Розробка уроку-тренінг "Стать та гендер"

Про матеріал
Урок-тренінг "Стать та гендер" для учнів 8 класу. Але він може використовуватися під час проведення тренінгів не тільки вчителем основ здоров'я, але і психологом, соціальним педагогом, класним керівником, для проведення виховного заходу по темі "Статеве виховання молоді"
Перегляд файлу

 

Урок - тренінг.

 Стать і гендер.

(8 клас)

Мета: 1.Познайомити з поняттями «стать» і «гендер», проаналізувати небезпеку гендерних стереотипів.

              2.Развивати навички розпізнавати гендерні ролі і стереотипи, які призводять до дискримінації.

            3.Виховувати гендерну культуру.

Тип уроку - урок - тренінг.

Ключові поняття і терміни: стать, гендер, гендерні ролі, гендерні стереотипи.

                                              ХІД УРОКУ.

 

І. Вступна частина.

   1. Привітання.

   2.Мотивація навчальної діяльності.

     Стартове завдання.

  ( 1 варіант)

    - * Роздати учням чисті листочки і запропонувати написати на них, ким би вони хотіли народитися (хлопчиком або дівчинкою), якби могли вибрати собі стать. Ті, хто хотів би народитися хлопчиком напишуть букву «Ч», а хто дівчинкою, напишуть букву «Ж».

       * Зібрати листочки і підрахувати кількість листочків. Які відповідають чоловічої або жіночої статі.

    (2 варіант)

    * Розділити учнів на дві групи:. ті, хто хотів би народитися хлопчиком стають біля літери «Ч», а хто дівчинкою - біля букви «Ж».

    * Порівняти результат з реальною кількістю хлопчиків і дівчаток.

Якщо кількість не збігається (можливі відповіді: «Чоловікам легше живеться», «Вони мають більше можливостей», «У жінок більше обов'язків і менше прав»).

   3. Оголошення теми і цілей уроку.

 

 

 ІІ. Основна частина.

   Завдання 1.

 Інформаційне повідомлення «Стать або гендер».

- Що таке стать. (Додаток №1)

     «Хлопчик чи дівчинка?» - перше питання, як тільки ви з'явилися на світло, хоча ваша стать був визначений набагато раніше - в момент зачаття.

     Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона обумовлена структурою генів і є поняттям біологічним.

    Від статті залежить будова статевих органів, можливість стати матір'ю або батьком, а також деякі інші ознаки: пропорції тіла (зростання, ширина плечей, об’єм стегон), розташування жирової тканини, кількість волосся на тілі і на обличчі, особливості статевого дозрівання, м'язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу і навіть міміка і хода.

     Ознаки статі формуються в процесі статевого розвитку людини від моменту зачаття до досягнення статевої зрілості.

-Що таке гендер. (Додаток № 2)

      Гендер (статева роль) - поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважаються характерними для чоловіків і жінок в певному суспільстві.

      Наприклад в більшості культур жінкам приписують такі риси характеру, як дбайливість, поступливість, емоційність, а чоловікам - лідерство, стриманість.

      Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятому в суспільстві, а може і навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки - ніжними і енергійними.

     В цьому немає нічого поганого. Більш того, вважається, що поєднання в одній людині традиційних чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайною дієздатної особистістю, яка вибирає стиль поведінки в залежності від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено її статті.

                                Завдання групам.

На дошці висить дві таблички з написами «Стать» і «Гендер». Групи отримують завдання: «Прочитайте наведені факти. Відзначте, ознакою чого вони є: статі або гендеру. Обговоріть.» (Додаток №3).

Питання для обговорення:

1.Чи доводять ці факти, що гендерні відмінності не є вродженими ознаками, а набуваються в процесі виховання?

2.Який факт вас здивував найбільше?

      Завдання 2.

Інформаційне повідомлення «Гендерні ролі та стереотипи».

  - Гендерні ролі.

З народженням батьки виховують дитину відповідно до її статті. З цього приводу у всіх країнах існує безліч традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам - блакитного; дівчаткам дарують ляльки, а хлопчикам - машинки.

Батьки заохочують поведінку дітей, яка відповідає їх уявленням про те, як повинні поводитися хлопчики і дівчатка. Формування гендерних ролей відбувається також під впливом вихователів, вчителів, церкви, сусідів, телебачення.

- Гендерні стереотипи.

Спрощені уявлення про те, як повинні поводитися люди різної статі, який одяг носити і чим займатися, називаються гендерними стереотипами.

Більшість гендерних стереотипів допомагає хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони будуть виконувати в дорослому житті, - матері або батька, чоловіка або дружини. Однак деякі гендерні стереотипи сформувалися дуже давно, в інших історичних та соціальних умовах .Багато з них вже застаріли і нерідко обмежують можливості людей в сучасному світі.

Так важливо пам'ятати, що гендерні стереотипи відображають те, що характерно для більшості людей тієї чи іншої статі, і не враховують індивідуальних особливостей, наприклад, емоційність вважається характерною жіночої рисою, а стриманість - чоловічий. Однак є безліч емоційних чоловіків і стриманих жінок.

                          Завдання групам:

1.Об’єднайтеся в групи (хлопчики і дівчатка).

2. В групах намалюйте на великому аркуші паперу зображення хлопчика (дівчинки).

3.Придумайте йому або їй ім'я.

4.Запишіте риси характеру та особливості поведінки, які вважаються характерними для цієї статті.

5.Намалюйте прямокутник біля ваших ідей і малюнків. Це і є гендерна рамка, тобто гендерні стереотипи, які ми очікуємо від людей, спираючись на поширені в суспільстві уявлення про чоловічу і жіночу поведінку.

6.Презентуйте результати своєї роботи.

- Після презентації груп проаналізуйте кожну позицію за допомогою питання: «Чи може людина протилежної статі мати таку ж рису характеру або поведінку?». Якщо так, викресліть цю позицію.

- Обговоріть, які гендерні стереотипи застаріли, а які можуть порушувати права людей.

Питання для обговорення:

* Коли ви вперше зіткнулися з гендерними стереотипами?

* Як ви себе тоді почували?

ІІІ. Заключна частина.

  1.Подведення підсумків.

  2.Зворотній зв'язок

-Запропонувати учасникам згадати, що вони робили на цьому тренінгу (учасники відповідають, дотримуючись «Правила піднятої руки»).

- Учні по черзі продовжують фразу: «Я радий (а), що я хлопець (дівчина), тому, що ....».

 3.Релаксація.

 4.Ритуал прощання.

    

ДОДАТКИ

Додаток 1.

Ознаки статі

-З'являються в момент зачаття

 (Без зовнішнього впливу).

-Є універсальним, незалежно від країни, культури, релігії (наприклад, тільки жінки народжують дітей).

-Ніколи не змінюються в історичному процесі.

-Властиві лише одній статі.

 

Додаток 2.

Ознаки гендеру.

-Є культурною традицією.

-Істотно відрізняються в різних країнах і навіть в одній країні (в залежності від населеного пункту або соціального прошарку).

-Можуть змінюватися з часом.

-Притаманні людям різної статі.

 

Додаток 3.

У Стародавньому Єгипті жінки вели сімейний бізнес, а чоловіки займалися домашнім господарством.

Жінки народжують дітей, а чоловіки - ні.

У багатьох країнах жінкам платять за однакову роботу меньше, ніж чоловікам.

У підлітковому віці голос у хлопчиків змінює тембр ( «ламається»), а у дівчаток - ні.

У деяких культурах чоловіки завжди готують їжу, а жінки ремонтують житло.

У більшості країн традиційний одяг чоловіків - штани, а в Шотландії - спідниця.

Раніше жінки носили тільки спідниці, а тепер часто надягають - штани.

Жінки можуть годувати дітей грудьми, а чоловіки - ні.

У багатьох країнах, якщо сім'я потребує допомоги, дівчатка частіше, ніж хлопчики, кидають школу.

У чоловіків ростуть борода та вуса, а у жінок – ні

 

Завдання групам.

Завдання 1.

«Прочитайте наведені факти. Відзначте, ознакою чого вони є: статі або гендеру. Обговоріть. »

 

 Завдання 2.

1.Об’єднайтеся в групи (хлопчики і дівчатка).

2.В групах намалюйте на великому аркуші паперу зображення хлопчика (дівчинки).

3.Придумайте йому або їй ім'я.

4.Запишіть риси характеру та особливості поведінки, які вважаються характерними для цієї статті.

5.Намалюйте прямокутник біля ваших ідей і малюнків. Це і є гендерна рамка, тобто гендерні стереотипи, які ми очікуємо від людей, спираючись на поширені в суспільстві уявлення про чоловічу і жіночу поведінку.

6.Представте результату своєї роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           ПОЛ

 

 

 

 

 

 

 

ГЕНДЕР

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дудченко Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
5191
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку