Майстер-клас «Хімія на кухні»
Особливість предмета «хімія» полягає в тому, що формування міцних хімічних знань можливе тільки в поєднанні теоретичного та експериментального пізнання, оскільки хімія – це експериментальна наука. В більшості шкіл хімічному експерименту належна увага не приділяється. Можливо, це і є однією з причин того, що учням не цікаві хімія.
Тому потрібно не просто демонстрували хімічні досліди, а разом із учнями обговорювати явища, які спостерігали, та надавати їм пояснення. Тож бажаю всім успіху.
Це і спонукало мене на проведення майстер класу, що називається «Хімія на кухні». Сьогодні ми не будемо користуватися, звичними нам, пробірками чи колбами, а візьмемо звичайні кухонні знаряддя, а реактивами слугуватимуть речовини, які зазвичай є на кухні.
А, щоб робота на нашій хімічній кухні була ефективною, ми об’єдналися у групи. Попередньо всі учасники взяли квіточки різного кольору. Таким чином обєдналися у групи. Виберіть капітана групи. Це в лабораторії ми працюємо у халаті, а на кухні у фартушку.
Отже, людям, що обрали жовтий колір притаманна висока самоорганізації та концентрація думки;
Ті, що надали перевагу зеленому товариські, готові завжди допомогти іншим
Власники червоних квітів впевнені та цілеспрямовані,
Я сподіваюсь вам до вподоби наша кольорова гама, отож такою дружньою командою приступимо до роботи.
У вас на столах знаходяться вислови відомих педагогів, революціонерів в навчанні. Прочитайте їх подумки. Наше сьогоднішнє завдання – в ході майстер –класу осмислити , чи мали рацію видатні люди.
1)Діти вчаться тоді, коли щось роблять. (Гордон Драйдер, педагог)
2)Коли учні досягають своєї мети, різко зростає їхня мотивація і продуктивність. (Джанет Вос, педагог)
3)Щоб вивчити щось швидко і надовго, треба побачити, почути і відчути це (Тоні Стоквел, психолог і педагог)
Свої думки ви прокоментуєте пізніше, а зараз.
Дослід № 1
Пропоную вам якнайшвидше розділити суміш солі і перцю.
На паперову серветку висипте суміш солі й перцю. А зараз розпочинаємо наукові чари. Надуту повітряну кульку потріть об шерстяну тканину і піднесіть до суміші. Що ми бачимо? Перець прилипає до кульки, а сіль залишається.
Пояснення
Коли трете кульку об шерстяну тканину, вона набуває негативного заряду. Перець притягується до нього, тому що електрони в перчинках намагаються переміститися якнайдалі від кульки, при цьому перчинки набувають частково позитивного заряду, таким чином прилипають до кульки. З сіллю цього не відбувається.
Дослід № 2
У другому експерименті я пропоную вам відрізнити справжній мед від фальшивки. Останніми часом, для того щоб збільшити об’єм меду нечесні бджолярі почали використовувати крохмаль, або крохмальний клейстер та крейду. Ці наповнювачі добрі тим, що у медові їх не видно, вони не мають власного запаху і практично смаку, тому не псують мед. Але ми все ж таки розуміємо, що користь меду погіршується
У трьох стаканчиках, що знаходяться у вас на столах зразки меду. Дослідіть їх на наявність крохмалю та крейди.
Щоб визначити наявність крейди потрібно:
1. Наберіть ложечкою трохи меду із першого стакану;
2. Долийте декілька крапель столового оцту. Що спостерігаємо?
3. Повторіть цей дослід з іншими двома зразками.
4. Результати спостережень запишіть у таблицю
Щоб визначити наявність крохмалю потрібно:
1. Наберіть ложечкою трохи меду із першого стакану;
2. Долийте декілька крапель розчину йоду 5%. Що спостерігаємо?
3. Повторіть цей дослід з іншими двома зразками.
4. Результати спостережень запишіть у таблицю
Висновки:
В ході експерименту ми дослідним шляхом визначили, що для того , щоб збільшити масу меду до нього додають крейду або крохмаль.
Як висновок до даного досліду мені згадалася приказка: «Ми не настільки багаті, щоб купувати дешеві речі». Отож, не економно на своєму здоров’ї, а йдучи купувати мед, на всякий випадок, прихватімо баночку йоду і оцту.
Дослід № 3
А тепер давайте перенесемося в художню майстерню. Ми з вами будемо створювати не просто малюнок , а малювати технікою «ебру». Ебру — це малювання на воді , малювання рідинами. Нанесення однієї рідини на поверхню іншої створює неймовірний ефект, в результаті чого виходять неповторні візерунки.
Малювання рідинами можливе за умови, якщо рідини мають різну густину.
А зараз насолодимось роботою майстрів цього стилю. Можливо, і вас вони надихнуть на створення шедевру.
(відео)
Ми створимо свої шедеври на молоці. Цікаво, що молоко повинно бути незбираним..
Потрібно
Дослід № 3
1.Наливаємо трохи молока у тарілочку.
2.Беремо барвники і крапаємо трохи фарби посередині, збоку, де вам заманеться (постарайтеся не ворушити стола, щоб рідини не змішувались).
3.Беремо ватну паличку і вмокаємо її у засіб для миття посуду.
4.Ватною паличною торкаємося в центр кожної плямки.
5. Спостерігаємо і насолоджуємось
Пояснення
Якщо уявити молекулу жиру, що є в молоці, то в неї є довгий хвіст, що називається полярним кінцем. При контакті з речовиною для миття посуду відбувається наступне: засіб для миття посудини захвачує молекули жиру за полярні кінці. Це дуже простий експеримент, але він наглядний і ґрунтується на наукових фактах.
А тепер прокоментуймо вислови видатних людей.
Дослід № 4
І наостанок нашого майстер-класу я хочу, щоб ви озвучили слово, зашифроване на цьому білому аркуші. А проявити нам його допоможе хімія.
Це слово – мир. Отож нехай же дубе мир у нашій державі, у думках та душах кожного з нас. Дякую за співпрацю.
Особливість предмета «хімія» полягає в тому, що формування міцних хімічних знань можливе тільки в поєднанні теоретичного та експериментального пізнання, оскільки хімія – це експериментальна наука. В більшості шкіл хімічному експерименту належна увага не приділяється. Можливо, це і є однією з причин того, що учням не цікаві хімія.
Тому потрібно не просто демонстрували хімічні досліди, а разом із учнями обговорювати явища, які спостерігали, та надавати їм пояснення. Тож бажаю всім успіху.