Розробка історичної вікторини "Ми - роду козацького нащадки"

Про матеріал

Історична вікторина сприяє активізації і поглибленню знань учнів про українське козацтво та традиції часів Запорізької Січі; розвиває в учнів інтерес до історії; виховує повагу до історичного минулого своєї Батьківщини; сприяє патріотичному вихованню, осмисленню себе, своєї особистості як частини великого українського народу. Може бути використана як підсумковий урок - вікторина по вивченню першого періоду історії козацтва, або як позакласний захід.

Перегляд файлу

 

Історична вікторина для учнів 8-х класів

« Ми — роду козацького нащадки!»

                                                                     Бородіна Ольга Степанівна,

                                                                     вчитель історії та правознавства

                                                                     Петролавлівської ЗОШ І-ІІІ ст..№1

                                                                     Петропавлівького району

                                                                     Дніпропетровської області

Мета: активувати і поглибити знання учнів про українське козацтво та традиції часів Запорізької Січі; розвивати в учнів інтерес до історії; виховувати повагу до історичного минулого своєї  Батьківщини; сприяти патріотичному вихованню, осмисленню себе, своєї особистості як частини великого українського народу.

     Обладнання: символи України, портрети гетьманів, картини на козацьку тематику, виставка книг, роздатковий матеріал, музичний супровід

      Учасники: ведучий 1(вчитель); ведучий 2 (учні); 2 команди учнів 8класів по 6 учасників.

ХІД ЗАХОДУ

Вступне слово вчителя: Багато віків творить свою власну історію і культуру український народ. Йому  довелося вистояти  у найтяжчій борні за своє існування.

Одним із народних символів України є славні сторінки героїчного минулого часів козаччини, які  і через століття є для нас  прикладом незламності, сили духу і національної гордості. Цей період історії  для нас особливий, адже наша Дніпропетровщина є батьківщиною і центром козацького руху.

Наш  урок - вікторина, на якій учні 8-х класів  продемонструють свою ерудицію і знання першого періоду з історії козацтва.

 Нехай же сьогодні оживе  ця славна сторінка історії України.

( 1.Звучить запис пісні (Катя Бужинська « Моя Україна»,на сцену виходять ведучі в українських костюмах

 В.1 .До звука звук, струна струні одвітна,

А всі одвітні серцю кобзаря.

А вже козацьке військо маком квітне

І спалахнула Хортиці зоря.

В.2 .Ці звуки золото-тривожні!

Закличний марш: агей, козацтво, в путь!

І як струна, душа правдива кожна,

З глибин історії вони ідуть, ідуть.

  В. 1. Добрий день, дорогі друзі!

  Великий і щирий привіт усім шанувальникам історії рідної України.

    В. 2. Сьогодні ми все частіше звертаємось до наших витоків: історії нашої    країни, козацької вольності. Звертаємось до минулого, щоб зрозуміти сучасне.

В.1 . За шляхами, за дорогами,

   За Дніпровськими порогами,

   За лісами за високими

    Наші прадіди жили.

 

В.2 . Мали Січ козацьку спільну,

 Цінували волю вільну,

 І країну свою рідну,

Як зіницю берегли.

 В. 1.  Запорозька Січ! Мабуть немає жодної людини в нашій багатостраждальній Україні, яка не знала б про славетну Запо­розьку Січ, про козаків, про їх­ні героїчні подвиги, походи. Про це написано багато дум, пісень, віршів, книг.

     В. 2.    Легендарна Запорізька Січ… Символ незалежності українського народу. Від роду до роду передаються її заповіти: жити чесно, любити рідну землю, материнську мову; з повагою ставитися до історії свого народу, зберігати й продовжувати його традиції.

 В. 1.    Раніше  в Україні козаки змагалися за місце найсильнішого, найспритнішого, та найвитривалішого. А зараз  нашим козакам і козачкам надається можливість показати свої знання.

В.2Нас гра зібрала в залі нині, 
Сьогодні все козацтво тут. 
І в цьому залі пісня лине, 
Козацькі ігри всіх нас ждуть

В. 1.  Вітаємо всіх на вікторині  «Ми — роду козацького нащадки»! 
В. 2. Для участі в змаганнях запрошуються браві хлопці та дівчата куренів 8-х класів

Звучить «Козацький марш». Заходять команди. Вчитель представляє їх. Кожна команда називає свій девіз

В. 1. Отжег, команди до боротьби готові, уболівальники зайняли свої місця.

В. 2.  А тепер представляємо шановну козацьку старшину, яка судитиме гру - змагання…………………………………………………………………….

 (Представлення журі)

  В. 1.    Тож пригадаймо ті часи, коли за дніпровими порогами розливалася козацька слава.

   В. 2.   Коли козаки – рицарі безкрайніми степами літали, шаблями ворогів змітали, на чайках Дніпром гуляли, туркам і татарам дошкуляли й Україну рідну – неньку захищали.

     В. 1. «Козацькими шляхами» - так називається  наш 1 й конкурс.

В. 2. Усі учасники  команди по черзі повинні  пройти 2 шляхи : «Козацький  літопис» та «Козацьке слово».

(Завдання розміщені на дошці, на картках, імітуючи шлях, заховані від учасників)

В. 1. У кожному кроці «Козацького  літопису»  вказана дата, за якою  потрібно визначити відповідну подію з історії козацтва.

В. 2. У другому шляху треба пояснити значення слів, пов’язаних з історією козацтва.

    Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Допомога команди 0,5 бала.

В. 1.  Першою за жеребкуванням розпочинає свій шлях історичною хронікою команда…….

(завдання в додатку №1)

 

        В. 1.    Славні шляхи  запорозьких козаків овіяні легендами. Одна з них козаки  «характерники», які були неперевершеними воїнами.

       В. 2.  Слово “Характерники” походить від сильного характеру, від міцної волі, що могла зрушити гори.Це магічна сила від народження, що надавала людині особливих, дуже часто надприродніх умінь та сил.

   В. 1.  Характерники не мерзли у зиму, ходячи босими по снігу; могли перебувати під водою годинами; кажуть, що їх не брали кулі, і вони могли проходити крізь стіни. За легендами, ці козаки вміли передбачати час нападу ворога і напрямок руху його сил, вони допомагали козакам  «заговорювати» рани, вводити в оману ворога.

  В. 2.  Увага  команди!  Вам на шляху трапилась  «Загадкова скринька»!  Потрібно назвати, ту  річ  яка у ній знаходиться.

  Відповідає той, хто першим подасть сигнал. Правильна відповідь – 2 бали.

               (завдання в додатку №2,  задає вчитель)

  В. 1.  Розпочинаємо другий шлях  «Козацьке слово».

Тепер першою його проходить команда ………………

(завдання в додатку №1)

  В. 2.  Увага  команди!  Вам знову на шляху трапилась  «Загадкова скринька»! 

(завдання в додатку №2, задає вчитель)

          В.1 .Через віки дійшов до нас шелест козацьких знамен,брязкіт козацької зброї та імена славетних ватажків козацького руху !

           В.2: Найбільше пишалися козаки своїми отаманами – їм вони довіряли, за ними йшли у бій, їх любили і поважали і за розум, і за силу.

В.1 .А зараз настав час нашим курінним отаманам показати знання і  здібності в боротьбі за перемогу своєї команди.

В.2: Наш 2-й конкурс «Легендарні побратими».
Умови конкурсу: капітан команди вибирає картку на якій записано 10 імен діячів козацької доби.

 В.1 . Протягом 2 –х хвилин він повинен, не називаючи самих імен зазначених у картці, розповісти про  них своїй команді, а та  - назвати ці імена.  Одне правильно назване ім’я  - 1 бал.

(Завдання в додатку №3)

В.1 .Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

В.2 . Козацькому роду — нема переводу,

Лине його слава з далечі віків.

      В.1 . Для того, щоб бути сильними та спритними,  велику  увагу  козаки приділяли фізичним вправам,  змаганням на конях, козацьким єдиноборствам.

В.2.Бойовий гопак – це вид української національної боротьби, бойове мистецтво запорізьких козаків-характерників. Козацький танець був не тільки танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи, які допомагали козаку в бою.

     В.1 . Козак, як вихор, міг із шаблею в руках виконувати елементи танцю. Самі  вороги говорили, що важко битися з козаком, в якого вселився ніби сам біс. Це допомагав козакові танець.

В.2 . Отже , спробуємо і ми свої сили в танці.

Наш 3-й конкурс «Хто кого перетанцює». По одному учаснику від команди. За перемогу – 5 балів.

      В.1 .   Усі ви добре знаєте, що наші предки-запорожці були прекрасними воїнами не тільки на суходолі, а й на морі. Вони самі будували судна, човни, стрімкі чайки, були багаті на витримку й хитрощі.

В.2 .Переможні походи козаків викликали захоплення і подив у Європі, адже тогочасна турецька військова міць вважалася нездоланною.

В.1 .Мов живі тут гори і долини, 
Срібні хвилі брязкотом підків: 
Розгулялось море України — 
Море запорозьких козаків! 
В.2 . Отаман на «чайці» — шаблю вгору, 
Став незрушно, ніби вріс у час, 
Ще й гукає: «Грай же, Чорне море, 
Аби ворог не помітив нас!» 
В.1 .Пропливла давно козацька «чайка» 
Через моря вічний водограй, 
Щоб відбити ворогам охоту 
Нападати на Козацький край!

В.2 .Наш 4 - й   конкурс  «Морський бій». У цьому конкурсі  командам потрібно назвати зашифроване слово, яке повязане з морськими походами козаків.

В.1 .Команди  по  черзі  «стріляють».  Якщо  потрапили  на  цифру,  то  дають  відповідь  на  запитання  і  «стріляють»  знов,  коли  відповіді  нема,  право  «пострілу»  передається  команді суперників.

В.2 .Якщо під час «пострілу» потрапили на літеру, то питання не  отримують,  проте стріляють  ще  раз. Максимальна кількість пострілів без зміни команди -  3. За правильну відповідь на запитання -1 бал.  Той,  хто  першим  складе  потрібне  слово,  та  пояснить  його  отримає 4 бали.  

 (Завдання в додатку №4)

     В.1 .       Історія дає можливість прислухатися до голосу далеких і близьких нам подій рідного краю. Крізь століття лине слава українських козаків, гідних синів вільнолюбивого народу.

В.2 .Запорозькі козаки,

Є нам що згадати…

 Нам найкраща ненька-мати —

Запорозька славна Січ.

В.1 .На хвилину закриємо  очі й думками перенесемось  за Дніпровські пороги. Ось ми на Січі. Вам потрапили до рук  послання, які свого часу були доставлені на Січ. «Козацькі  депеші» - так називається 5 –й конкурс.

В.2 .Завдання команд з’ясувати , ким вони могли бути написані. Вірне визначення авторства кожної депеші – 1 бал.

(Завдання в додатку №5)

В.1.  Увага  команди!  Вам знову на Січі  трапилась  «Загадкова скринька»!   (завдання в додатку №2, задає вчитель)

 

Заключне слово вчителя:  От і добігає кінця сьогоднішня гра. Наші команди показали, що вони — гідні нащадки славного козацького роду, справжні  козаки і козачки. 

 

      Пам’ятайте, ви — майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками повинні підносити її культуру.

      Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність нашої держави.

     Символічним є те, що наша зустріч проходить  на початку грудня, напередодні роковин формування Збройних Сил України.

     Наші військові – нащадки козацької слави, але зараз  їм не до святкування. Трагічні сторінки переживає наша країна, коли ,на жаль, гинуть наші славні захисники на рубежах неоголошеної війни, коли руйнуються міста і села, проливаються кров і сльози мирних жителів. Нищить недоля наш край. Наша перемога в єднанні! Кожен із нас повинен відчути відповідальність і визначити  свою роль в досягненні перемоги, досягненні  миру.

Дорослі і діти нашої країни кожен як може допомагають нашим захисникам. У таку хвилину ми не можемо бути осторонь.  Я хочу запропонувати  на наступній виховній годині обговорити нашу подальшу конкретну допомогу. Адже так потрібні зараз нашим воїнам теплі слава, теплі речі. Майбутнє України, ваше майбутнє вирішується зараз на Сході. Так будьте борцями і творцями історії!

     В.1 .Нашої заслуги в тім не бачу,

Нашої не знаю в тім вини,

Що козацьку бунтівливу вдачу

Нам лишили предки з давнини.

     В.2 .Нам і те не добавляє слави,

Що вони од чужоземних сил

Заступили землю кучеряву

Горами високих могил.

     В.1.Бо, коли закохані в минуле,

Прокуняєм свій великий час,

Наша лінь нікого не розчулить,

Слава ж – та відмовиться від нас.

     В.2.Спогади докучливі, як нежить,

Що тій славі принесуть нове?

Тільки тим історія належить,

                               Хто сьогодні бореться й живе

В.1. Буде слава славна поміж козаками, поміж друзями, поміж лицарями, поміж добрими молодцями!

В.2. Буде слава, бо є такі хлопці! Буде слава, бо є такі дівчата! Слава Україні!

(Підведення підсумків, визначення переможців)

В.1. Вітаємо всіх учасників!

В.2. Вітаємо переможців!

В.1. А тепер, як кажуть, у нас в Україні, бажаємо, щоб «…і у вас, і в нас все було гаразд, щоб ви і ми щасливі були»!!!

В.2. На все добре! До нових зустрічей на історичних сторінках життя нашого народу.

 

Додаток 1

«Козацькими шляхами»

«Козацький  літопис»

1. 1489 р.;  2. 1556 р.; 3.1572 р.; 4.1578 р. ;5.1591 -1593 рр. ; 6. 1594 – 1596 рр.

7. 1616 р.;  8. 1620 р.; 9. 1621р. ; 10.1625р.; 11. 1630р.; 12. 1635 р.;1637 -1638 р.

«Козацьке слово».

1. Булава. 2.Курінь. 3. Оселедець. 4. Клейноди . 5.Козак. 6. Корогва.

 7. Запорозька  Січ.8. Каторга. 9. Чайка. 10.Реєстр. 11.  Литаври. 12.  Кіш

13.Джура.

Додаток 2

«Загадкова скринька»

  1.Увага! Загадкова скринька! У цій скриньці лежить предмет – винахід козаків характерників, він  виготовлений з рослини,  і у запорозьких козаків виступав замінником акваланга. Що це за пред­мет?  (Очерет).

 

2. Увага! Загадкова скринька! В цій скриньці лежить предмет, який кожен козак зберігав у шкіряному футлярі. Деякі невігла­са Припускали, що козаки носили його за ха­лявою чобота, але це не так. Що це за пред­мет? До речі, цей предмет ми держимо в ру­ках кожен день.(Ложка)

 

3. Увага!   Загадкова   скринька!   У   цій скриньці знаходиться те, що за козацькими повір'ями рятувало від ворожої кулі. Що це за пред­мет?  Куди треба було його  покласти?

(Грудочку рідної землі, треба було покласти в чоботи)

Додаток 3

           «Легендарні побратими».
І варіант

1. Богдан Хмельницькй  2.Северин  Наливайко. 3.Марко Жмайло. 4.Іван Сулима. 5. Іов Борецький. 6. Дмитро Вишневецький. 7.Стефан Баторій. 8. Яків Острянин (Остряниця). 9.Роксолана. 10. Іван Федоров (Федорович).

І Іваріант

1. Петро Конашевич – Сагайдачний,. 2.Тарас Федорович (Трясило). 3. Петро Могила. 4. Костянтин – Василь Острозький. 5. Павло Бут (Павлюк).

6. Сигізмунд ІІ Август, 7.Самійло Кішка, 8.Дмитро Гуня. 9. Гійом де Боплан

10.Криштоф Косинський.

Додаток 4

  «Морський бій»

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

1

2

3

ф

А

2

4

Л

5

Ь

6

3

К

7

О

8

Н

4

9

10

Е

11

12

5

Т

13

14

16

15

 

     Зашифроване слово:      Фальконет – невелика гармата

 

Запитання :

1.Скільки куренів було на Запорізькій Січі? (38.)

2.Її називали сестрицею, ненькою рідненькою. (Шабля.)

3. На який термін обирався кошовий отаман на Запорізькій Січі? (На один рік.)

4. Яким чином козаки повідомляли на далеку відстань про небезпеку? (Запалювали «фігури» або бочки.)

5. Яка головна страва була у козаків? (Куліш)

6. Хто проміняв дружину на тютюн та люльку в українській народній пісні «Ой, на горі та й женці жнуть»? (П.Сагайдачний)

7. Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як Чорне море»? (Шаровари.) 

8..Перша козацька фортеця, зведена на острові. (Мала Хортиця.) 
9.Яке церковне свято козаки вважають своїм і коли воно відзначається?(14 жовтня, день Покрови Пресвятої  Богородиці)

10.Цих українських гетьманів вшанував Нацбанк України.(Богдан Хмельницький, Іван Мазепа)

11. Як називались у козаків розвідники?      (пластуни)

 12. Що робили січові діди, коли обирався новий кошовий отаман?

(сипали новообраному на голову землю, пісок; обмазували новообраному голову багнюкою)

 13Назвіть найвищий орган влади у Запорізькій Січі.(Козацька рада)

14.Як називають устрій Запорозької Січі? (Козацька республіка)

15Що зображено на козацькій печатці? (козак з мушкетом на лівому плечі і шаблею при боці).

16.Кого з гетьманів нагородив   папа римський  Павло V своїм портретом?

( Івана Сулиму)

 

Додаток 5

 «Козацькі  депеші»

1.«Домігся від патріарха Феофана висвячення нового православного Київського митрополита та 5-х єпископів. Я дуже радий з приводу відновлення автокефалії православної церкви».

                                                                                                            ( Петро Сагайдачний)

2. «Атакували й оточили польську армію в урочищі Жовті Води, примусили ворога отаборитися, а 16 травня відбувся вирішальний бій, в якому ми одержали безперечну перемогу».

                                                                                                        (Богдан Хмельницький)

3. «Уночі,  4 серпня,  захопив Кодак і знищив залогу коронного війська. Планую Дніпром піднятися до Кременчука і закликати люд до повстання».

                                                                                                             ( Іван Сулима.)

4. « 25 жовтня вступив у запеклий бій з каральним  військом  гетьмана Конецьпольського . Відвів повстанців до Курукового озера, де розташував у болотистій місцевості новий табір, оточивши його кількома рядами возів, тримаю облогу».

                                                                                                       (  Марко Жмайло)

 

 

 

doc
Додано
2 січня 2019
Переглядів
1818
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку