Розробка музичного заняття № 6 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»

Про матеріал

Ця розробка музичного заняття є 6-ю частиною роботи над ансамблевим твором Юлії Печонкіної "Вальс". Докладний опис практичної роботи над музично-художнім змістом твору Ю. Печонкіної «Вальс».

Перегляд файлу

Розробка музичного заняття № 6 за загальною темою: «Робота з дитячим самодіяльним ансамблем скрипалів в рамках розбору та вивчення п’єси Юлії Печонкіної «Вальс»

Автор: Середа Світлана Василівна, керівник гуртка ансамблю скрипалів «Прима» Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради 2017 рік

111.jpg

bestgif.narod.ru_57.gifЗаняття № 6

Тема заняття.  Практична робота над музично-художнім змістом    твору Ю. Печонкіної «Вальс».

          Мета заняття:

навчальна: навчитися не тільки слухати, а й відчувати мелодію емоційно, вміло поєднуючи її як із своїм внутрішнім станом, так і асоціюючи її з прекрасним навколишнім світом, із зразками творчої спадщини рідного краю, зокрема образотворчим мистецтвом. 

виховна: прищеплення любові до музики та вміння висловлювати навіяні нею почуття за допомогою гри на інструменті як індивідуально, так і в ансамблі; виховання зрілої ансамблевої гри.

 розвивальна: залучення та заглиблення в музичну культуру,      пізнання величезного світу класичної, народної, сучасної творчості у різних жанрах та стилях: стимулювання та розвиток емоційності; збагачення уяви; розвиток пам‘яті та мислення, вміння зібратися у необхідний момент,  донести до публіки своє відчуття мистецтва; навчити самопізнавати та виражати себе через музику;

Методи:       

словесні (розповідь, бесіда, пояснення);

наочні (демонстрація зразків – прослуховування музичних творів у жанрі вальсу, ігрові вправи);

Рівні повідомлення навчального матеріалу:

інформаційний (навчальний матеріал подається у вигляді готової інформації – розповідь, демонстрування, пояснення).

Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Форма заняття: групове.

Обладнання: скрипка, демонстраційний матеріал - музичні файли та відеозаписи, картини, ілюстрації, фотокартки, художня література.

Хід заняття

Зміст

І. Організаційна частина

Діти достають з футлярів скрипки, керівник гуртка їх настроює.

Привітання.

Керівник гуртка: Скрипка, смичок, праця й талант -

Діти: Доброї вдачі тобі, музикант!

Керівник гуртка:Добридень, друзі! Я дуже рада бачити вас на уроці, рада кожній вашій посмішці! Сподіваюсь, що сьогоднішнє заняття буде для вас цікавим, приємним і корисним!

  Керівник робить відмітки у журналі гуртка про відсутніх

ІІ. Вступна частина

Керівник гуртка: Діти, на минулому уроці ми з вами познайомилися ближче з ще одним видом мистецтва – живописом. Ми спробували відчути музику прекрасних картин, настроїтися на їх лад, щоб краще зрозуміти зміст та настрій твору, який ми граємо.  Тепер ви бачите, що «Вальс» Юлії Володимирівни Печонкіної – це не просто ноти, це почуття та емоції, висловлені  звуками. Сподіваюсь, що дома ви належним чином відпрацювали всі уривки, всі складні місця п’єси, і сьогодні нам буде вже легше «розмальовувати» її. На останніх уроках ми розібрали та трохи з’єднали голоси і частини в одне ціле, але досить детально ми відпрацюємо це на наших наступних уроках. Ви вже володієте всією необхідною інформацією щодо вдалого виконання цього твору – залишилося наполегливо і щоденно відпрацьовувати це як вдома, так і на наших індивідуальних та ансамблевих заняттях. А також - надати нашій ансамблевій грі яскравості та змістовності.

ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь та навичок

Керівник гуртка: Будь ласка, відкрийте ноти і візьміть інструменти. Діти, хто скаже, які засоби музичної виразності ви знаєте?

Діти: Динамічні відтінки, штрихи, інтонація, тембр, вібрація, аплікатура, фермата…

Керівник гуртка: Так. А зараз ми виконаємо цифру 1 та подивимось, що треба тут робити, щоб це звучало виразно.

Перший голос:

1

Другий голос:

2

Третій голос:

3 Виділяємо тут опірні ноти. Як ви думаєте, які тут ноти можна змістовно виділити?

Діти: Сильну долю в другому такті «Ре».

Керівник гуртка: Так. Щоб підійти до неї, починаємо грати п‘єсу тихіше, потім робимо невеличке крещендо до опірної ноти. Друга доля другого такту повинна звучати слабкіше. До якої ноти ми йдемо далі?

Діти:  До ноти «Сі» у четвертому такті.

Керівник гуртка:  Так, але це не дуже головна нота. Ось послухайте, що підказує сама мелодія (грає на інструменті). Що ви почули?

Діти:  «Фа» у п‘ятому такті. (2-й голос – «Ре»).

Керівник гуртка:  Молодці. А далі – дуже ніжні м‘які акценти (портаменто) на сильних долях 6-го та 7-го такту, і тут проситься димінуендо. Останні дві ноти – м‘яке таке, легке стаккато.

А друга строчка – куди веде нас мелодія?

Діти: Теж до «Ре».

Керівник гуртка:  В цей раз – ні, бо тут музичне речення продовжується, піднімається до ноти «Мі». Далі такі коротенькі гамообразні пасажі обов‘язково на крещендо, щоб виділити в них найвищі опірні ноти – сильні долі. Граємо, відпрацьовуємо. З чим у вашій уяві це асоціюється? На мою думку, це щось повітряне: гойдалки, мабуть, чи, може листя кружляє чи сніжинки. Згадайте, там, в музеї, ви це бачили. Штрихи тут додають більшої філігранності, грації. Чергування деташе та легато – і все це несиметрично так – це дуже красиво!

Далі дивимось. Цифра . Перший голос:

11

11aТут опірні ноти визначити легше: можна виділяти кожен такт – першу долю. Штрихи дуже й дуже гнучкі, виконувати все віртуозно, політно. І не плутайте нічого, будь ласка. Все грається тихіше, це мінор, який протиставляється першим двом строчкам мажорним.

Другий голос:

2222a           Ті ж самі вимоги, що написані вище.

Третій голос:

33a33 Ритмічний малюнок подібний першому та другому голосу, грається з однаковими художніми вимогами.

Дуже велике значення має у цій частині розподіл смичка. Якщо першу цифру ми грали майже на весь смичок, тут, навпаки, граємо чіткіше й коротше, ближче до колодочки.

Розглянемо тепер частину 2, , . Перший голос:

111

111а

111б

Треба звернути увагу на скачкообразні високі звуки на початку двох останніх строчок, які граються ніжно і тихо, а також на нотні «гірки», де найвищу ноту треба грати гучніше і підніматися до неї на крещендо, а спускатися на димінуендо. Це стосується і другого голосу.

Другий голос:

222222a222в222г

Дуже красива, плавна тема у мажорі потребує такого ж виконання, як і на початку твору. На основі звучання, тяжіння звуків один до одного по своїй інтонації, виділяємо опірні звуки і робимо крещендо – димінуендо. Тут все елементарно: високі звуки граються гучніше, низькі – тихіше.

Третій голос:

333а333б

Тут ми робимо крещендо к третьому такту. Остання нота четвірці звучить тихіше. Цифра – на початку четвірки – піано, йдемо на крещендо до репризи. Цифра – навпаки: починаємо на форте, потім робимо димінуендо.

І кінець, фінал. Перший голос:

1111

Тут ми знов «гойдаємося» на легато: то вверх, то вниз. Штрихи дуже зручні, треба робити динаміку так, щоб вона співпадала з направленістю нот: вверхкрещендо, вниздимінуендо. Завдяки цьому музика здається «дихаючою».

Тексти першого та другого голосу у цьому уривку повністю співпадають.

Третій голос:

3333

Тут також «розгойдуємось» - від нижніх нот до верхніх - коротенькі легато, на яких дуже бажано для яскравості зробити крещендо.

Робота над звуком і штрихами – це дуже важливо для ансамблю скрипалів.

Далі розглянемо, як ви попрацювали над образом «Вальсу». Хто й як представляє собі цей твір – зараз побачимо на ваших малюнках.

SAM_0022  SAM_0010  SAM_0025

  SAM_0029 SAM_0027  SAM_0039  

SAM_0020   SAM_0014

Ось він, такий різноманітний і різнобарвний – наш внутрішній світ! І хай в ньому вам буде завжди втішно і затишно, як у дитинстві. Нехай ваші душі і ваші пальчики грають цей «Вальс», зігріваючи навколо всіх тих, хто поряд і кому потрібна щира підтримка. Нехай велика Музика, як Ангел Божий, завжди буде в нас і з нами!

   SAM_0033    SAM_0037

  1. Закріплення
  1. Як працювати над характером музичного твору?
  2. Які ви знаєте засоби музичної виразності?
  3. Як за допомогою динаміки можна виділити опірні ноти?
  4. Якого характеру штрихи у «Вальсі»?

Це заняття – спроба настроїти вас на яскраве та осмислене виконання музики. На наступному уроці ми з вами будемо розбирати, що саме для цього потрібно.

  1. Домашнє завдання
  1. Повторення ансамблевих партій, щільне відпрацьовування їх для впевненого виконання.
  2. Пригадати побачене та почуте на виставці картин, спробувати «зіграти» відчуті враження та емоції у «Вальсі».
  3. Відпрацювати виконання опірних нот.
  4. Штрихова техніка, вправність рухів, якість звуку – вдосконалювати.
  5. Повторити інші п‘єси з репертуару ансамблю.

VI. Підсумок заняття

Керівник гуртка: Ось і завершилося наше заняття, яке було присвячене роботі над музичним змістом «Вальсу». Ми успішно розібрали цей твір, тепер треба буде ще більше його відпрацювати, вивчити напам‘ять, щоб ми змогли виступати з ним на конкурсах та концертах. Раджу вам, щоб ви, виконуючи музику, більше прислухалися до себе внутрішніх, ГРАЛИ СЕБЕ! Також більше спілкуйтеся з прекрасним, щоб більше зрозуміти себе, оточуючий світ, щоб це надихало нас на наше яскраве та натхненне музичне виконання. Сподіваюсь, що ви будете уважно слухати внутрішнім слухом, як повинна звучати мелодія, щоб порівняти її зі своїм виконанням.  Ми повинні пам‘ятати, що кожна спроба гарного виконання прекрасного музичного зразка – це найкраща спроба виразити себе, а також подарити слухачам безцінний нерукотворний дарунок, який своєю щирістю відкриває серця, наповнює їх іншим, досконалішим, найвищим, найглибшим, найповнішим рівнем життя.

 

Прощання.

Керівник гуртка:

Скрипка, смичок, праця й талант -

Діти:

                  Доброї вдачі тобі, музикант!

 

До побачення!

 

docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
1152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку