Тема: « Місто Рим і його повсякденне життя»
Мета: сформувати уявлення про місто Рим та його мешканців, їхнє життя і побут, традиції та систему освіти й виховання; розвивати вміння добувати історичну інформацію з різних джерел працюючи в групах, формувати просторову, мовленнєву, логічну, аксіологічну компетентності; виховувати естетичні уподобання учнів.
Обладнання: підручник:Бандровський О.Г. «Історія стародавнього світу», ватмани, конверти з завданнями, роздавальний матеріал,маркери, клей, інформативні тексти.
Тип уроку: комбінований.
Комишуваський НВК «ЗНЗ І-ІІ ступенів – ДНЗ – дитячий садок»
Підготувала та
провела
вчитель історії
Біла М.С.
2018 рік
Тема: « Місто Рим і його повсякденне життя»
Мета: сформувати уявлення про місто Рим та його мешканців, їхнє життя і побут, традиції та систему освіти й виховання; розвивати вміння добувати історичну інформацію з різних джерел працюючи в групах, формувати просторову, мовленнєву, логічну, аксіологічну компетентності; виховувати естетичні уподобання учнів.
Обладнання: підручник:Бандровський О.Г. «Історія стародавнього світу», ватмани, конверти з завданнями, роздавальний матеріал,маркери, клей, інформативні тексти.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Сьогодні на уроці присутні гості, тому поверніться будь-ласка до них та привітайтеся.
Повідомлення теми та мети уроку
2. Актуалізація опорних знань.
Історична розминка «Доповнити речення
1. «Вічне місто» було засноване в … (753 р. до н.е)
2. За легендою засновником Риму вважається … (Ромул).
3. Реформу календаря в Римі здійснив … (Гай Юлій Цезар)
4. Храми богів здіймалися на одному з 7-ми пагорбів, а саме на … ( Капітолії), а палаци знаті будувались на … (Палатинському пагорбі).
5. Місце, що знаходилось між пагорбами називалося … (Форум) або … ( базарна площа).
6. Нащадки перших поселенців називалися … (патриціями), а приїжджих людей називали … (плебеями).
7. Будівництво Колізею було розпочато за часи імператора … (Веспасіана).
8. На честь імператора Траяна в Римі було споруджено … (колону Траяна).
3. Мотивація навчальної діяльності.
На початку II ст. до н.е. Рим з невеличкого поселення землеробів перетворився на одне з найбільших міст стародавнього світу, що налічувало вже близько мільйона жителів. А ви хотіли б побувати в Римі того часу? Вам би хотілося дізнатися, чим займалися римляни? Де і в яких умовах жили? Де і як саме відпочивали? Як виховували своїх дітей? Сьогодні на уроці ми будемо працювати за новою формою «Ментальні карти», за допомогою яких розглянемо сьогоднішню тему та закріпимо попередні.
4. Очікувані результати.
На дошці малюнок «Могутній Колізей». Дітям роздаються малюнки гладіаторів, на яких вони пишуть: що хочуть дізнатися, що чекають від уроку, чого хочуть
навчитись, що почути. Підписані гладіатори вішають на перший поверх «Колізею». В кінці уроку повернемось до них.
ІІ. Основна частина.
1.Робота в групах. (За допомогою колісниці з гладіаторами двох кольорів, учні поділяються на дві групи ).
1 група: команда – «Цезар».
2 група: команда – «Помпей».
Обирають капітанів команд. Повторюємо «Правила роботи в групах».
2. Складання ментальних карт.
Команди отримують ватмани з картою «Італія».
1) Гілка – «Асоціації» .
Команди беруть на столі рожевий конверт під номером один. В конверті назва першої гілки «Асоціації» та набір асоціативних слів до міста Рим з правильними та неправильними відповідями. Завдання: з набору слів вибрати правильні відповіді та приклеїти їх навкруги гілки «асоціації». На це завдання дається 3 хвилини. По закінченню капітани команд доповідають свою відповідь. Вчитель на дошці вішає таблицю з правильними відповідями. Перевіряємо відповіді команд.
(завдання до гілки)
Тибр |
Італія |
Вовк |
Тірренське море |
Гладіатори |
Лев |
«Вічне місто» |
Середземне море |
Бобер |
Чорне море |
|
|
(відповіді на завдання)
Асоціації |
|
+ |
- |
Італія |
Бобер |
Тибр |
Чорне море |
Вовк |
|
Лев |
|
Гладіатори |
|
Тірренське море |
|
«Вічне місто» |
|
Середземне море |
|
2) Гілка «Архітектура».
Команди беруть на столі блакитний конверт під номером два. В конверті назва другої гілки «архітектура» та набір малюнків архітектури. Завдання: з набору малюнків вибрати архітектуру міста Риму та приклеїти навкруги гілки. На це завдання дається 3 хвилини. По закінченню капітани команд доповідають свою відповідь. Вчитель на дошці вішає таблицю з правильними відповідями. Перевіряємо відповіді команд.
(завдання до гілки)
(відповіді на завдання)
Архітектура |
|
+ |
- |
Тріумфальна арка |
Храм Парфенон |
Колізей |
Театр Греції |
Колона Трояна |
|
Вівтар миру |
|
Храм Вести |
|
3) Гілка «Імператори».
Команди беруть на столі зелений конверт під номером три. В конверті назва третьої гілки «імператори» та набір прізвищ імператорів. Завдання: з набору прізвищ вибрати імператорів Риму та приклеїти навкруги гілки. На це завдання дається 3 хвилини. По закінченню капітани команд доповідають свою відповідь. Вчитель на дошці вішає таблицю з правильними відповідями. Перевіряємо відповіді команд.
(завдання до гілки)
Ромул |
Юлій Цезар |
Гней Помпей |
Октавіан Август |
Марк Авремій |
Марк Красс |
Перікл |
Македонський |
Клісфен |
(відповіді на завдання)
Імператори |
|
+ |
- |
Ромул |
Перікл |
Октавіан Август |
Македонський |
Юлій Цезар |
Клісфен |
Марк Авремій |
|
Гней Помпей |
|
Марк Красс |
|
4) Гілки «Терми» та «Будинки»
Робота з документами.
Команди беруть на столі помаранчевий конверт під номером чотири. У команди «Цезар» назва гілки «Терми» та текст про будинки Риму, а у команди «Помпей» назва гілки «Будинки» та текст про терми Риму. Завдання: кожній команді опрацювати поданий текст та доповісти один одному. Після прослуховування капітанів намалювати біля гілки будинки та терми (які були, що в них знаходилось).На це завдання дається 5 хвилини. По закінченню капітани команд презентують свій малюнок. Перевіряємо.
Тексти:
Терми- це громадські лазні, які були місцем культурного відпочинку і дозвілля. Городяни відвідували терми щодня. Хтось вирішував там ділові питання, хтось вигадував музику і тут же її виконував, а хтось знаходив собі в термах просто цікаве спілкування.Крім лазень з величезними басейнами з холодною і гарячою водою, тут були майданчики для спортивних занять, великі роздягальні з поличками і лавами для зручності відвідувачів. Римляни купалися і омивалися. Обмивання полягало в натиранні тіла маслом і подальшим зчищенням його металевими шкрябаннями, робили масаж.Було багато неглибоких басейнів з гарячою водою, яка нагрівалася за рахунок печі, відповідно ця вода і створювала пару. Для тих, хто віддавав перевагу сухій парі, було передбачено спеціальне приміщення без басейнів.І на закінчення процедури паріння римляни відвідували бібліотеки, зали для прогулянок та зали з прохолодним басейном, де можна було відпочити, поїсти і навіть подрімати. Терми були дуже величезні. Одночасно приймали більше 1200 відвідувачів. У Римі було понад 1000 приватних лазень і 11 громадських.
Будинки.Римляни жили в одноповерхових будинках – їх називали домуси. Домус виходили на вулицю глухими стінами. Через передпокій мешканці потрапляли в парадний зал будинку – атрій, де господар приймав відвідувачів та гостей. Атрій був
найошатнішою частиною будинку. Тут був отвір у центрі даху, під яким розташовувався басейн для дощової води. Кілька приміщень, які оточували атріум- це спальні. Поряд зі спальнею та кухнею розташовувався бенкетний зал, де мешканці будинку їли, лежачи на ложах. Подалі від гучного атрію розташовувався відкритий двір, де родина проводила вільний час – тут був невеликий сад із квітами, оточений колонами, що підтримували дах. Між внутрішнім двором та атрієм міг бути розташований кабінет господаря, де зберігали ділові папери, сімейний архів. Стіни в домусах покривали штукатуркою та прикрашали фресками, а підлогу вкривали кам’яними плитами та мозаїкою.
5) Гілка «Боги Риму».
Команди беруть на столі червоний конверт під номером п’ять. В конверті назва п’ятої гілки «Боги Риму» та набір малюнків з Богами. Завдання: з набору малюнків вибрати Богів Риму та приклеїти навкруги гілки. На це завдання дається 3 хвилини. По закінченню капітани команд доповідають свою відповідь. Вчитель на дошці вішає таблицю з правильними відповідями. Перевіряємо відповіді команд.
юпітер юнона нептун Плутон церера вулкан марс
Діана Апполон Мінерва Меркурій Венера
Боги Риму |
|
+ |
- |
Юпітер |
Зевс |
Юнона |
Посейдон |
Нептун |
|
Плутон |
|
Церера |
|
Вулкан |
|
Марс |
|
Діана |
|
Апполон |
|
Мінерва |
|
Меркурій |
|
Венера |
|
3. Презентація ментальних карт.
VI. Заключна частина.
1. Підведення підсумків уроку.
Таким чином, мешканці Риму перетворили своє місто на величне і квітуче, в якому багатії мали багато вільного часу, щоб займатися як державними справами, так і приємно проводити час, займатися вихованням дітей. Прості римляни через велику кількість рабів майже не працювали, а вимагали «Хліба і видовищ!»
2. Оцінювання.
Кожна команда оцінюються за правильність відповідей та естетичність ментальної карти.
3. Підсумки очікуваних результатів.
Кожен учень підходить до «колізею», бере свого гладіатора з побажаннями і пояснює: що було цікавого, що довідався, чи справдились його побажання? Якщо урок сподобався, учень ставить свого гладіатора на останній поверх, якщо не дуже сподобався на другий поверх, а якщо не сподобався залишає свого гладіатора на місці.
4. Домашнє завдання.
1.Опрацювати §-50 підручника, відповісти на запитання.
2. Написати невеликий твір «Я мешканець Риму». Уявити себе представником однієї із груп населення і описати один день життя в Римі.