Урок "Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів"

Про матеріал
Урок-подорож в країну до знань по місту основ. Учні вивчають фізичні та хімічні властивості прямуючи до вершини успіху і одержують дорогоцінний скарб – знання. Для закріплення знань про основи організується пікнік з таких страв: бутерброди, закуска «Фантазія», коктейль «Ерудит», десерт «Творчість».
Перегляд файлу

Тема: Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів.

Мета: поглибити знання про основи, їхні фізичні властивості, вивчити хімічні властивості лугів; розвивати пізнавальну активність учнів, логічне мислення, вміння спостерігати, порівнювати, набувати   навичок спілкування і співпраці; виховувати зацікавлення до предмету, наполегливість, колективізм, почуття поваги до інших та взаємодопомогу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: урок-подорож.

Хід уроку

І Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Людина, яка щиро усміхається, завжди приваблива. І чим більш щира і

природна усмішка, тим красивішими стаємо ми, і тим більше гарного настрою ми даруємо оточуючим. А чи доводилось вам чути, як співає людська душа? Вона може співати від щастя, радості. Наші радість і щастя складаються з успіхів, перемог, а чи просто усмішок, які дарують нам люди. Я бажаю вам працювати на уроці так, щоб у його кінці, у кожного з вас засяяла в душі зірочка, яка запалить вогник творчості у вашому житті.

ІІІ Актуалізація опорних знань

Ми з вами багато подорожували, побували в різних куточках країни «Основні класи неорганічних сполук». І ось ми з вами потрапили на прекрасну гірську галявину, де весело дзюрчить струмок, вода в ньому чиста і прозора. На березі струмочка росте багато квітів, які милуються своїм відображенням. Але що це? (Дослід «Хімічний вулкан»).

  • Яке природне явище символізує цей дослід?
  • Які класи речовин, вивчені вами, виділяються під час цього явища?
  • Що ж ми називаємо оксидами?
  • Як вони поділяються?
  • Чим відрізняються кислотні оксиди від основних?

Раптом у країні неорганічних сполук пішов дощ? Пролунали сигнали SOS. Подумайте, кого з мешканців цієї країни він стурбував?

  • А чому оксидів?
  • Що утворюється при взаємодії кислотних та основних оксидів з водою?

SO3+ H2O = H2SO4

Na2O + H2O= 2NaOH

  • Які речовини належать до основ?
  • Як класифікують основи?
  • Яка валентність гідроксильної групи?

При виверженні вулкану в нас теж утворився основний оксид Cr2O3.

Який гідроксид йому відповідає? 

ІV Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми з вами продовжимо вивчати побут і звичаї мешканців Країни «Основні класи неорганічних сполук», а саме основ. Розглянемо фізичні властивості основ, хімічні властивості лугів. З’ясуємо їхню активність.

Запишіть тему нашої мандрівки.

Напутні слова

Світ цей складний,

Подій тут повно,

А сумнівів -  хоч відбавляй!

А таємниць у світі білім –

Їх вистачає з краю в край 

Девіз

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

Тож вирушаємо в країну до знань по місту основ. Деякі учні нашого класу цікавились життям його мешканців і більш детально познайомилися із фізичними властивостями основ. То ж вони з радістю поділяться цією інформацією.

Фізичні властивості

За фізичними властивостями розчинні основи або луги тверді білі, без запаху, милкі на дотик, добре розчинні у воді. А нерозчинні основи – тверді, різнокольорові, без запаху, не милкі на дотик, нерозчинні у воді.

Наприклад, Cu(OH)2  має блакитний колір із зеленкуватим відтінком. Ферум (ІІІ) гідроксид – бурий, Fe(OH)2  - блідо-зеленкуватий. Луги – дуже їдкі. Вони роз’їдають шкіру, спричиняють серйозні опіки шкіри і слизових оболонок. Вовняна тканина занурена у розчин  NaOH набухає і перетворюється на драглисту масу.

KOH,  NaOH – їдке калі, їдкий натр, Ca(OH)2 - гашене вапно.

( У вас на партах розміщені гранули KOH, тож розгляньте їх).

 NaOH - тверда, біла, дуже гігроскопічна кристалічна речовина. Його необхідно зберігати в герметично закритому посуді, тому що вона легко поглинає з повітря вуглекислий газ, перетворюючись у Na2CO3.

У воді NaOH добре розчиняється з утворенням безколірного розчину і виділенням великої кількості теплоти. У зв’язку з цим, щоб запобігти розприскуванню в результаті перегрівання під час розведення концентрованого лугу, треба обережно і невеликими порціями вливати луг у воду, а не навпаки.

Використовують у виробництві мила, штучного шовку, паперу.     

Ca(OH)2 - пухкий порошок білого кольору, трохи розчинний у воді. Характеризується більш слабкими лужними властивостями порівняно з KOH і NaOH. Водний розчин Ca(OH)2  називається вапняною водою, а його насичений, скаламучений розчин – вапняним молоком.

 Ca(OH)2 одержують при взаємодії CaO з H2O. Негашене вапно повинно поступово потрапляти у посуд з водою, постійно перемішуючи. Адже при цьому виділяється значна кількість теплоти і виникає небезпека розприскування гарячої маси гашеного вапна.

 Тістоподібну суміш Ca(OH)2  з цементом, водою, піском застосовують у будівництві, білять стіни житлових приміщень.

Вчитель. Давайте переконаємося у його розчинності. Для цього гранулу калій гідроксиду опустимо у воду і перемішаємо розчин.

 Ознайомившись із фізичними властивостями розчинних і нерозчинних основ, ми бачимо, що вони мають певну відмінність. Багато лугів мають тривіальні історичні назви крім назв за сучасною номенклатурою. Якщо ви сумніваєтесь у розчинності даної речовини, ви зможете користуватися таблицею розчинності. Ми з вами розглянули побут мешканців міста основ, які ж вони мають коштовності. Щоб це з’ясувати, розглянемо хімічні властивості розчинних у воді основ, тобто лугів.

Вивчення хімічних властивостей будь-якого класу речовин дає змогу зрозуміти їх природу, місце серед інших речовин, процеси взаємоперетворення. Хімічні властивості лугів доведемо експериментально, виконавши певні досліди. Проведення хімічного експерименту вимагає особливої дисциплінованості та правильної поведінки, адже основи досить небезпечні, якщо з ними агресивно поводитись.

Давайте розглянемо правила техніки безпеки  цими сполуками. Кристалічні луги, що потрапили на шкіру, необхідно відразу ж злити великою кількістю води, аж доки не зникне відчуття милкості, потім нейтралізувати слабким розчином лимонної або борної кислоти.

Якщо луг або кислота на тебе попадають,  

 Великою кількістю води їх зливають.

Луги мають неоціненний скарб, який він з’ясуємо пізніше. Бо на шляху до нього ми повинні пройти три сходинки на «Гору досягнень», а для цього повинні визначити таку ж кількість їх властивостей. То ж рушаємо.

  1. Дія лугів на індикатори.   
  • Що таке індикатор?

Лаб. дослід. №3

 

У дві пробірки наливаємо розчин NaOH. В одну додаємо індикатор фенолфталеїн, в іншу – метиловий оранжевий.

Спостереження запишіть у зошити.

Вчитель

До речі, першим довів властивості квітів змінювати забарвлення за наявністю кислот та основ Роберт Бойль. А сталось це цілком випадково, коли букет фіалок полежав у його лабораторії поряд з HCl, квіти набули червоного забарвлення.

У вас на партах розміщені пробірки та реактиви. Давайте виконаємо лабораторний дослід. Для цього необхідно універсальний папірець внести у розчин лугу. Що спостерігаєте? Яке середовище при цьому утворилось, можна перевірити за допомогою шкали.

Запишіть спостереження у зошит.

Першу сходинку ми подолали. Щоб піднятися на наступну, нам потрібно розшифрувати казку і визначити,  про які речовини йдеться, оскільки це буде необхідно використати до наступного експерименту.

Казка

Товаришувала Хлоридна кислота і Натрій гідроксид-Луг.  Одного разу Хлоридна кислота запросила в гості товариша. Луг надягнув своє фенолфталеїнове вбрання і став весь малиновий. День був сонячний. Кислота вирішила показати товаришеві свій красивий сад. Вийшли вони в сад, але що це? Усі квіти, кущі, дерева засохли, хочуть жити й просять допомогти.

  • Давай допоможемо їм, - сказала Кислота і задумалась. – Але як?  
  • Я знаю, як їм допомогти! – вигукнув Луг. Об’єднаймо мою Гідроксогрупу та твій Гідроген.
  • Із задоволенням, - погодилась Кислота.

Луг обійняв подругу. Зникли Кислота і Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило, навколо зазеленіло, зацвіло.  Усі подякували двом друзям.

  • Про які речовини йде мова?
  • Як будемо виконувати лабораторний дослід?

Лаб. дослід. №4

У пробірку з NaOH + фенолфталеїн + кислоту

Що спостерігаємо?

Чому зникло забарвлення?  

Що свідчить про проходження реакції?

Давайте запишемо реакцію, користуючись схемою

Луг + кислота→ сіль + вода

NaOH + HCl → NaCl + H2O.

До якого типу належить дана реакція ? Реакція нейтралізації

Подібну реакцію можна спостерігати, наприклад, коли нас кусають мурашки і щоб її знешкодити, необхідно це місце обробити нашатирним спиртом.

 Погляньте навколо, ми майже на вершині до якої рукою подати. Подолавши ще одну з сходинок ми можемо бути впевнені у нашому успіху.

Скажіть,  з якими ще речовинами , на вашу думку, можуть взаємодіяти луги?

(Реагують з кислотами, реагують із кислотними оксидами)

  • А що є умовою існування живих організмів?
  • Який газ ми вдихаємо, а який видихаємо?
  • Яка його формула?
  • Який це оксид?

Демонстрація

У нас є вапняна вода .  Давайте туди подуємо. Що спостерігаємо?

Луг + кислотний оксид→ сіль + вода

Ca(OH)2+ CO2 = Ca CO3↓ + H2O

Нарешті ми на вершині успіху і одержали дорогоцінний скарб – знання.

V Закріплення вивченого матеріалу

А зараз ми уже трохи стомилися, тож давайте організуємо пікнік для закріплення знань про основи. Страви для цього відпочинку я приготувала сама. То ж давайте їх скуштуємо.

  1. Бутерброди

«Встановити відповідність»

CaO  NaOH

Fe2O3  Ca (OH) 2

FeO  Fe2 (OH) 2

Na2O  Fe(OH)3

  1. Я думаю, що бутербродами не наїлися, тому скуштуємо закуску «Фантазія».

Робота в парах. Закінчи рівняння реакцій

  1. NaOH+H2SO4

б) Ca(OH)2 + SO2

а) KOH + HNO3

б) LI2O + H2O →

а) Ba(OH)2 + H3PO4

 б) KOH +SO3

     3. Наступна страва коктейль «Ерудит»

  • Речовина білого кольору, широко застосовується для виготовлення будівельних матеріалів, в сільському господарстві для захисту дерев від шкідників. Молоком мене звуть, а щоб пити, то не п’ють. (Ca(OH)2 ).
  • Індикатор засмутився, пожовтів він і змінився.

Ой яке видовище. Яке ж це середовище?(Індикатор –метиловий оранжевий, середовище –лужне).

  • Не горить, а гасити доводиться. (СaO - негашене вапно).
  • Ви кислоти не жартуйте,

З нами краще не воюйте,

Вмить зруйнуємо ми вас.

І утворим солей клас.(Основи).

4.Десерт «Творчість».

Здійснити перетворення:

а) Na → Na2O →NaOH → Na3PO4

б) Ca → CaO → Ca(OH)2 → Ca (NO3)2

VІ Підсумок уроку

Ми уже зійшли на гору досягнень, набралися сил, час повертатися додому.

Цікаво, які враження у вас від подорожі, з цією метою я у вас візьму інтерв’ю.

Рефлексія

Сьогодні на уроці я дізнався…

Я зрозумів…

Найскладніше було …

Найбільше мені сподобалось …

Найбільш активними під час подорожі були …

Отже, під час подорожі ми розглянули фізичні властивості основ, дослідили хімічні властивості лугів. На згадку мешканці міста основ подарували квітку бажань, яка має незвичайні властивості, на пелюстках якої  прикріплені домашні завдання по групах.

VІІ Домашнє завдання.Параграф 11(стор. 68-69). Вправа 5 стор. 71.Завдання на “Квітці бажань”.

Дякую вам, юні друзі!

Щасти вам у майбутньому!

Дерзайте, творіть, ідіть до мети

На крилах летіть до завітної мрії

І якщо є бажання чогось досягти,

То сподівайтесь навіть без надії!

Тож бажаю вам успіхів у майбутньому і у вивченні хімії!

 

  

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
18 грудня 2020
Переглядів
1538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку