Розробка уроку - історія 5 клас. Тема: "Історичні джерела"

Про матеріал
Розробка уроку з історії для учнів 5 класу. Тема уроку: "Історичні джерела".
Перегляд файлу

 

Тема:    Історичні джерела – засоби вивчення історії України

Мета:

Дати характеристику ролі та значення речових історичних джерел як засобів вивчення історії; сформувати знання про способи дослідження речових історичних джерел; сформувати початкові навички щодо роботи з дослідження речових джерел; визначити значення ролі речових джерел при вивченні історії України, навчитися отримувати мінімальну інформацію з речових джерел з метою вивчення історії України; виховувати шанобливе ставлення до речових джерел та історичних пам’яток.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

                                                      Хід уроку

І. Організаційний момент

Початок полягає в об'єднанні.

Прогрес досягається через єдність.

Успіх випливає з спільної праці.

Тому я бажаю всім успіхів під час сьогоднішнього уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

  1.               Занотуйте всі елементи, що сприяють вивченню історії:

 

Літопис, що записує події.

Документи, створені князями.

Легенди, вірші, казки та сиві думи народу.

Предмети, такі як посуд, прикраси, взуття і одяг.

Для цього потрібні ретельне спостереження та аналіз історика.

 

  1.               Чи можуть історики відтворити минуле, коли свідків подій не залишилось? Які засоби їм потрібні для цього?

 

ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів

 

Яка інформація вас цікавить на сьогоднішньому уроці? Під час уроку ми розпізнаємо різновиди історичних джерел, дізнаємося про важку, але захоплюючу роботу археологів, зосереджуючись на відомому археологові В. Хвойку. Ми освоїмо навички аналізування минулого через матеріальні джерела, ознайомимося з археологічними скарбами України та відвідаємо шкільний музей "Українські стежки".

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Дослідження історії - це завдання, яке одночасно захоплює і вимагає відповідального підходу. Історики повинні передавати людям достовірну інформацію про минулі події. Вчені звертають свою увагу на різноманітні пам'ятки, що залишили наші предки.

  1.               Виконання дидактичної гри "Відшукай пару", під час якої діти спільно встановлюють зв'язок між текстом загадки та ілюстраціями, що ілюструють історичні джерела.
  2.               Виконання практичних завдань з підручника на сторінці 19, що допомагають закріпити знання про методи дослідження історії.
  3.               Виконання рольової гри "Наука про давнину", в якій діти виступають у ролі археологів та представляють різні аспекти роботи з давніми речами та пам'ятками.

Учасники: Археологія, Перший археолог, Другий археолог, Третій археолог. Археологія. Я представляю спеціальну галузь знань. Моя область досліджень пов'язана з вивченням минулого за допомогою речових історичних джерел. Іменуюсь археологією. З грецької це перекладається як "наука про давнину". А ось мої партнери.

Перший археолог. Ми – вчені, які спеціалізуються на археології. Ми проводимо пошуки, викопуємо та вивчаємо артефакти та стародавні споруди.

Другий археолог. Наша команда розробила стратегії пошуку стародавніх пам'яток. Це дозволяє нам здійснювати вишукування речей з землі, не пошкоджуючи їх.

Третій археолог. Процес починається з археологічної розвідки. Ми детально вивчаємо письмові джерела та оглядаємо територію майбутніх розкопок.

Перший археолог. Потім ми приступаємо до пробного розкопу - це вузька траншея, що допомагає визначити, чи містить земля цікаві предмети. Якщо ми знаходимо щось цікаве, то розпочинаємо більший розкоп.

Другий археолог. Ми працюємо обережно, щоб не пошкодити історичні пам'ятки. Використовуємо легкі інструменти - лопатки, ножі, пензлі.

Третій археолог. Ми записуємо всі знахідки на папері та ведемо щоденники, фіксуючи кожен етап розкопок.

  1.               Перегляд відео "Розкопки найбільшого в світі Трипільського поселення", яке демонструє реальний процес археологічних розкопок найбільшого у світі Трипільського поселення.

https://www.youtube.com/watch?v=wEr2LappavE

  1.               Розмова в загальній групі на тему "Археологія - наука з лопатою". Чому, на вашу думку, так говорять?

Фізкультхвилинка.

Археолог з'явився враз –

Ось на землю спустився зразу.

Обережно всюди дивився,

Потім у роботу пустився.

Лопатою землю роздробив,

Скарби з давнини вона приховує.

Та втомившись від роботи важкої,

Трохи відпочив, бо це не просто так.

  1.               Завдання передбачає попереднє повідомлення учня про Володимира Хвойка - видатного археолога, який вніс вагомий вклад у дослідження минулого через розкопки та вивчення артефактів.
  2.               Робота з візуальними джерелами, що може включати аналіз і спільне обговорення зображень археологічних розкопок та артефактів для кращого розуміння ролі археології в вивченні історії.

 

C:\Users\Admin\Desktop\Без названия.jpg C:\Users\Admin\Desktop\images.jpg

 

Що можна виявити на зображенні? Як називалося це поселення і з якого приводу? Хто був відповідальний за відкриття цього поселення? Коли та де точно відбулося це відкриття? Яку роль в історії відіграв Вікентій Хвойко? Яку діяльність здійснювали мешканці цього поселення? Як же називалися ці давні люди, які тут жили? Які матеріальні пам'ятки видно на малюнку? Як саме вони допомагають розкрити життя та обряди трипільців?

  1.               В парах, уявивши себе дослідниками історичних джерел, ставте одне одному запитання, які допоможуть вам розповісти про археологічну пам'ятку.

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\Без названия (1).jpg

Срібники князя Володимира Великого

  1.               Пояснювальне читання стосовно герба на зображенні.
  2.          Проведення екскурсії до шкільного музею "Українська світлиця". Робота з літературним джерелом. Запрошую вас прочитати цей вірш і дати відповіді на наведені нижче запитання: Моя особа - музей старовинний, Важлива і корисна в усякому синьому кутку. Зберігаю скарби від часів минулих: Культури й мистецтва, науки й техніки. Щоб не загубити важливе в далекому часі, Зберігаю, немов дбайливий хранитель. Мій корінь - слово з грецької землі, Його значення - "муза", "музика". Тож, скажіть, про кого я, друзі? З якою установою я пов'язаний? Яку важливу роль я відіграю? Які музеї працюють у нашій школі? Які зразки історичних джерел ми можемо знайти в шкільному музеї? Які вони можуть розповісти нам про минуле? Чи відвідували ви музеї раніше? Як слід поводитися в музеї?

V.Закріплення вивченого матеріалу

Гра-вправа «Археологічні знахідки українських земель» за посиланням  https://learningapps.org/watch?v=ptfcjiw1t18

VІ.Рефлексія

 

Чи була цікавою тема уроку?

Яке завдання вам найбільше сподобалось?

Яке – найменше?

Що б ви змінили в сьогоднішньому уроці?

 

VІІ. Домашнє завдання

Параграф підручника. За допомогою додаткових інформаційних джерел підготувати міні-доповідь про будь-якого видатного археолога України.

 

 

docx
Додано
17 серпня 2023
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку