23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Розвиток дрібної моторики рук з учнями ДЦП на уроках трудового навчання

Про матеріал

Дитина з ДЦП часто не може координувати і вправно діяти пальцями руки, але якщо ми допоможемо під час гри використати вже набуті навички, ми розширимо її можливості та наблизимо до спроможності навчатися. Однією з ефективних форм розвитку дрібної моторики рук в учнів початкових класів є уроки трудового навчання.

Саме тому у роботі подані конспекти уроків з трудового навчання та ігрові вправи, які розвивають дрібну моторику рук.До кожного виробу пропонуються короткі віршики, які були складені з дитиною на уроках і розвивають творче мислення, фантазію.

Робота адресована вчителям початкових класів, особливо тим, хто працює індивідуально з дітьми, які мають ДЦП.

Перегляд файлу

 

Розвиток дрібної моторики рук в учнів з ДЦП на уроках трудового навчання. Методична розробка. ЗОШ І-ІІІ ст. №1 смт. Маневичі імені Андрія Снітка.  Кількість сторінок 44.

 

 

 

     Дитина з ДЦП часто не може координувати і вправно діяти пальцями руки, але якщо ми допоможемо під час гри використати вже набуті навички, ми розширимо її можливості та наблизимо до спроможності навчатися. Однією з ефективних форм розвитку дрібної моторики рук в учнів початкових класів є уроки трудового навчання.

Саме тому у роботі подані конспекти  уроків  з трудового навчання та  ігрові вправи, які розвивають дрібну моторику рук.  До кожного виробу  пропонуються короткі віршики, які були складені з дитиною на уроках і розвивають творче мислення, фантазію.

Робота  адресована вчителям початкових класів, особливо тим, хто працює індивідуально з дітьми, які мають ДЦП.

 

 

 

Розробник

Семенюк Оксана Володимирівна – вчитель індивідуального навчання.

 

 

Рецензент

Хилюк Леся Михайлівна – вчитель початкових класів, вчитель-методист.

 

 

Навчально-методичне видання затверджено радою методичного кабінету Маневицького району.

Протокол №4  від 10.04.2016 року

Дитина з обмеженими потребами - не пасивний член суспільства, а

особистість, яка має право на задоволення власних

соціальних потреб, на навчання, на працю, відпочинок,

створення сім’ї, доступ до культурних цінностей.

 

Шановний колего!

Сьогодні ти навчаєш дитину, яка не в змозі опанувати програму масової школи, тому, що має певні психофізичні вади і вимушена здобувати освіту за індивідуальною формою навчання. Як ти налаштований? Позитивно чи неприязно. Що відчуваєш? Роздратування, гнів, байдужість, співчутливість, бажання допомогти. Що думаєш: «чому я?», «мене цьому не вчили», «без напруги зароблю копійчину», «чи вистачить у мене терпіння?», «я зможу», «хто ж допоможе цій дитині,як не я?» Зупинись. Зваж усе. Якщо не готовий зрозуміти чужий біль, віддати часточку свого серця обділеній долею дитині – відмовся!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           У природи немає дитини

                                         безталанної, ні на що не здатної.

                                                   Кожному можна дати щастя творіння,

                                        кожного треба вивести в люди.

                                                                                  Сухомлинський В.О. 

 

На сьогоднішній день суспільство вкрай стурбоване зростанням кількості дітей з вадами психофізичного  розвитку та дітей-інвалідів. За оцінками експертів ООН та ВООЗ, кількість людей з обмеженими життєвими і соціальними функціями складає 10% населення земної кулі. Понад 120 млн. з них - це діти та підлітки. На жаль, ці світові проблеми не обійшли і нашої країни. За останні роки в Україні кількість дітей з порушеннями психофізичного розвитку зросла на 22%, щорічно на 5-6 тисяч збільшується число дітей-інвалідів.

В даний час кількість дітей з порушеннями функцій опорно-рухового апарату значно зросла. За деякими даними, 6 дітей на 1000 дитячого населення страждають дитячим церебральним паралічем (ДЦП).

Найбільш поширеною формою навчання таких дітей є спеціальні школи та інтернати. На сьогоднішній час гостріше постає проблема навчання дітей з особливими потребами в умовах загальноосвітніх шкіл, спостерігається тенденція інтеграції дітей у загальноосвітні навчальні заклади. Це діти з проблемами розумового розвитку та порушеннями опорно-рухового апарату.

  Порушення опорно-рухового апарату виникають внаслідок певного захворювання, що призвело до розладу рухових функцій, внаслідок травми хребта. Діти з порушеннями опорно-рухового апарату відчувають труднощі під час пересування, користуються різноманітними допоміжними засобами.

  Однією з особливостей, що характеризують дитячий церебральний параліч, є порушення моторики рук. При деяких формах захворювання протягом багатьох років зберігаються тонічні рефлекси періоду новонародженості, які перешкоджають розвитку рухової сфери. Дитина з ДЦП часто не може координувати і вправно діяти пальцями руки, але якщо ми допоможемо під час гри використати вже набуті навички, ми розширимо її можливості та наблизимо до спроможності навчатися.

Чому так важливий розвиток дрібної моторики для дитини? Справа в тому, що в головному мозку центри, які відповідають за мовлення та рухи пальців рук знаходяться один біля одного. Таке тісне сусідство дає можливість впливати на розвиток активного мовлення через тренування дрібної моторики пальців рук. Різноманітні маніпуляції з предметами сприяють активізації цього процесу, що особливо цінне для дітей з ДЦП. Налагоджена і вміла робота пальчиків допомагає розвиватися мовленню та інтелекту, позитивно впливає на весь організм, готує неслухняну ручку до письма.

Ще у II ст. до н. е. в Китаї було відомо про вплив жестів на розвиток головного мозку людини. Давні китайці запевняли, що вправи для рук і пальців гармонізують тіло і розум, позитивно впливають на діяльність мозку. Японська акупунктура — ще одне цьому підтвердження. На долонях розташовано багато рефлекторних точок, від яких ідутьімпульси до центральної нервової системи. Масуючи окремі точки, можна діяти на внутрішні органи, які з цими точками пов’язані.

Але не тільки східні мудреці, а й вітчизняні фізіологи підтверджують зв’язок моторики рук із розвитком мозку. В. Бєхтєрєв у своїх працях довів, що прості рухи рук допомагають зняти розумову втому, покращують вимову багатьох звуків, розвивають мовлення дитини. А відомий педагог В. Сухомлинський стверджував, що «розум дитини — на кінчиках пальців».

На сьогоднішній день загальновідомий факт: рівень розвитку вищих форм пізнавальної діяльності перебувати у прямій залежності від стану рухового аналізатора в цілому, а особливо від ступеня сформованості тонких рухів кистей і пальців рук! У зв'язку з цим заходи з розвитку дрібної моторики рук повинні обов'язково включатися в систему корекційно-розвивального навчання дітей, що мають різні відхилення у психофізичному розвитку.

   У житті людини існує недовгий, але воістину унікальний період, коли дитячий мозок запрограмований на інтенсивне формування і навчання. Однією з ефективних форм розвитку дрібної моторики рук в учнів початкових класів є уроки трудового навчання. На уроках трудового навчання, в процесі роботи з різними інструментами і матеріалами розвивається координація, диференційованість, узгодженість рухів пальців рук, регулюється сила м'язових зусиль, рука набуває впевненість, точність, а пальці стають гнучкими і пластичними, що має важливе значення для підготовки руки до письма.

    Учитель на уроках має не тільки навчити дитину знати і розуміти мистецтво, а й сформувати в неї потребу милуватися природою і творами мистецтва, навчити творити довершені та композиційно виразні форми, насолоджуватися виробами, які створені власними руками.

    І насамкінець, спробуймо заглянути у внутрішній світ людини з обмеженими можливостями. Де взяти сили, щоб здолати емоційну травму, побороти закомплексованість, відчути впевненість у собі, знайти друзів , стати рівним, серед рівних. Багато хто з них проходить через спеціалізовані школи, інтернати, відвідують центри соціальної  фізкультурно–спортивної реабілітації, де займаються терапією всі бажаючі, незалежно від дару природи та життя продовжується. Вони для нас є яскравим прикладом життєвої стійкості, оптимізму й самореалізації людини .

Не в кожного з них складається доля так як хотілося б . У когось опускаються руки й зломлена воля і вони поповнюють ряди скривджених, а хтось зціпивши зуби щодня доводить, що він спроможний як і всі , а можливо й краще, знаходять себе в науці, мистецтві, спорті, створюють родину й живуть щасливим життям так, як це зробили Леонардо да Винчі - великий геній, ірландець Крісті Браун - художник і новеліст, Андрія Цуканов - заслужений майстер спорту України, які мали діагноз ДЦП. І хочеться мені вірити, що мої учні, не дивлячись на поставлений діагноз, не складуть у житті рук, не здадуться, а поповнять ряди відомих людей.

Основною формою роботи з учнями індивідуального навчання є урок. Тому пропоную конспекти уроків, які розвивають дрібну моторику рук, точність рухів.

Тема. Виготовлення журавлика способом оригамі

Мета: 

- навчальна: познайомити школяра  з оригамі - мистецтвом паперової пластики; навчити учня згинати папір; учити виготовляти журавля з паперу;

- розвивальна: привчати до точних рухів під контролем свідомості, розвивати мислення, просторову уяву, учити читати креслення.

- корекційна: розвивати дрібну моторику пальців, стимулювати мовну активність;

- виховна: виховувати патріотизм,  терплячість, посидючість,уміння співпереживати і співчувати, прагнення надати дієву допомогу людині, яка потрапила в біду.

Обладнання: зразки журавликів – оригамі,  інструкційні картки.

Хід уроку

  1. Психологічна готовність учня до уроку

Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся —
Зичу їм добра!

2. Логопедична розминка

  1. Гра «Продовж речення»
  • Я знаю такі птахи…
  • Журавель…
  1. Вивчення скоромовки

На болоті журавель

Цілий день збирав щавель.

Назбирав собі на борщ,

Та якраз вперіщив дощ.

3. Основна частина

1. Підготовчий етап.

6 серпня 1945 року – страшна сторінка в історії людства. Цього дня на японське місто Хіросіму з американського літака була скинута атомна бомба. У мільйонні долі секунди на мирне місто впала вогненна куля, куля яскравіша за сонячне світло.
Несеться смерч жахливий, чорний. Мить і немає нічого світлого. Залишилися тільки сльози, горе, смерть. По всій землі летить повідомлення: “Американці скинули атомну бомбу на місто Японії.

 І у одну секунду було спалене 36 000 чоловік, в одну секунду    72000 чоловік отримали важкі поранення, в одну секунду більше     15000 будинків і будівель перетворилися на попіл і розжарені розвалини, в одну секунду смертоносні частки уразили смертю все живе на відстані півтора кілометрів.

З тих пір пройшло багато років, але до цього дня люди пам'ятають страшну подію в Японському місті Хіросімі.

У цьому місті жила маленька дівчинка Сасаки, а прізвище Садако. Після атомного вибуху отруйні частки потрапили в кров маленької дівчинки і вона захворіла променевою хворобою. 10 років вона боролася з хворобою. Їй дуже хотілося жити. Її кращий друг розповів їй про старовинну японську легенду, яка свідчить, що нагородою тому, хто складе тисячу паперових журавлів, буде виконано його бажання. Садако сподівалася, що складе тисячу журавлів і знову стане здоровою. І маленька дівчинка почала робити журавлів.

Садако Сасаки зробила 662 журавлі, але смерть не відступала, сили всі йшли і йшли від неї. Тоді японські діти прийшли на допомогу дівчинці. Вони присилали багато, багато різноколірних журавлів і їх було вже декілька тисяч. Але променева хвороба виявилася сильнішою за дивну казку і Сасаки померла.

Із тих пір в парку миру міста Хіросімі поставлений пам'ятник всім дітям, загиблим від атомного вибуху. Щодня туди приходять і приносять нові гірлянди паперових журавлів. Бувало, налетить вітер, підхопить паперову зграю і тоді журавлі розлітаються по всьому світу і немов говорять всім:

“Люди! Бережіть мир! Бережіть життя!”

2. Повідомлення теми і мети уроку

- І сьогодні я хочу, щоб ми теж навчилися робити паперові журавлі.

3. Розповідь вчителя про оригамі

Складання з паперу – справжнє мистецтво. Називається воно орігамі. Оригамі – це мистецтво паперової пластики. Це японське слово. Адже першими робити з паперу різні фігурки стали саме японці. Слово “оригамі” так і переводитися – “Складений папір ”. На зорі свого створення орігамі використовувалося в храмових обрядах. Але вже через невеликий проміжок часу уміння складати фігурки з паперу стало обов'язковою часткою культури всієї японської аристократії. Сьогодні оригамі переживає своє друге народження. Оригамі є чудовим заняттям для всієї сім'ї. Складання фігур з паперу розвиває творчі здібності, геометричне мислення, спритність рук, посидючість, увагу і пам'ять. Раніше оригамі займалися тільки японці. У наші часи орігамі починають захоплюватися діти і дорослі, що живуть в Європі і Америці. Деякі знатні сім'ї навіть використовували оригамі як герб і друк.

Вони не лише вчаться складати відомі моделі, але і починають винаходити власні. Виникають клуби  любителів складання з паперу. З'являються книжки і журнали, присвячені оригамі.

  1.    Поетапний показ (вчитель виготовляє журавлика за схемою)

Мабуть, «Журавель» – це сама, як там не є класична форма оригамі. Зверни увагу, що кожна операція включає декілька елементів. Точність виготовлення моделі залежить від кожної операції. Але найголовніше, на що ти  повинен звернути увагу – точне складання, куточок з куточком, сторона із стороною

 

 

 

 

 

Схема оригамі “Журавель”:

 

http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/2581/400889/blog_12450/images/novyy_risunok_54_.png

Порядок виконання:
 1. Журавля починаємо складати з базової форми квадрат
2. Розсовуємо шари паперу з боків і робимо три згини: загинаємо і розгинаємо правий і лівий краї, після чого загинаємо і розгинаємо верхівку фігури. Перевертаємо, повторюємо те ж саме з іншою стороною;
3. Акуратно піднімаємо верхній куля ромба і загинаємо його догори. Проробляємо це, натискуючи з боків.
4. Перевертаємо фігуру, повторюємо те ж саме з іншою стороною;
5. Розсовуємо з боків шари паперу і загинаємо боки лицьового кулі фігури до центру;
6. Перевертаємо фігуру іншою стороною і проробляємо те ж саме, що і у минулому пункті;
7. Тепер розсовуємо шари паперу з боків фігури і завертаємо догори гострі нижні кінці. Натискуємо  з боків, вирівнюємо фігуру і відгинаємо в сторони як ти вже здогадався, ніс і хвіст журавля;
8. Загинаємо журавлеві ніс, розпрямляємо крила .

http://www.my-marriage.ru/alboms/3/9974/origami-crane.jpeg

 

  1. Поетапний показ (відео)
  2. Практична робота.

C:\Users\Home\Desktop\IMG_3020.JPGC:\Users\Home\Desktop\IMG_3021.JPGC:\Users\Home\Desktop\IMG_3023.JPGC:\Users\Home\Desktop\IMG_3018.JPG


         4. Заключна частина.

1. Підсумок уроку.

2. Оцінювання.

Тема.  Виготовлення аплікації «Сніговичок» з пінопласту

Мета:

- навчальна: поговорити зі школярем про значення пінопласту у житті людини; повторити правила учня на уроці трудового навчання; вчити дитину виготовляти аплікації з пінопласту; виготовити аплікацію «Сніговичок» з пінопласту;

- розвивальна: розвивати увагу, мову, мовлення,

- корекційна: стимулювати мовну активність, розвивати дрібну моторику рук;

- виховна: виховувати самостійність, працелюбність, естетичні смаки.

Обладнання: картон кольоровий, пінопласт,клей, зразок аплікації «Сніговик» з пінопласту, таблиця послідовного виготовлення аплікації, малюнок сніговика, ілюстрації із зображенням зими, зимові розваги, дитячі аплікації.

Хід уроку

  1. Психологічна готовність учня до роботи

Доброго ранку! Доброго дня!

               Доброго вчора, сьогодні, щодня!

               Хай не псується годинник на вежі,

           Хай буде все на землі, як належить.

  1. Логопедична розминка

2.1.Вправа для розвитку дихання «Морозець»

На морозі змерзли руки?

Швидше ти на них похукай!

(Зігріти долоні, вдихаючи і видихаючи через рот:Х-х-х!

2.2.Вправа для губ «Повітряна кулька»

Щоки, мов кульку,

Старанно надули.

Здулася кулька –

Щоки втягнули.

(«Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами.)

2.3.Вправа для язика «Смачне варення»

Ми варення скуштували,

Потім губи облизали.

(Повільно облизати язичком верхню губу, роблячи рухи вліво – вправо.)

2.4.Робота над чистомовкою

Ма-ма-ма – вже до нас прийшла зима.

Іг-іг-іг – випав білий сніг.

Ти-ти-ти – на вулицю вийшли діти.

Ик-ик-ик – зліплять великий сніговик.

  1. Основна частина

3.1. Вступна бесіда

  Яка зараз пора року?

– Що випадає взимку?

– Закрий оченята, поклади голівку на парту. Я прочитаю вірш, а ти уяви картинку:

  1. Робота над віршем

Ось і зима вже настала,

В лісі сніжку намело,

Хутро звірята змінили,

Щоб їм тепліше було.

Та як задує вітрище,

Та як мороз затріщить,

В ліс, де ялинки густіші,

Кожне звірятко біжить.

  1. Робота над ілюстрацією «Зимовий ліс»

Показую ілюстрацію з зображенням зимового лісу.

– Відкрий оченятка!

– Такий ліс ти уявив?

У наш ліс прийшла красуня-чарівниця Зима.

Зима приходить не сама, а завжди зі своїми вірними помічниками. Цими помічниками є Морозець, Вітрисько і найголовніший – Сніжок.

 Так, саме взимку Сніжок виконує найголовнішу роль: вкриває землю пухкою, білосніжною, м’якою, як вата, ковдрою.

– Скажи, як можна гратися і веселитися, коли на дворі багато снігу? (Кататися на санчатах, лижах, грати в сніжки).

  1. Робота над ілюстрацією «Зимові розваги»
  2. Відгадування загадки

– А зара я загадаю загадку, яка підкаже  ще одну зимову розвагу:

Очі – чорнії вуглинки,

Ніс – з великої морквинки.

І холодний, і біленький,

Дуже-дуже він чудненький.

(Сніговик).

(Вивішую на дошці малюнок сніговика).

– А ти пробував ліпити сніговика?                                                                                           – Як ти це робив?

  1. Читання вчителем казки «Сніговик»

Це було давно. Було тоді, коли у Всесвіті існувала одна велика планета. На Північному полюсі стояв невеличкий крижаний будиночок. Через маленьке віконечко можна було побачити, що живе в цій хатині сім'я Сніговиків. Тато довгими зимовими вечорами любив сідати у крісло і читати свою улюблену газету. Мама Сніговиха часто розповідала казки своєму маленькому синочкові, який ніяк не міг всидіти на місці, все бігав і бігав по невеличкій кімнаті.

Щоранку родина виходила на прогулянку. Малий синочок Сніговик любив побігати по сніговому килимі, а мати й батько милувався своїм дитям.

Але один ранок для дружної родини видався незвичайним. Коли ще всі спали у вікно засвітило щось велике і яскраве. Малий швидко зірвався з ліжка і вибіг на вулицю.

«Що це?»- вигукнула мама Сніговиха і швидко кинулася за сином.

«Це ж… Сонце!» - крикнув тато Сніговик і подався за рідними.

Але ні дружини, ні дитини він не побачив. Скрізь була вода. І сніговий тато вирішив, що його родичі втекли і кинувся їх доганяти. Він біг і біг, не відпочиваючи ні хвилини…

Кажуть, що Сніговик до цих пір бігає, заглядає в кожне віконечко, а вночі пильно дивиться вдаль, немов когось виглядає, когось шукає…

3.2. Повідомлення теми та мети уроку

– Отже, сьогодні на уроці ми  навчитимося  виготовляти аплікацію «Сніговик».

(Показую зразок).

3.3. Пояснення слова «аплікація»

(Показую картку зі словом «аплікація»).

Давай спробуємо прочитати це слово.

Аплікація – це накладання одного матеріалу на інший. Повторимо!

Ми будемо накладати пінопласт на картон і закріплювати за допомогою клею.

Частини, з яких ми складемо аплікацію, називаються деталі.

- Для чого у житті ми використовуємо пінопласт?

3.4. Демонстрація виробу

- Поглянь, яку  аплікацію ми будемо виготовлями.

              3.5. Фізкультхвилинка для очей «Сніговик» (Відеоролик )

             3.6. Повторення правил техніки безпеки при роботі з клеєм.

- На уроці ми будемо користуватися клеєм. Давай пригадаємо правила техніки безпеки при роботі з клеєм.

  • Не брати клей до рота.
  • Слідкувати, щоб не потрапив до очей.
  • На виріб багато не наносити.
  • Користуватися пензликом для клею.
  • Залишки клею промокати серветкою.

              3.7. Поетапний показ.

Для роботи нам знадобиться кольоровий картон, клей, пінопласт.

Спочатку візьмемо листок кольорового картону (малюнок а)

C:\Users\Home\Desktop\Новая папка (2)\IMG_8902.JPG а)          C:\Users\Home\Desktop\Новая папка (2)\IMG_8905.JPG   б)

        На картоні намалюємо сніговика (показано на малюнку б)   

G:\Новая папка (2)\3.jpg в)           C:\Users\Home\Desktop\Новая папка (2)\IMG_8904.JPG  г)

За допомогою клею, прикріпимо пінопласт до картону (картка в)

Намалюємо очі, носик, ротик, ґудзики.

З кольорового паперу можна вирізати відро на голову (малюнок г)

Аплікація готова.

                 3.8.  Аналіз зразка чи аналога.

- Чи сподобалась тобі аплікація?

- Які матеріали потрібні для роботи?

- Як виконати дану аплікацію?

              3.9. Практична робота

C:\Users\Home\Desktop\IMG_2998.JPGC:\Users\Home\Desktop\IMG_3002.JPGC:\Users\Home\Desktop\IMG_3003.JPGC:\Users\Home\Desktop\IMG_3005.JPG

4. Заключна частина.

4.1. Підсумок уроку.

4.2. Виставка робіт.

- Поглянь, будь ласка, на свою роботу і на роботи твоїх ровесників

Одним з найважчим елементом у своїй роботі, особливо на уроках трудового навчання - зацікавити учня та підібрати вироби, які зможе зробити сам учень з ДЦП. На кожному уроці має бути щось нове, цікаве і зовсім не схоже на попереднє. Пластилін, різноманітний природній матеріал (горох, квасоля, насіння кавуна, гречка, пшоно, каштани, манка, осінні листки), мочалка, канцелярські кнопки, вата, ватні кульки, ватні палички, шнурівка, ґудзики, папір, черепашки, нитки, серветки – матеріали, за допомогою яких розвиваю у дитини з ДЦП дрібну моторику рук.

 

Робота з пластиліном. Виготовлення аплікації «Хмаринка» з пластилінових кульок

Для роботи знадобиться пластилін та кольоровий картон. Потрібно намалювати на основі хмаринку (в даному випадку). Учень під керівництвом вчителя з пластиліну робить невеличкі кульки, які приклеює до картону в хаотичному порядку.

 

Пластилін мені мама купила.

Самостійно я кульок наліпив,

Потім хмаринку намалював,

Кульки старанно до неї поміщав.

Утворилась периста хмаринка.

Зробити це зможе і Іван, і Даринка.

 

 

G:\Новая папка\DSC00024.JPG

 

 

Аплікація  «Рибка – магніт» з пластиліну

На холодильнику магнітів багато є,

Але тато гратись ними не дає,

Сяду собі у кімнаті тихенько

І зроблю магнітик гарненький.

Але гратись ним вже не хочу я:

Шкода, адже магніт - робота моя.

C:\Users\Home\Desktop\Новая папка (2)\2.jpg

 

Нам треба приготувати: пластилін (синій, білий, чорний, зелений, червоний і оранжевий), шило, магніт, стека.

Для початку розкачаєм шматок синього пластиліну і намалюєм на ньому шилом рибку. Силует рибки виріжем стекою, а з країв за допомогою шила прикрасимо його цятками. Скачаєм білу кульку і чорну, меншу кульку, прикріпим на голову рибки, притискаючи пальцем. Скачаєм із різних кольорів невеликі кульки, сплющим їх і прикріпим до тіла рибки. Зі зворотнього боку приклеїм магніт.

 

 

Виготовлення аплікації «Яблучко» з гороху

G:\Новая папка\DSC00025.JPG

На суп горох перебирав,

В кишеню трохи приховав.

Аплікацію зроблю,

Своїм рідним покажу.

Бабуся скаже: «Молодчина!

Ти дуже мила в нас дитина!»

Для виготовлення даної аплікації нам знадобиться кольоровий картон, клей, пластилін (за бажанням), горох. На картоні малюється або робиться з пластиліну ( в даному випадку) яблуко. Горок прикріплюється в хаотичному порядку до основи. Якщо аплікація виготовляється без пластиліну, то горох чіпляємо до картону на клей.

 

Виготовлення аплікації «Рибка» з квасолі

 

Мій брат  пішов на річку,

Щоб зловити рибку невеличку.

Я ж не люблю  рибу ловити.

Річкову мешканку я можу  зробити.

Позичу у мами я трішки квасолі,

Роботи у мене стало доволі.

 

Для виготовлення даної аплікації нам знадобиться кольоровий картон, клей, пластилін (за бажанням), квасоля. На картоні малюється або робиться з пластиліну рибка. Квасоля прикріплюється в хаотичному порядку до основи. Якщо аплікація виготовляється без пластиліну, то квасолю чіпляємо до картону на клей.

C:\Users\Home\Desktop\Новая папка\DSC00026.JPG

 

 

 

Аплікація «Соняшник» з насіння кавуна

G:\Новая папка\DSC00021.JPG

Кавун моя родина з'їла,

Мені ж насіння залишила.

Аплікацію зроблю,

Бо творити я дуже люблю.

На листку квітку-сонях намалюю,

В серединку насіння приклею.

 

Для роботи учневі пропонується аплікація квітки соняха (для спрощення завдання), клей, насіння кавуна. Школяреві потрібно серединку поклеїти насінням кавуна. Насіннячко прикріплюється до картону за допомогою клею.

 

 

 

Виготовлення аплікації «Грибочок» з гречки і пшона

Мій татусь ходив до лісу,

Кошик грибів він приніс.

Я ж із круп пшона та гречки

Сам виготовив грибочки.

Отож, щоб знайти грибочок –

Не потрібно йти в лісочок.

G:\Новая папка\IMG_2933.JPG

 

Для роботи треба приготувати кольоровий картон, клей, простий олівець, гречку і  пшоно. На картоні намалювати грибочок, нанести на грибок клей і посипати ніжку грибочка пшоном, а шапочку гречкою

 

 

Виготовляємо гусеницю з каштанів

 

http://karapysik.ru/wp-content/uploads/2013/08/2895887430_d99fda8ac6.jpg

 

Моя сестра зі школи ішла

І багато каштанів знайшла.

Стали вдома ми думати – гадати,

Що з добра цього можна зробити.

Почали ми  каштани в рядок складати

Веселу гусеницю виготовляти.

 

Дитині треба для заняття: каштани, пластилін різного кольору, дві зубочистки або сірники, листочки. Пластилін скачати кружечками, якими  з’єднати каштани один до одного. На першому каштані виготовити очі, носик, ротик і ріжки.

 

 

 

 

 

 

Аплікація «Сонечко» з манки

Кашу манну  не дуже люблю.

Краще з крупи аплікацію зроблю.

Нелегка робота ця –

Але завдання доведу до кінця.

Подарую я виріб матусі

Й міцно-міцно до неї притулюся.

Для роботи потрібно взяти кілька невеликих баночок або кришечок і розвести у них фарби гуаш. Насипати в кожну баночку суху (не варену) манну крупу, перемішати її і почекати хвилину. Розсипати пофарбовану манку на газеті тонким шаром ї залишити до повного висихання.

На аркуш паперу або картону потрібно нанести малюнок. Бажано, щоб він не містив занадто дрібних деталей. За допомогою пензлика змастити клеєм потрібні ділянки паперу. Звернути увагу дитини: дуже важливо не виходити за контур ділянки, яку він змащує. Показати учневі, як сипати на папір манку. Даємо манці трішки просохнути і струшуємо зайву крупу.

G:\Новая папка (3)\IMG_3012.JPG

Аплікація з осінніх листків «Кольоровий метелик»

 

У парку нещодавно гуляв.

Осінніх листочків я назбирав.

Метелика зробити хочу,

Бо восени я їх не бачу.

 Краплинку літа збережу,

Бо метеликів люблю.

 

http://karapysik.ru/wp-content/uploads/2013/09/02.10.2012-11-48-00_00231.jpg

 

 

Використовуючи осінні листочки можна виготовити дуже цікаву аплікацію. Для цього потрібно осінні листочки приклеїти до картону у вигляді метелика (у даному випадку).

 

 

 

Робота над аплікацією з мочалок «Соковита груша».

G:\Новая папка\IMG_2987.JPG

Для виготовлення даної аплікації нам знадобиться мочалка, клей, ножиці, кольоровий картон. Мочалку нарізати рівними частинками (можна наперед заготовити). На картоні потрібно намалювати силует груші і, намазуючи клей, прикріплювати частинки мочалки.

У садку в бабусі

Я збирав  груші.

Ними смакував

Й сам міркував:

«Соковиту грушу

Я зробити мушу.»

 

Мозаїка з кнопок «Кораблик»

Нам потрібні: квадратний лист з корку, або плоску коробку білого кольору і плоскі канцелярські кнопки різних кольорів, чорний фломастер.

 На квадратному корковому листі потрібно намалювати фломастером кораблик, море чи сонце. Кольоровими кнопками проколоти на намальовані лінії.

G:\Новая папка\DSC00020.JPG

Вночі я дивний сон бачив,

Немов на морі я відпочивав.

Хвилі на морі гойдались,

На кораблі я катався.

Прокинувся  і розчарувався:

Чому я так мало катав

 

Виготовлення композиції «Гілочки верби» з вати

З лісу я гілочки верби приніс,

Своїй бабусі я їх підніс.

Посміхнулася старенька

І сказала: «Котики гарненькі!»

Незрозуміло це мені:

Це справжні котики чи ні?

C:\Users\Home\Desktop\Новая папка (2)\1.jpg

Верба. Хто не знає цього рано квітучого чагарника? А ще всі дуже люблять пухнасті бруньки верби. Зробити таку аплікацію легко – потрібно з кольорового паперу вирізати вазу, намалювати фломастером гілки, а гілки обклеїти маленькими катишками з вати  довгастої форми.

 

Аплікація з ватних кульок «Сніговичок»

Сестри по дворі ганяли.

Сніжні кульки всі качали.

Натомились, вони ж маленькі,

Забігли до хати швиденько.

Хочуть годинку відпочити,

З ватних кульок сніговика зробити.

Для роботи знадобиться три ватні кульки, клей, картон кольоровий, фломастер. На кольоровому картоні приклеїти три ватні кульки. На верхній кульці намалювати очі, ротик і носик, приклеїти відро на голову.

 На двох інших кульках намалювати ґудзики. До тулуба причепити руки – вушні палички.

C:\Users\Home\Desktop\Новая папка (2)\IMG_890п2.jpg

 

Аплікація з ватних паличок «Весела вівця»

G:\Новая папка (3)\IMG_3008.JPG

 

У аптеці мама була,

Ватні палички купила.

Недовго я працював:

Різав, клеїв, рвав.

Ой, яка ж цікава тварина ця –

Утворилася  весела вівця.

 

Для роботи потрібно приготувати кольоровий картон, клей, ватні палички. На картоні намалювати овечку. У ватних паличках відділити вату від палички. На тулуб овечки щільно приклеїти вату. На обличчі намалювати ротик, носик і очі. До тулуба приклеїти ніжки.

 

 

Виконання стібків на картоні  по проколу

Моя матуся любить вишивати,

Мені не дозволяє голку у руках потримати.

Піду я тихенько у свою кімнату

Навчусь самостійно шити-вишивати.

Тканини не маю, зате є картон

Замість голки пошию коротким шнурком.

G:\Новая папка (3)\IMG_3010.JPG

Для заняття нам знадобиться кольоровий картон, довга шнурівка. Вчитель повинен наперед приготувати картон для роботи – проколоти дірочки , взявши за основу будь-який малюнок (в даному випадку грибочок). Учень шнурівкою має «прошити» кожну дірочку.

 

 

 

Нанизування ґудзиків на нитку. Ґудзикова гусениця

Маленька сестра ґудзики порозсипала.

Я ж їх усі  сьогодні зібрав.

 На нитку згубу вчепив -

Намисто своє я зробив.

Посміхнулася стиха сестриця

І тихенько сказала: «Гусениця!»

Для роботи потрібно приготувати: ґудзики (зелені, сині, рожеві, жовті й червоні) з двома або чотирма отворами, чорний еластичний шнур, різнокольорові фарби, пензлик. Спочатку потрібно відрізати шматок еластичного шнура і скласти його вдвоє, протягнути два кінці шнура у два отвори будь-якого ґудзика, далі зробити те саме з іншими ґудзиками, розташовуючи кольори за бажанням. На крайньому ґудзику потрібно намалювати обличчя.

 

 

 

http://karaponder.ru/wp-content/uploads/2012/10/detskiye_podelki28-26.jpg

Аплікація «Будинок моєї мрії» з деталей геометричних фігур

http://ditu.com.ua/uploads/posts/2015-02/aplkacya-z-geometrichnih-fgur_483.jpeg

Ми будуємо гарний дім,

Де просторо буде всім.

Нові вікна, нові двері,

Дах новенький на оселі.

Посидів  я годинку

Й сам  виготовив  хатинку.

Для даної роботи нам потрібно приготувати кольоровий папір, картон, клей, ножиці. Дитина з кольорового картону вирізає геометричні фігури: великий квадрат, великий трикутник, маленькі прямокутники, квадратики, кружечки. До кольорового картону спочатку приклеюється великий квадрат, зверху трикутник (дах). Далі дитина самостійно приклеює вікна, двері, димар. Роботу добре виконувати при закріпленні або вивченні геометричних фігур.

 

Виготовлення рваної аплікації «Осінній листок»

Після уроків діти в парку гуляли,

Осінні листки збирали.

Удома за стіл всі  сіли,

Самі листок зробили.

Їм  це було не складно,

Навпаки, дуже забавно.

Для паперової аплікації знадобиться кольоровий папір, клей та аркуш картону для основи,не потрібні ножиці. Потрібно навчити дитину за допомогою пальчиків надавати паперу бажаної форми. Для цього шматочок кольорового паперу потрібно міцно затиснути пальцями лівої руки, а правою рвати невеличкі шматочки, які за допомогою клею прикріпити до основи у вигляді листочка.

 

C:\Users\Home\Desktop\IMG_3024.JPG

 

 

Виготовлення композиції з фарби «Ялинка»

На Новий рік у всіх будинках

Прикрашаються ялинки.

З комори, лісу, ринку

Всі зносять до хати ялинки.

Я ж лісову красуню сам зроблю

І природу свою збережу.

G:\Новая папка\DSC00029.JPG

Для виготовлення даної аплікації потрібно приготувати: картон кольоровий, трафарет (в даному випадку ялинки), фарбу білого кольору, мочалку, невеличку посудинку для фарби. Трафарет ставимо на картон, в посудинку наливаємо фарбу, за допомогою мочалки наносимо фарбу через трафарет на картон.

 

 

Рамка для фотографії з черепашок

G:\Новая папка (3)\Без имени-2.jpg

Для роботи знадобиться картон будь-якого кольору, клей, ножиці, черепашки.

 Виріжем з картону прямокутник будь-якого розміру. У середині вирізаного прямокутника потрібно вирізати  ще один прямокутник. Його розмір повинен бути трохи менше розміру фотографії. Приготуймо ще один аркуш паперу і виріжем  з нього прямокутник. Його розмір повинен бути дорівнює розміру рамки. Приклеймо цей прямокутник до задньої частини рамки, при цьому залишивши одну його сторону не заклеєною, щоб можна було через неї вставити фотографію. Прикрасимо рамку за допомогою черепашок, використовуючи для цього клей.

Влітку на морі я був,

Черепашок назбирав.

Сяду сьогодні тихенько,

Зроблю сувенір для неньки.

Рамку для фотографії зроблю,

Своїй рідній піднесу.

Композиція з ниток «Моя Україна»

В Україні я живу,

Для неї, рідної, творю.

В двох кольорах диво я зроблю,

Бо дуже країну свою я люблю.

І з гордістю можу сказати:

Україна – Батьківщина-мати!

G:\Новая папка\DSC00023.JPG

 

Для роботи потрібно приготувати: картон білого кольору, клей, нитки голубого і жовтого кольору.

На картоні слід намалювати контури України (це може наперед приготувати вчитель). Нитки жовтого і голубого кольорів потрібно порізати дрібними шматочками. На картон нанести клей. На верхню частину карти приклеїти нитки голубого кольору, а на нижню частину нанести нитки жовтого кольору.

 

Виготовлення м’ятої аплікації «Прапор України» з серветок

Потрібно приготувати серветки жовтого і голубого кольору, білий картон, клей, ножиці. Серветки слід порізати на рівні шматочки і зім’яти. На білому картоні намалювати дві смужки і нанести на картон клей. На верхню смужку поклеїти зім’яті серветки голубого кольору, а на нижню  – жовтого кольору.

 

G:\Новая папка\IMG_2991.JPG

 

Прапор України у руках тримаю.

Державні символи я добре знаю.

Два кольори на прапорі з дитинства знайомі,

Голубий і жовтий на весь світ відомі.

Україну свою я люблю й  поважаю.

Символи державні ціную і вивчаю.

 

На перший погляд, гортаючи дану роботу, можна подумати, що працювати з дітьми, які мають діагноз ДЦП дуже легко, але це далеко не так. Кожен урок – це крок в майбутнє, новий виготовлений виріб учнем на уроках трудового навчання – це маленька перемога. І ці перемоги починались з маленького, примітивного і з кожним новим днем вони стають більші і вагоміші. І не вийшло б у нас нічого, якби не одна риса, яку у себе я виділила, як основну – це терпіння.

 Доречно саме зараз згадати притчу про аксакала.

       Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї?» Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!!!

І закінчити хочу словами французького лікаря Е.Сегена, який першим почав займатися з дітьми індивідуально. Ці слова з першого дня моєї роботи з особливими дітьми стали для мене ключовими:  "Якщо Ви почнете виховувати дитину з тяжкими порушеннями то, не надаючи батькам багато надії, не втрачайте її самі і підтримуйте себе в тяжкій праці, яку Ви виконуєте…

      Якщо вона лінива, нездібна, неохайна, неуважна, одним словом у неї немає жодної позитивної якості, яку б Ви хотіли побачити – не падайте духом.


      Якщо вона постійно лежить – посадіть її; якщо вона сидить – поставте її; якщо вона не їсть самостійно – тримайте її пальці, а не ложку, під час їди; якщо вона взагалі не діє – стимулюйте її м’язи до дії; якщо вона не дивиться і не розмовляє – говоріть їй самі і дивіться на неї. Годуйте її як людину, яка працює, і примусьте її працювати, працюючи разом з нею; будьте її волею, розумом, дією.
      І якщо Ви не були в змозі протягом трьох-чотирьох років дати їй розум, здатність до мовлення і довільність рухів, то в будь-якому разі ні турбота ваша, ні енергія, яку  Ви витратили на неї, не пропали дарма; якщо вона не досягнула тих успіхів, яких Ви добивались, то вона, у будь-якому випадку, стала здоровішою і сильнішою, стала слухнянішою і моральнішою. А хіба цього мало?      

   Той, хто зробив все, що міг, - зробив все"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Афонькін С. Ю. Уроки оригамі в школі і вдома / С. Ю. Афонькін,    О. Ю. Афонькина. - Москва: Аким, 1996. - 207 с.
  2. Бехтерев В.М. Розумом і серцем/ В.М. Бехтерев. - Москва: Видавництво    політичної літератури, 1982. - 284с.
  3. Богатирьова З.М. Чудові вироби з паперу/ Богатирьова З.М.- Москва: Педагогіка, 1987, -184 с. 
  1. Каспарова Ю.В.  Весела аплікація/ Ю.В.Каспарова. – Харків: Ранок, 2013. – 16 с.: іл. – (Серія «Чудеса творчості»)
  2. Різник Г.Е. Зошит для логопедичних занять/ Г.Е.Різник. – Харків: Веста: Ранок, 2008. – 48с.
  3. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Народження громадянина.  

Листи до сина: в 5 т.  Т. 3 / В.О. Сухомлинський. – Київ: Радянська школа, 1977. – 279с.

  1. Тарабарина Т.І. Оригамі та розвиток дитини / Т.І. Тарабарина. -  

Ярославль: Академія розвитку, 1997. - 222 с.

  1. Яковлєва М.Ю. Дитячий церебральний параліч/ М.Ю.Яковлєва//Здоров'я, 2000. – № 5- С.10. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
2004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку