Доброго ранку!
З неба падає сніжок,
Додолу лягає,
Вже не видно й доріжок,
Стежки замітає.
І дерева всі покрив,
І гілля і віти,
Наче в білі хутра вдів
І траву, і квіти.
Все біліє навкруги, Вони взяли ковзани,
На сонці іскриться, Лижі і санчата,
А маленькій дітворі Та й побігли на подвір'я
Вдома не сидиться. В сніжки разом грати.
Ранкова руханка
Зранку білочка стрибала, (імітуємо)
Своїм хвостиком махала (імітуємо)
В різні боки поверталась, (імітуємо)
Ще й низенько нахилялась, (імітуємо)
Присідала, вигиналась, (імітуємо)
Потім у дуплі сховалась.
Тема тижня «Дикі тварини та птахи»
(Ознайомлення з навколишнім/ Розвиток мовлення/
ФЕМУ/ Сенсорика/ Образотворче мистецтво)
Мета: уточнити та розширити знання дитини про диких тварин та птахів, ознайомити з їх зовнішнім виглядом, будовою, їхніми звичками та способом життя; збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення, сенсорні еталони, пам'ять, увагу, формувати елементарні математичні уявлення (великий-маленький), виховувати бажання спостерігати за природою, дбайливе, турботливе ставлення до тварин.
Матеріали: ілюстації за темой, д/ігри «Хто як рухається?», «Хто що їсть?», «Хто як співає?», «Великий-маленький», фарби, пензель, кольоровий папір, ножиці, клей.
* «Дикі тварини»
– Роздивись картинку та скажи хто на ній. (Заєць, лисиця, ведмідь, вовк)
- Це тварини. Вони живуть у лісі і їх називають «дикі тварини»
* «Розгляд тваринки»
- Хто це? (Вовк)
- Тіло вовка вкрито хутром сірого кольору. (Повторити слово хут-ро)
- У вовка є голова, тулуб, лапи і хвіст.
- Що є у вовка на голові? (Очі, ніс, паща, вуха)
- Вовк який? (Великий, злий)
- А як називається ця тваринка? (Лисичка)
- Чим вкрити тіло лисички? (Хутром)
- Хутро у лисички помаранчового кольору.
- Яка лисичка? (Хитра)
- Давай назвемо разом з тобою основні частини тіла лисички. (Голова, тулуб, лапи, хвіст)
- А це хто такий? (Заєць)
- Хутро у зайчика влітку сірого кольору, а взимку білого.
- Що любить їсти зайчик?
- Назви основні частини зайчика.
- Зайчик який? (Маленький, вухастий)
- Хто це такий? (Ведмідь)
- Хутро у ведмедика коричневого кольору. Взимку ведмедик спить у барлозі. (Повторюємо слово бар-лі-г)
- Ведмедик любить їсти яблука, ягоди, рибку.
Ведмедик який? (Великий, сильний)
- Назви основні частини ведмедика.
* «Птахи поруч з нами»
- Послухай хто це співає?
https://www.youtube.com/watch?v=Dn6RWqmKZSg
- Так, це пташка, яка називається горобчик.
- А це співає ворона.
https://www.youtube.com/watch?v=wH0p4QA29_s
- Давай роздивимося цих пташок.
- Це горобець.
- Це ворона.
- Горобець та ворона – це «дикі птахи». Вони живуть окремо від людей.
- Тіло птахів вкрито пір’ям.
- Що вміють робити птахи? (Літати)
- Давай розглянемо будову пташки. У пташки є голова, тулуб, лапи, хвіст, крила. На голові у птаха є очі та дзьоб. (Повторити дзьоб). Дзьобом птахи дзьобають крихти, зернятка, ловлять комах.
Як робити: зуби зімкнуті, відкривати тільки губи, показуючи зубки. (Повторити 5-7 разів)
- Білочка дуже любить їсти горішки. Знаєш, чому вона без зусиль їх розгризає?
Бо в неї гострі та міцні зубки.
Білка дуже рано встала,
Свої зубки показала,
Симпатичні та гостренькі.
3. Дихальна гімнастика «Вітерець»
(Здування з долоні шматочків вати, або паперових сніжинок)
- Як дує лагідний вітерець? (Тихенько подути на сніжинка)
- Як дує сильний вітер? (Дмухати з силою, надуваючи щоки)
Ша-ша-ша – в лісі повна тиша. Ші-ші-ші – звірі живуть в тиші.
Шу-шу-шу – не порушуй тишу. Шо-шо-шо – ти царюй тут тишо!
5. Дидактичні ігри:
* «Хто як рухається?» (Дидактична рухлива гра)
Як грати: запропонуйте дитині імітувати рухи зайчика, лисички, вовка, ведмедя)
* «Хто що їсть?»
Як грати: розглянь картки та назви що хто їсть.
* «Хто як співає?»
Як грати: послухати спів горобця та ворони, визначити хто як співає. Запропонувати дитині повторити співи цих пташок.
https://www.youtube.com/watch?v=Dn6RWqmKZSg
https://www.youtube.com/watch?v=wH0p4QA29_s
* «Великий-маленький*
Як грати: визначити хто великий, а хто маленький (Наприклад: Ворона велика, а горобець маленький. Ведмідь великий, а заєць маленький)
6. Руханка «Зайці танцювали» https://youtu.be/i7sTS2K5wyI
7. Пальчикова гра «Горобчик» https://www.youtube.com/watch?v=dVvAd6qUAwc
8. Образотворче мистецтво:
*Малювання «Сліди лісових звірят» https://www.youtube.com/watch?v=hJ7DGsyOePo
*Аплікація «Пташка» https://www.youtube.com/watch?v=fx47K-FNFSM
9. Психогімнастика «Зайчик»
Як грати: запропонувати дитині уявити себе зайчиком: погладити м’якенькі «ручки-лапки», погладити себе по голівці, зробити ручками вушка «як у зайчики», поворушити ними, покрутити уявним хвостиком.
Прогулянка
Спостереження за замерзлими калюжами (Подивитися, який блискучий лід); за інієм (Як гарно іній прикрасив все навкруги); за снігом (Розглянути сніг: він білого кольору, холодний, тане у долоньках); за зимовою одежою людей (Чому люди вдягли теплі шапки, шарфи, рукавички? Тому, що стало холодно, прийшла зима)
Рухливі ігри:
* «Катання на льоду» (Запропонуйте дитині поковзатися на замерзлих калюжах)
* «Горобчик» (Стрибки на обох ногах, біг з махами рук «крилами як птах»)
* «Ігри зі снігом» (Вчити дитину ліпити зі снігу: накладати сніг у пісочні формочки)
Праця та виховання самостійності у побуті: поливати кімнатні квіти, посипання доріжок піском, погодувати птахів; вчитися вдягати самостійно шапку, рукавички; прибирання іграшок
ІІ половина дня
* Сюжетно-рольова гра «Лисиця»
Для гри знадобиться: іграшки, пригощення
Як грати: дорослий виконує роль лисиці, дитина лисенятко.
Дії граючих: лисиця просить лисенятко показати частини тіла, уявний хвостик, показати, як ходить лисичка. Дорослий за це, пригощає дитину.
* Художньо-естетичний розвиток
Слухання (розучування: дорослий читає 1-й, 3-й, 5-й рядки, дитина заучує 2-й, 4-й, 6-й рядки) потішки «Летів горобчик»
Летів горобчик: - На печі!
- Жив-жив-жив! - А що мені їсти?
- А де мені спати? - Калачі! Гам!
Бесіда за змістом потішки:⠀
- Як горобчик кричить? (Цвінь-цвірінь!)
- Де йому спати? (На печі)
* Театралізована діяльність: гра-імітація «Ведмедики»
Як грати: дитина імітує рухи згідно тексту.
Прокинулись ведмедики, (Підняти руки вгору)
До сонця потягнулись. (Потягнутися)
Швиденько повернулись. (Повернутися)
Присіли двічі-тричі, (Присісти)
А потім підстрибнули, (Підстрибнути)
Повільно походили. (Ходьба на місці)
* Ручна праця «Черепаха»
Як робити: голову та лапки можна зробити з пластиліну.
* Безпека життєдіяльності бесіда «Чому треба мити руки»
https://www.youtube.com/watch?v=yf96kWUiS7I