Відкритий урок з трудового навчання, який було представлено на районне методичне об'єднання. Учні вчилися виконувати техніку торцювання і застосовували її на квітці сонця - Соняшник!
5 клас. Урок трудового навчання.
Тема. Аплікація з паперу. Виготовлення проекту «Сонячні квіти».
Мета. Узагальнити знання і навички про аплікацію.Дати поширені знання про соняшник; познайомити учнів із новою технікою роботи з папером – торцуванням, навчити виготовляти у цій техніці квіти соняшника; закріпити знання правил роботи із ножицями та клеєм.
Розвивати моторику, увагу, логічне мислення, уміння працювати за аналогією. Виховувати любов до рідної землі, прагнення до прекрасного, прищеплювати естетичний смак.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентації «Аплікація», «Сонячні квіти», відеоролик «Торцювання», виставка картин, вишивок соняшника, гофрований папір, картон,клей, ножиці, контейнер із заготовками, незакінчена картина із сонечком, зразок виробу, етапи виконання практичної роботи, «Кошик знань», серветки вологі.
Хід уроку
I Організаційна частина
— Діти, у народі кажуть, що добрий гість - дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, з любов’ю зустрінете наших гостей, покажете себе з найкращої сторони, щоб у них залишились гарні спогади про вас і цей урок.
II Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку
- А розпочнемо ми урок із гарного настрою. Я постараюсь вам його підняти за допомогою квітки сонця, що посміхається.
На попередніх уроках ви здобули деякі необхідні знання і зараз ці знання допоможуть розгадати вправно кросворд.
Давайте розпочнемо наповнювати наш кошик знань. За кожну відповідь – кладу у кошик знань маленький соняшник. (кошик знань)
1. Камінь-мінерал із якого виготовляють тканину, що не горить.
2. Нитка, яка йде упоперек тканини.
3. Основа на яку виконують аплікацію.
4. Попередній начерк малюнка.
4. Матеріал для з’єднання деталей.
6. Вид матеріалу для виготовлення аплікації.
7. Інструмент, необхідний для виготовлення аплікації.
8. Наука про майстерність.
9. Спосіб перенесення малюнка на основу.
Гра «Зіпсована записка» (презентація)
Отже, тема нашого уроку: «Аплікація з паперу. Виготовлення проекту»Сонячні квіти».
Але почнем із загадки.
- Так, вірно, це, звичайно, соняшник.
2. « Мозковий » штурм
Погляньте на цю рослину. (презентація про соняшника).
III Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда « Соняхи – сонячні квіти »
- На що схожий соняшник?
- Матінка - природа подбала про людей, які з давніх часів шанували Сонце, як джерело життя й радості на Землі, і подарувала їм прообраз зірки у вигляді квітки «соняшника». Грецькою мовою соняшник звучить «геліант» і походить від слів «геліос» — сонце та «антоснові» — квітка. Тому ці квіти ще називають сонячними.
- А як з’явився на землі соняшник, знаєте?
-Про це нам зараз розповість Ліза, яка підготувала переказ легенди «Соняшник».
Соняшник
Легенда Полтавщини
Колись давно, як нас ще не було, на землю щоранку сходили діти Сонця. Одного дня веселилися вони в лісочку, а як почало сонце сідати, стали збиратись додому.
Коли доньки були вже далеко від гаю, найменша згадала, що забула свій вінок, і повернулася назад. Але він зник. Побачила дівчина гарного парубка з її прикрасою в руках і погодилася вийти за хлопця заміж.
Даремно Сонце кликало дочку додому, сердилося, попереджало. Дівчина залишилася з коханим. Почалося для неї звичайне буденне життя з нудною роботою, одноманітними клопотами. Юнак більше працював, ніж говорив своїй жінці ніжні, лагідні слова, а іноді й зовсім про неї забував. А жінка все більше сумувала за рідними. Забула вона про гордовитість і непомітно завітала до батькового царства.
Але Сонце не могло забрати до себе дочку, яка вирішила жити із звичайними людьми. Воно лише скропило її своїми слізьми. Красуня стала квіткою, що в тузі за батьківщиною завжди повертає голівку до небесного світила. Відтоді на землі з’явився соняшник.
2. Розповідь вчителя з елементами бесіди
З яких країв привезли до нас цю рослину?
-Соняшник - символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він - чи не найсильніший серед квітів... Ця рослина так полюбилася українцям, що не віриться в те, що вона-прибулець з далеких країв. А привіз її іспанський мореплавець Христофор Колумб ( 1451 – 1506 ) із Північної Америки в Європу - Іспанію.
І спочатку соняшник вирощували, як декоративну рослину з гарним суцвіттям. В Україні соняшник з’явився у середині 18 століття. Спершу, його розводили, як декоративну рослину, а згодом заради зерна, яке використовували, як ласощі.
- А що виготовляють сьогодні із соняшника? ( відповіді учнів )
-Тепер із соняшника виробляють олію,без якої ми не уявляємо кулінарію. Соняшникову олію додають до складу різних мазей, натирань, пластирів.
Макуха – продукт, який одержують після вичавлювання олії з насіння соняшника, цінний поживний корм для худоби і приманка для риби (рибалки).
Насіння соняшника - споживають люди, добавляють у хліб, цукерки..
Україна займає друге місце після Росії, як виробник соняшникового насіння.
Насіння соняшника добавляють у цукерки, печиво, хліб та булочки.
Халва – солодощі.
Коли соняшник цвіте — бджоли збирають мед.
Також із соняшника виготовляють маргарин, мило, лаки, фарби і навіть лінолеум. Стебло використовують для виготовлення паперу, силосу.
IV Практична робота
1. Вступна бесіда
- А ви знаєте, що в серці кожної людини живе сонечко?
- Подумайте, навіщо воно нам у серці?
Воно зігріває, робить нас добрішими, сяє нашим батькам, друзям, рідним. А сьогодні це сонечко засяє у нашому класі. Постарайтеся вложити усю любов зі свого сердечка у сонячну квітку, яку будете сьогодні виготовляти.
( Показую зразок виробу ).
- Отже, ми будемо працювати у техніці торцування.
- Що відомо вам про цю техніку?
(відеоролик торцювання)
Торцування – це вид паперової творчості, який у наш час переживає своє друге народження. Це світ незвичайної аплікаційної мозаїки, яка створюється за допомогою невеликих кусочків гофрованого паперу.
Але перед тим, як працювати, давайте повторимо правила користування ножицями та клеєм.
2. Повторення правил техніки безпеки при користуванні ножицями та клеєм.
Правила користування ножицями.
1) Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці.
Клади ножиці чи ніж так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
2) Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
У процесі різання уважно слідкуй за розміткою.
3) У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.
4) Не розмахуй ножицями, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює.
5) Під час робочого процесу не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй, будь зосередженим. У процесі роботи дотримуйся порядку на робочому місці, а після роботи акуратно прибери його.
Після роботи ножиці склади, бажано, в чохол.
Правила користування клеєм
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
3.Пояснення вчителем послідовності виконання роботи
(показ етапів на дошці)
4. Самостійна робота учнів. (Учні працюють під музичний супровід)
Учні виконують роботу одну квітку удвох, а вчитель індивідуально допомагає.
Хто справився раніше, може допомогти сусідові
- А тепер, коли ваші сонячні квіти готові, давайте подаруємо їх нашому сонечку.
Монтаж колективної композиції з окремих елементів, виготовлених учнями. Під час приклеювання квіточки, вчитель оцінює роботи учнів, вказує на помилки.
По закінченню роботи вчитель аналізує найхарактерніші помилки та вдалі моменти в роботі.
V Підсумок уроку
1Рефлексія:
-То що нового дізналися протягом уроку про соняшник?
Що вам важко давалось? ( Доповнюємо кошик знань )
Показ мультфільму «Тигренятко на соняшнику»
З яким ви настоєм покидаєте нашу майстерню?
2. Прибирання робочих місць