Розробка конспекту музейного інтегрованого уроку за темою «Гідросфера – водна оболонка Землі»

Про матеріал
Мета уроку: навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про властивості води, стани води, кругообіг води в природі; розширити знання про гідросферу та її складові; удосконалити практичні навички та вміння учнів на основі проведення відповідних дослідів (способи розділення сумішей); продовжити роботу з різними джерелами знань та картографічним матеріалом; вдосконалити вміння учнів працювати в групах; розвивальна: розвинути в учнів вміння організовувати свою роботу; застосовувати свої знання на практиці; сформувати логічне мислення за допомогою роботи із схемами, діаграмами, дослідженнями різноманітних процесів природи; розвинути первинні практичні навички розрізняти складові гідросфери; розвивати прагнення до пізнання навколишнього середовища та творчу уяву учнів; виховна: привити в учнів шанобливе ставлення до живої природи, оточуючого середовища, водних багатств планети.
Перегляд файлу

Баран   Ірина   Іванівна,

учитель   географії   ЛДКСЗШ  №3  

 

Розробка  конспекту  музейного  інтегрованого  уроку  за темою

«Гідросфера – водна  оболонка Землі»

Мета  уроку: 

навчальна:  поглибити  та  систематизувати   знання  учнів  про властивості  води, стани  води, кругообіг  води  в  природі;  розширити   знання   про   гідросферу  та  її   складові;   удосконалити   практичні  навички та вміння  учнів на основі проведення відповідних дослідів (способи  розділення  сумішей); продовжити роботу з різними джерелами  знань  та  картографічним  матеріалом;  вдосконалити вміння учнів  працювати в групах;

розвивальна: розвинути в учнів вміння організовувати свою роботу; застосовувати  свої  знання  на практиці; сформувати логічне мислення за допомогою  роботи  із  схемами,  діаграмами,  дослідженнями  різноманітних  процесів природи;  розвинути первинні  практичні навички  розрізняти  складові  гідросфери; розвивати  прагнення  до пізнання  навколишнього середовища та  творчу  уяву  учнів;

виховна:  привити  в  учнів   шанобливе  ставлення  до живої природи, оточуючого середовища,  водних  багатств  планети.

Обладнання:  комп’ютер,  мультимедійний  проектор або плазмовий  телевізор, мультимедійна   комп’ютерна  презентація «Гідросфера», атласи, контурні  карти, електронна  карта  півкуль, схема (відеосюжет) «Кругообіг води в природі», діаграма  (відеосюжет) «Розподіл площ Світового океану, та  суходолу  на Землі», для  проведення  дослідів (пробірки, колби, сухий спирт, фільтрувальний папір, лійка, рукавички, різне). 

Опорні поняття: агрегатні стани води, гідросфера, суміш,  випаровування (випарювання), конденсація, фільтрування, відстоювання, кругообіг води.

Тип  уроку: нестандартний,  формування  нових  знань  та  навичок.

Форма  уроку: музейний  урок.

Місце  проведення: Перший інтерактивний музей фармації міста Львова (пл. Соборна 1) або аптека  «Під  Угорською  короною».

ХІД   УРОКУ:

І. Організація  класу.

Вчитель: Доброго дня, учні! Сьогодні  наш  урок  відбудеться  в 

 приміщенні  Першого   інтерактивного  музею   фармації   міста  Львова.

ІІ.  Мотивація  навчальної  і  пізнавальної  діяльності.

Вчитель:  урок  буде  присвячений  найпоширенішому  мінералу  на  Землі.

Ти  в океані і у морі, на суші  ти  і ти в річках,

куди не глянь, тебе багато, ти навіть в хмарах, в небесах.

В тумані ти і ти у горах, в росі, веселці і в дощі,

рідка, тверда, газоподібна… вода.

Сьогодні  вивчати  новий  матеріал  нам допоможе  таємний  аптекар  та  екскурсовод  музею  до яких  ми  завітали в гості.

Екскурсовод   музею:

 Доброго дня! Хто до таємного аптекаря? Проходьте за  мною!  Для того щоб ви себе відчули справжніми львівськими  аптекарями  початку двадцятого  століття ми одягнемо вас у фірмові фартушки з емблемою  нашої  аптеки, яка називається «Під  Угорською  короною». Учні і вчитель одягають фартушки.

Екскурсовод   музею:

А зараз екскурс в  історію однієї  із  найстаріших львівських аптек.  Аптека  на цьому місці працює безперервно із 1772 року. Заснована вихідцем  із   родини французьких мігрантів Александром  Лоншан де  Бер’є. І від того часу вона носить назву «Під Угорською короною». Звідки  ж  така  незвична назва? Кажуть, що уX VIII столітті мощі святого Іштвана (Стефана – покровителя Угорщини)  зберігали у Бернардинському   монастирі (церква  святого Андрія), тому і присвятили аптеку цій реліквії (короні). Чому на короні  похилений  хрест? За   більше ніж тисячу років свого життя корона багато подорожувала. Її часто перевозили,  викрадали, переховували  і під час одного з перевезень корона впала, під час падіння зігнувся  хрест. Проте угорці вважали її настільки святою, що навіть боялися до неї доторкатися, тож сказали: «Якщо на це була Божа воля, то залишимо її так як є!».

Екскурсовод   музею:

Це вже друга будівля аптеки на цьому місці. Збудував її у 1902 році архітектор  Кароль  Боублік  у  стилі  необарокко.  Меблі, інтер’єри, підлога у цьому залі збереглися оригінальними з того часу. Замовив будівництво

тодішній   власник  аптеки - Якуб  Поратинський.  Цей чоловік   походив

із родини лікарів, був  знатним у Львові  фармацевтом - засновував  галицьке  аптекарське товариство. А тепер, якщо ніхто не боїться темряви, запрошую пройти зі мною до Таємної Аптеки. Запрошую всіх спуститись в підземелля аптеки для більш детального знайомства з  її  таємним аптекарем. Учні та вчитель спускаються по сходах в підземелля  аптеки  та  сідають на  великі  деревяні  лави.

Екскурсовод   музею:

Зараз пропоную  Вам  познайомитись з  таємним  аптекарем переглянувши відеофільм. Учні  і вчитель переглядають фільм, який демонструється на екрані великого  плазмового  телевізора.

Таємний  аптекар:

Доброго дня! Ця аптека є однією із перших цілодобових львівських аптек. Її господарем був Якуб Поратинський. Він у будь-який час дня і ночі  спускався сходами із свого помешкання на другому поверсі  в аптеку - і готував  ліки  для  своїх замовників. Тут відбувався таємний процес приготування ліків. Зберігалися інгредієнти, рецепти, при  виготовленні   ліків часто користувалися небезпечними речовинами та  отрутами, тож  доступ до цієї  кімнати мали  лише  аптекарі. Родині Поратинських ця аптека  належала  до 1941 року. Пізніше тут була державна  аптека.  Вона  опинилася  під  загрозою  закриття минулого року. Фармацевтична  компанія  ДС  взяла в оренду це приміщення і продовжила  цій  старовинній   аптеці життя. Тут були  проведені  ремонтні  роботи,  під  час  яких  знайшли   підземелля  в якому Ви   зараз   перебуваєте. На той час воно ніяк не використовувалось і було закинутим. І мені, таємному аптекарю,  стало  цікаво,  що  ж  тут   було 100 років тому, коли тут працювала  аптека. Колись вдень, аптекарі  тут працювали нагорі як звично, а з настанням  сутінок  ховалися у підземеллях і робили усілякі потаємні справи – винаходили нові ліки, шукали філософський камінь, тобто були своєрідними  алхіміками. Старші люди згадують, що колись у Львівських аптеках  стояли  великі  стільці, лави і поки  готувались  ліки, можна було присісти, відпочити від спекотного дня влітку, або ж зігрітися гарячими  напоями  взимку. І в свою чергу аптекарі завжди   вміли  чимось  цікавим здивувати своїх гостей… Після   перегляду  фільму  екскурсовод  продовжує  свою  розповідь.

Екскурсовод   музею:

Чи  знаєте  Ви, що  є  символом  медицини? - Змія!  Правильно! Чаша Гігеї - це символ медицини запозичений із древньогрецької міфології. Богиню здоров’я Гігею зображали  як  жінку із чашою в руці, навколо якої звивається  змія. Тож  зараз  ми  в  наших  лабораторних  умовах за допомогою сухого  спирту і трьох чарівних пігулок  будемо  вирощувати  змій  (екскурсовод   музею  проводить  дослід 1). А  поки  ростуть  наші   змії, я покажу  Вам  ще  один  дослід. Переглянемо  як  можна  погасити  полумя  свічок   хімічним  способом (дослід 2). Учні   спостерігають  за  процесом  утворення  змій  та  методом  гасіння  полумя свічок. Учні намагаються  розгадати  таємні  складові  за допомогою  яких  відбуваються досліди.

Екскурсовод   музею:

Сподіваюся  мені  вдалося  Вас  трішки  здивувати! А  зараз  таємний аптекар разом  із  вчителем   запрошують  Вас до мандрівки чарівною країною «Гідросферою». Спробуйте  розгадати  її таємниці.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

На екрані плазмового телевізора демонструється мультимедійна   комп’ютерна  презентація «Гідросфера» (додаток 1).

Вчитель: (Слайд 1).

Отже, тема  уроку  «Гідросфера - водна оболонка Землі». Сьогодні      ми  дізнаємось  про  гідросферу та  її складові,  властивості  води, агрегатні  стани  води, способи  розділення  сумішей, кругообіг води в природі. А в  цьому  нам  допоможе  таємний  аптекар  та  екскурсовод  музею  до яких  ми  завітали в гості. Вчитель  зачитує  вірш: (Слайд 2).

Тепер  мені  Землю  цікаво вивчати

І виникли в мене питання свої

Про нашу  планету я все  хочу  знати,

Відкрийте, будь-ласка секрети її…

Отже,  переглянемо  план  (зміст)  уроку:

  • Вода – найпоширеніший   мінерал на Землі.
  • Гідросфера   та   її  складові.
  • Агрегатні  стани  води.
  • Властивості   води.
  • Основні  способи  розділення  сумішей.
  • Кругообіг води в  природі.

Вчитель:

Прийом  «Бліц - опитування»

  •        Назвіть  оболонки Землі, які  Ви вивчали  на уроках природознавства.
  •        В  яких   агрегатних  станах  може  перебувати  вода?
  •        За  яких температурних умов  вода  переходить з одного стану в інший?
  •        Про які  властивості  води  Вам  відомо?
  •        Які Ви знаєте основні способи розділення сумішей?
  •        Що таке  кругообіг  води в природі?

Учні  намагаються  надати вірні  відповіді, але  допускаються  помилок.

Вчитель: (Слайд 3).

Прийом  «Мікрофон. Слова»

Вчитель пропонує учням, дивлячись на електронну карту півкуль, назвати  океани  та  материки  нашої  планети.

Учні:

Група 1 (дівчата) океани це – Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий. Група 2 (хлопці) материки  це – Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія та Антарктида.

Вчитель: (Слайд 4).  

На планеті 71% площі поверхні  займає  Світовий  океан  і лише 29 % - суходіл.  А  також  відомо, що  3,5% площі  припадає на води  суходолу і  96,5% - становлять  води  Світового  океану. У Північній півкулі планети водою зайнято 61 % поверхні, а в Південній - 81 %.

Вчитель: (Слайд 5). 

Розглянемо  складові  гідросфери:

  • Води  Світового  океану ( океани, моря, затоки, протоки).
  • Води  суходолу (ріки, озера, болота, ставки, підземні  води, джерела, льодовики, водосховища).
  • Води  атмосфери (хмари, опади, водяна  пара).

Вчитель: (Слайд 6).  

Прийом  «Мікрофон. Слова»

Вчитель пропонує учням, дивлячись на  фотозображення  на слайді  назвати  географічні об’єкти.

Учні  відповідають:

Група 1 (дівчата) – ріки, озера, болота.  Група 2 (хлопці) – льодовики, океани, моря, хмари.

Вчитель: (Слайд 7).

Вода може  перебувати  у трьох агрегатних станах. Молекули в речовинах перебувають на певній відстані одна від одної. Ця відстань визначає  агрегатний стан речовини - твердий, рідкий, газоподібний. На зміну агрегатного стану впливає і зміна температури.Температура  кипіння  води становить  100 °С, температура  замерзання прісної води 0 °С, а соленої – - 2 °С. В природному  середовищі  протягом  року  відбувається  зміна  агрегатних станів  води. Наприклад: у  верхніх  шарах  атмосфери  з  крапельок  води формується  град, а  взимку  з  кристаликів  криги - сніжинки.  Коли  вода  переходить  із  рідкого  стану  у  твердий, її  об’єм  збільшується. Узимку  водойми вкриваються   кригою, яка, перебуваючи  на  поверхні, захищає в такий спосіб водяні організми від переохолодження й загибелі. Випаровуючись із поверхні  водойм, вода  перетворюється  на   дрібні  крапельки, з яких  формуються  хмари.

Вчитель: (Слайд 8).

Прийом  «Проблемне  запитання»

Вчитель  пропонує  учням, дивлячись на  фотозображення на  слайді   назвати  географічні об’єкти та  вказати  їх  агрегатний  стан.

Учні  відповідають:

Група 1 (дівчата) - хмари (газоподібний, рідкий стани); сніг (твердий стан).  Група 2 (хлопці) - океан (рідкий стан); туман (газоподібний стан). 

Таємний  аптекар та  екскурсовод  музею: (Слайди 9, 10).

Таємний  аптекар  запрошує  учнів  розглянути властивості води на

 основі  побаченого  провести  дослід 3.

Вчитель:

Вода  розчинник. Вона  має  здатність  розчиняти окремі  речовини та  тверді  тіла. Перегляд  схеми «Розчинення  солі  у  воді», проведення  досліду 3 (обладнання: штатив, пробірки, морська сіль). Під час  досліду  утворилась суміш - морська вода. Отже, природна морська вода містить розчинені речовини, завдяки яким вода змінила смак та колір. Таємний  аптекар  підходить  до  учнів  і  демонструє  їм отриману  суміш.

Вчитель: (Слайди 11,12).

Більшість  речовин  в  природі - суміші. Наприклад: морська  чи річкова вода. Суміш – сукупність  кількох  різних  чистих  речовин, що становлять одне фізичне тіло. Розглянемо основні способи розділення сумішей: випарювання (випаровування), фільтрування, відстоювання.

Таємний  аптекар та  екскурсовод  музею: (Слайд 12).

Прийом  «Творча  лабораторія»

Таємний  аптекар  запрошує  учнів  більш  детально  розглянути процес випарювання (випаровування)  морської  води  і  провести  дослід 4.

Вчитель: (Слайд 12).

Вчитель  коментує  дії  таємного аптекаря. Для  проведення  даного  процесу (досліду 4) потрібне наступне обладнання: штатив - підставка, сухий  спирт (спиртівка для розведення полумя), пробірка  або  колба, щипці  для  тримання гарячої  пробірки  з водою  або  рукавиця, солена  або морська вода.  Таємний  аптекар  поступово нагріває  над  полумя  колбу  з  соленою  водою. Усе робить обережно, щоб  в процесі  нагрівання  води  над  полум’ям  не трісла скляна колба. Через певний час вода починає  закипати  і  поступово  випаровуватись. В результаті даного досліду ми спостерігали за  випаровуванням  води з  колби (процесом переходу води з рідкого  стану  в газоподібний), та   процесом  кристалізації  солі. Отже, зараз  Ви  побачили   один  із  способів  розділення  сумішей. Таємний   аптекар  підходить  до  учнів  і  демонструє  їм  залишки  солі  на  стінках  і  дні  колби.

Таємний  аптекар та  екскурсовод  музею: (Слайд 13).

Прийом  «Творча  лабораторія»

Таємний  аптекар  запрошує  учнів  переглянути наступний  спосіб  розділення  сумішей - фільтрування  та  провести  відповідно  дослід 5.

Вчитель: (Слайд 13).

Вчитель  коментує  дії  таємного аптекаря. Для  проведення  процесу фільтрування (досліду 5)  потрібне  наступне  обладнання: підставка, велика  пробірка  або колба, колба  із  забрудненою   водою, лійка, фільтрувальний  папір. Таємний  аптекар  у велику  колбу  поміщає  лійку, попередньо  вклавши у неї  фільтрувальний  папір. Обережно  починає  переливати  з  іншої  колби  забруднену воду. На  фільтрувальному  папері  залишаються  дрібні  частинки  піску, корінці  рослин, а  у колбу по  краплинці  скапує  більш  чистіша  вода.

Отже, таким  чином відбувся процес  фільтрування, як   один  із  найбільш  поширеніших  способів  розділення  сумішей  та  очищення  води. Таємний   аптекар підходить до учнів і демонструє  їм  очищену  воду  та  забруднений  фільтрувальний  папір.

Таємний  аптекар та  екскурсовод  музею: (Слайд 13).

Ознайомитись  з  наступним  способом  розділення  сумішей (відстоювання  забрудненої  води) таємний  аптекар  пропонує  учням самостійно, зробивши  відповідний процес (дослід 6) в домашніх умовах. А зараз, таємний   аптекар  запрошує   учнів  до  роботи  з  картографічним  матеріалом.

Вчитель: (Слайди 14, 15).

Прийом  «Географічний  практикум»

Використовуючи  атлас  «Фізична  карта  України»  нанесіть (підпишіть  простим  олівцем  друкованими  літерами)  на  контурну  карту  України  Чорне  та  Азовське  моря. Учні  працюють  з  картографічним  матеріалом. Таємний  аптекар  просить  учнів  показати  йому  роботи на контурних картах  з метою  перевірки  виконаного  завдання.

Таємний  аптекар та  екскурсовод  музею: (Слайди 16, 17,18).

Таємний  аптекар  запрошує  учнів  з’ясувати, що  таке  Світовий   кругообіг   води  в  природі.

 Вчитель: (Слайд 16).

Прийом   «Фантастична   добавка»

Вчитель пропонує учням продовжити подорож по чарівній країні «Гідросфері» разом з маленькою краплинкою, яка  познайомить учнів  з  кругообігом  води в  природі. Вчитель  зачитує  вірш  Н. Красоткіної.

Добрий  ранок - початок  хорошого  дня

І   про  це  я  завжди  памятаю.

Не  сумую  ніколи, як  дощик  іде,

Не  журюся,  як  вітер  чигає.

Після  дощику  Сонце  веселку  зведе,

Після  вітру  все  цвітом  заграє.

Вчитель: (Слайд 18).

Отже,  розповідь  краплинки  води  продовжується.  Краплинка   розкаже 

про Світовий кругообіг води в природі. Це - безперервний процес  переміщення води з Світового океану на суходіл через атмосферу  і з суходолу -  знову в Світовий океан. Відповідно  розрізняють:

  • Малий   кругообіг   води (океан-повітря-океан).
  • Великий  кругообіг  води (океан-повітря-суходіл-океан).

Учні  переглядають  схему  «Кругообіг  води в  природі». Коментують  побачене.

IV. Закріплення  вивченого  матеріалу.

Вчитель  і  таємний  аптекар пропонують   учням  зробити висновки  та  узагальнення: (Слайд 19).

Прийом  «Географічний   крос»

(альтернативні  варіанти  запитань  та  відповідей)

  • Водна  оболонка  Землі.... (Гідросфера)
  • Основна  частина  вод  гідросфери  зосереджена  у... (Світовому  океані)
  • Вода  може  перебувати  у   трьох   агрегатних  станах ... (Рідкому, твердому, газоподібному)
  • Основною   причиною   утворення   кругообігу   води   в   природі    є...

(Енергія  Сонця)

  • Тихий,   Атлантичний,   Індійський,   Північний  Льодовитий  океани  разом утворюють... (Світовий   океан)
  • Морська  вода це…(Суміш)
  • Основні способи розділення сумішей…(Випарювання, фільтрування, відстоювання)

VI. Підсумок  уроку.

Вчитель:

Прийом  «П’ять   речень»

Вчитель  пропонує  учням  скласти   п’ять  речень, що  містять  головну  інформацію  уроку: (Слайд 21).

Прийом  «Самооцінка»

Вчитель  пропонує  учням  самостійно  оцінити  свою   роботу  на  уроці, надавши  відповідь  на   запитання:

  • Мені було цікаво тому, що …
  • Я  вперше  побачив (ла)
  • Мене   найбільше   вразило …
  • Мені   більше   всього  сподобався   дослід …
  • Працювати  з  атласом  і  контурною  картою   мені  було…
  • Я  не  зовсім  зрозумів  (ла)

VII. Домашнє   завдання.

Вчитель  оголошує   учням  домашнє  завдання: (Слайд 22).

Для  учнів  5  класу;  предмет природознавство:

  • Опрацювати  тексти  відповідних параграфів.
  • Скласти   кросворд з  ключовим  словом   «Гідросфера».
  • Підготувати   повідомлення   про   властивості   та  стани   води.
  • Провести  дослід  6 (процес відстоювання – один із  способів  розділення сумішей).

Для  учнів  6  класу;  предмет  географія:

  • Опрацювати  тексти відповідних  параграфів.
  • Скласти  в  зошиті  схему «Світовий  кругообіг  води в  природі».
  • Випереджальне завдання:  прочитати матеріал параграфу «Світовий  океан  та  його  частини».

Таємний  аптекар та  екскурсовод  музею: (Слайд 23)

Таємний  аптекар  та   екскурсовод  музею  дякують  учням  за  увагу  під  час  уроку  і  запрошують  їх  скласти  присягу  аптекаря  і  скріпити  її  таємним  еліксиром.

 

Висновки

Уроки географії, природознавства проведені  в музейних залах сприяють розширенню в учнів науково-географічних, мистецьких, дослідницьких поглядів.

Виконуючи  просвітницьку функцію, музейний  урок  покликаний формувати у школяра дбайливе ставлення до культурних надбань  свого міста, пам'яток  природи, пов’язувати  географічні  знання  з експозицією музею.

Під час таких уроків вчитель вдало зможе застосовувати елементи  інтерактивних методик. Особливо ефективні в музейній педагогіці ігрові, пошукові  технології  навчання. Відповідно  учні  стають більш активними учасниками  такого уроку  географії  чи природознавства.

Отже, музейна  педагогіка  дає  можливість  вчителю:

  • здійснювати  нетрадиційний  підхід  до вивчення географії, природознавства;
  • поєднувати емоційні та інтелектуальні здібності  учнів;
  • розкрити  значимість природознавства  для майбутнього вивчення шкільного курсу географії;
  • пояснити складний матеріал на простих і наочних прикладах;
  • організувати цікаві уроки,  додаткові (позакласні) заняття і дослідницьку роботу.

 

Список  використаної  літератури та  джерела інформації:

  1. Атлас. Загальна  географія. 6 клас. ДНВК «Картографія». 2011.
  2. Атлас  з контурними  картами для 5 класу. Природознавство.  Інститут передових  технологій. 2013.
  3. Довгань Г. Д. Інтерактивні технології на уроках географії. - Х.: Видавнича група «Основа», 2005.- 128 с.
  4. Довгань Г. Д. Усі  уроки географії у 6 класі. - Х.: Видавнича  група «Основа», 2007.— 228 с.
  5. Контурні карти. Загальна  географія. 6 клас. ДНВК «Картографія». 2011.
  6. Підручник. 5 клас. Т.В. Коршевнюк, В.І.Баштовий  «Природознавство»,  Київ  «Генеза»,  2013.
  7. Підручник. Загальна  географія.  6 клас. В. Ю. Пестушко, Г. Ш. Уварова, видавництво «Ґенеза», 2006.
  8. Стадник О. Г. Увесь додатковий  матеріал   до  курсу  фізичної  географії 6-7  класи. - Харків.  Видавнича  група «Основа», 2007.- 176 с.
  9. Стоянова Т. Інтерактивні технології навчання на уроках географії // Краєзнавство. Географія. Туризм.-2005.- № 17.- С. 3–9.
  10.                    Ярошенко О.Г., Бойко В.М. Природознавство. Підручник для 5 класу - К.: Видавництво «Світоч», 2013.
  11.                    http://krasotkina.com/.
  12.                    http://www.literacy.com.ua/geografiya/
  13.                    http://osvita.ua/school/lessons_summary/natyre/4053

 

Додатки:

Презентація «Гідросфера»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку