Інтегрований урок
з української мови і природознавства в 3 класі
«Вправи на визначення
числа іменників. Птахи.»
Підготувала та провела:
вчитель початкових класів
Петухова Н.Н.
Мета: формувати вміння змінювати іменники за числами, визначати число іменників; розвивати мовлення, мислення, уміння робити висновки, порівнювати; виховувати любов до природи, вміння слухати товариша.
Продовжити формувати поняття «птахи»; розвивати вміння учнів установлювати відмінні риси птахів, міркувати, робити висновки, виділяти головне; формувати уявлення про їхню різноманітність; виховувати допитливість, бережливе ставлення до тваринного світу.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки для групової роботи, кубик, картки для самооцінювання.
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
1. Привітання Слайд 1
Учитель. Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітайтеся з ними.
Раді гостей ми у класі вітати,
Гарного настрою всім побажати.
Посилаєм Вам промінчики добра
І бажаємо душевного тепла.
Ви прийшли у третій клас
Не судіть Ви строго нас.
Учитель. Щоб урок пройшов на належному рівні, все залежить від вашої активності, уважності, творчості. Слайд 2 А працювати ми будемо під девізом:
Діяти активно!
Думати оперативно!
Сперечатись доказово
Для всіх обов’язково!
Хвилинка фенологічних спостережень Слайд 3
Сьогодні четвер 27 лютого, останній тиждень зими. Температура повітря від +5 до – 3 градусів по Цельсію. Вітер північно-західний. Слабка хмарність,
Опадів неочікується, але така погода обманчива. Тому одягайтеся тепліше і пам’ятайте: хворобу краще попередити, ніж лікувати. Наші пращури також підмітили, чим холодніша остання неділя лютого, тим теплішим буде березень. У вас буде можливість перевірити цю народну прикмету. Це останній тиждень місяця, де відзначають весело й пишно Масляну. Нехай проблеми та незгоди не роблять Вам в житті погоди. Хай Вам щастить.
ІІ. Актуалізація опорних знань, повторення вивченого матеріалу.
Учні класу об’єднані у 3 групи за кольорами.
1. Вправа «Кубування». Слайд 4 Пригадаємо, що ви знаєте про іменник теж за кольорами.
На кожній грані кубика є запитання. Я буду обертати кубик, а відповідь на запитання даватиме та група, колір якої випадатиме на кубику.
- Що означає іменник?
- На які питання відповідають іменники?
- Які іменники є назвами істот і неістот?
- Які іменники належать до власних?
- Якого роду бувають іменники?
- Які слова допомагають визначити рід іменника?
2. Гра «Третій зайвий». Слайд 5 Візьміть картки, які є у вас на партах. Серед поданих слів треба закреслити зайве і пояснити свій вибір.
1 група (червоні)
Інгулець, Миколаїв, Одеса. (Інгулець – назва річки)
Ліс, річка, Маринка. (Маринка – власна назва)
Зозуля, кухар, пенал. (Пенал - неістота)
Сонце, дощ, вітер. (Сонце – с. р.)
2 група (жовті)
Парта, зошит, білка. (Білка - істота)
Марія, гриби, Дніпро. (Гриби – загальна назва)
Діброва, море, село. (Діброва – ж. р.)
Харків, Андрій, Яринка. (Харків – назва міста)
3 група (зелені)
Льотчик, лисиця, лампа. (Лампа -неістота)
Весна, лютий, зима. (Лютий – ч. р.)
Брат, дід, Франко. (Франко – прізвище )
Мурчик, Херсон, Ялта. (Мурчик- кличка тварини).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, давайте пригадаємо, яку тему ми з вами почали вивчати на природознавстві?
Загадка Слайд 6
Прилетіли гості
Сіли на помості
Без сокири, без лопати
Побудували собі хати. (Птахи )
1. Оголошення теми уроку Слайд 7
Сьогодні на інтегрованому уроці ми будемо удосконалювати навички у визначенні числа іменників та побуваємо у цікавому світі птахів.
2. Каліграфічна хвилинка Слайд 8
Орнітологія – «орніт» - це птах, а «логос» - це наука, яка вивчає птахів, а люди, які вивчають птахів – орнітологи.
Запишіть з’єднання букв у слові орнітологія.
Ор рн ні іт то ол ог гі ія
Орнітологія – наука, яка вивчає птахів.
Птахи, доведіть, що це іменник.
IV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу
Учитель. Птахи це справжня окраса природи. Хто з нас не милувався пташиним польотом. Вони чарують людей своєю красою. А зараз пригадаємо все, що ви знаєте про птахів.
Життя птахів залежить від змін у природі.
1 група. Виписати із перелічених слів перелітніх птахів і записати через риску в множині.
Зяблик, грак. снігур, горобець, лелека, голуб, синиця, дятел, дрізд, ворона, сойка , ластівка, сова, омелюх, яструб.(Зяблик, грак, лелека, дрізд, ластівка)
2 група. Виписати зимуючих птахів і записати через риску в множині.
(Снігур, синиця, дятел, сойка, омелюх)
3 група. Виписати осілих птахів і записати через риску в множині.
(Горобець, голуб, ворона, сова, яструб)
Давайте за допомогою кругів Венна назвемо спільні і відмінні ознаки між ссавцями і птахами.
Слайд 13 Інсценізація – діалог між Знайком та Незнайком
Знайко. Чи знаєш ти, Незнайко, що на Землі близько 8600 видів птахів. Найбільший з них-рід гороб’ячих птахів, що містить 5100 видів,майже2/3 усіх птахів на Землі.
Незнайко. Так багато? А в Україні?
Знайко. В Україні птахів теж чимало. Аж 360 видів!
Незнайко. Невже? Скільки ж я знаю? Лелека, шпак, сорока, соловей, сойка, синиця, дрізд, зозуля, чиж… Та хіба всіх пригадаєш?
Знайко. Так, кожна пташка цікава по-своєму . Є птахи дуже великі. Наприклад, ему. Це – страус, який мешкає в Австралії. Він заввишки близько двох метрів. Він не вміє літати, натомість швидко бігає – до 70 км/год. Ще є птахи - велетні : лебідь важить близько 14 кг, нанду – 25 – 50 кг, африканський страус – 90 кг. А колібрі – найменша на Землі пташечка. В неї яскраве, наче райдуга, пір’я. Вона трішки більше за джмелів. Цей птах-карлик, важить 20 г.
Незнайко. Але водночас усі птахи мають спільні ознаки?
Знайко. Звісно мають. Спробуймо їх визначити разом!
Птахи – це дуже різноманітний світ тварин за формою, оперенням, розмірами, способом життя, користю. Тіло їх укрите пір’ям –це істотна ознака птахів. Воно розташоване на тулубі, крилах і хвості птаха, -різне. Одне захищає їх від холоду, інше допомагає літати. Пір’я, що вкриває тіло птаха, як луска – тіло риби, називають покривним. Воно утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха. Під ним розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я.
Пір’я захищають птицю від води і вогкості. Вони змащують своє пір’ячко рідиною із залози, розташованої над хвостом , і пір’я не намокають.
А чи знаєте ви, що у давнину, коли не було кулькових ручок, як зараз, люди для письма пристосовували саме пташине пір’я? Найбільш зручним і міцним було гусяче перо. Його обробляли у спеціальний спосіб, а під час письма це перо вмочали в спеціальні чорнильниці, у яких були чорнило, а потім писали по папері. У птиці 2 ноги. Зазвичай на пташиній нозі 4 пальці. Форма пальців і довжина ніг у птахів різні. Птах схожий на літак . Крила піднімають птаха в повітря. Форма і довжина їх різна. Крило за своєю будовою нагадує руку. Воно теж згинається у двох місцях.
-Чи можна назвати всіх тварин , які літають , птахами? (Не можна.)
-Чи плавають птахи? (Так)
-Чи бувають птахи, які не літають? (Так. Страус, пінгвін, ківі).
Ще розглянемо одну особливість птахів.
-Як ви думаєте, чому у пташок різний дзьоб?(Тому що вони їдять різну їжу, різними способами її добувають).
-А чий дзьоб ,на вашу думку , найкращий? (Для кожної пташки свій дзьоб хороший).
-Для чого потрібен дзьоб? (Добувати їжу, чистити своє пір’я, мостити гнізда, доглядати за пташенятами, подавати сигнали).
6. Розпізнай дзьоб Слайд 15
Отже, за формою дзьоба і способом живлення птахів розподіляють на всеїдні, рослиноїдні, хижі.
7. Робота в групах Слайд 16
о,о,с, ї, л,в; к,п,ш,а,и; а,й,и,ч,к; е,е,к,л,л,и; а,і,с,ь,р,д,т. (Солов’ї, шпаки, чайки, лелеки, радість) - Всеїдні.
о,о,б.г.е,р,ь,ц; и.и,я,н,ц,с; о,р,а.д,б,о,т;и,ж,ч; у,г,б,о,л; (Горобець, синиця, доброта, чиж, голуб) - Рослиноїдні.
Про що мріє третій клас?
Щоби довшими були
Всі шкільні…(канікули)
(Сова, яструб, орел, канікули) - Хижі
8. Фізкультхвилинка «Ворона - каркарона» Слайд 17
9. Вправа «Кластер» Слайд 18
- Як ми можемо пов’язати два слова радість – життя з нашою темою уроку?
10. Послухайте смішинка «Штани»
- Яке завдання в нас було?
Петров!
-Позначити «штани» й «зима».
Чи однина, чи множина.
-То ти вже визначив чи ні?
-«Зима», це ясно, в однині.
От зі «штанами» щось не те.
Завдання дуже непросте !
-І чим же, поясни мені,
Оці «штани» такі складні?
У чому складність, поясни?
-У чому складність? Бо штани
До половини – однина,
А трохи нижче – множина! Валентина Бутрім
11. Птахи – дуже корисні тварини. Яке їхнє значення у природі? Слайд19
V. Підсумок уроку Слайд 20
1. Міні – тренінг «Розвиток емпатії»
Якщо ви не руйнуєте пташиних гнізд – підстрибніть тричі
Якщо ви разом з батьками зробили годівничку – плесніть тричі в долоні
Якщо ви підгодовуєте пташок взимку – погладьте себе по голівці
Чи болить душа, коли ви бачите птахів узимку? Покладіть руку на серце.
Чи хочете жити у злагоді з природою? Обніміть себе.
2. Рефлексія Слайд 21
А зараз оцініть свою роботу на уроці смайликом. Домалюйте ротик: вгору уста, якщо ви не помилялись,були активними в групі, допомагали; рівно уста, якщо допускали неточності; вниз – потрібно ще працювати і успіх прийде неодмінно.
3. Домашнє завдання. Слайд 22
Українська мова - вправа 280, с.117
Природознавство - С. 109 – 112