Тема уроку. Серце: будова та функції. Робота серця.
Підготувала Ніна Жигун, викладач географії та біології Мринської філії ДПТНЗ «Куликівський ПАЛ» Ніжинського району Чернігівської області.
Мета: освітня: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; ознайомити учнів з особливостями будови та роботу серця;
серцевий цикл автоматію роботи серця;
розвиваюча: сприяти подальшому розвитку вмінь працювати з підручником, та різними джерелами інформації, вибирати основне, вміння аналізувати, систематизувати, робити висновки, розвивати критичне мислення, пізнавальний інтерес в учнів;
виховувати працелюбність, активність, бережне ставлення до власного організму та оточуючих людей, формувати навички здорового способу життя.
Наочність, обладнання й матеріали: таблиці «Будова серця», «Еволюція кровоносної системи і серця хребетних тварин», розбірна модель серця, ноутбук, екран, проєктор, мультимедійні презентації, фотографії, схеми та плакати, що дозволяють ілюструвати будову й функції серця.
Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя і шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи, форми, прийоми навчання: інтерактивні методи і технології інформаційно-рецептивний, словесний (розповідь, пояснення, бесіда)
Хід уроку
Епіграф уроку:
«Добре бачить тільки серце:
найголовнішого очам не видно»
А.де Сент-Екзюпері
1. Організаційний момент. Створення позитивного настрою на уроці, налаштування на роботу, що сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, здивувати, зацікавити та заінтригувати
Ігрова розминка. «Мій настрій».
Добрий день, діти. Я рада Вас всіх сьогодні бачити. Налаштуємось на роботу і творчий пошук. У нас незвичайний урок. Посміхніться один одному, посміхніться мені. Ми з вами партнери. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Сьогодні в кожного з вас є гарна нагода попрацювати разом і відчути задоволення від спільної праці, відчути допомогу кожного. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок. Ще візьмемо з собою на урок 4 букви: О – організованість, У – увагу, З – знання, В – взаємодопомогу. Бажаю всім успіхів
ІІ. Актуалізація опорних знань і досвіду учнів.
Повторення раніше вивченого матеріалу.
Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю»
На екрані комп’ютера запитання, на які учні відповідають словами “так” або “ні”.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Обговорення вислову: «Що серце? Серце-віск.
Коли вогонь йому засяє рідної домівки,
Воно застукає, повільно розплавляючись
Й назустріч сонцю радо попливе» .
Проблемне питання: Чи властиві такі якості серцю людини? Яке воно-серце? Які загадки воно ховає в собі? Зверніть увагу на епіграф нашого уроку: "Добре бачить тільки серце: найголовнішого очам не видно" (А.де Сент-Екзюпері).
Завдання. Скласти «Асоціативний кущ» до слова серце.
Повідомлення теми й мети уроку.
Інтерактивний прийом «Здивуй та зацікав».
Вам було дане додому упереджене завдання «Цікаві факти про серце», що допоможуть вам дізнатись та більше зрозуміти, яким цінним та незвичайним в організмі людини є цей м’яз.
Виступи учнів.
1Людське серце є головним органом кровоносної системи, робота якого забезпечує дихання та живлення тканин на клітинному рівні. Кожного дня цей м’яз перекачує по організму майже 5.6 літрів крові й загальна «дистанція» за добу складає майже 19 000 км! Стародавні греки вважали, що в нашому серці живе наш дух, єгиптяни були впевнені, що саме цей орган є осередком зародження емоцій та інтелекту, а для китайців серце є вмістилищем для щастя і спокою.
2.У стані спокою частота биття серця в середньому становить 72 удари. У людини віком 60 років загальна кількість ударів серця за життя складає приблизно 2.5 мільярди разів;
3.Відомо, що серце постачає кров до всіх клітин організму. Але є виняток – це рогівка ока;
4.У чоловіків серце більше ніж, у жінок. Вага органу у чоловіків дорівнює близько 310 грамів, а у жінок – 240 г;
5.Пошкоджені клітини м’язових тканин серця не відновлюються;
6.Між скороченнями серце зупиняється. Якщо скласти періоди зупинки за все життя середньостатистичної людини, вийде, що на «відпочинок» у серця іде приблизно 20 років;
7.Перша у світі успішна операція по пересадці донорського серця була виконана в 1967 році та після оперативного втручання пацієнт прожив всього 18 діб;
8.При забезпеченні киснем серце буде продовжувати битися навіть поза тілом людини;
9.В середньому, обсягу енергії, яку серце дорослої людин виробляє за добу, достатньо для переміщення 20 вантажівок на відстань 32 км.
10. У Наполеона був пульс 40 ударів за хвилину. Такий пульс навіть назвали «наполеонівським».
Проблемні завдання.
1. Порівняти будову серця риб, земноводних, птахів, ссавців та серце людини.
Робота в групах з таблицями «Будова серця риб, земноводних, птахів, ссавців», підручником і зошитом. Група 1 «Серце риб», група 2 «Серце земноводних», група 3 «Серце птахів», група 4 «Серце ссавців».
Записати дані в таблицю.
Розповідь вчителя. Серце - м’язовий порожнистий орган конусоподібної форми. Основна його функція – насосна. Маса незначна – 250-360г. Розташоване в грудній порожнині, ззовні захищене грудною кліткою і майже повністю оточене легенями. Знизу до серця прилягає діафрагма. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить. У худих людей серце розміщене вертикально, у повних – горизонтально, у решти людей – косе розміщення.
Зовні серце оточене навколосерцевою сумкою - перикардом, яка оберігає серце від розтягнення під час наповнення кров´ю. Між серцем і перикардом є рідина, що зволожує серце і зменшує тертя під час скорочення.
Записати в зошити блок -схеми.
Стінки серця
а) епікард б) міокард в) ендокард
(зовнішня стінка, (середня стінка, (внутрішня стінка,
сполучна тканина) м´язова тканина) сполучна тканина)
«Внутрішня будова серця».
Праве передсердя, правий шлуночок, ліве передсердя, лівий шлуночок, аорта, верхня і нижня порожнисті вени, легеневі артерії
«Клапани серця»
Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові.
Клапани
/ \
Стулкові Півмісяцеві
(пересердя і шлуночок) (шлуночок і аорта , легенева артерія)
Як працює серце людини? (перегляд відеофільму:
8 клас. Біологія. Серце. Його будова та функції - YouTube
https://www.youtube.com › watc)
Ви переглянули фільм, отже, як працює серце?
Прийом «Мікрофон». Учні відповідають, передаючи мікрофон один одному.
«Фази серцевого циклу».
Серцевий цикл – послідовні скорочення передсердь і шлуночків та їх загальне розслаблення.
Серцевий цикл
/ І \ Скорочення передсердь Скорочення шлуночків Розслаблення
передсердь і (систола) 0,1с. (систола) 0,3с. шлуночків (діастола) 0,4с.
1.Скорочення (систола) передсердь
Розслаблені, стулкові клапани, півмісяцеві - закриті. Шлуночки відкриті. Кров з передсердь надходить у шлуночки.
2. Скорочення (систола) шлуночків
Передсердя розслаблені, стулкові клапани закриті, півмісяцеві - відкриті. Кров з шлуночків надходить у легеневу артерію і аорту.
3. Розслаблення передсердь і шлуночків (діастола)
Стулкові клапани відкриті, півмісяцеві - закриті. Кров з вен потрапляє в передсердя і частково стікає в шлуночки.
IV/Закріплення вивченого матеріалу/
Прийом «Побудуй серце» - елемент STEAM-освіти. Цікавим є те, що під час STEAM-уроку в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити. Учні вчаться вирішувати це практичне завдання шляхом проб і помилок, а не вивчають "суху" теоретичну частину.
Учні для побудови серця використовують заздалегідь підготовлені: кольоровий папір, картон, трубки капронові для судин синього та червоного кольору, ножиці, клей.
Після виконання практичного завдання учні виступають з своїми роботами.
V. Рефлексія.
Доповніть речення:
VІ/. Повідомлення домашнього завдання
Диференційоване домашнє завдання дає змогу краще засвоєння учнями знань з різним рівнем навчальних можливостей, розвиває пізнавальний інтерес в учнів.
Задача: Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків? Рішення 70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок. 3150 х50 = 157500 мл = 157,5 л крові перекачується за 1 урок. 157,500 л х 6 уроков = 945,000 л крові перекачується за 6 уроків.
1.Опрацювати параграф «Органи кровообігу. Серце» (початковий і середній рівень).
2. Серце працює упродовж усього життя без зупинки. Поясніть, у чому причина такої працездатності серця та його м'язів? (достатній рівень).
3. Скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя». Групи учнів повинні прорекламувати заняття фізичними вправами та їх вплив на покращення і зміцнення серцевого м’яза (високий рівень).
Використані джерела:
Підручник 8 клас «Біологія» Соболь В. 2021 р.
Періодичні видання «Біологія в школі».
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-budova-i-funkcii-serca-126769.html
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-budova-i-funkcii-serca-126769.html
https://super.urok-ua.com/prezentatsiya-uroku-biologiyi-dlya-8-klasu-na-temu-budova-i-funktsiyi-sertsya/
8 клас. Біологія. Серце. Його будова та функції - YouTube
https://www.youtube.com › watc)