План тренінгу.
Вчитель основ здоров’я: Гавриліна В.В.
Навчальний заклад: КЗ “ НВК «Гімназія № 11- спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов І ступеня – дошкільний навчальний заклад “Еврика” м. Кам’янського»
Тема: Класифікація надзвичайних ситуацій. Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях. Основні положення законодавства України щодо порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях.
Мета:
-
Формування ключових компетентностей:
Соціальна та громадянська компетентності (Уміння: працювати в команді, конструктивно комунікувати в різних середовищах, виявляти толерантність, викликати довіру та виявляти співчуття; висловлювати різні погляди; долати стрес, розчарування; реалізовувати громадянські права та свободи, зокрема ті, що стосуються власного добробуту, здоров’я та безпеки в щоденних ситуаціях. Ставлення: виявляє позитивне ставлення до співпраці, асертивності; цінує розмаїття поглядів і поважає себе та інших; повага до прав людини; громадянська відповідальність за особистий і суспільний добробут. Навчальні ресурси: у груповій роботі, дискусіях, моделювання та розв’язання соціальних ситуацій, тренінг, ситуаційні вправи, проблемні ситуації, проекти, спрямовані на усвідомлення ідей демократичного громадянства як засади досягнення добробуту, поваги до прав людини).
-
Екологічна грамотність і здорове життя (Уміння: встановлювати причино-наслідкові зв’язки між станом природного довкілля і здоров’ям, добробутом і безпекою громади; діяти в небезпечних ситуаціях та надавати першу необхідну допомогу; аналізувати вплив способу життя на добробут і безпеку (особисту і громадську). Ставлення: ціннісне ставлення до навколишнього середовища як потенційного джерела здоров’я та добробуту та безпеки людини і спільноти; відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей).
-
Спілкування державною мовою (Уміння: усно й письмово висловлювати свою думку, слухати співрозмовника, тлумачити базові концепції щодо забезпечення добробуту, здоров’я та безпеки;
обговорювати, дискутувати й презентувати своє бачення та спільне рішення. Навчальні ресурси: проведення роботи в групах, опитування думок, мозковий штурм, аналіз ситуацій (використання притчі, текстів новин ЗМІ).
-
Основні компетентності у природничих науках і технологіях (Уміння: застосовувати знання з природничих наук (бережливого природокористування) для забезпечення добробуту, здоров’я і безпеки; установлювати причино-наслідкові зв’язки між природним та соціальним довкіллям, прогнозувати соціальні наслідки використання сучасних технологій у природному та соціальному середовищі. Ставлення: відповідальність за власну діяльність у природі; екологічно доцільна поведінка. Навчальні ресурси: моделювання ситуацій впливу природного й техногенного середовища на здоров’я та безпеку людини).
-
Інформаційно-цифрова компетентність (Уміння: отримувати інформацію з використанням ІКТ щодо безпеки; аналізувати, порівнювати та критично оцінювати достовірність і надійність джерел даних, інформації та цифровий контент. Навчальні ресурси:
застосування комп’ютерних програм у дослідженнях, практичних роботах).
-
Уміння вчитися впродовж життя (Уміння: здійснювати самооцінювання та самоконтроль. Ставлення: виявляє стійку мотивацію та інтерес до учіння; усвідомлена потреба у навчанні протягом життя; впевненість в успіху власного навчання як засобу забезпечення добробуту, збереження здоров’я, безпеки. Навчальні ресурси: рефлексія й оцінювання результатів).
-
Ініціативність і підприємливість (Уміння: діяти в умовах ризиків та непередбачуваних ситуацій; усвідомлювати власні слабкі та сильні сторони. Ставлення: ціннісне ставлення до власного життєвого досвіду. Навчальні ресурси: проживання змодельованих ситуацій; ігри-стратегії, спрямовані на формування здатності брати на себе відповідальність; діалоги та рефлексивні вправи).
-
Предметна компетентність: ознайомлення з основними принципами і положеннями законодавства України щодо порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях.
-
Розвиток таких життєвих навичок: самоповаги; ефективної комунікації; кооперації; самоконтролю; керування стресами; емпатії; асертивності; розв’язання проблем; запобігання конфліктам та розв’язання їх, адаптація та відновлення психологічної рівноваги.
Наскрізні змістовні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека» формують повагу до прав людини та активне громадянство.
Очікувані результати: учні називають ознаки надзвичайних ситуацій та принципи та основні положення законодавства щодо порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях; класифікують надзвичайні ситуації; наводять приклади НС; оцінюють свою готовність діяти у надзвичайних ситуаціях, усвідомлюють основну місію закону як допомоги і захисту суспільства
Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту:
Опрацювання алгоритму дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про надзвичайні ситуації.
Підручник: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. Основи Здоров’я. 8 клас. - К.: Алатон, 2016.
Використана література:
-
Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність: Підручник для вчителів. – К.: Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017. – 319с.
-
Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа). — К. : Видавництво «Алатон»,
2017. — 376 с.
Структура тренінгу:
І. Зворотний зв’язок, актуалізація теми.
-
Привітання учнів.
-
Зворотній зв’язок.
На попередньому уроці ми вивчали…
-
Знайомство.
В екстремальних ситуаціях я відчуваю …
-
Актуалізація теми.
Чим відрізняється екстремальні та надзвичайні ситуації?
Мозковий штурм.
Які ознаки надзвичайних ситуацій Ви знаєте?
Підсумок (с. 13 підручника)
ІІ. Стартове завдання.
-
Робота з підручником (схема с.14). «Види та рівні надзвичайних ситуацій».
-
Повідомлення, обговорення.
-
Робота в малих групах. Визначити об’єкти нашої місцевості, де можливе виникнення надзвичайних ситуацій, та класифікувати НС за видами та рівнями.
-
Повідомлення, обговорення.
ІІІ. Робота в групах. «Принципи порятунку та захисту людей».
(Об’єднання учнів в три групи: «Запобігати», «Уникати», «Діяти»)
Завдання для груп:
-
Знайти в Інтернеті (використання мобільних телефонів для навчання) відео або текстове повідомлення новин ЗМІ про різні НС (сайти різних телеканалів України). Або вчитель заздалегідь готує QR-коди з посиланнями на Інтернет-ресурси з повідомленнями про НС (Додаток 1).
-
Визначити види та рівні надзвичайних ситуацій.
-
Використовуючи матеріал підручника (с.15) визначити як запобігати, уникати та діяти в даній НС.
Презентація роботи груп.
Обговорення (декодування інформації):
-
Що ви відчули, коли дивилися (читали чи слухали) новини?
-
Які докази і підстави для ваших висновків ви бачите в повідомленнях?
-
Де ви це бачите? (Пошук доказів)
-
Чому ви так говорите?
-
Тобто тут ви кажете.. ? Ви маєте на увазі….? (Роз’яснення)
-
Сформулюйте ще раз, застосовуючи інші слова… (Переформулювання)
-
Так! Цікаво! (Підтвердження)
-
Ще хтось хоче додати? (Відкриття дискусії для додаткових учасників).
-
Хтось має інше тлумачення?
IV. Руханка «Цивільна оборона»
V. Робота в групах. «Законодавство України в сфері захисту від НС».
-
Завдання для трьох груп: використовуючи матеріал підручника (с.16) визначити
-
Завдання і функції рятувальних служб
-
Права громадян у сфері захисту від НС.
-
Обов’язки громадян у надзвичайній ситуації.
-
Повідомлення та обговорення.
-
Перегляд відео, підготовлене службами цивільної оборони про дії громадян під час надзвичайної ситуації. (Використання Інтернет-ресурсів).
VI. Практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту:
-
Оцінка особистих якостей і навичок, необхідних для виживання під час надзвичайних ситуацій. (с.8 в зошиті практикумі).
-
Опрацювання алгоритму дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про надзвичайні ситуації (обговорення в парах).
VII. Підсумкове завдання.
-
Читання притчі «Як здолати велетня» (с. 18 підручника).
-
Підведення підсумків уроку.
-
Ритуал завершення тренінгу.
VIIІ. Домашнє завдання.
-
Вивчити параграф 2.
-
Виконати завдання до параграфу в зошиті-практикумі.
Додаток 1
Посилання на новини про Торнадо в Туреччині 24.01.2019
Посилання на новини про політичну кризу в Венесуелі 2019 рік
Посилання на новини про повені в Європі 2013 року
Посилання на новини про НС через снігопад в Києві 23.03.2013 р.
Посилання на новини про Ураган "Флоренс" у США 19.09.2018
Посилання на офіційний сайт «Державна служба України з надзвичайних ситуацій»