

Риси зовнішності: великі, малі, блакитні, сірі, зелені, карі очі; тонкі, товсті губи; маленький, гострий, кирпатий, прямий носик; пряме, хвилясте, світле, темне волосся; худощавість, повнота.

Риси характеру: байдужість, брехливість, впевненість, впертість, відкритість, лагідність, гордість, жадібність, заздрість, злість,  наполегливість, недовіра, нетерплячість, рішучість, роздратованість, скромність, чесність, життєрадісність, доброта.

- Хто бажає розповісти нам про ваші успадковані риси? (декілька учнів презентують)                                                                                                     9.45.

- Подивіться на заповнені вами таблички, чи схожі права та ліва колонки? Чим?

Висновок. Без прикметників мова була б збіднілою, неяскравою і незрозумілою.                                                                                               Слайд 18.

3.Робота у 1 і 2 групах. Дискусія після заповнення Т-схеми (дієсловами)

                                                          (4 хв)

- А тепер попрацюємо над заповненням Т – схеми. Пояснюю.

У вас є твердження. Нижче у лівій колонці вам необхідно довести, що воно дійсно вірне. У правій колонці ви маєте висловити думку протилежну, що твердження невірне.

У родині ми завжди зростаємо здорові і щасливі

   Так

Ні

 

  

Слова для довідок: люблять, зневажають, жебракують, поважають, бють, захищають, годують, одягають, навчають, розмовляють, підтримують, дбають, лають, розвивають, лікують, принижують, піклуються.

5. Робота 3 групи за індивідуальними картками.                          Слайд 19

-Розгляньте уважно малюнки і знайдіть серед них ті, на яких видно, що у родині дійсно піклуються про здоров’я одне одного. Позначте їх +.

-Поясніть свій вибір.

Дискусія за заповненою схемою.                     (30 с.)

Висновок: Тож саме сім’я відіграє найбільшу роль у становленні і розвитку здорової і розумної дитини. Навколишнє середовище, в якому росте дитина, має визначальне значення у формуванні ознак її здоров'я: це спосіб життя у суспільстві, природно-кліматичні умови довкілля і стан охорони здоров'я. Але ще до свого народження дитина може отримати різні хвороби, здатні унеможливити її повноцінне життя, які дуже часто є наслідком неправильного способу життя її батьків.                                                                     Слайд 20

6.Робота зі скарбом народної мудрості, деформованими прислів’ями про здоров’я (2 хв.)                                                                                               9.50.

- Зберіть прислів’я, поясніть його зміст. Запишіть у зошити речення, у яких використано прикметники, визначте їх рід і число.

1.У здоровому тілі – здоровий дух.

2.Здоров’я  маємо – не  дбаємо,  а  втративши  -  плачемо.

3.Здоров’я  за гроші  не купиш.

2.Хворому  і  мед  гіркий.

1. Бережи  одяг  доки  новий,  а  здоров’я  -  доки  молодий.

3.У  здоровому  тілі – завжди  здоровий  дух.

  1. Робота у 1 і 2 групах            (5 хв.)                                             слайд 21

«Круглий» стіл колективної думки

- Пропонуємо роботу за круглим столом «Як ти особисто подбаєш про родинний спадок збереження здоров’я?»

- Кожен член групи по черзі має записати на спільному аркуші власну думку стосовно проблеми «Як ти особисто подбаєш про родинний спадок збереження здоров’я?», причому не повторюватися.

1) намагатимусь нікого не засмучувати;

2) намагатимусь разом зі своєю родиною хоча б раз на місяць гуляти на природі;

3) складу з мамою меню, яке буде позитивно впливати на здоров'я всіх членів родини;

4) разом із батьками будемо дотримуватися режиму дня;

5) разом виконуватимемо ранкову зарядку;

 6) постійно підтримуватимемо чистоту тіла й оселі;

 7) буду брати участь у виконанні домашніх справ;

 8) пропонуватиму рідним частіше проводити час разом;

  9) поясню батькам що треба відмовитись  від шкідливих звичок;

   10) разом будемо займатися спортом;

   11) буду  поважати дорослих і допомагати їм;

   12) дбатиму про здоров’я моїх рідних.

8.Робота у 3 групі. Вирішення проблемної ситуації.              (слайд 22)

Оленка дуже часто хворіє, пропускає уроки.

Що ви їй порадите? – Створіть план – схему (колаж) профілактичних заходів              - Презентуйте.                                                                       9.55

 VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. (3 хв.)

 1.Підведемо підсумок.

- З’ясуємо, чи виконали ми завдання нашого уроку?   (Слайд із завданнями 23)

  Інтерактивний метод «Незакінчені речення»              слайд 24

Я дізнався…

Я зрозумів…

Я запам’ятав… 

Я зробив висновок…

 

-Заключне проблемне питання. ( у ваших робочих картках)        слайд 25

Обери правильну відповідь.

 

Як ти вважаєш, чому держава повинна піклуватися про здоров'я своїх дітей?

 

О Тому, що із здорових дітей виростуть здорові та розумні дорослі громадяни.

О Якщо будуть хворіти й голодувати діти, країні буде соромно перед іншими державами.

О Якщо діти нездорові, народ не має майбутнього.

 

Висновок.   Фізично здоровий, духовно багатий, соціально реалізований і матеріально забезпечений громадянин створить міцну, заможну і щасливу сім'ю,

яка стане основою сильної, єдиної і квітучої держави.

 

 3. Домашнє завдання.                                                             Слайд 26

  1. Для всіх – опрацювати с. 58-60 підручника.
  2. Творче* - складіть план відпочинку вашої родини на вихідний день.
  3. Міні – проект на тему «Хто з твоїх рідних мав міцне здоров’я, прожив найдовше і чому».

 

- Як ви вважаєте, хто працював найкраще на уроці?

- Молодці! Ми дякуємо Вам за урок.

 

ЗВЕРНЕННЯ ДО ГОСТЕЙ:      Слайд 27

  •              Радійте кожній прожитій хвилині.
  •                                                                     Будьте здорові!

 

 

 

Додатки до уроку

 

 

                    Заповнення Т-схеми (дієсловами)

 

У родині ми завжди зростаємо здорові і щасливі

   Так

Ні

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слова для довідок:

люблять, зневажають, жебракують, поважають, б’ють, захищають, годують, одягають, навчають, розмовляють, підтримують, дбають, лають, розвивають, лікують, принижують, піклуються.

 

 

 

 

 

 

              Експертна карта №1 (пазл 1)

- Що таке сім’я?

 

- Як у  сім’ї піклуються про дитину?

 

- Про які сімейні реліквії сказано у тексті?

 

 

 Експертна картка №2  (пазл 2)

- Чим передається від мами й тата колір очей?

 

- Що таке гени?

 

 - Чим забезпечують дітей батьки? (одягом і їжею).

 

 

      Експертна картка №3  (пазл 3)

- Чому вчать дітей у сім’ї ?

 

- Як дбають про здоров’я у родині?

 

Вирішення проблемної ситуації.

 

Оленка дуже часто хворіє, пропускає уроки.

Що ви їй порадите?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров’я 4 клас (Танько Т. П., Медведєва В. Л.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
2516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку