Урок розвитку критичного мислення. Розробка композиції виробу з використанням комп'ютерної техніки

Про матеріал

Урок побудований за базовою моделлю уроку розвитку критичного мислення. Спрямований на формування компетентностей учня технологією розвитку критичного мислення. Учні працюють з інформацією, мислять, аргументують і приймають рішення.

Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ ТАЛЬНІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦП

ТАЛЬНІВСЬКИЙ НВК «ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНЮ №1 - ГІМНАЗІЯ»

ТАЛЬНІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

        

 

 

 

 

                                                             УЛАНОВИЧ ГАЛИНА ВАСИЛІВНА

                                                             УЧИТЕЛЬ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

                                                       ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ КАТЕГОРІЇ

 

 

 

 

                                      ТАЛЬНЕ, 2017

Тема:  Розробка композиції  для вишивання   виробу  з використанням

            комп’ютерної техніки

Мета: Формування компетентностей  учня технологією розвитку критичного

          мислення; створити умови для розвитку навичок  мислення задля

          навчання та  повсякденного життя; закріпити  знання , вміння і

          навички роботи на комп’ютері; систематизувати  знання учнів про

          походження та використання орнаментів в українській вишивці;

          популяризувати  українську   вишивку;  розвивати творчі і технічні

          здібності.

Обладнання:  комп’ютери, дошка, проектор, зразки виробів, ілюстрації  

          побудови композиції, орнаменту, література, презентація в  Power Point.                  

Тип уроку: інтегрований урок інформатики і трудового навчання

            розвитку критичного мислення.

Очікувані результати:

  • Уміння працювати з інформацією, визначати проблему та шляхи її вирішення;
  • Уміння формувати власну думку на підставі осмисленого досвіду;
  • Здатність самостійно займатись власною освітою;
  • Уміння співпрацювати в групі;
  • Уміння оцінювати та висловлювати власні судження.

 

                                             Структура уроку

І    Розминка

ІІ  Обґрунтування  навчання

ІІІ  Актуалізація

ІV  Усвідомлення змісту

V   Рефлексія

                                                        Хід уроку

І. Розминка

              «У будь-якому витворі мистецтва все до останніх дрібниць залежить від задуму». Й.В.Гете

 

Учитель трудового навчання

            Чи завжди ми можемо передати свій задум іншим? Іноді нам бракує слів, іноді емоцій, іноді часу? У таких випадках на допомогу кожному приходить його МУЗА. Літературна - словом, музична -  звуками,графічна - мовою ліній,  живописна - мовою кольорів, декоративно-ужиткова - мовою орнаменту, візерунків, символів.

           Давайте спробуємо допомогти втілитись нашому задуму, розплутавши клубок  підказок     

    Планування        Самостійність         Наполегливість      Нові ідеї         

 

 

                               Задум

 

 

    Спостереження за власними діями    Уміння визнавати власні помилки      

     Наступний крок після задуму – пошук компромісних рішень

    Наше життя подібне дереву : стовбур – то наша доля, а  крона -   наші  вчинки. Які ми приймаємо рішення, які чинники враховуємо, така у нас і крона.

http://www.s.0532.ua/section/newsIconCis2/upload/images/news/icon/41255274_0_145857220979.jpg       Так як у природі стан крони дерева інформує про якість врожаю, так і в житті прийняті рішення  характеризують особистість.

        Щоб прийняти рішення, потрібно поставити  перед собою  ряд запитань, які вказують на шлях  вирішення проблеми. Спробуємо підібрати їх самостійно.(Учні називають варіанти, колективно їх обговорюють, оптимальні записують на дошці). Так утворюється «Асоціативний кущ».

                        Час                         Аналіз інформації

 

 

Свобода від емоцій         Прийняття рішень        Розстановка   пріоритетів     

 

 

 

 

Інтуїція                         Різні точки зору                   Поради близьких

 

ІІ. Обґрунтування навчання

Як сказав Григорій Сковорода : «Створюючи свій власний світ, ти отримуєш у ньому те, чого вартий».

          Сьогодні ми зануримось у світ рукоділля – продовжимо вивчати українські народні традиції мистецтва вишивки,  познайомимось  із  збірками  « Старовинні українські узори»  та «Код української вишивки» М.Чумарної.

Тема нашого уроку: «Розробка композиції  для вишивання   виробу  з використанням комп’ютерної техніки»

Завдання: наприкінець уроку ми маємо

  • називати сферу використання комп’ютерної графіки;
  • відтворити зразки традиційних орнаментів із різних куточків України; розтлумачивши значення його мотивів;
  • створити власну композицію,  дотримуючись вимог  композиційної побудови,  забезпечивши при цьому гармонію і виразність елементів;
  • розповісти про різні підходи й розуміння проблеми при виконанні практичної роботи;
  • оцінити роботу та висловити власні судження.

             Здавен людина навчилася створювати нескладні візерунки, вони були і засобом спілкування і прикрасою оселі, і слугували оберегами . На основі графічної символіки виникли геометричні орнаменти. Кожен символ в орнаменті мав своє тлумачення - своєрідну «мову » орнаментального письма. Деякі з них втратили своє первісне значення, деякі дійшли до наших днів.

           Вишивка вбирає енергетику  майстра та візерунків. І коли ми за власним смаком і фантазією компонуємо орнамент, то обов’язково повинні розуміти значення його мотивів, щоб наділити свою роботу позитивною енергією , яка буде дарувати  радість та підбадьорювати  у скрутні хвилини.

           На Черкащині  перша згадка про стилізований геометричний орнамент у вишивці  VI—VII ст. пов’язана із Мартинівським скарбом.    Його було знайдено селянами  у1909 р. на березі річки Рось. З-поміж прикрас  вирізняються зображення маленької постаті чоловіка (7,6 см). Вишиту сорочку якого  оздоблюють перехрещені по діагоналі насічені лінії.

    Срібна прикраса давнього майстра металопластики засвідчує, що мистецтво вишивки наших предків сягає VI—VII ст.   

http://www.vyshyvka.info/wp-content/uploads/2011/05/mskarb.gif

                                                     Мартинівський скарб

          Вважається,  що перша ґрунтовна праця Ольги Петрівни Косач – Драгоманової  «Український народний орнамент»,  видана у 1876 році започаткувала вивчення української народної вишивки. Тут подано 298 зразків вишивок на 26 таблицях, 8 зразків орнаментів на килимах, та інш.                           Учасники всеукраїнського проекту «Вишивка етнографічна» відтворили старовинні орнаменти.

     Сьогодні ми  відчуємо себе учасниками цього форуму, тому що теж будемо відновлювати українські орнаменти з різних куточків України.

ІІІ. Актуалізація

Учитель інформатики

         А чи знаєте ви, що комп’ютерна графіка поступово перетворюється на новий вид мистецтва. Прикладні  програмні засоби  створюють, редагують та перетворюють графічні зображення за бажаннями клієнтів.

         Сфера застосування комп’ютерної графіки надзвичайно широка. Це поліграфія - видавництво газет, журналів, книг, календарів, упаковок, марок тощо. Це зовнішня реклама, кінематографія, створення комп’ютерних ігор та навчальних програм. Останнім часом все більшої популярності набуває тривимірна графіка, або 3D- графіка, що вивчає технології створення об’ємних моделей об’єктів у віртуальному просторі, які максимально наближені до реальних.

1.Перегляньте подані ілюстрації , вкажіть назву роботи і вирішіть проблемну ситуацію  «Як можна зробити інакше»?

http://st2.depositphotos.com/5586578/10601/i/950/depositphotos_106012878-stock-photo-clothes-designer-draws-a-sketch.jpg    http://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image281.jpg        http://st.depositphotos.com/1001370/4046/i/950/depositphotos_40467383-Dressmaker-is-drawing-a-fashion-sketch.jpg

                                                       ( Відповідь: «На комп’ютері»)    

2.  Назвіть правила безпечної праці на комп’ютері

Я знаю…………………..

Я знаю…………………

3.  Гімнастика для очей

Я вмію…………………    

Я вмію…………………      

Учитель трудового навчання

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/myst-5-masol-ukr/myst-43.png

1. Складіть вірш з п’яти рядків.  Сенкан

  • Орнамент
  • Старовинний, магічний
  • Прикрашає, розповідає, оберігає
  • Українська народна традиція
  • Заклинання, замовляння

2.  Інструмент (вправа)  «Товсті-тонкі запитання»

  • Чи згодні ви , що у  розпорядженні дизайнера є компоненти і засоби композиції, які  допомагають  гармонічно поєднувати частини композиції.  (Так)
  • Чи правильне твердження, що до компонентів композиції відносяться: крапка, лінія, пляма, форма, колір, фактура, фон та тло, ракурс і світло.(Так)
  • Назвіть п’ять засобів композиції  (пропорційність, статика і динаміка, симетрія й асиметрія, ритм, контраст).
  • Чи правда , що орнамент буває: стрічковий , сітчастий, блоковий. (Ні) Правильна відповідь: стрічковий , сітчастий, центричний або розетковий;
  • Поясніть, чому на орнамент впливає закон ритму.
  • Який братерський символ можна використати для  формулювання  поняття  композиції вишивки . (Єднання)

ІV. Усвідомлення змісту

Вправа «Інтерпретація» . Перетворіть графічну інформацію в словесну

 

           Створення   композиції. Гармонія і виразність елементів

                    Варіанти розташування композиційного центру

 

Тренувальна вправа.  Використавши «мову»  орнаментального письма,  складіть рослинний орнамент на комп’ютері

 

а) Пряма горизонтальна лінія – земля  

б) Горизонтальна хвиляста – вода

в) Вертикальна хвиляста - дощ

 

 

 

г) Гори

 

 

д) Видозміни зображення Сонця. Пізніше його зображуватимуть восьмипелюстковою розеткою або квіткою

 

 

 

 

http://zirka-ra.at.ua/_si/0/1535214.gif

         Як варіант відповіді  -  із подовженого ромба  можна скласти Алатир  (Камінь-Алатир,  Око Рода,  Козацький Хрест, Ружа)  знак Родового Вогнища  Рідної Православної Віри. Він найсвятіший із символів людства, модель розгортання і згортання Всесвіту. Алатир уособлює могутність  і невмирущість плодючої творчої сили життя.

 

2.  Вправа. Відновити елемент традиційного українського орнаменту,  вказавши регіон, та створити  композицію, доповнивши її власноруч підібраними мотивами              

               Черкаська обл.                          Вінницька обл.              

                                            

P1211325.JPG         P1211326.JPG

    Бутко Оксана  3А(г)                            Трофімова Юлія  3А(г)

 

              Луганська обл.                                  Київська обл.                       

                                              

P1211338.JPG           P1211339.JPG

            Бевзенко Дар’я   3А(г)                                Загородня Валентина  3А(г)

 

            Київська обл.                                    Полтавська  обл.

                                            

P1211340.JPG     P2111383.JPG

        Волова Тетяна3А(г)                                             Погосян Юлія   3А(г)

V .  Рефлексія

Учитель трудового навчання

  • Що схвилювало, зацікавило на уроці?
  • Які відкриття для себе сьогодні  зробили?
  • Які   труднощі відчували при виконанні роботи та як їх подолали?
  • Де зможете використати  плід своєї праці?

Рольова гра за  методом «Шість капелюхів мислення»

          Синій    капелюшок символізує управління. Його одягає керівник.

Дає завдання: «Сьогодні ми складаємо молодшу  групу учасників всеукраїнського проекту «Вишивка етнографічна». Наше завдання - обговорити виконану роботу»»

Модератор, який слідкує за  процесом:  на початку - що потрібно зробити, по закінченню - узагальнити досягнуте.

 

                       Інформація         позитив           критика          інтуїція,почуття     творчість 

               Учні за бажанням об’єднуються в групи, колективно обговорюють і надають інформацію:

під білим капелюшком – відому по даному питанню;

під жовтим –  переваги, користі  предмету обговорення;

під чорним -  висловлюють побоювання, застереження;

під червоним –  яскравих вражень, внутрішнього голосу;

під зеленим – дослідження нових варіантів розвитку та поширення.

 

VІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання. Прибирання робочих місць.

Використані джерела:

1 Боринець Надія. Основи критичного мислення у трудовому навчанні. //

   Трудове навчання .- 2016.№2 (98). С.4-12

2.Боринець Н., та інш. Робочий зошит учениці 6 класу.-К.:1998.-128 с.

3.Михальчук В. Розвиток критичного мислення як освітня інновація.//

   Трудове навчання.-2016.-№6(102).С.4-6

4.Старовинні українські узори для вишивання хрестом. Магія візерунка.- 

   Х.:»Клуб сімейного дозвілля», 2016.

5.Символи рідної віри. Режим доступу: novasich.org.ua;   

    forteza- kiev.live  journal

6.Чумарна М.І.Код української вишивки. - Львів:Апріорі, 2008-192

7.Черепанова С.О. Мартинівський скарб. Електронний ресурс – Режим

    доступу: westudents.com ua| glavy|34021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
1459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку