Розробка сценарію першого уроку в навчальному році." Стежками рідної України"

Про матеріал
Мета першого уроку: сприяти вихованню патріотичних почуттів, любові до України, гордості за Батьківщину з давньою історією та багатою культурою, розширити знання учнів про українські символи; розвивати креативність, уяву, комунікабельність.
Перегляд файлу

            СТЕЖКАМИ РІДНОЇ УКРАЇНИ
 

Вчитель: Дорогі діти! Ось і ще одні веселі канікули пролетіли на крилах теплого і ласкавого літа. І знову вересень, і шкільний дзвоник кличе вас до праці. Кожен наступний клас — це новий щабель вашого фізичного, розумового і морального зростання, яке не відбувається само собою, для цього потрібна праця мускулів, розуму, серця. Мине ще один рік — і ви станете на порозі юності, найпрекраснішої пори в житті людини. Якими ви вступите у цей чарівний світ,залежить від вас самих, від того, як успішно будете формувати своє "я", вибудовувати храм своєї душі. Основним вихователем кожного з вас будете ви самі, адже без самовиховання неможливе втілення у життя високих ідеалів.
 Сьогодні ж зупинимось на найважливішому з них. Цей ідеал багатьма людьми сьогодні потоптаний, знехтуваний, багато в ньому зневірились; немало й таких, у кого його, на жаль, і не було. Йдеться про патріотизм, любов до Батьківщини, — глибоку, щиру, не на словах, а на ділі. Поняття Батьківщини росте разом з вами, збагачується новим, усе глибшим змістом. Нещодавно для вас обмежувалось рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє дитинство — і вже стежинка від хати повела вас до школи. Прогорнімо сторінки історії — від найдавніших до новітніх часів і пізнаємо всі стежки України.
СТЕЖКА 1 «Історична»
Вчитель: Давним-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини
чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди та прославити свою матір.
Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам‘ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім‘я – Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг.
Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім‘я – Прапор.
А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов‘я. І дали йому ім‘я – Гімн.
Із того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матусю. То хто ж ця мати?
- Вірно, Україна.
Які державні символи ви знаєте? Якого кольору прапор? Що означає кожен колір?
Що означає тризуб? Золотий тризуб на блакитному тлі — символ влади. Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Герб - це частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги. А ще у тризубові відображено триєдність життя - це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.
Як називається гімн України? Хто його склав? Хто написав музику до гімну? Як треба поводитися, коли ми чуємо гімн України? Давайте виконаємо цю урочисту пісню.
(Відеокараоке «Гімн України».)
СТЕЖКА 2 «Згадати все..»
Вчитель: Зараз я приготувала для вас історичні питання, а також питання про державну та народну символіку України.

1. Середньовічна держава у Східній Європі зі столицею в Києві? (Київська Русь)

2. Як звали сестру Кия, Щека, Хорива? (Либідь)

3. Кого називали козаком? (Вільну, незалежну людину).

4.  Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман).

5. Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).

6. Коли відзначається День української писемності та мови?
(9 листопада).

7.  Які імена українських гетьманів вам відомі? Назвати не менше трьох. (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Павло Полуботок, Пилип Орлик, Дмитро Сагайдачний, Дмитро Вишневецький...).

8. Яку назву мала зачіска козаків? (Оселедець)

9. Коли було проголошено незалежність України? (24 серпня 1991 року)

10.     Коли українці святкують День козацтва, а з 2015 року ще й День

захисника України? (14 жовтня)

11. Народний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (Писанка)

12. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)

13. Кущ, оспіваний в українських народних піснях. Символ дівочої вроди. (Калина)

14. Чим прикрашають голову українські дівчата? (Віночком)

15. Народний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)

16. На якому інструменті грали кобзарі? (На кобзі)

17. Як називається головний закон держави? (Конституція)

18. Який із найдревніших знаків є малим гербом України? (Тризуб)

19. Назвіть композитора, який поклав вірші Чубинського, що стали гімном, на музику? (Вербицький)

20. У якому місті майоріє найбільший український прапор? (Харків).


СТЕЖКА 3 «Мальовнича»                                                
Вчитель: На ваших столах є пазли, саме вони і будуть наступним завданням. Вам треба зібрати пазл, склеїти, розмалювати та назвати які важливі речі зображенні на малюнку, та саме чим вони важливі для нашої України.
C:\Users\Юлия\Desktop\українськими стежками\пазл.jpg 

СТЕЖКА 4 «Українська берегиня»           

Вчитель: Крім державних символів, Україна має ще й національні рослинні символи та обереги. Давайте назвемо їх.
– Відшукайте та розфарбуйте слова в таблиці, що є назвами рослинних символів та оберегів, їх має бути 10.
– Що ви знаєте про них?                                

А

Д

У

Б

У

Ж

И

Т

О

У

Б

Р

Г

Д

Н

К

Х

Я

В

М

Ф

А

У

Т

Ж

О

А

Ц

А

Г

Н

Х

Р

Ш

О

С

О

Л

О

В

Е

Й

Ц

В

Н

П

З

П

И

Ш

І

Д

О

Ч

І

И

О

К

Р

Н

Щ

Н

Ж

П

Ш

Н

К

Л

Л

С

А

Ь

О

З

Р

Щ

О

Б

Я

М

Т

Ф

Ю

К

К

С

Ь

К

Ч

О

Р

Н

О

Б

Р

И

В

Ц

І

В

В

Е

Р

Б

А

Б

Л

Т

Ю

Я

              

 

                  

А

Д

У

Б

У

Ж

И

Т

О

У

Б

Р

Г

Д

Н

К

Х

Я

В

М

Ф

А

У

Т

Ж

О

А

Ц

А

Г

Н

Х

Р

Ш

О

С

О

Л

О

В

Е

Й

Ц

В

Н

П

З

П

И

Ш

І

Д

О

Ч

І

И

О

К

Р

Н

Щ

Н

Ж

П

Ш

Н

К

Л

Л

С

А

Ь

О

З

Р

Щ

О

Б

Я

М

Т

Ф

Ю

К

К

С

Ь

К

Ч

О

Р

Н

О

Б

Р

И

В

Ц

І

В

В

Е

Р

Б

А

Б

Л

Т

Ю

Я

 

 

СТЕЖКА 5 «Скринька мудрості»           

Вчитель: Завдання «Склади прислів’я». На цій стежині вам потрібно скласти «розсипані» прислів’я, зачитати їх.                                        
Підказкою може бути колір паперу, на якому надруковані прислів’я.

  1. Наша слава – … (Українська держава).
  2. Без верби і калини … (немає України).
  3. Вкраїна – мати, за неї треба … (головою стояти).
  4. На чужій стороні Вітчизна … (удвічі миліша).
  5. Людина без Вітчизни, як … (соловей без пісні).
  6. Нема на світі другої України, немає … (другого Дніпра).
  7. Гарна калина, як рідна … (ненька Україна).
  8. Де у дворі калина – там … (порядна родина).
  9. Писанки в лозиновій корзині – … (Великдень на Україні).
  10. Жити – … (Вітчизні служити).

СТЕЖКА 6 «Вірю-не вірю»           

Вчитель:  Я буду запитувати у вас, а ви повинні мені відповісти, також по черзі, вірите чи не вірите ви у запропоноване твердження.

1)   Чи вірите ви, що урда— це страва з конопляного сім'я? (Так. Злегка підсмажене конопляне насіння товкли й розтирали макогоном у макітрі, заливали окропом, вимішували, проціджували, солили і ставили на вогонь. При кипінні на поверхні утворювалася жовтувата піна, яку знімали ополоником-шумівкою і використовували як начинку до пирогів і вареників).

2)    Чи вірите ви, що для того, щоб відрізнятися від простого народу козаки називали себе «молодцями»? (Так).

3)    Чи вірите ви, що козаки свій чуб, який називали оселедцем, заплітали як дівочу косу? (Так).

4)   Чи вірите ви, що у ХV ст. вартість однієї гармати дорівнював вартості 100 корів? (Ні – 442 корови).

5)    Чи вірите ви, що після смерті Івана Сірка козаки відрізали його праву руку і з нею ходили в походи, виставляючи її вперед в разі біди? (Так).

6)     Чи вірите  ви, що пояси Запорізьких козаків були гаптовані золотом і сріблом? (Так).

7)     Чи вірите ви у ХV ст. вартість одного гарматного пострілу дорівнювала вартості 2 корів? (Ні – 9 корів).

8)     Чи вірите ви, що останній отаман Запорізької Січі Петро Калнишевський помер на 112 році життя? (Так).

9)     Чи вірити ви, що, коли Івана Сірка у 1672 році було ув’язнено і відправлено до Сибіру, то за нього клопотався сам польський король Ян Собеський? (Так)

10)   Чи вірите ви, що козаки варили рибну юшку в дерев’яних відрах? (Так).

СТЕЖКА 7 «Кулінарна»           

Вчитель: Зараз ви отримаєте «продуктові набори» для приготування різноманітних страв. До них буде додаватися меню. Завдання : приготувати страви з меню, правильно визначивши інгредієнти. Інгредієнти необхідно буде розташувати на посуді. Час приготування – до 5 хвилин..

 «Зелений борщ»: картопля, щавель, морква, цибуля, яйця, петрушка, вода

«Пампушки з часником»: борошно, яйця, вершкове масло, часник, вода

«Сиченики»: свинина, цибуля, яйця, соняшникова олія, панірувальні сухарі

«Бануш»: кукурудзяна крупа, сметана, вершки, бринза

«Узвар»: мед, чорнослив, яблука, вода

«Рибна юшка»: риба, морква, цибуля, картопля, петрушка, вода

«Вареники з печінкою»: борошно, картопля, печінка, яйця, вода, цибуля

«Котлета по-київськи»: куряча грудка, вершкове масло, борошно, панірувальні сухарі, соняшникова олія

«Куліш»: картопля, цибуля, сало, пшоно

«Квас»: ржаний хліб, дріжджі, цукор, вода

СТЕЖКА 8 «Українські ребуси»      

   Вчитель: На дошці ви бачите ребуси. Ваше завдання – розгадати їх.
Той, хто знає відповідь – піднімає руку.  


СТЕЖКА 9 «Танцювальна»
   Вчитель: На цій стежині  я пропоную вам станцювати. Руханка.

СТЕЖКА 10 «Віршовані рядки»
   Вчитель: Я буду читати вам вірш, а у місці, де я буду робити зупинку – ви будете добирати закінчення рядочка в риму.

Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна – найкраща ...( у світі),

Моя Україна – це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні ... (джерельця),

Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки... (глибокі),

Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна – це пісня ...(весела).

Це щира, багата, як світ, її мова,

Така мелодійна, крилата ... (чудова)!

Її обереги – верба і калина,

Найкраща у світі – моя ... (Україна)

Бо нам найрідніша Вітчизна і мати

То як же нам, дітям, її ...(не кохати)?

Вона дорога нам, і рідна, і мила,

Бо світ перед нами, як мати ...(відкрила).

Вітчизна свята, дорога Україна.

  Вчитель: Друзі, сьогодні ви продемонстрували гарні знання про Україну. Наша країна давня, але як незалежна – ще зовсім молода. Ми молоде покоління незалежної України віримо, що територіальна цілісність нашої держави, скріплена кров’ю мільйонів незламних борців, буде відновлена і, навіки залишатиметься непорушною. Ми маємо бути свідомі того, що лише в єдності дій та соборності душ можемо досягти величної мети – побудувати економічно й духовно багату, вільну й демократичну Україну, якою пишатимуться наші нащадки.

docx
Додано
16 серпня 2023
Переглядів
508
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку