Позакласні заходи допомагають виховувати любов до предмета, бажання здобувати знання, їх підготовка згуртовує учнівський колектив.Подібні заходи дозволяють розвивати пізнавальну активність, логічне мислення, комунікативну та соціальну компетентності учнів; формувати вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; виховувати інтерес до вивчення предмета.
Хімічний КВК
Сценарій позакласного заходу
Ведуча 1. Доброго дня дорогі наші гості, шановні викладачі, та безпосередні учасники сьогоднішнього свята – студенти першого курсу.
Ведуча 2. Ми оголошуємо про початок хімічного КВК, який проходить в рамках декади циклової комісії викладачів природничих дисциплін.
Ведуча 1. На цьому святі учасники зможуть проявити свої ерудицію, кмітливість, почуття гумору та винахідливість.
Ведуча 2. Студенти довго й наполегливо готувалися, складали сценарій, сюрпризи підготували і сама участь в сьогоднішньому шоу є їх маленькою перемогою, кроком у життєвому та професійному зростанні.
Ведуча 1. Учасники дуже хвилюються і вже готові показати нам що ж вони підготували. Отже
Удвох: Ми починаємо КВК!
Ведуча 1. Запрошуємо команди на сцену
Ведуча 2. Перший конкурс нашої програми "Представлення команд".
Конкурс 1. Представлення команд
Ведуча 1. У попередньому конкурсі команди проявили артистичність та почуття гумору – якості, надзвичайно важливі для кожного вчителя
Ведуча 2. Але все ж вчитель має залишатися вчителем. А щоб вчити інших і самому треба дуже багато знати.
Конкурс 2. Розминка
Ведуча 1. Тому наступний конкурс "Розминка". У ньому команди доведуть свою обізнаність, ерудицію та кмітливість.
Ведуча 2. Від кожної команди запрошується по чотири учасника. Ви по черзі відповідатимете на запитання. Час на роздуми обмежений.
Раунд 1. Найпоширеніші
Раунд 2. Історія з географією
Раунд 3. Метали
Раунд 4. Видатні хіміки
Раунд 5. Відеозапитання.
Ведуча 2. Конкурс "Розминка" завершено, просимо журі підвести підсумки.
Конкурс 3. Пантоміма
Ведуча 1. Народне прислівя говорить "Краще один раз побачити, ніж сто разів почути"
Ведуча 2. А видатний педагог Ян Амос Коменський ще в XVІІ столітті сформулював принцип наочності у навчанні.
Ведуча 1. На жаль в арсеналі сучасного вчителя хімії часто відсутні необхідне хімічне обладнання та реактиви, тож доводиться йому проявляти чудеса винахідливості та кмітливості щоб пояснити учням про що йде мова.
Ведуча 2. Наступний конкурс "Пантоміма". Від кожної команди запрошується по одному учаснику, який має пояснити своїй команді про яке хімічне обладнання йде мова
Обладнання для команд:
Ведуча 1. Конкурс "Пантоміма" завершено, просимо журі підвести підсумки.
Конкурс 4. Лабораторний практикум
Ведуча 1. (звертається до другої на ім'я ) Іро, а що тобі найбільше запам'яталося з уроків хімії?
Ведуча 2. Звичайно ж досліди. Це було так цікаво, загадково, захоплююче…
Ведуча 1. І справді, яка ж то хімія без дослідів? Наступний наш конкурс – лабораторний практикум. Студенти продемонструють своє вміння проводити хімічний експеримент та виконувати дослідницькі завдання.
Ведуча 2. Від кожної команди запрошуємо по одному учаснику для жеребкування.
Жеребкування: представники команд витягають картки з завданнями, виступають у тому порядку, в якому витягли завдання.
Обладнання: демонстраційний штатив, сім пронумерованих пробірок
1 – NaOH
2 – H2SO4
3 – вода
4 – NaOH
5 – H2SO4
6 – NaOH
7 – CuSO4
Фенолфталеїн, лакмус, натрій карбонат (Na2CO3), скіпка, сірники, спиртівка, пробіркотримач, штатив з пробірками (маленький)
Завдання для команд.
1 команда
У пробірках 1 і 2 знаходяться розчини лугу та кислоти, проте в якій пробірці яка речовина невідомо.
1) використовуючи індикатор фенолфталеїн розпізнайте речовини
2) до розчину лугу доливайте розчин кислоти до появи видимих змін, поясніть спостереження
3) напишіть рівняння реакції між лугом (NaOH) та кислотою (H2SO4)
2 команда
У пробірках 3, 4, 5 знаходяться вода, розчин лугу та розчин кислоти, проте в якій пробірці яка речовина невідомо.
1) використовуючи індикатор лакмус розпізнайте речовини
2) до вмісту пробірки з кислотою додайте розчин натрій карбонату. Доведіть, що в результаті даної хімічної реакції виділяється вуглекислий газ.
3) напишіть рівняння реакції між кислотою (HCl) та натрій карбонатом (Na2CO3)
3 команда
У пробірках 6, 7 знаходяться розчини лугу та купрум сульфату, проте в якій пробірці яка речовина невідомо.
1) За зовнішнім виглядом визначте де яка речовина.
2) До розчину лугу долийте невелику кількість розчину купрум сульфату до появи видимих змін, поясніть спостереження.
3) Напишіть рівняння реакції між лугом (NaOH) та купрум сульфатом (CuSO4)
Конкурс 5. Домашнє завдання. Хімічний експеримент
Ведуча 1. Останній конкурс у нашій програмі – домашнє завдання. Команди приготували цікаві хімічні експерименти.
Представники команд проводять цікаві досліди з хімії: хімічна веселка, зубна паста для слона, хімічний вулкан (додаток 1).
Підведення підсумків, вручення призів.
Додаток 1. Цікаві досліди з хімії.
Хімічна веселка
Обладнання: сім скляних циліндрів, три великі скляні колби, піпетка.
Реактиви:
1 л KIO3: 6,42 г KIO3 розчинити в 1 л води
1 л Na2S2O8: 3,1 г Na2S2O8 і 0,6 г крохмалю розчинити в 1 л води (крохмаль бажано розчиняти в гарячій воді, а потім додати до основного розчину)
1 л NaOH: 2 г NaOH розчинити в 1 л води
100 г фенолфталеїну: 1 г фенолфталеїну розчинити в 60 мл 96° спирту і додаюти 40 мл дистильованої води.
100 г тимолфталеїну: 0,1 г тимолфталеїну розчинити в 60 мл 96º спирту і додати 40 мл дистильованої води.
100 г п-нітрофенолу: 2 г п-нітрофенолу розчинити в 60 мл 96° спирту і додати 40 мл дистильованої води.
Розчин Н2SO4 .
Кольори (індикатори додаються по краплинам в кожну з семи склянок):
Червоний: 5 фенолфталеїну: 2 п-нітрофенолу.
Оранжевий: 1 фенолфталеїну: 5 п-нітрофенолу.
Жовтий: п-нітрофенол.
Зелений: 2 тимолфталеїну: 3 п-нітрофенолу.
Синій: тимолфталеїн.
Індиго: 1 фенолфталеїну: 1 тимолфталеїну.
Фіолетовий: фенолфталеїн.
Після додавання індикаторів, у склянки наливаємо по 50 мл розчину Na2S2O8 й крохмалю. Розчини прозорі.
Доливаємо в кожну склянку 50 мл розчину KIO3
Десь через 30 с розчини стануть вугільно-чорні.
Доливаємо в кожну склянку 50 мл розчину NaOH
Чорний колір зникає, а розчини набувають кольорів веселки.
Зубна паста для слона
Обладнання: скляні циліндри або колби з вузькою шийкою, хімічні стаканчики.
Реактиви: насичені розчини гідропериту і калій йодиду, рідкий засіб для миття посуду, харчові барвники.
Змішуємо розчини гідропериту (перекису водню) та йодиду калію. Йодид калію це каталізатор, в його присутності реакція розкладання перекису водню йде надзвичайно швидко. У результаті хімічної реакції відбувається значне збільшення об'єму реагентів. Невелика кількість рідкого миючого засобу, яку додали в розчин перекису водню, утворює вулкан піни, а харчові барвники забарвлюють цю піну в різні кольори.
Хімічний вулкан
Реактиви: порошок амоній дихромату – (NH4)2Cr2O7, етиловий спирт, порошок магнію.
Обладнання: демонстраційний столик, фарфорова чашечка для спалювання речовин, скляна паличка, сірники, скіпка.
У фарфоровій ступці розтерли 30 г оранжево-червоних кристалів дихромату амонію. Порошок (NH4)2Cr2O7 висипаємо у фарфорову чашечку для спалювання речовин, надаючи йому форму гірки. На вершині "вулкана" робимо невелику лунку і вливаємо в неї 2 мл етилового спирту і підпалюємо його.
Від тепла горіння спирту починає бурхливо розкладатися дихромат амонію. При цьому з "кратера" викидається сніп яскравих іскор і "вулканічний попіл" – зелений хром(III) оксид, обсяг якого в багато разів перевищує обсяг взятого амоній дихромату.
1