Розробка. Конспект уроку з біології , 8 клас. "Серце: будова та функції. Робота серця"

Про матеріал
Конспект уроку з біології 8 клас. Тип уроку: засвоєння нових знань. З метою розвивати в учнів інтерес до біології, я використовую різні інтерактивні методи навчання, що збагачують знання учнів, розширюють їх кругозір, розвивають індивідуальні здібності. Здобувачі освіти на уроках проявляють ініціативу й самостійність, вчаться відстоювати свою точку зору, вирішують проблемні завдання..
Перегляд файлу

Тема уроку. Серце: будова та функції. Робота серця.

 

 

Підготувала Ніна Жигун, викладач географії та біології  Мринської філії ДПТНЗ «Куликівський ПАЛ» Ніжинського району Чернігівської області.

 

Мета: освітня: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; ознайомити учнів з особливостями будови та роботу серця;
 серцевий цикл автоматію роботи серця;  

розвиваюча: сприяти подальшому розвитку вмінь працювати з підручником, та різними джерелами інформації, вибирати основне, вміння аналізувати, систематизувати, робити висновки, розвивати критичне мислення,  пізнавальний інтерес в учнів;

виховувати працелюбність, активність, бережне ставлення до власного  організму та оточуючих людей, формувати навички здорового способу життя.

Наочність, обладнання й матеріали: таблиці «Будова серця», «Еволюція кровоносної системи і серця хребетних тварин», розбірна модель серця, ноутбук, екран, проєктор, мультимедійні презентації, фотографії, схеми та плакати, що дозволяють ілюструвати будову й функції серця.

Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя і шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи, форми, прийоми навчання: інтерактивні методи і технології інформаційно-рецептивний, словесний (розповідь, пояснення, бесіда)

Хід уроку

                               Епіграф уроку:

                                                                       «Добре бачить тільки  серце:

 найголовнішого очам не видно»

А.де Сент-Екзюпері

1. Організаційний момент.  Створення   позитивного настрою на уроці, налаштування на роботу, що сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, здивувати, зацікавити та заінтригувати

Ігрова розминка. «Мій настрій».

Добрий день, діти. Я рада Вас всіх сьогодні бачити. Налаштуємось на роботу і творчий пошук. У нас незвичайний урок. Посміхніться один одному, посміхніться мені. Ми з вами партнери. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Сьогодні в кожного з вас є гарна нагода попрацювати разом і відчути задоволення від спільної праці, відчути допомогу кожного. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок. Ще візьмемо з собою на урок 4 букви: О – організованість, У – увагу, З – знання, В – взаємодопомогу. Бажаю всім успіхів

ІІ. Актуалізація опорних знань і досвіду учнів.

 

 Повторення раніше вивченого матеріалу.

 Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю»

 На екрані комп’ютера запитання, на які учні відповідають словами “так” або “ні”.

  1. Для того, щоб прискорити кровообіг на 20%, достатньо добре посміятися, бо сміх сприяє розслабленню стінок судин. Цим фактом пояснюється твердження, що «сміх продовжує життя»?
  2.  Капіляри – це найтонші та найкоротші кровоносні судини?
  3. Діаметр найбільших капіляр становить 30 мм?
  4. Вени тонкі, легко розтягуються, оскільки мають слабо розвинений м´язовий шар?
  5. Судини, по яких кров тече від серця до тканин та органів, називаються венами?
  6. Будова артерій не відповідає їхнім функціям?
  7. Пройшовши через капіляри й збагатившись СО2 та іншими продуктами життєдіяльності, кров потрапляє до венул?

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

 

Обговорення вислову: «Що серце? Серце-віск.

Коли вогонь йому засяє рідної домівки,

Воно застукає, повільно розплавляючись

Й назустріч сонцю радо попливе» .

 

Проблемне питання: Чи властиві такі якості серцю людини? Яке воно-серце? Які загадки воно ховає в собі? Зверніть увагу на епіграф нашого уроку: "Добре бачить тільки серце: найголовнішого очам не видно" (А.де Сент-Екзюпері).

 

Завдання. Скласти «Асоціативний кущ»  до слова серце.

C:\Users\Нина\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\E4822645.tmp

Повідомлення теми й мети уроку. 

Інтерактивний прийом «Здивуй та зацікав».

Вам було дане додому упереджене завдання «Цікаві факти про серце», що допоможуть вам дізнатись та більше зрозуміти, яким цінним та незвичайним в організмі людини є цей м’яз.

Виступи учнів.

1Людське серце є головним органом кровоносної системи, робота якого забезпечує дихання та живлення тканин на клітинному рівні. Кожного дня цей м’яз перекачує по організму майже 5.6 літрів крові й загальна «дистанція» за добу складає майже 19 000 км! Стародавні греки вважали, що в нашому серці живе наш дух, єгиптяни були впевнені, що саме цей орган є осередком зародження емоцій та інтелекту, а для китайців серце є вмістилищем для щастя і спокою.

2.У стані спокою частота биття серця в середньому становить 72 удари. У людини віком 60 років загальна кількість ударів серця за життя складає приблизно 2.5 мільярди разів;

3.Відомо, що серце постачає кров до всіх клітин організму. Але є виняток – це рогівка ока;

4.У чоловіків серце більше ніж, у жінок. Вага органу у чоловіків дорівнює близько 310 грамів, а у жінок – 240 г;

5.Пошкоджені клітини м’язових тканин серця не відновлюються;

6.Між скороченнями серце зупиняється. Якщо скласти періоди зупинки за все життя середньостатистичної людини, вийде, що на «відпочинок» у серця іде  приблизно 20 років;

7.Перша у світі успішна операція по пересадці донорського серця була виконана в 1967 році та після оперативного втручання пацієнт прожив всього 18 діб;

8.При забезпеченні киснем серце буде продовжувати битися навіть поза тілом людини;

9.В середньому, обсягу енергії, яку серце дорослої людин виробляє за добу, достатньо для переміщення 20 вантажівок на відстань 32 км.

10. У Наполеона був пульс 40 ударів за хвилину. Такий пульс навіть назвали «наполеонівським».

 

       Проблемні завдання. 

1. Порівняти будову серця  риб, земноводних, птахів, ссавців та серце людини.

Робота в групах з таблицями «Будова серця  риб, земноводних, птахів, ссавців», підручником і зошитом. Група 1 «Серце риб», група 2 «Серце земноводних», група 3 «Серце птахів», група 4 «Серце ссавців». 

Записати дані в таблицю.

 Розповідь вчителя. Серце - м’язовий порожнистий орган конусоподібної форми. Основна його функція – насосна. Маса незначна – 250-360г. Розташоване в грудній порожнині, ззовні захищене грудною кліткою і майже повністю оточене легенями. Знизу до серця прилягає діафрагма. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить. У худих людей серце розміщене вертикально, у повних – горизонтально, у решти людей – косе розміщення.

Зовні серце оточене навколосерцевою сумкою - перикардом, яка оберігає серце від розтягнення під час наповнення кров´ю. Між серцем і перикардом є рідина, що зволожує серце і зменшує тертя під час скорочення.

Записати в зошити блок -схеми.

                                                

                                                      Стінки серця

                                      C:\Users\Нина\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\31DD759B.tmp                  C:\Users\Нина\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\E36C4717.tmp                        C:\Users\Нина\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\AA28983D.tmp

             а) епікард                          б) міокард                        в) ендокард

       (зовнішня стінка,              (середня стінка,                 (внутрішня стінка,

      сполучна тканина)            м´язова тканина)                сполучна тканина)

«Внутрішня будова серця».

Праве передсердя, правий шлуночок, ліве передсердя, лівий шлуночок, аорта, верхня і нижня порожнисті вени, легеневі артерії

«Клапани серця»

      Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові.

                                                     Клапани

                                               /                        \

                               Стулкові                           Півмісяцеві    

           (пересердя і шлуночок)        (шлуночок і аорта , легенева артерія)   

Як працює серце людини? (перегляд відеофільму:

8 клас. Біологія. Серце. Його будова та функції - YouTube

C:\Users\Нина\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\2983FEB9.tmp

youtube.com

https://www.youtube.com › watc)

Ви переглянули фільм, отже,  як працює серце?

Прийом «Мікрофон». Учні відповідають, передаючи мікрофон один одному.

«Фази серцевого циклу».

    Серцевий цикл – послідовні скорочення передсердь і шлуночків та їх загальне розслаблення.

 

                                                     Серцевий цикл

 

                   /                                             І                                             \                        Скорочення  передсердь     Скорочення  шлуночків          Розслаблення  

                                                                                                       передсердь і   (систола)  0,1с.                       (систола) 0,3с.               шлуночків (діастола) 0,4с.

1.Скорочення (систола) передсердь

Розслаблені, стулкові клапани, півмісяцеві - закриті. Шлуночки відкриті. Кров з  передсердь надходить у шлуночки.

2. Скорочення (систола) шлуночків

Передсердя розслаблені, стулкові клапани закриті, півмісяцеві - відкриті.  Кров з шлуночків надходить у легеневу артерію і аорту.

3. Розслаблення передсердь і шлуночків (діастола)

Стулкові клапани відкриті, півмісяцеві - закриті. Кров з вен потрапляє в передсердя і частково стікає в шлуночки.

IV/Закріплення вивченого матеріалу/ 

Прийом «Побудуй серце» - елемент STEAM-освіти. Цікавим є те, що під час STEAM-уроку в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити. Учні  вчаться вирішувати це практичне завдання шляхом проб і помилок, а не вивчають "суху" теоретичну частину.

Учні для побудови серця використовують заздалегідь підготовлені: кольоровий папір, картон, трубки капронові для судин синього та червоного кольору, ножиці, клей.

Після виконання практичного завдання учні виступають з своїми роботами.

C:\Users\Нина\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\64D0192D.tmp

V. Рефлексія.

Доповніть речення:

  1. Сьогодні на уроці я дізнався ….
  2. Особливо мені цікаво що ….
  3. На уроц мене здивувало….
  4. Отримані знання я використаю на практиці…

   /. Повідомлення домашнього завдання

Диференційоване домашнє завдання дає змогу краще засвоєння учнями знань з різним рівнем навчальних можливостей, розвиває пізнавальний інтерес в учнів.     

Задача: Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків? Рішення 70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок. 3150 х50 = 157500 мл = 157,5 л крові перекачується за 1 урок. 157,500 л х 6 уроков = 945,000 л крові перекачується за 6 уроків.

 

 1.Опрацювати параграф «Органи кровообігу. Серце» (початковий і середній рівень).

2. Серце працює упродовж усього життя без зупинки. Поясніть, у чому причина такої працездатності серця та його м'язів? (достатній рівень).

3. Скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя». Групи учнів повинні прорекламувати заняття фізичними вправами та їх вплив на покращення і зміцнення серцевого м’яза (високий рівень).

 

 

 

 

 Використані джерела:

Підручник  8 клас «Біологія» Соболь В. 2021 р.

Періодичні видання «Біологія в школі».

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-budova-i-funkcii-serca-126769.html

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-budova-i-funkcii-serca-126769.html

https://super.urok-ua.com/prezentatsiya-uroku-biologiyi-dlya-8-klasu-na-temu-budova-i-funktsiyi-sertsya/

8 клас. Біологія. Серце. Його будова та функції - YouTube

C:\Users\Нина\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\2983FEB9.tmp

youtube.com

https://www.youtube.com › watc)

 

docx
Додав(-ла)
Жигун Нина
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 березня 2023
Переглядів
897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку