ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «ХРЕСТИКИ-НУЛИКИ» НА ІСТОРИЧНУ ТЕМУ
(Дем’яненко Людмила Олексіївна-учитель історії Пирятинського ліцею)
МЕТА: Прививати у дітей любов до свого краю; розвивати
фантазію, мислення; уміти застосовувати знання з
історії.
ОБЛАДНАННЯ: Стенд з плакатом, який розділений на 9
секторів: «Реклама», «Назви дату», «Хто це?», «Ре-
бус», «Загадкова скринька», «Чарівне горнятко»,
«Рицарський турнір», «Пісенний», «Що це?» та зав-
ння до кожного, кольрові хрестики та нулики, про-
токол змагань,стенд з портретами історичних діячів.
УЧАСНИКИ: Ведуча, 2 команди по 5 чол. (кожна склада-
ється з учнів різних класів), журі.
ХІД ГРИ: Капітани команд кидають жереб, кому ви-
пав «хрестик», той робить перший хід: вибирає пев-
ний сектор і прикріплює до нього «Х». Ведуча дає
завдання для цього сектора спочатку команді «Х», а
потім «О». Журі оцінюють кожну команду і резуль-
тат записують в протокол. Потім хід робить коман-
да «О». Далі, як в дитячій грі «Х-О». Після кожного
конкурсу журі оголошує результат. Виграє команда,
яка набрала більшу кількість балів.
1. РЕКЛАМА (оцінюється в 5 балів) Колись, для того, щоб щось продати чи купити, організовувались великі ярмарки, де ремісники реалізовували свій товар. Крім ремісничого краму тут можна було знайти все, що душа забажає. Конку-ренція була така велика, що мовчки продати свій товар було важко, тому його всіляко розхвалювали. Зараз говорять «Реклама – двигун торгівлі». Уявіть собі, що ви знаходитесь на Сорочинському ярмарку і І команда торгує солом’яними
капелюхами, а ІІ – глиняними глечиками. Придумайте рек-ламу цих товарів, щоб вигідно продати.
2. НАЗВИ ДАТУ (за кожну вірну відповідь – 1 бал):
Х – Знищення Запорозької Січі
О – Скасування Гетьманщини
Х – Відкриття Колумбом Америки
О – Поділ християнської церкви на кат-цьку і православну
Х – Хрещення Русі
О – Повстання древлян
Х – Народження Т.Г.Шевченка
О – Відміна кріпацтва в Україні
3. ХТО ЦЕ? (1 відп. -1 бал) Зараз кожній команді я буду зачитувати короткі характеристики історичних діячів, а ви повинні назвати та знайти в картинній галереї їх портрети.
Х –Був заядлим язичником. Був мужнім воїном, ніколи не сидів в одному місці. Завоював багато земель. Завжди попереджав ворогів словами «Іду на Ви». Загинув від рук печенігів, коли повертався з великого походу.
О – Був великим реформатором. Адміністративна та релігійна реформи – його заслуга. Мав за дружину візантійську принцесу. Народ називав його «Ясним Сонечком».
Х – Народився 6.01.1596р. у сім’ї підстарости українського шляхтича. Мати була з козацького роду. Хлопчика назвали подвійним іменем, хоча тоді так називали рідко. Здобув добру освіту. Закінчив єзуїтський колегіум у Львові. Був на козацькій службі та 2 роки поневірявся у полоні в Стамбулі.
Вирвавшись з неволі, знову став козаком. Був писарем у козацькому війську, пізніше став гетьманом. Був талано-витим політиком, дипломатом, стратегом і тактиком.
О – Народився бл. 1640 р. у сім’ї шляхтича. Уже в перші роки свого гетьманства багато зусиль віддає культурному відродженню краю. Він був щедрим меценатом. Часто за його кошт відбудовуються або будуються церкви та монастирі, де пізніше його і проклинали. Сам – один з най-освідченіших людей свого часу, глибоко набожний, кохався у мистецтві і літературі, знав 10 іноземних мов. Про нього писали Вольтер, Пушкін та інші відомі літератори.
4.РЕБУС (1 бал за ребус і 1 бал, якщо дадуть пояснення імені). За 2 хвилини кожна команда повинна розгадати ребус – ім’я слов’янського язичеського бога і пояснити чим чи ким він опікувався.
5.ЗАГАДКОВА СКРИНЬКА (1 бал за правильну відпо-відь). Кожній команді за описом потрібно вгадати, що зна-ходиться в скринці.
Х – Тут знаходиться екзотична зброя корінного населення одного з материків, яка має здатність знаходити свого господаря. Європейці дізнались про неї лише в XVII ст.
О – Тут знаходиться плоди дерев, які ростуть в Африці та Південній Америці. Їх назва походить від назви географіч-ної області в Африці. Після того, як монахи замітили, що козенята, скуштувавши цих плодів стають різвішими, поча-ли вживати ці плоди для виготовлення напою, що бадьорить
6.ЧАРІВНЕ ГОРНЯТКО (1 бал за вірну відповідь)
Кожний народ має свої звички, обряди, традиції, а також свою національну кухню. Українська кухня славиться своїми: борщем, кулішем, холодцем, варениками, дерунами, голубцями та іншими стравами. Кожна страва має свій рецепт і господиня туди лишнього не вкине. Знайдіть лишнє.
БОРЩ: капуста, картопля, огірок, буряк, помідор, квасоля.
ВАРЕНИКИ: мука, маргарин, сіль, сода, творог, яйце.
ГОЛУБЦІ: м'ясо, капуста, рис, морква, гарбуз, цибуля.
КУЛІШ: сало, пшоно, сіль, масло, рис, яйця, цибуля.
7.РИЦАРСЬКИЙ ТУРНІР (2 бали) А рицарями у нас бу-дуть капітани. Вони підготували один одному по 2 запитан-ня. Отже, це буде інтелектуальний бій.
8.ПІСЕННИЙ (1 бал) Кожен народ славиться своїми піс-нями, які передаються з покоління в покоління. Майже всі народні українські пісні починаються словом «Ой». Отже зараз – естафета пісень, що починаються цим вигуком. Пер-ша команда починає, проспівує строчку або куплет і на рахунок «Один, два, три…», продовжує інша. Яка остання, та виграла.
9.ЩО ЦЕ? (1 відповідь – 1 бал) Кожна команда дає відповідь на запитання.
Питання для команди «Х»:
1 – Одноразова збірка оповідань різних авторів
2 – Що означає слово «козак»
3 – Столиця Арабського халіфату
4 – Наука, яка вивчає металеві гроші
5 – Яку країну називали «світовим перевізником»
6 – Як називались воїни в Японії
7 – Хто відмінив рабство в США
8 – Як називалось селянське повстання у Франції в XIV cт.
9 – Козацька зачіска
10 – Київське товариство, в яке входив Т. Шевченко
Питання для команди «О»:
1 – Збірник творів Т. Шевченка
2 – Козацький човен
3 – Столицею якої держави був Константинополь
4 – Наука, яка вивчає герби
5 – Країна, яку називали «майстерня світу»
6 – Як називався період буржуазних реформ в Японії
7 – Хто в Російській імперії відмінив кріпосне право
8 – Як називається процес відвоювання християнами в ара-
бів Піренейського півострова
9 – Козацькі штани
10 – Львівське товариство, яке очолив Маркіян Шашкевич
Підведення підсумків, визначення переможців.