Мета інтегрованого уроку : узагальнити і систематизувати знання учнів з даної теми, навчати дітей формувати судження про літературні твори та персонажів, розвивати творчі здібності, виховувати естетичні смаки, вічні цінності.
Формувати уміння застосовувати здобуті знання з математики в нестандартних умовах.
5 КЛАС. ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА І МАТЕМАТИКА
Делікатна В.О., учитель літератури
Лисогор С.В., учитель математики
Тема. Народна та літературна казки (повторення та узагальнення).
Застосування обчислювальних навичок з математики при дослідженні казок.
Формувати уміння застосовувати здобуті знання з математики в нестандартних умовах.
Хід уроку
Уч. літератури. Доброго дня , діти. Сьогодні у нас не звичайний урок, а тур-подорож до казкового світу. Ми всі будемо пасажирами чарівного казкольоту. А маршрут такий: Україна – казковий світ Німеччини – Франції – Данії (показ на карті).
Я і учитель математики будемо гідами під час подорожі.
Математика і література, здавалося б , абсолютно різні предмети. Але знання отримані на таких уроках, хіба в реальному житті також використовуються окремо, ізольовано? Якщо поміркувати, то, звичайно, ні. Усі отримані знання синтезуються, інтегруються і разом формують індивідуальність кожного. Отож, під час подорожі постараємось поєднати знання з літератури, зокрема, народної та літературної казки.
Уч.математики. Та вміння аналізувати події, які описані в казках з точки зору математики.
Уч. літератури. Але, щоб бути пасажирами чарівного казкольоту, потрібно придбати квиток.
( Діти по черзі дістають з „каси казкольоту” квитки із запитаннями. Прочитавши запитання , дають відповідь).
Уч. літератури. Отож, квитки придбані, щасливої подорожі. Хоч наш тур-подорож є чарівним, але без реклами ніяк не обійтись.
Представлення рекламного ролика.
Уч. літератури. Шановні п’ятикласники , перша зупинка „Метелиця”. Ось і гостя іде до нас. Це, мабуть, героїня казок братів Грімм.
Рольова гра.
Пасербиця. – Ви впізнали мене. Я героїня казки „Пані Метелиця” Пасербиця. Рада вас вітати в казковій країні німецьких казкарів.
Запитання від імені Пасербиці.
Учитель математики. Отож виконаємо прохання Пасербиці , допоможемо їй порахувати кількість золотих краплинок, що випали під час золотого дощу.
Задача. Скільки краплинок можна нарахувати за все життя людини ( середній вік 70 років) , якщо рахунок ведеться за 1 с. одна краплинка?
Нехай людина рахувала 35 років свого життя.
Розв’язання. 35 років∙365діб∙24год∙3600сек=1103 760 000 сек
Відповідь: більше 1103760000 краплинок.
Уч. літератури. Увага! А у нас знову реклама.
Представлення реклами.
Тоді не зволікайте, а читайте збірку казок Ш.Перро „Казки моєї матінки гуски” (демонстрація збірки)
Уч. літератури. Отож, наступна зупинка „Черевичок Попелюшки”. Ми потрапили до казкового чарівного світу Шарля Перро. Чому ж нас не зустрічають герої казок? Де ж вони? Може все з’ясувати допоможуть телеграми, які щойно надійшли.
Завдання. Хто надіслав телеграму?
Уч. літератури. Остання телеграма надійшла від Попелюшки. Тому ми ще раз пригадаємо казку Ш.Перро „Попелюшка або соболевий черевичок”.
„Кубування”
Уч. літератури. Героїню якої казки можна назвати посестрою Попелюшки?
„Кола Вена”
Завдання. З‘єднати стрілочками відповідність чарівних перетворень.
ГАРБУЗ КУЧЕР
МИШІ ЛАКЕЇ
ЩУР КАРЕТА
ЯЩІРКИ КОНІ
Уч. математики. Хрещена мати Попелюшки , здійснюючи чарівні перетворення , мабуть, добре знала математику. Вона вміло, з допомогою чарівної палички змінювала розміри предметів. Давайте дослідимо , як саме відбувалися ці зміни.
Задача 1. У скільки разів Хрещена мати збільшувала розміри казкових персонажів?
Нехай довжина карети 4м, а діаметр гарбуза 40 см. Тоді 4м:40 см = 400см: 4о см= 10 (разів)
Відповідь: розміри персонажів були збільшені у 10 разів.
Задача2. Якого росту був кучер , якщо розміри пацюка 16 см?
16 см ∙10= 160 см=1м 60 см
Відповідь. Ріст кучера 1м 60 см.
Задача 3. Яких розмірів були казкові коні, якщо розміри мишей становлять
8 см?
8см∙10= 80см.
Відповідь. Карету тягли поні.
Уч. літератури. Шановні учасники казкової подорожі, до вашої уваги знову реклама.
Реклама.
(Двоє дітей знаходяться біля схеми „Шлях Герди до Кая”).
Уч. літератури. Третя зупинка „Сила дружби”.
Данія – рідна країна Дюймовочки, Гидкого каченяти, Русалоньки і ,звичайно, Герди і Кая. Наше завдання : разом з Гердою подолати нелегкий шлях у пошуку Кая.
Уч. математики. А математикам визначити його довжину. Нехай Герда подолала шлях до бабусі за два дні, проходячи в середньому за день 20 км .
20 км∙2=40 км.
(Під час виконання завдань демонструються слайди і схема „Шлях Герди до Кая”.
Уч. літератури. І от Герда потрапила до прекрасного саду бабусі – чарівниці.
Інтерв’ю з бабусею, що знала чари.
Коли Герда вийшла із квітучого саду бабусі, її пройняв холод пізньої осені, та це дівчинку не зупинило. Уже і зима настала.
Прийом „Криве дзеркало”.
Задача. Який шлях пройшла Герда до палацу королівни, подорожуючи три місяці , долаючи кожного дня 10 км?
3∙30∙10=900(км)
Уч. літератури. Герда знову продовжила свій шлях. Кого ж цього разу вона зустріла?
Прийом „Займи позицію”.
Задача. Який шлях проїхала Герда до зустрічі з маленькою розбійницею, якщо подорож тривала один день?
Швидкість руху коней 20 км/год, тому 20∙7= 140( км)
Евристична бесіда.
Уч. математики. Визначити решту шляху , якщо відстань від малої розбійниці до лапландки становить 10 км і до замка 4 милі, 1 миля= 1609 м.
Відомі всі відрізки шляху, залишилось визначити, який шлях подолала Герда від рідного дому до палацу Снігової королеви.
40 км.+ 900км+140 км+16км 436м=1096км 436м
Уч. літератури. Ще раз переконаємось, що допомогло Герді подолати таку відстань і в таких умовах.
Уч. літератури. Мав слушність відомий український філософ
Григорій Сковорода , коли вважав, що людська душа і друг , безсумнівно, цінніші над усе. Маленька Герда вчить нас розтоплювати кригу в серцях, відрізняти живе від несправжнього , бути вірним і завжди приходити на допомогу друзям.
Уч. математики. Д. Пойа. сказав: «Розв’язання простої , але не зовсім стандартної задачі може вимагати деякого напруження, зате натомість дає відчути тріумф відкриття».
Підсумок . „Мікрофон”.
Домашнє завдання. Підготуватися до уроку тематичного оцінювання.
Скільки секунд тривала подорож Герди в пошуках
Кая,якщо середня швидкість іі руху становила
2 км/год? Пройдений шлях 1096 км.
Література
1.А.М. Мартинець. Сучасний урок зарубіжної літератури. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2005.
2. Г.В. Бітківська Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 5 клас. 12- річної школи. – К.: Грамота, 2005.
3. А.Ю.Логінов. Технології розвитку літературно – творчих здібностей на уроках зарубіжної літератури. – Черкаси: МП „Марія”, 2001.
4. „Всесвітня література в середніх навчальних закладах України”.- 2007. - № 10 .