Розробка позакласного заходу "Хімічний КВК"

Про матеріал

Позакласні заходи допомагають виховувати любов до предмета, бажання здобувати знання, їх підготовка згуртовує учнівський колектив.Подібні заходи дозволяють розвивати пізна­вальну активність, логічне мис­лення, комунікативну та соціальну компетентності учнів; формувати вміння застосовувати знання в не­стандартних ситуаціях; виховувати інтерес до вивчення предмета.

Перегляд файлу

Хімічний КВК

Сценарій позакласного заходу

 

Ведуча 1. Доброго дня дорогі наші гості, шановні викладачі, та безпосередні учасники сьогоднішнього свята – студенти першого курсу.

Ведуча 2. Ми оголошуємо про початок хімічного КВК, який проходить в рамках декади циклової комісії викладачів природничих дисциплін.

Ведуча 1. На цьому святі учасники зможуть проявити свої ерудицію, кмітливість, почуття гумору та винахідливість.

Ведуча 2. Студенти довго й наполегливо готувалися, складали сценарій, сюрпризи підготували і сама участь в сьогоднішньому шоу є їх маленькою перемогою, кроком у життєвому та професійному зростанні.

Ведуча 1. Учасники дуже хвилюються і вже готові показати нам що ж вони підготували. Отже

Удвох: Ми починаємо КВК!

Ведуча 1. Запрошуємо команди на сцену

Ведуча 2. Перший конкурс нашої програми "Представлення команд".

Конкурс 1. Представлення команд

Ведуча 1. У попередньому конкурсі команди проявили артистичність та почуття гумору – якості, надзвичайно важливі для кожного вчителя

Ведуча 2. Але все ж вчитель має залишатися вчителем. А щоб вчити інших і самому треба дуже багато знати.

Конкурс 2. Розминка

Ведуча 1. Тому наступний конкурс "Розминка". У ньому команди доведуть свою обізнаність, ерудицію та кмітливість.

Ведуча 2. Від кожної команди запрошується по чотири учасника. Ви по черзі відповідатимете на запитання. Час на роздуми обмежений.

Раунд 1. Найпоширеніші

  1.               Найпоширеніша речовина на Землі? (вода)
  2.               Найпоширеніший елемент у Всесвіті (Гідроген)
  3.               Вміст якого газу в атмосфері Землі найбільший? (азот)

Раунд 2. Історія з географією

  1.               Властивість якого металу розсипатися в порошок при сильному охолодженні стала однією з причин загибелі експедиції першовідкривача південного полюса Роберта Скота? (олова)
  2.               Поблизу Неаполя в Італії є Собача печера. Дорослі люди в мій можуть знаходитися як завгодно довго, а собаки задихаються і гинуть. Який газ накопичується на дні цієї печери? (вуглекислий газ)
  3.               Гуси Рим врятували, а погубив Рим метал. З цього металу давні римляни виготовляли посуд і косметику, на ньому настоювали кисле вино, щоб надати йому солодкого смаку, з нього були виготовлені труби стародавнього римського водопроводу. Цей метал накопичується в організмі та приводить до хронічного отруєння. Про який метал йде мова? (свинець)

Раунд 3.  Метали

  1.               При дворі імператора Наполеона столові прибори з цього дорогоцінного та надзвичайно рідкісного металу подавали лише найпочеснішим гостям, а решта задовольнялися звичайним золотом та сріблом. Про який метал йде мова? (алюміній)
  2.               В Давньому Єгипті його називали "небесний метал", давні греки дали йому назву "зірка", а давньовірменською мовою він має назву "той, що впав з неба". Алхіміки позначали його у вигляді щита і списа бога війни Марса. Про який метал йде мова? (залізо)
  3.               Скільки легенд і трагедій зберігає його історія! Із одного граму цього металу  можна витягнути павутину довжиною 2км, а із шматочка із сірникову голівку – отримати лист площею 50м2. З-за нього було винищено плем’я інків. Про який метал йде мова? (золото)

Раунд 4. Видатні хіміки

  1.          Я астроном – відкрив атмосферу на Венері. Я метеоролог – запропонував запускати в верхні шари атмосфери самописні метеорологічні прилади. Я художник – згадайте моє панно "Полтавська битва". Професія моя – хімік, а найвідоміше відкриття – закон збереження маси речовин. Хто я? (Михайло Васильович Ломоносов)
  2.          Я перша в світі жінка – лауреат Нобелівської премії і єдина  у світі жінка,  яка   нагороджувалася  Нобелівською  премією двічі.  Разом  з  чоловіком  я відкрила  два  нових елементи – Полоній,  який назвала  на  честь своєї батьківщини,  і  Радій,  за  дослідження  якого  отримала  другу  Нобелівську  премію. Хто я? (Марія Склодовська-Кюрі)
  3.          Я – син коваля, з 13 років почав працювати в книжній майстерні. Всі свої знання я отримав самостійно. У 22 роки мене взяв до себе помічником Гемфрі Деві. Я готував реактиви, мив посуд, допомогав проводити експерименти, працював по 14 годин на добу і був щасливим. Я відкрив бензол, закони електролізу, явище електромагнітної індукції, створив перший у світі електричний генератор. Хто я? (Майкл Фарадей)

Раунд 5. Відеозапитання.

  1.          Якою рідиною заповнена ємкість, якщо гарматне ядро плаває на поверхні цієї рідини? (ртуттю)
  2.          До цукрової пудри додали важку маслянисту рідину. Цукор почорнів, зпінився й піднявся високо вгору. Що це була за рідина? (концентрована сульфатна кислота)
  3.          Мильну піну наповнили горючим газом, легшим за повітря. Що це за газ? (метан. Це міг би бути й водень, він теж легкий та горючий, але в даному випадку метан)

Ведуча 2. Конкурс "Розминка" завершено, просимо журі підвести підсумки.

Конкурс 3. Пантоміма

Ведуча 1. Народне прислівя говорить "Краще один раз побачити, ніж сто разів почути"

Ведуча 2. А видатний педагог Ян Амос Коменський ще в XVІІ столітті сформулював принцип наочності у навчанні.

Ведуча 1. На жаль в арсеналі сучасного вчителя хімії часто відсутні необхідне хімічне обладнання та реактиви, тож доводиться йому проявляти чудеса винахідливості та кмітливості щоб пояснити учням про що йде мова.

Ведуча 2. Наступний конкурс "Пантоміма". Від кожної команди запрошується по одному учаснику, який має пояснити своїй команді про яке хімічне обладнання йде мова

Обладнання для команд:

  1. Сухий спирт, пробірка, пробка з газовідвідною трубкою, ступка, піпетка.
  2. Сірники, пробіркотримач, лійка, скляна паличка, колба.
  3. Спиртівка, штатив для пробірок, хімічний стаканчик, пробка, витяжна шафа.

Ведуча 1. Конкурс "Пантоміма" завершено, просимо журі підвести підсумки.

Конкурс 4. Лабораторний практикум

Ведуча 1. (звертається до другої на ім'я ) Іро, а що тобі найбільше запам'яталося з уроків хімії?

Ведуча 2. Звичайно ж досліди. Це було так цікаво, загадково, захоплююче…

Ведуча 1. І справді, яка ж то хімія без дослідів? Наступний наш конкурс – лабораторний практикум. Студенти продемонструють своє вміння проводити хімічний експеримент та виконувати дослідницькі завдання.

Ведуча 2. Від кожної команди запрошуємо по одному учаснику для жеребкування.

Жеребкування: представники команд витягають картки з завданнями, виступають у тому порядку, в якому витягли завдання.

Обладнання: демонстраційний штатив, сім пронумерованих пробірок

1 – NaOH

2 – H2SO4

3 – вода

4 – NaOH

5 – H2SO4

6 – NaOH

7 CuSO4

Фенолфталеїн, лакмус, натрій карбонат (Na2CO3), скіпка, сірники, спиртівка, пробіркотримач, штатив з пробірками (маленький)

Завдання для команд.

1 команда

У пробірках 1 і 2 знаходяться розчини лугу та кислоти, проте в якій пробірці яка речовина невідомо.

1) використовуючи індикатор фенолфталеїн розпізнайте речовини

2) до розчину лугу доливайте розчин кислоти до появи видимих змін, поясніть спостереження

3) напишіть рівняння реакції між лугом (NaOH)  та кислотою (H2SO4)

2 команда

У пробірках 3, 4, 5 знаходяться вода, розчин лугу та розчин кислоти, проте в якій пробірці яка речовина невідомо.

1) використовуючи індикатор лакмус розпізнайте речовини

2) до вмісту пробірки з кислотою додайте розчин натрій карбонату. Доведіть, що в результаті даної хімічної реакції  виділяється вуглекислий газ.

3) напишіть рівняння реакції між кислотою (HCl) та натрій карбонатом (Na2CO3)

3 команда

У пробірках 6, 7 знаходяться розчини лугу та купрум сульфату, проте в якій пробірці яка речовина невідомо.

1) За зовнішнім виглядом визначте де яка речовина.

2) До розчину лугу долийте невелику кількість розчину купрум сульфату до появи видимих змін, поясніть спостереження.

3) Напишіть рівняння реакції між лугом (NaOH)  та купрум сульфатом  (CuSO4)

               Конкурс 5. Домашнє завдання. Хімічний експеримент

Ведуча 1. Останній конкурс у нашій програмі – домашнє завдання. Команди приготували цікаві хімічні експерименти.

Представники команд проводять цікаві досліди з хімії: хімічна веселка, зубна паста для слона, хімічний вулкан (додаток 1).

Підведення підсумків, вручення призів.


Додаток 1. Цікаві досліди з хімії.

Хімічна веселка

Обладнання: сім скляних циліндрів, три великі скляні колби, піпетка.

Реактиви:

1 л KIO3: 6,42 г KIO3 розчинити в 1 л води

1 л Na2S2O8: 3,1 г Na2S2O8 і 0,6 г крохмалю розчинити в 1 л води (крохмаль бажано розчиняти в гарячій воді, а потім додати до основного розчину)

1 л NaOH: 2 г NaOH розчинити в 1 л води

100 г фенолфталеїну: 1 г фенолфталеїну розчинити в 60 мл 96° спирту і додаюти 40 мл дистильованої води.

100 г тимолфталеїну: 0,1 г тимолфталеїну розчинити в 60 мл 96º спирту і додати 40 мл дистильованої води.

100 г  п-нітрофенолу: 2 г п-нітрофенолу розчинити в 60 мл 96° спирту і додати 40 мл дистильованої води.

Розчин Н2SO4 .

Кольори (індикатори додаються по краплинам в кожну з семи склянок):

Червоний: 5 фенолфталеїну: 2 п-нітрофенолу.

Оранжевий: 1 фенолфталеїну: 5 п-нітрофенолу.

Жовтий: п-нітрофенол.

Зелений: 2 тимолфталеїну: 3 п-нітрофенолу.

Синій: тимолфталеїн.

Індиго: 1 фенолфталеїну: 1 тимолфталеїну.

Фіолетовий: фенолфталеїн.

Після додавання індикаторів, у склянки наливаємо по 50 мл розчину Na2S2O8 й крохмалю. Розчини прозорі.

Доливаємо в кожну склянку 50 мл розчину KIO3

Десь через 30 с розчини стануть вугільно-чорні.

 

Доливаємо в кожну склянку 50 мл розчину NaOH

Чорний колір зникає, а розчини набувають кольорів веселки.

 

Зубна паста для слона

Обладнання: скляні циліндри або колби з вузькою шийкою, хімічні стаканчики.

Реактиви: насичені розчини гідропериту і калій йодиду, рідкий засіб для миття посуду, харчові барвники.

Змішуємо розчини гідропериту (перекису водню) та йодиду калію. Йодид калію це каталізатор, в його присутності реакція розкладання перекису водню йде надзвичайно швидко. У результаті хімічної реакції відбувається значне збільшення об'єму  реагентів. Невелика кількість рідкого миючого засобу, яку додали в розчин перекису водню, утворює вулкан піни, а харчові барвники забарвлюють цю піну в різні кольори.

 

Хімічний вулкан

Реактиви: порошок амоній дихромату – (NH4)2Cr2O7, етиловий спирт, порошок магнію.

Обладнання: демонстраційний столик, фарфорова чашечка для спалювання речовин, скляна паличка, сірники, скіпка.

У фарфоровій ступці розтерли 30 г оранжево-червоних кристалів дихромату амонію. Порошок (NH4)2Cr2O7 висипаємо у фарфорову чашечку для спалювання речовин, надаючи йому форму гірки. На вершині "вулкана" робимо невелику лунку і вливаємо в неї 2 мл етилового спирту і підпалюємо його.

Від тепла горіння спирту починає бурхливо розкладатися дихромат амонію. При цьому з "кратера" викидається сніп яскравих іскор і "вулканічний попіл" – зелений хром(III) оксид, обсяг якого в багато разів перевищує обсяг взятого амоній дихромату.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Гурняк Ірина
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
15 липня 2018
Переглядів
548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку