Пропонована розробка буде корисною для вчителів, які, для проведення уроку, не мають у своєму розпорядженні навчальних автоматів Калашникова.
Розробка містить детальні відеодемонстрації з поясненнями, щодо будови, принципу автоматичної дії, порядку неповного розбирання і складання автомата. Навчальна комп'ютерна програма «Автомат» дозволяє опрацювати теоретичний матеріал і практичні завдання. Все це в цілому сприяє формуванню у школярів уявлення про будову, принцип дії та бойові властивості автомата, навичок підготовки автомата до стрільби; набуттю первинних навичок у розбиранні та складанні автомата.
Розробка нестандартного уроку з предмета «Захист Вітчизни» в 10 класі.
Тема уроку: «Автомат Калашникова»
Заняття 1
Загальні відомості
1. Призначення, бойові властивості автомата.
2. Призначення, будова частин і механізмів автомата.
3. Поняття про автоматичну дію автомата.
4. Порядок неповного розбирання і складання автомата. Мета (формувати компетентності):
- предметні: викласти призначення та бойові властивості автомата АК-74 у тісній взаємодії із теоретичними основами балістики; порядок неповного розбирання та складання автомата; подати будову частин і механізмів автомата із опорою на їх автоматичну дію; - ключові: формування уявлення про будову, принцип дії та бойові властивості автомата; набуття учнями первинних навичок у розбиранні та складанні автомата; формування навичок підготовки автомата до стрільби;
- загальнокультурні: виховання любові до Вітчизни, поваги до сучасних збройних сил; переконати учнів у необхідності всебічної підготовки до військової служби.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку І. Організаційний момент
1. Шикування учнів.
2. Виконання Гімну України.
3.Доповідь командира навчального відділення, військове вітання, перевірка готовності учнів до уроку.
4. Стройове тренування: повороти на місці, вихід із строю та повертання в стрій. Перешикування із однієї шеренги у дві і навпаки. Зайняття учнями своїх місць.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учні з високим рівнем знань виконують тестові завдання з попередніх тем розділу
«Вогнева підготовка», створені за допомогою програми «MyTestXPro».
Учні з достатнім рівнем знань по черзі виконують завдання, спроектовані на інтерактивній дошці. Наприклад, заповнюють таблицю, в якій відсутня частина даних. Як приклад: за визначеннями основних понять зовнішньої балістики, вказати назви цих понять, тощо.
Школярі з середнім рівнем знань працюють у парах з роздатковим матеріалом, наприклад, з картками, за допомогою яких необхідно вибрати вірні твердження на поставлені з попередніх тем запитання.
Час виконання – 5 хв. ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Перш ніж перейти до нашого уроку, я пропоную вам прослухати чотиривірш, який на російській мові звучить так:
То созидая, то круша,
Он сильно изменил планету - Универсальней "калаша", Пока что инструмента нету.
Отже сьогодні в нас мова піде про автомат Калашникова.
Мета нашого уроку: набути знання про будову, принцип дії та бойові властивості автомата; за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, набути первинних навичок у розбиранні і складанні автомата; закріпити навчальний матеріал виконанням практичних завдань.
IV. Мотивація навчальної діяльності
- Якось на уроці, який я заміняв у 5 класі, мене запитали про те, який предмет я викладаю. Я відповів: «Захист Вітчизни». І одна дівчинка (Яворська Анастасія) запитала: «А навіщо та війна?». Так, звичайно, війна нікому не потрібна. Французький письменник Гі де Мопассан писав: «Війна – варварство, коли нападають на мирного сусіда, але це священний обов’язок, коли захищають Вітчизну». Підтвердженням цього є події на Сході України. Тому і в мирний час необхідно бути готовими до захисту своєї Батьківщини. Основним елементом воєнних дій є зброя. Для успішного виконання бойових завдань кожен військовослужбовець повинен знати матеріальну частину зброї, тримати її в належному стані і вміти вести влучний вогонь. Але, як сказав італійський письменник, філософ, політичний діяч Ніколло Макіавеллі «Зброю необхідно використовувати в останню чергу – коли інші засоби виявляться недостатніми».
V. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу.
1. Призначення, бойові властивості автомата
Автомат Калашникова є індивідуальною зброєю. Автомат призначений для знищення живої сили й ураження вогневих засобів противника. Для ураження противника у рукопашному бою до автомата приєднується багнет.
►Перегляд уривку з відео «Автомат Калашникова» телеканалу «Дискавері» (для
перегляду відео за посиланням – натиснути клавішу «Ctrl» + ліва кнопка миші )
► Робота з навчальною програмою «Автомат»: слайди 2,4,5,7 (за виділеним посиланням, програму можна завантажити на ПК. Перехід за посиланням - «Ctrl» + ліва кнопка миші )
2. Призначення, будова частин і механізмів автомата.
► Навчальна програма «Автомат»: слайди 8, 9 – загальна будова автомата.
► Призначення частин і механізмів автомата
Робота з плакати «Матеріальна частина АКМ», спроектованими на інтерактивній дошці.
Основою автомата є ствол зі ствольною коробкою, ударно-спусковим механізмом, прицільним пристроєм, прикладом і пістолетним руків’ям. Ствол призначений для спрямування польоту кулі. Всередині ствол має канал з чотирма нарізами, які в’ються зліва вгору праворуч і які служать для надання кулі обертового руху. Проміжки між нарізами називаються полями, а відстань між двома протилежними полями — калібром ствола. У казенній частині канал ствола гладкий, має форму гільзи; ця частина каналу ствола називається патронником.
Ствольна коробка служить для з’єднання частин і механізмів автомата, забезпечення закривання каналу ствола затвором і запирання затвора. У ствольній коробці розміщується ударно-спусковий механізм. За допомогою ударно-спускового механізму курок спускають з бойового взводу або з взводу автоспуску, завдають удару по ударнику, забезпечують ведення автоматичного або одиночного вогню, припиняють стрілянину; крім того, він призначений для запобігання пострілів при не закритому затворі і для постановки автомата на запобіжник. Зверху коробка закривається кришкою. До ствольної коробки кріпляться: приклад з антапкою, пістолетна рукоятка і спускова скоба із защіпкою магазина.
Кришка ствольної коробки захищає від забруднення частини й механізми, що розміщені в ствольній коробці. Праворуч є сту-
пінчастий виріз для викидання назовні гільз і для руху рукоятки затворної рами.
Прицільний пристрій служить для наведення автомата на ціль при стрільбі на різні відстані і складається з прицілу і мушки. Приціл включає колодку прицілу, пластинчасту пружину, прицільну планку і хомутик. На прицільній планці прицілу нанесена шкала з поділками від 1 до 10 і буквою «П». Цифри шкали позначають покладену дальність стрільби в сотнях метрів, а буква «П» – постійну установку прицілу, що відповідає прицілу. Мушка вгвинчена в полозок, який закріплюється в основі мушки..
Приклад і пістолетне руків’я призначені для зручності дії із автоматом при стрільбі.
Зовні ствол має основу мушки з різьбленням для встановлення дульного гальма-компенсатора і втулки для стрільби холостими патронами, газовідвідний отвір, газову камеру, сполучну муфту, колодку прицілу і на казенному зрізі виріз для зачепа викидача. Дульне гальмо-компенсатор служить для підвищення купчастості бою та зменшення енергії віддачі. Він має дві камори: передню і задню (з круглим отвором в них для вильоту кулі).
Затворна рама з газовим поршнем призначена для приведення в дію затвора та ударно-спускового механізму. Затвор служить для того, щоб досилати патрон у патронник, закривати канал ствола, розбивати капсуль і витягати з патронника гільзу (патрон).
Поворотний механізм призначений для повернення затворної рами із затвором в переднє положення.
Газова трубка зі ствольною накладкою направляє рух газового поршня і оберігає руки автоматника від опіків при стрільбі. Цівка служить для зручності дій з автоматом і для оберігання рук автоматника від опіків.
Магазин призначений для приміщення патронів і подачі їх в ствольну коробку.
Багнет-ніж приєднується до автомата для ураження противника в бою, а також може використовуватися в якості ножа, пилки (для
розпилювання металу) і ножиць (для різання дроту). Для носіння багнета-ножа на поясному ремені служать піхви. При необхідності вони використовуються разом з багнетом-ножем для різання дроту.
Бойовий патрон складається з кулі, гільзи, порохового заряду і капсуля. 5,45-міліметрові патрони випускаються з звичайними і трасуючими кулями. Головна частина трасуючою кулі пофарбована в зелений колір. Для імітації стрільби застосовуються холості (без кулі) патрони, стрільба
якими ведеться із застосуванням спеціальної втулки.
3. Поняття про автоматичну дію автомата.
► Перегляд змонтованого відео «Принцип роботи автомата»: з поясненням та уповільненою зйомкою ведення автоматичного вогню ( перехід за посиланням - «Ctrl» + ліва кнопка миші )
► Заходи безпеки при користуванні автоматом.
4. Порядок неповного розбирання і складання автомата ► Пояснення
Розбирання автомата може бути неповним і повним: неповне — для чищення, змащування й огляду автомата; повне — для чищення при сильному забрудненні автомата, після того як він був під дощем чи в снігу і при ремонті. Розбирання і складання автомата здійснювати на столі або чистій підстилці; частини і механізми складати у порядку розбирання, бути з ними обережними, не класти одну частину на іншу і не застосовувати надмірних зусиль і різких ударів.
► Перегляд змонтованого відео «Розбирання автомата» з детальним поясненням виконуваних дій (перегляд відео - «Ctrl» + ліва кнопка миші).
частини
частин автомата, які демонструє вчитель на інтерактивній дошці). 3. Виконати практичну роботу «Розбирання і складання автомата» за допомогою комп’ютерної програми «Автомат» (індивідуальна робота кожного учня на ПК з виставленням оцінок програмою. Як підсумок - демонстрація вірних послідовностей розбирання і складання автомата). VII. Підсумки уроку. 1. Вправа «Неуважний учень»
На інтерактивній дошці спроектовано кілька тестових завдань за темою уроку.
- Виконуючи завдання на тему «Автомат Калашникова», неуважний учень зробив деякі помилки. Виправте помилки, відповідь обгрунтуйте.
2. Вправа «Відкритий мікрофон»
Сьогодні на уроці: виконували…; ознайомилися…; переглядали…; дізналися…, запам’ятали…; навчилися…
3. Міжпредметні зв’язки на даному уроці
4. Оцінювання роботи окремих учнів, праці всього класу.
VIII. Домашнє завдання.
- основне — засвоєння змісту викладених навчальних питань.
- для учнів із середнім рівнем знань: ст. 109 – 116, ст. 124 – запитання і завдання № 3, 4, 6, 12;
- для учнів з достатнім рівнем знань: підготувати доповідь: «Затримки і несправності автомата під час стрільби та способи їх усунення»;
- для учнів з високим рівнем знань: підготувати презентацію на тему: «Порядок чищення та мащення автомата».