Розробка інтегрованого уроку з хімії, біології "Вітаміни" 8 клас

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку з хімії, біології "Вітаміни" для учнав 8 класу
Перегляд файлу

Інтегрований урок хімії та біології «Вітаміни», 8 клас

Мета уроку: формування загального уявлення про вітаміни

Завдання уроку: познайомити здобувачів освіти із основними групами вітамінів;

на основі міжпредметних зв'язків біології з хімією розкрити важливу роль вітамінів для здоров'я людини;

дати поняття про авітаміноз, гіпервітаміноз і гіповітаміноз на прикладі найважливіших представників водо-і жиророзчинних вітамінів.

Обладнання:

• Колекція вітамінних препаратів, аскорбінова кислота (порошок), риб'ячий жир, соняшникова олія, 1% розчин хлориду заліза (III), яблучний (апельсиновий) сік, вода, крохмальний клейстер (1 грам крохмалю на 1 склянку окропу), 5% розчин йоду , скляночки, піпетки.

• Ілюстрації фотографій хворих із різними формами авітамінозів.

• Плакати із формулами деяких вітамінів.

• Таблиця “Зміст вітамінів у різних продуктах”.

• Література про вітаміни.

•Продукти харчування.

ХІД УРОКУ

I. Орг. момент

ІІ. Актуалізація знань

Вчитель : Ми знаємо, що між організмом та навколишнім середовищем відбувається обмін речовинами та енергією. Що таке обмін речовин? (Обміном речовин називають складний ланцюг перетворень речовин в організмі, починаючи з моменту їх надходження із зовнішнього середовища та закінчуючи видаленням продуктів розпаду.)

В обміні речовин відбуваються реакції двох типів: анаболічні та катаболічні. Які реакції називають анаболічними? (Анаболічні називають реакції, що йдуть в організмі при яких з простих речовин утворюються складні речовини).

Які реакції називають катаболічними? (Катаболічними називають реакції, що йдуть в організмі, при яких зі складних речовин утворюються прості речовини.)

Що відбувається з енергією під час анаболічних та катаболічних реакцій? (У процесі анаболічних реакцій енергія поглинається, а процесі катаболічних реакцій виділяється.)

В обміні речовин особливе значення має особлива група речовин, які украй необхідні нормальної життєдіяльності. Це – вітаміни. З ними ми сьогодні й познайомимося.

Отже, тема сьогоднішнього уроку Вітаміни .

Мета уроку – познайомитися з різноманітністю цих речовин та різними захворюваннями, які виникають при їх нестачі в організмі.

ПЛАН УРОКУ:

1. Історія відкриття вітамінів.

2. Класифікація вітамінів.

3. Жиророзчинні вітаміни.

а) Вітамін А;

б) Вітамін D.

4. Водорозчинні вітаміни.

а) Вітамін С;

б) Вітамін Ст.

5. Збереження вітамінів у їжі.

6. Визначення вмісту вітамінів А і С у харчових продуктах.

1. Історія відкриття вітамінів (доповідь учня)

Якщо заглянути в книги, видані наприкінці минулого століття, можна переконатися, що на той час наука про раціональне харчування передбачала включення до раціону білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей та води. Вважалося, що їжа, що містить ці речовини, повністю задовольняє всі потреби організму, і таким чином питання про раціональне харчування видавалося вирішеним.

Проте наука ХІХ століття перебувала у протиріччі багатовіковою практикою. Життєвий досвід населення різних країн показував, що існує ряд хвороб, пов'язаних з харчуванням і часто зустрічаються серед людей, в їжі яких не відзначалося нестачі білків, жирів, вуглеводів і мінеральних солей.

Лікарі-практики давно припускали, що існує прямий зв'язок між виникненням деяких хвороб (наприклад, цинги, рахіту, бері-бері, пелагри) та характером харчування.

Що ж призвело до відкриття вітамінів – цих речовин, які мають чудові властивості попереджати та виліковувати важкі хвороби якісної харчової недостатності.

Початок вивчення вітамінів було покладено російським лікарем Н. І. Луніним, який ще в 1888 р. встановив, що для нормального росту та розвитку тваринного організму, крім білків, жирів, вуглеводів, води та мінеральних речовин, необхідні ще якісь поки невідомі науці речовини, відсутність яких призводить до загибелі організму.

У 1912 р. польський лікар і біохімік К. Функ виділив з рисових висівків речовину, що виліковує параліч голубів, які харчувалися лише полірованим рисом (бері-бері – так називали це захворювання у країн Південно-Східної Азії, де населення харчується переважно одним рисом). Хімічний аналіз виділеного До. Функом речовини розумів, що його склад входить азот. Відкрите ним речовина Функ назвав вітаміном (від слів “віта” – життя і “амін” – що містить азот). Щоправда, потім виявилося, що не всі вітаміни містять азот, але стара назва цих речовин залишилася.

У наші дні прийнято позначати вітаміни їх хімічними назвами: ретинол, тіамін, аскорбінова кислота, нікотинамід, відповідно А, В, С, РР. Звичні нам літерні позначення – це данина традиції.

 

2. Класифікація вітамінів.

Учитель: Перш ніж познайомитись із класифікацією, ми повинні знати, чим з точки зору хімії є вітаміни.

Вітаміни – низькомолекулярні органічні сполуки різної хімічної природи, каталізатори, біорегулятори процесів, які у живому організмі. (Записуємо визначення в зошит.) Для нормальної життєдіяльності людини вітаміни необхідні у невеликих кількостях, але оскільки в організмі вони не синтезуються у достатньому кількості, то повинні надходити з їжею як її необхідний компонент. Відсутність чи нестача в організмі вітамінів спричиняє гіповітамінози (хвороби внаслідок тривалої нестачі) та авітамінози (хвороби внаслідок відсутності вітамінів). При прийомі вітамінів у кількостях, які значно перевищують фізіологічні норми, можуть розвиватися гіпервітамінози.

Шкідливі всі крайнощі: як недолік, і надлишок вітамінів. Оскільки при надмірному споживанні вітамінів розвивається отруєння (інтоксикація). Вона дуже часто спостерігається у хлопців, які займаються таким модним зараз бодібілдінгом.

Найважливішою ознакою класифікації є здатність вітамінів розчинятися у воді чи жирах. Тому ознакою розрізняють два класи вітамінів:

1. Водорозчинні. До них відносяться вітаміни С, РР, групи та інші.

2. Жиророзчинні. До них відносяться вітаміни груп А, D, Е та К. (слайд 4 – класифікація вітамінів)

Вітаміни мають складну будову .

Основним джерелом класу водорозчинних вітамінів є овочі та фрукти.

3. Водорозчинні вітаміни.

Вітамін С . Ознайомимося з вітаміном С (аскорбінова кислота).

Чому речовина називається кислотою? (Воно кисле на смак і у водному розчині дисоціює на катіон Н +, а тому змінює забарвлення індикатора).

Проведемо досвід. У розчин аскорбінової кислоти опускаємо універсальний індикатор. (Індикатор забарвився у червоний колір.)

Нестача вітаміну С викликає захворювання цингу. Із цим пов'язана історія його відкриття.

Століттями цингу була постійним супутником тривалих морських подорожей і експедицій в безлюдні місця, хоча учасники таких експедицій отримували їжу, здебільшого багату на калорійність і вміст білків, але були позбавлені свіжих овочів, фруктів і свіжого м'яса, яке зазвичай замінювалася солоною. Так, наприклад, в експедиції Васко да Гама, що поклав шлях до Індії навколо Африки (1497-1499 рр.). Загинуло від цинги більше 60% моряків його екіпажу.

 Цинга була зловісною супутницею і воїнів сухопутних армій. Історія воєн налічує чимало поразок, програних кампаній, невдалих походів у результаті масової поразки військ цингою. Починаючи з давніх-давен цинга підстерігала солдатів у походах, на полі бою, під стінами обложених фортець, в обложених містах

Учитель: Вітамін В . 1890 року голландський лікар Ейкман прибув на острів Ява, де спостерігав страшну хворобу. У хворих неміли руки та ноги, наставав параліч кінцівок. При цьому тяжкому захворюванні паралізується діяльність кінцівок, засмучується хода. У хворих, наче ланцюгами сковані ноги. Із цим пов'язана і назва хвороби – бері-бері (кайдани).

В наш час встановлено, що причиною даного захворювання був недолік вітаміну В. Розрізняють кілька видів цієї групи: В1, В2, В6, В12.

Вітамін В1 (тіамін) впливає процеси обміну вуглеводів. Він необхідний нормальної життєдіяльності тих органів, де найінтенсивніший цей обмін.

За відсутності в їжі вітаміну В1 виникає захворювання на бері-бері, про яке ми вже говорили. Ця хвороба часто кінчається смертю.

Відсутність вітаміну В2 веде до захворювань очей, язика, ротової порожнини.

Вітамін В12 необхідний для продукування червоних кров'яних тілець.

Відсутність вітаміну В6 викликає дерматити – захворювання шкіри.

Міститься вітамін В в печінці, м'ясі, молоці, овочах, яйцях, пшениці, що проросла.

4. Жиророзчинні вітаміни.

Учитель: Вітамін А (ретинол) (слайд 8) бере участь у біохімічних процесах, пов'язаних із діяльністю мембран клітин. При нестачі вітаміну А погіршується зір. Уповільнюється зростання молодого організму, особливо зростання кісток, спостерігається ушкодження слизових оболонок дихальних шляхів, систем травлення. Виявлений тільки у продуктах твариного походження, особливо його багато в печінці морських тварин та риб. У риб'ячому жирі – 15 мг %, печінки тріски – 4, .у вершковому маслі 0,5, молоці – 0,025 мг %. Потреба людини у вітаміні А може бути задоволена за рахунок рослинної їжі, в якій містяться його провітаміни – каротини. З молекули р-каротину утворюється дві молекули вітаміну А. Р-каротину найбільше у моркві – 9,0 мг %, червоному перці – 2, помідорах – 1, вершковому маслі – 0,2–0,4 мг %. Вітамін А руйнується під впливом світла, кисню повітря, при кулінарній обробці (до 30%).

Викладач біології: Вітамін D (кальциферол) (слайд 9). Бере участь у регуляції обміну кальцію та фосфору в організмі, сприяє використанню цих важливих речовин клітинами та тканинами нашого організму, забезпечує нормальне відкладення кальцію у кістках, сприяючи формуванню скелета.

Особливо важливе значення вітамін D має дітей. У ранньому дитячому віці за незабезпеченості організму дитини цим вітаміном розвивається рахіт. Симптоми цього захворювання - занепокоєння, млявість, тривожний сон,

Найважливішим заходом профілактики є тривале перебування дітей на свіжому повітрі. Під впливом сонця у шкірі з'являється речовина, здатна перетворюватися на вітамін D.

У дорослих нестача вітаміну D призводить до розрідження кісток. Наслідком є ​​переломи кінцівок, карієс зубів.

Міститься вітамін D майже виключно у продуктах тваринного походження. Це печінка тріски, скумбрія оселедець, яєчний жовток, вершкове масло та інші.

5. Збереження вітамінів у їжі.

До нашого харчового раціону вітаміни повинні входити в достатній кількості.

Їх збереження у продуктах харчування залежить від кулінарної обробки їжі, умов та тривалості зберігання.

Найменш стійкі вітаміни А, В1, В2. Встановлено, що вітамін А під час варіння їжі швидко руйнується. У вареній моркві його в 2 рази менше, ніж у сирій. Руйнування його відбувається і при її сушінні.

Висока температура значно знижує вміст їжі вітаміну групи В. Так, м'ясо після варіння втрачає від 15 до 60%, і продукти рослинного походження – близько 1/5 вітаміну групи В.

Вітамін С легко руйнується при нагріванні та при зіткненні з повітрям. Тому овочі треба очищати та нарізати перед самим варінням. Краще опускати їх відразу в киплячу воду і варити недовго в закритій каструлі.

Дотик із металом теж руйнує вітамін С, тому для варіння овочів краще користуватися емальованим посудом. Овочеві страви потрібно їсти відразу після їх приготування.

Виконуємо практичну роботу( клас об’єднується у групи, кожна отримує своє завдання),після виконання ділимося результатами

ПРАКТИЧНА РОБОТА «Виявлення вітамінів у продуктах харчування»

Визначення вітаміну А в соняшниковій олії.

У пробірку налийте 1 мл соняшникової олії і додайте 2-3 краплі 1% розчину FeClз.

За наявності вітаміну А з'являється яскраво-зелене фарбування.

Виявлення вітаміну С у яблучному соку.

Налийте в пробірку 2 мл соку та додайте води на 10 мл. Потім влийте трохи крохмального клейстеру (1 г крохмалю на склянку окропу). Далі по краплях додайте 5% розчин йоду до появи стійкого синього фарбування, що не зникає 10-15 с. Техніка визначення полягає в тому, що молекули аскорбінової кислоти легко окислюються йодом. Як тільки йод окислить всю аскорбінову кислоту, наступна крапля, прореагувавши з крохмалем, пофарбує розчин у синій колір.

Визначення вітаміну D у риб'ячому жирі або курячому жовтку.

В пробирку с 1 мл. рыбьего жира прилейте 1 мл раствора брома. При наличии витамина D появляется зелено – голубое окрашивание.

ІІІ. Рефлексія

Отже, сьогодні ми познайомилися з дивовижними речовинами – вітамінами.

• Що таке вітаміни?

• На які дві групи поділяються вітаміни?

• Що таке авітаміноз?

• Що таке гіповітаміноз?

• Що таке гіпервітаміноз?

• Які захворювання виникають за нестачі вітаміну А? Вітаміну В? Вітаміну С? Вітаміну D?

Домашнє завдання

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 квітня 2023
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку