Тема дня. Рослини восени
Звук [и]. Буква и. Один предмет — багато предметів (однина і множина). Вправляння у звуковому аналізі слів. Складання речень за схемами.
Число і цифра 5. Порівняння чисел у межах 5. Написання цифри 5.
Як потрібно берегти природу?
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: виготовлення аплікацій.
Предмети, які інтегруються: навчання грамоти, математика, я досліджую світ дизайн і технології.
Мета:
створити умови для здобуття нових і систематизації набутих учнями знань із різних предметів, максимально об’єднавши їх;
сприяти поглибленню знань учнів про зміни рослинного світу восени;
заохотити учнів спостерігати за сезонними змінами в живій та неживій природі восени, берегти природу;
ознайомити з мистецькими творами про осінь;
забезпечити можливість закріпити знання про вивчені звуки та букви, якими вони позначаються;
вчити порівнювати групи вивчених букв, розрізняти малі та великі букви;
ознайомити із звуком [и] та буквою и;
вправляти у звуковому аналізі слів;
формувати вміння читати склади, слова з буквою и;
вправляти у написанні складів, слів з вивченими буквами, вчити встановлювати відповідності між друкованими й рукописними буквами;
формувати вміння змінювати слова за схемою один – багато;
ознайомити учнів із числом та цифрою 5;
стимулювати бажання сприймати красу осінньої природи, милуватися нею та висловлювати власні враження та судження щодо побаченого й почутого;
формувати навички дослідницької діяльності, вміння класифікувати, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті.
2. Розвивати зв’язне мовлення, увагу, логічне мислення, пам'ять, фонематичний слух, інтерес до навчальних предметів.
3. Виховувати повагу один до одного, відповідальність, бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати:
Діти знатимуть:
Діти вмітимуть:
Обладнання: комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка, конструктор друкованих та писаних букв, роздатковий матеріал, кубик, лінійка, картон, папір, ножиці, клей, плоди та листя рослин, колекція паперу, фотографії рослин.
Зміст занять протягом дня
1 частина
І. Етап орієнтації та мотивації діяльності.
1. Створення емоційного настрою класу. (2 хв)
Продзвенів і стих дзвінок,
Починається урок.
Всі за парти тихо сіли,
До роботи приступили.
Дає здоров’я спорт,
Вагу – солодкий торт,
Мед – працьовиті бджоли,
Знання глибокі – школа.
упевненість
рішучість, прийняття рішень
гармонійність
інтелектуальність
енергійність, бажання працювати
натхнення, творчість
уважність
– Візьміться за руки, посміхніться один одному, передайте частинку своєї душі своєму товаришу, побажайте доброго настрою.
2. Мотивація навчальної діяльності. (3 хв)
Відгадування загадок
– Смайлики пропонують вам погратися з ними та відгадати загадки:
У червоному намисті…………...…………………………………………
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
Влітку загоріла,
Восени наділа
Червоні корали. (Горобина)
Рожеву, синю, сніжно-білу.
Стоїть, неначе їжачок –
У неї сотні пелюсток. (Айстра)
Навесні садила мати,
Чорнобриві-чорноброві
Квітнуть в тиші вечоровій. (Чорнобривці)
кожному шапочку справляє. (Дуб)
Виросло дівчатко —
В неї вії білі
Й золоті очатка. (Ромашка)
Костяній сорочці,
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться! (Ліщина)
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски,
Звуть тих подружок... (Берізки)
КАЛИНА ЛІЩИНА РОМАШКА
АЙСТРА БЕРІЗКА
ЧОРНОБРИВЦІ ДУБ ГОРОБИНА
Рослини
під ногами шелестить, сонце вже не припікає. Коли, діти, це буває? (Восени)
ІІ. Етап цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети уроку. (1 хв)
– Сьогодні до нас завітали наші друзі – смайлики не даремно. Гарно провести день хочуть саме у нашому класі. Вони принесли багато цікавинок, розкриваючи які, ми збагатимо свої знання про життя рослин восени, навчимося розрізняти групи звуків та букв, виконуватимемо різні математичні вправи, працюватимемо в групах, парах, фантазуватимемо та водночас проведемо екскурсію для наших гостей. Тож, нам усім неодмінно треба постаратися!
2. Очікування. (1 хв)
Вправа «Мікрофон»
Я хочу дізнатися…
Я хочу навчитися…
Я хочу познайомитися…
Я хочу отримати від уроку…
Я хочу мати настрій…
Я буду працювати…
Я буду слухати…
ІІІ. Етап цілереалізації.
1. Робота над скоромовкою (1 хв)
У діброві — дуби,
Під дубами — гриби,
Трава — між грибами,
Хмарки — над дубами.
2. Артикуляція звуків (1 хв)
3. Виділення звука у словах ([и]): рослини, осінь, калина, горобина, айстри, берізоньки, дуби, ліщина (1 хв)
4. Гра «Упіймай звук» у словах: шипшина, ялина, чорнобривці, ліщина, горобина, осінь (1 хв)
5. Порівняння букв малих та великих (1 хв)
6. Зіставлення друкованих та рукописних букв (1 хв)
7. Місце літери у касі букв (2 хв)
8. Руханка (1 хв)
Станьмо, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки в гору підіймаємо,
Гарно осінь ми вітаємо.
Руки на пояс ставимо всі
Будемо стрибати – ми молодці.
Скік вперед і скік назад,
Руки вниз всі опустили
І на місці походили.
І тихенько усі сіли.
9. Читання складів за таблицею, розспівка складів (2 хв)
10. Друкування літери и (1 хв)
Дід брусочок третій клав
Для упору навскоси,
Так він хвіртку змайстрував.
Я ж дивлюся: буква И.
11. Обведення букви пальцем по зразку 10 разів (за методикою
М. Монтессорі) (1 хв)
12. Порівняння друкованої та писаної букви (2 хв)
13. Вправа «Конструювання» (за методикою М. Монтессорі) ( 2 хв)
14. Робота в зошитах (4 хв)
15. Гра «Хто більше» (2 хв)
(Потрібно назвати якомога більше слів, де зустрічається звук [и])
Рослини
Дерева Кущі Трави
вишня |
калина |
чорнобривці |
ялина |
малина |
айстри |
осика |
бузина |
суниці |
16. Гра «Впіймай слово» (1 хв)
Грався смайлик на стежинці,
Загубив він намистинки,
А ви йому допоможіть –
Всі зберіть та полічіть.
17. Рахування намистинок ( ) (1хв)
18. Розставляння намистинок у порядку зростання, спадання (3 хв)
1 2 3 4
4 3 2 1
1 2 3 4 5
2 частина
19. Ознайомлення з цифрою 5 (7 хв)
– Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Учителя слово
Здійсню практично.
Ось п’ятірка жартівлива,
Діток всіх розвеселила.
Як на хвостик повернеться,
В цифру два враз обернеться.
Ось і вийшла погулять
На папері цифра 5.
Руки вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
20. Робота в парах (3 хв)
(Потрібно з’єднати слова з цифрами та відповідними картинками, щоразу обираючи олівці іншого кольору)
5 3 1 4 2
один чотири п’ять два три
21. Гра «Знайди пару» (7 хв)
(Учні працюють, передаючи естафету)
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім, як мати,
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Не рви, не знищи, не зруйнуй –
Це заповідь для тебе,
Красу планети не зіпсуй –
Вона одна під небом.
22. Руханка (1 хв)
Я всміхаюсь сонечку:
«Здрастуй, золоте!»
Я всміхаюсь квіточці –
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику –
«Лийся, мов з відра!»
Друзям усміхаюся –
Зичу їм добра.
23. Вправа «Мікрофон» (7 хв)
• очищують повітря;
• дають людині їжу;
• є матеріалом для виготовлення паперу й меблів;
• використовують у будівництві;
• лікують людей;
• зберігають вологу;
• дають затінок у спеку;
• дарують людям красу.
24. Словникова робота (2 хв)
25. Складання пам’ятки «Правила поведінки у природі» (8 хв)
У лісі і на узліссі, біля річки і на луках, скрізь ви лише гості. Не шуміть під час нересту риб, попереджайте старших, щоб не мили машин, тракторів у річці, озері, ставку. Кожен повинен намагатися якнайменше турбувати звірів, комах, птахів, особливо в період гніздування і виведення потомства.
Якщо знайдете маленьких звіряток чи пташеняток, не чіпайте їх, залиште на місці, не беріть їх з собою. Ніхто не створить їм кращих умов для росту й розвитку, ніж батьки. Є така російська приказка: " Самый лучший в мире дом - дом у мамы под крылом".
Бережливо відносьтеся до рослин: збираючи букети квітів, ми лишаємо можливості рослин розмножуватись насінням і невільно проводимо штучний добір, залишаючи для дозрівання плоди і насіння більш слабких і менш життєво важливих особин.
Намагайтесь ходити на луках чи в лісі по вже протоптаних стежках. Народна мудрість говорить: «Одна людина залишає в лісі слід, сто осіб – стежку, а тисяча – пустелю».
Зберігайте тишу в природі.
Дотримуйтесь чистоти в лісі, на луках. Пам'ятайте, що папір який хтось із вас залишить, лежатиме до повного знищення більше двох років, банка з-під консерви – дев'яносто, поліетиленовий пакет – двісті, скло – більше тисячі років.
3 частина
26. Екскурсія на шкільне подвір’я
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, добрим людям,
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде.
27. Підведення підсумків спостережень за погодою та працею людей (2 хв)
28. Робота в групах (5 хв)
група 1: досліджує, на яких деревах змінився колір листя, на яких – залишився зеленим, із яких дерев листя в же опало. Завдання: назбирати найгарніших листочків.
група 2: досліджує, як кущі готуються до зими.
група 3: досліджують, які зміни відбуваються з трав’янистими рослинами, які рослини квітнуть.
29. Інсценізація (заздалегідь підготовлені учні у костюмах осінніх листочків) (8 хв)
1 учень.
Ой, який чудовий день!
Сонце ясне як горить!
Тільки смуток у квіток
У очах чомусь бринить.
2 учениця.
Зажурились квіти неспроста,
Вранці роси випадають білі.
Вже надходить осінь золота,
Жовкне листя у садку на гіллі.
3 учень.
Ти приведи мене в осінній сад,
Де диво-казку творить зорепад.
Там осінь-чарівниця у танку,
Земля у різнобарвнім килимку.
Учитель.
Учениця у костюмі троянди.
Я – квітка чарівна, чудова, незвичайна,
Відтінків, форм і різних кольорів.
Червона, біла, голуба і чайна,
Ну хто б всі кольори перелічив!
Учениця у костюмі жоржини.
Я – гарна квітка, квіточка-Жоржина,
Про осінь нагадала вам, мабуть.
Тому я людям розказать повинна:
За мною скоро холоди прийдуть.
Учениця у костюмі айстри.
Я Айстра, хоч сумна, але багата
На різні форми, різні кольори,
Мене з любов’ю прийме кожна хата,
Мене так гріє сонечко згори.
А сум за тим, що літо догорає,
І хмари насуваються сумні…
Учні у костюмі чорнобривців.
Ми – чорнобривці. Сіяла нас мати,
Щоб радувати очі діточкам,
Щоб рідний край не сміли забувати.
Спасибі добрим, лагідним рукам.
Учитель.
Як прекрасно, чарівно земля зацвіла,
Всюди гарно, спокійно і чисто.
І ніхто не шкодить природі, немає тут зла,
А повсюди росичка краплиста.
30. Гра «Із чарівної торбинки» (5 хв)
З настанням холодів ґрунт охолоджується, а разом з ним і волога, що знаходиться в ґрунті. А охолоджену вологу коріння рослин не всмоктує. А ще, якби листя не опадало, то покривалося б снігом, і під його вагою ламалися б гілки.
31. Гра «Веселий листопад» (6 хв)
Діти бігають, кружляють, танцюють на подвір’ї. Ведучий оголошує завдання: «Один-два-три! Жовтий лист знайди», а діти швидко виконують його. Хто першим виконав завдання, стає ведучим. Завдання можуть бути такими: «Один-два-три! Два схожі листки знайди», «Один-два-три! Такий листок як у мене знайди», «Один-два-три! Каштановий листок знайди», «Один-два-три! Березовий листок знайди» і т. д.
32. Складання діалогу (між осінніми листочками)
33. Розв’язування цікавих задач (4 хв)
І листочки він знайшов:
Під березою – один,
Чотири під дубочком.
Скільки буде в смайлика
В кошику листочків.
Також листочки він знайшов:
Два під вербою,
Три під кленочком.
А скільки ж у цього листочків?
34. Складання «Асоціативного куща» (5 хв)
НЕБО ПРАПОР
4 частина
35. Вправа «Стоп-кадр» (2 хв)
36. Організація фотовиставки (4 хв)
37. Гра «Спостережливий» (4 хв)
(Діти об’єднуються у три групи, обираючи плоди із чарівної торбинки: жолуді, горіхи, каштани. Дітям показують фотографію. 1-ша група ставить запитання про побачене. 2-а – дає відповіді на запитання. 3-я група – аналізує правильність запитання і відповіді.
38. Дослідницька діяльність. Робота в групах (5 хв)
39. Графічні вправи (3 хв)
(Учитель показує картки із цифрами, а учні викладають відповідну кількість листочків; учитель показує кількість листочків, а учні повинні знайти картку із цифрою, що позначає кількість листочків.)
40. Руханка (1хв) .
Гарні дні, ласкаве диво,
Осінь тепла, золота!
Кольорове і красиве
Листя тихо обліта.
Осінь, осінь, осінь,
Ти – ласкава казка!
І в осінню днину
Годі сумувать!
Осінь, осінь, осінь,
Ти – остання ласка!
Здрастуй, диво-осінь! -
Буду я співать!
41. Складання зв’язного висловлювання, використовуючи ознаки і барви осені (8 хв)
41. Гра «Я – тобі, ти – мені» (6 хв)
42. Вправа «Я – тобі, а ти – мені» (3 хв)
Дуб – дуби;
квітка – квітки;
листок – листки;
айстра – айстри;
троянда – троянди;
ялина – ялини;
трава – трави;
цифра – цифри;
буква – букви;
намистинка – намистинки.
43. Робота в парах (5 хв)
АЙСТРИ ЛИСТКИ ДУБИ ТРОЯНДИ
5 частина
44. Бесіда з учнями (5 хв)
Продзвенів дзвінок,
Ми розпочинаємо наш урок.
Допитливі в класі діти
Про все хочуть знати на світі.
45. Ознайомлення з видами паперу у групах. (Демонстрація). (5 хв)
46. Вправа «Кубування» ( 3 хв)
(Кожна група дітей відгадує загадку та виконує відповідне завдання )
І – Як прийде весна в садочок –
До лиця білий віночок,
Ну, а восени цій кралі
Приглянулися коралі. (Калина)
ІІ – Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
ІІІ – Стовбур рівний, як колона,
А листочки, як корона.
Влітку листячко зелененьке,
А як осінь – стає жовтеньке. (Дерево)
ІV – Ми, квіти дрібні та яскраві,
Радуємо всіх восени.
Хоч і холод, ми квітнемо радо
І весняні бачимо сни! (Хризантеми)
V – Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум'яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблуко)
VІ – Червоніють і жовтіють,
З дерев опадають,
В повітрі кружляють
І на землю лягають (Листочки)
47. Робота в групах (Звучить «Осіння пісня» П.І.Чайковського) (12 хв)
1. Перш ніж розпочати роботу, перевір, чи чисті в тебе руки.
2. Будь обережним з інструментами. Розкладаючи їх на робочому місці, стеж, щоб не впали. Ножиці передавай кільцями вперед.
3. Акуратно розмісти пляшечку з клеєм.
4. Виконуй завдання уважно, спокійно, без зайвих рухів.
5. Не відволікайся сам і не заважай сусідові.
6. Не торкайся обличчя й очей брудними руками.
7. Економно використовуй матеріали.
(Самостійна робота)
Група 1 – Гроно калини – аплікація з гофрованого паперу
Група 2 – Осінній пейзаж – аплікація з листя
Група 3 – Дерево-долонька – силуетне вирізування
Група 4 – Яскраві хризантеми – аплікація із рваного паперу
Група 5 – Дари осені – аплікація з насіння рослин
Група 6 – Багряний листочок – техніка орігамі
48. Руханка (2 хв)
Сонечко прокинулось, потягнулось,
В різні боки повернулось.
Потім весело всміхнулось,
Кругом себе обернулось.
На калині стали ягідки дозрівати,
Пташки – пісеньки співати.
Діти стали танцювати,
Любе сонечко вітати.
Вітерець ураз примчав
І зробив чимало справ:
Хмарки в небі розігнав
І листочки позривав,
Їх підкинув в вишину
Й полетів у далину.
Вітерець полетів,
Працювати нам велів.
49. Аналіз учнівських виробів. Створення виставки робіт. (1 хв)
ІV. Рефлексивно-оцінюючий етап.
50. Вправа «Сенкан» (2 хв)
Осінь.
Золота, багата.
Фарбує, дивує, обтрушує.
Осінь багата на дари та гарні кольори!
Чарівниця.
51. Гра «Так-ні» (2 хв)
Восени цвітуть квіти? ТАК
Восени ростуть гриби? ТАК
Хмаринки сонце закривають? ТАК
Спекотний вітер прилітає? НІ
Тумани восени пливуть? ТАК
Ну а птахи гнізда в'ють? НІ
До нас комашки прилітають? НІ
Звірі нірки закривають? ТАК
Урожай збирають? ТАК
Пташині зграї летять? ТАК
Часто-часто ллють дощі? ТАК
Сонце світить дуже яскраво? НІ
Дітям можна засмагати? НІ
Ну, а що ж треба робити –
Шорти, капелюшки одягати? НІ
Або краще в теплій куртці
Погуляти по провулку? ТАК
52. Рефлексія (3 хв)
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків:
І цікавих, і радісних уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше ж завдання — життя.
Тож намагайтесь вправно все вивчати.
Пам'ятайте: ваш скарб — знання!
Список використаних джерел:
1. Богданович М. В. Математика: Підручник 1 клас. – К.: Видавництво «Генеза». Оригінал-макет, 2012 р. – 160 с.
2. Варзацька Л О., Бовсунівська Г. Г., Федорчук А. А. Організація інтегрованого уроку мови й мовлення в початкових класах. Тернопіль «Мальва-ОСО», 2000 р. – С. 3 – 7.
3. Вашуленко М. С. Буквар. Підручник 1 клас - К.: Видавничий дім «Освіта», 2015 р. – С. 50 – 53.
4. Вашуленко М. С. Зошит з навчання грамоти та розвитку мовлення. Частина І. – К.: Видавництво «Грамота», 2012 р. – С. 26 – 27.
5. Волкова А.С. Екологічне виховання школярів // Початкова школа. – 1987. – №8 . – С. 4 – 6.
6. Волкова А.С. Якщо уважно довкола придивитися. Осінь. – К.: Веселка, 1989. – 16 с.
7. Грущинська І. Зошит друга природи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2017. – С. 26.
8. Грущинська І. Природознавство: Підручник 1 клас. К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – С. 56.
9. Державний стандарт початкової загальної освіти – [Електронний ресурс] – http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/
10. Ковальчук Г. В. Екологічне виховання молодших школярів // Початкова
школа. – 1987. – №4. – С.14 – 18.
11. Математика: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних
закладів 1-4 класи. – [Електронний ресурс] – https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
12. Науменко Т. І. Методичний посібник «Від А до Я». – Тернопіль: «Мальва-ОСО», 1997 р.
13. Природознавство: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних
закладів 1-4 класи. – [Електронний ресурс] – https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
14. Пустотливі промінці. Оповідання, вірші та загадки. Упорядник
Бойко Б.В. – Харків: ТОВ «Сінтекс ЛТД», 2007. – 64 с.
15. Тарасенко Г. С. Навчаємо пізнавати природу. Позакласна виховна робота
з молодшими школярами. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – С.11 – 23
16. Трудове навчання: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних
закладів 1-4 класи. – [Електронний ресурс] – https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
17. Українська мова: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних
закладів 1-4 класи. – [Електронний ресурс] – https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
18. Яка пора найкраща: Хрестоматія для позакласного читання / Уклад.
Г.Ю. Рогінська.– Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008. – 320 с.