Розробка інтегрованого уроку з теми "Народна та літературна казки (повторення та узагальнення). Застосування обчислювальних навичок з математики при дослідженні казок."

Перегляд файлу

5 КЛАС. ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА І МАТЕМАТИКА

                                              Делікатна В.О., учитель  літератури

                                              Лисогор С.В., учитель математики

Тема. Народна та літературна казки (повторення та узагальнення).

 Застосування обчислювальних навичок з математики при    дослідженні казок.

Мета : узагальнити і систематизувати знання учнів з даної теми, навчати дітей формувати судження про літературні твори та персонажів, розвивати творчі здібності, виховувати естетичні смаки, вічні цінності.

Формувати уміння застосовувати здобуті знання з математики в нестандартних  умовах.

 

Хід уроку

 

Уч. літератури. Доброго дня , діти. Сьогодні у нас не звичайний урок, а тур-подорож до казкового світу. Ми всі будемо пасажирами чарівного казкольоту. А маршрут такий: Україна – казковий світ Німеччини – Франції – Данії (показ на карті).

Я і учитель математики будемо  гідами під час подорожі.

Математика і література, здавалося б , абсолютно різні предмети. Але знання отримані на таких уроках, хіба в реальному житті також використовуються окремо, ізольовано? Якщо поміркувати, то, звичайно, ні. Усі отримані знання синтезуються, інтегруються і разом формують індивідуальність кожного. Отож, під час подорожі постараємось поєднати знання з літератури, зокрема, народної та літературної казки.

 

Уч.математики. Та вміння аналізувати події, які описані в казках з точки зору математики.

 

Уч. літератури. Але, щоб бути пасажирами чарівного казкольоту, потрібно придбати квиток.

( Діти по черзі дістають з „каси казкольоту” квитки із запитаннями. Прочитавши запитання , дають відповідь).

  1. Чого навчають нас казки?
  2. Види казок.
  3. Будова казок.
  4. Німецькі збирачі фольклору.
  5. Назва збірки казок Шарля Перро.
  6. Назвати казки, автором яких є Шарль Перро.
  7. Ім’я письменника, котрий щорічно напередодні Різдва дарував дітям нову казку.
  8. Назва премії, яка вручається кожних два роки за кращу дитячу книжку.
  9. Назвати автора „Русалоньки”, „Снігової королеви”, „Гидкого каченяти”.

 

Уч. літератури. Отож, квитки придбані, щасливої подорожі. Хоч наш тур-подорож є чарівним, але без реклами ніяк не обійтись.

 

Представлення рекламного ролика.

  • Увага! Ми перериваємо випуск телевізійних новин екстренним повідомленням. Німецькі збирачі казок Якоб і Вільгельм Грімм запрошують всіх бажаючих до дивовижної подорожі сторінками збірки „Дитячі та родинні казки”.

 

Уч. літератури. Шановні пятикласники , перша зупинка „Метелиця”. Ось і гостя іде до нас. Це, мабуть, героїня казок братів Грімм.

Рольова гра.

Пасербиця. – Ви впізнали мене. Я героїня казки „Пані Метелиця” Пасербиця.     Рада вас вітати в казковій країні німецьких казкарів.                         

 

Запитання від імені Пасербиці.

  • Що ви знаєте про казку, в якій я живу?
  • Як до мене відносилася мачуха?
  • Що опустила в криницю?
  • Які добрі справи робила я по дорозі до Пані Метелиці?
  • Про що дбала в домі Метелиці?
  • Чому ж захотіла повернутися додому?
  • Яку винагороду отримала?
  • Зачитайте, хто першим сповістив про моє повернення.
  • Так, погляньте, на мені золотих краплинок без ліку. А чи можна їх порахувати? Скільки на це часу потрібно? Допоможіть, юні математики, а я поспішаю здійснювати добрі справи. До зустрічі.

 

Учитель математики. Отож виконаємо прохання Пасербиці , допоможемо їй порахувати кількість золотих краплинок, що випали під час золотого дощу.

 

Задача. Скільки краплинок можна нарахувати за все життя людини ( середній вік  70 років) , якщо рахунок ведеться за 1 с. одна краплинка?

Нехай людина рахувала 35 років свого життя.

Розв’язання.   35 років∙365діб∙24год∙3600сек=1103 760 000 сек

Відповідь:  більше 1103760000 краплинок.

 

Уч. літератури. Увага! А у нас знову реклама.

 

Представлення реклами.

  • Ви хочете познайомитись із бабусею і внучкою, мудрим котом, доброю хрещеною матірю(демонстрація ілюстрацій).

Тоді не зволікайте, а читайте збірку казок Ш.Перро „Казки моєї матінки гуски” (демонстрація збірки)

 

Уч. літератури. Отож, наступна зупинка „Черевичок Попелюшки”. Ми потрапили до казкового чарівного світу Шарля Перро. Чому ж нас не зустрічають герої казок? Де ж вони? Може все зясувати допоможуть телеграми, які щойно надійшли.

 

Завдання. Хто надіслав телеграму?

  • Приїхати не зможу. Мушу одружити маркіза з принцесою.
  • Запізнююсь. По дорозі до бабусі зустріла страшну перешкоду.
  • Зустріти не зможу. Даю розпорядження щодо маленького ключика від комірчини в кінці великої темної галереї нижнього поверху.
  • Приїхати не можу. Загубила черевичок.

 

Уч. літератури. Остання телеграма надійшла від Попелюшки. Тому ми ще раз пригадаємо казку Ш.Перро „Попелюшка або соболевий черевичок”.

 

„Кубування

  1. Описати життя Попелюшки в домі мачухи.
  2. Які риси характеру Попелюшки вам особливо сподобалися і чому?
  3. Підібрати символ до образу дівчини.
  4. Підібрати кольорові асоціації до персонажів казки.
  5. У кожної людини є найпам’ятніший день у її житті. Чи був такий день у Попелюшки? Як ви вважаєте?
  6. Ким би могла працювати попелюшка у наш час?

 

Уч. літератури. Героїню якої казки можна назвати посестрою Попелюшки?

 

 

Кола Вена

 

 

Завдання. Зєднати стрілочками відповідність чарівних перетворень.

 

ГАРБУЗ                              КУЧЕР

МИШІ                                 ЛАКЕЇ

ЩУР                                   КАРЕТА

ЯЩІРКИ                            КОНІ

 

Уч. математики. Хрещена мати Попелюшки , здійснюючи чарівні перетворення , мабуть, добре знала математику. Вона вміло, з допомогою чарівної палички змінювала розміри предметів. Давайте дослідимо , як саме відбувалися ці зміни.

 

Задача 1. У скільки разів Хрещена мати збільшувала розміри казкових персонажів?

Нехай довжина  карети 4м,  а діаметр гарбуза 40 см. Тоді  4м:40 см = 400см: 4о см= 10 (разів)

Відповідь: розміри персонажів були збільшені у 10 разів.

 

Задача2. Якого росту був кучер , якщо розміри пацюка 16 см?

16 см ∙10= 160 см=1м 60 см

Відповідь. Ріст кучера 1м 60 см.

 

Задача 3. Яких розмірів були казкові коні, якщо розміри мишей становлять

8 см?

8см∙10= 80см.

Відповідь. Карету тягли поні.

Уч. літератури. Шановні учасники казкової подорожі, до вашої уваги знову реклама.

Реклама.

(Двоє дітей знаходяться біля схеми „Шлях Герди до Кая”).

  • Що за схема?
  • Це шлях Герди до Кая.
  • Цікаво! А я можу Герді допомогти?
  • Так, зможеш, якщо прочитаєш казку Андерсена „Снігова королева”. Отож, небайдужі до долі Герди і Кая, читайте казку „Снігова королева” і цим допоможете їм якнайшвидше зустрітися.

 

Уч. літератури. Третя зупинка „Сила дружби”.

Данія – рідна країна Дюймовочки, Гидкого каченяти, Русалоньки і ,звичайно, Герди і Кая. Наше завдання : разом з Гердою подолати нелегкий шлях у пошуку Кая.

 

Уч. математики. А математикам визначити його довжину. Нехай Герда подолала шлях до бабусі за два дні, проходячи в середньому за день 20 км .

20 км∙2=40 км.

 

(Під час виконання завдань демонструються слайди і схема „Шлях Герди до Кая”.

  • Розповідь від імені Герди про початок шляху у пошуках Кая.

 

Уч. літератури. І от Герда потрапила до прекрасного саду бабусі – чарівниці.

 

Інтервю з бабусею, що знала чари.

  • Як ви зустріли Герду?
  • Ви ж не лиха, чому ж вдалися до чар?
  • Чому саме троянди допомогли Герді нагадати про Кая?
  • Про що дівчинці розповів трояндовий кущ?

 

Коли Герда вийшла із квітучого саду бабусі, її пройняв холод пізньої осені, та це дівчинку не зупинило. Уже і зима настала.

  • Кого Герда зустріла?
  • Як Герда потрапила до палацу королівни?
  • Чи справдилися надії дівчинки у палаці?
  • Нагородіть епітетами королівну і королевича.

 

Прийом „Криве дзеркало”.

  • Герда попросила у принца і принцеси велику карету, шестеро коней, соболеву шубу ( „маленькі санки з конячкою і пару чобіток”).
  • Їй дали черевички, рукавиці,  шапочку і сани із добротного дерева                            ( чобітки, муфту, чудове платтячко, карету з чистого золота).

 

Задача. Який шлях пройшла Герда до палацу королівни, подорожуючи три місяці , долаючи кожного дня 10 км?

3∙30∙10=900(км)

 

Уч. літератури. Герда знову продовжила свій шлях. Кого ж цього разу вона зустріла?

Прийом „Займи позицію”.

  • Чим вас приваблює і чим відштовхує маленька розбійниця?

 

Задача. Який шлях проїхала Герда до зустрічі з маленькою розбійницею, якщо подорож тривала один день?

 Швидкість руху коней  20 км/год, тому 20∙7= 140( км)

 

  • Від імені казкових героїв розповісти про шлях Герди і оленя з того часу, коли вони залишили маленьку розбійницю, і до епізоду, коли олень попрощався з дівчинкою біля куща з червоними ягодами.

 

Евристична бесіда.

  • Розкажіть, як сталося, що маленька дівчинка без рукавичок та черевичків у лютий мороз перемогла численне військо королеви?
  • Зачитати і прокоментувати описи володінь Снігової королеви.
  • Яким ви бачите Кая?
  • Чи співчуваєте ви йому?
  • Чим би ви допомогли Каю?
  • А як допомогла Каю Герда? В чому її сила ?

Уч. математики. Визначити решту шляху , якщо відстань від малої розбійниці до лапландки становить 10 км і до замка 4 милі, 1 миля= 1609 м.

  1. 1609 ∙4= 6436(м)
  2. 6436м +10 км= 6км 436м+10 км= 16км 436м

  Відомі всі відрізки шляху, залишилось визначити, який шлях подолала Герда від рідного дому до палацу Снігової королеви.

40 км.+ 900км+140 км+16км 436м=1096км 436м

 

Уч. літератури. Ще раз переконаємось, що допомогло Герді подолати таку відстань і в таких умовах.

  • Створення асоціацій до образу Герди ( запис на паперових пелюсточках, утворення троянди).

Уч. літератури. Мав слушність відомий український філософ  

Григорій Сковорода , коли вважав, що людська душа і друг , безсумнівно, цінніші над усе. Маленька Герда вчить нас розтоплювати кригу в серцях, відрізняти живе від несправжнього , бути вірним і завжди приходити на допомогу друзям.

Уч. математики. Д. Пойа. сказав: «Розв’язання простої , але не зовсім стандартної задачі може вимагати деякого напруження, зате натомість дає відчути тріумф відкриття».

 

Підсумок . „Мікрофон”.

  • Які життєві уроки ви взяли для себе із сьогоднішнього уроку? Відповідати прислів’ям.

Домашнє завдання. Підготуватися до уроку тематичного оцінювання. 

                                     Скільки секунд тривала подорож Герди  в пошуках

                                       Кая,якщо середня швидкість іі руху становила

                                       2 км/год? Пройдений шлях 1096 км.

 

Література

1.А.М. Мартинець. Сучасний урок зарубіжної літератури. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2005.

2. Г.В. Бітківська Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 5 клас. 12- річної школи. – К.: Грамота, 2005.

3. А.Ю.Логінов. Технології розвитку літературно – творчих здібностей на уроках зарубіжної літератури. – Черкаси: МП „Марія”, 2001.

4. „Всесвітня література в середніх навчальних закладах України”.- 2007. -    № 10 .

 

docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
2764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку